Gå til innhold

Hyperemesis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har hyperemesis, og ønsker egentlig bare å høre om noen vil utveksle erfaringer? Føler alle er lei av at jeg sutrer, men det er virkelig så grusomt at det går på psyken løs her. 

Dere som har/har hatt det, når fikk dere det og hvordan forløp det seg? Hos meg kom det i uke 5, men det har virkelig toppet seg den siste tiden (uke 12). Gjør ikke annet enn å spy, er fullstendig dehydrert, og føler at alt bare er pyton. Ligger stort sett inne på do, fordi så fort jeg beveger meg ut derifra må jeg jo tilbake uansett, og all aktivitet er slitsom, selv om det bare er å gå fra do til stua. Får oppfølging fra lege, men vil gjerne høre om andres erfaringer for jeg føler at ingen andre forstår hvor forferdelig det egentlig er 😅 Dersom folk er syk én dag tenker jeg «stakkar deg, men prøv å være det i flere måneder i strekk», og jeg vil jo ikke være den personen som alltid skal ha det verst heller........... Men det er vanskelig å ikke tenke sånn!

Ble litt rotete, men ønsker egentlig bare å føle meg mindre alene i dette.

 

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg, fikk kun 1 barn og det var en av grunnene, om ikke hovedgrunnen. 

Anonymkode: 9f2ea...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Føler med deg, fikk kun 1 barn og det var en av grunnene, om ikke hovedgrunnen. 

Anonymkode: 9f2ea...1a3

Ja, sa til samboer i går at dette blir eneste...... Så det forstår jeg godt! 

HI 

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var inn og ut av sykehuset begge svangerskapene. 

Hun ble dårlig i uke 6, og var dårlig frem til uke 33. 

Jeg hadde det fra uke 6-13. Var helt grusomt, og du har min medfølelse. Lykke til! 

Anonymkode: b5e22...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hyperemesis i begge mine svangerskap. Det startet i uke  5/6 begge gangene, og det verste var vel over rundt uke 16-18. Jeg spydde også døgnet rundt, slet med å få i meg noe og gikk mye ned i vekt. Fikk beskjed av legen min om at hun ville legge meg inn på sykehus om jeg gikk ned mer i vekt. Det var en tøff tid,  særlig med nr 2, fordi jeg ikke klarte å ta meg av eldstemann, som var 3 år. 

Men det var jo selvsagt verdt det! De nydelige skjønne barna mine❤️ Og da den verste kvalmen gikk over var det en stor lettelse, og jeg kunne endelig glede meg over svangerskapet. 

Anonymkode: 400d3...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma var inn og ut av sykehuset begge svangerskapene. 

Hun ble dårlig i uke 6, og var dårlig frem til uke 33. 

Jeg hadde det fra uke 6-13. Var helt grusomt, og du har min medfølelse. Lykke til! 

Anonymkode: b5e22...2da

Tusen takk! Håper det gir seg i uke 13 hos meg også 😅

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde hyperemesis i begge mine svangerskap. Det startet i uke  5/6 begge gangene, og det verste var vel over rundt uke 16-18. Jeg spydde også døgnet rundt, slet med å få i meg noe og gikk mye ned i vekt. Fikk beskjed av legen min om at hun ville legge meg inn på sykehus om jeg gikk ned mer i vekt. Det var en tøff tid,  særlig med nr 2, fordi jeg ikke klarte å ta meg av eldstemann, som var 3 år. 

Men det var jo selvsagt verdt det! De nydelige skjønne barna mine❤️ Og da den verste kvalmen gikk over var det en stor lettelse, og jeg kunne endelig glede meg over svangerskapet. 

Anonymkode: 400d3...ec1

Fikk også beskjed om at jeg kom til å bli innlagt hvis jeg gikk ned noe mer. Har rast ned 🧐 Men godt å høre at det er såpass verdt det at du gikk gjennom det to ganger! 😅 Og man setter kanskje mer pris på å være i form når man først blir det? Jeg er på det punktet nå at jeg ikke forstår at andre klarer å gjøre noe som helst, fordi jeg har glemt hvordan det er å ikke være kvalm! 

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det holdt på fra uke 4-20 og igjen fra uke 34 til fødsel. Første perioden lå jeg på badet nesten hele tiden eller i et kaldt mørkt rom. Kastet opp, besvimte og hadde diaré hele tiden. Blødde i tillegg masse. Det var temmelig kjipt. Gikk ned ti kilo de første to månedene. Satt bøyd over do under fødselen og. 

Anonymkode: 5efd7...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det holdt på fra uke 4-20 og igjen fra uke 34 til fødsel. Første perioden lå jeg på badet nesten hele tiden eller i et kaldt mørkt rom. Kastet opp, besvimte og hadde diaré hele tiden. Blødde i tillegg masse. Det var temmelig kjipt. Gikk ned ti kilo de første to månedene. Satt bøyd over do under fødselen og. 

Anonymkode: 5efd7...d28

Oi, det hørtes jo virkelig ille ut da! Og at det kom tilbake etter et opphold. Hvordan var det mellom uke 20 og 34?

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det med første barnet mitt. Ble innlagt to ganger fordi jeg var så dehydrert at det var fare for liv og helse. 

Spydde hele tiden og gikk ned 8 kg på fem dager. Helt ellevilt, jeg så ut som et skjelett tilslutt. 

Det positive er at de fire neste svangerskapene ikke var så ille. Helt vanlig emesis med litt oppkast fra uke 6-16. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i gruppa hyperemesis på facebook, der er det mange med samme skjebne og gode tåd! Bra du blir fulgt opp av lege. Mitt råd er å ikke kjempe mot en innleggelse, det kan faktisk være bra å bli innlagt å få væske intravenøst hvis man er såpass dårlig. Det er jævlig å ha det slik. Umulig å forutse hvor lenge det kommer til å vare heller, noe som gjør det vanskelig å holde motet oppe. God bedring!

Anonymkode: 51552...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bli innlagt! Det er det som har reddet meg. Fikk væskebehandling 3 ganger i uken og det holdt det i sjakk 😊meld deg også inn i Facebook gruppen hyperemesis Norge. 

Første svangerskap varte det til uke 34. Andre svangerskap slapp det taket i uke 16. Mest sansynlig fordi jeg fikk hjelp tidligere. Har brukt zofran, afipran og postafen. Gikk ned 15 kg første gang og 7 kg andre. 

Har fått to nydelige barn, og på grunn av det vurderer jeg en 3. Runde. Vi får verdens beste premie ❤️❤️

Anonymkode: 7e1ae...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bimle skrev:

Jeg hadde det med første barnet mitt. Ble innlagt to ganger fordi jeg var så dehydrert at det var fare for liv og helse. 

Spydde hele tiden og gikk ned 8 kg på fem dager. Helt ellevilt, jeg så ut som et skjelett tilslutt. 

Det positive er at de fire neste svangerskapene ikke var så ille. Helt vanlig emesis med litt oppkast fra uke 6-16. 

8kg på under en uke 😫 Her var det 5kg på noen dager. Godt å høre at du ikke fikk det i de fire neste da! 

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i gruppa hyperemesis på facebook, der er det mange med samme skjebne og gode tåd! Bra du blir fulgt opp av lege. Mitt råd er å ikke kjempe mot en innleggelse, det kan faktisk være bra å bli innlagt å få væske intravenøst hvis man er såpass dårlig. Det er jævlig å ha det slik. Umulig å forutse hvor lenge det kommer til å vare heller, noe som gjør det vanskelig å holde motet oppe. God bedring!

Anonymkode: 51552...b5d

Takk for tips! Neida, er kanskje like greit å bli innlagt når man er inntørket som en rosin 🙈

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å bli innlagt! Det er det som har reddet meg. Fikk væskebehandling 3 ganger i uken og det holdt det i sjakk 😊meld deg også inn i Facebook gruppen hyperemesis Norge. 

Første svangerskap varte det til uke 34. Andre svangerskap slapp det taket i uke 16. Mest sansynlig fordi jeg fikk hjelp tidligere. Har brukt zofran, afipran og postafen. Gikk ned 15 kg første gang og 7 kg andre. 

Har fått to nydelige barn, og på grunn av det vurderer jeg en 3. Runde. Vi får verdens beste premie ❤️❤️

Anonymkode: 7e1ae...36b

Dro du bare på sykehuset på dagsturer da, eller måtte du være der? Åh herlighet, uke 34!!! 😫😫 Så grusomt!! Jeg bruker postafen nå, men det hjalp mer i starten enn det gjør nå. 

HI 

Anonymkode: be317...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dro du bare på sykehuset på dagsturer da, eller måtte du være der? Åh herlighet, uke 34!!! 😫😫 Så grusomt!! Jeg bruker postafen nå, men det hjalp mer i starten enn det gjør nå. 

HI 

Anonymkode: be317...7f8

Urizal hjalp meg endel, det er ingefærtabletter som du får kjøpt på helsekost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde bare vanlig kvalme fra ca uke 8-11 i første svangerskap. Derfor var det rart andre gang, da kastet jeg opp daglig fra uke 7-30. Ukene fra uke 30-38 var veldig fine, jeg jobbet tilogmed 50% frem til 37(perm). Så ble jeg dårlig igjen på slutten men da visste jeg at det snart var over. Det går på psyken løs ja. Jeg endte på +2kg tilslutt og var TYNN like etter fødsel. Hos meg vedvarte dog kvalmen de første 6-7 ukene etter fødsel. 

Anonymkode: 3095f...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, dette har jeg vært gjennom også. Jeg ble dårlig i uke 6 og bare på et par dager hadde det eskalert så kraftig at jeg lå bare på sofaen og vrei meg i kvalme. Slepte meg til legen, en tur jeg fortsatt husker med gru. Fikk sykmelding, men da jeg kom hjem ble det enda verre og jeg sluttet å tisse. Da fikk jeg kvalmestillende som gjorde at jeg greide holde på feks litt cola og en daim på en hel dag. Jeg lå inne på soverommet i mørket store deler av høsten ifjor. Skjerm og lys trigget meg, forsøkte den fb-gruppa, men den trigget meg for mye. Spydde og spydde og spydde. Det ga seg rundt uke 18 og etter det spydde jeg bare litt om morgenen før det ga seg helt. Nå har jeg termin om bare 5 dager. Hadde jeg opplevd dette med første barnet hadde jeg ikke orket bli gravid igjen. Du må bare stå i det, håper du får medisiner og har noen som kan ta vare på deg, klem!

Anonymkode: 6b656...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det hørtes jo virkelig ille ut da! Og at det kom tilbake etter et opphold. Hvordan var det mellom uke 20 og 34?

Anonymkode: be317...7f8

Det var bare vanlig kvalme, oppkast én gang i uken. Veldig behagelig. 

Anonymkode: 5efd7...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kaste opp i uke 5/6 og gikk ned 12 kg på to uker. Ble innlagt da... 

Roet seg da jeg startet på 3. trimester. Fikk da svangerskapsforgiftning i stedet og endte opp med prematur baby. (Gikk bra)

Da jeg kom hjem fra sykehuset etter fødsel var jeg 10 kg mindre enn da jeg ble gravid. 

Veldig i tvil om vi skal prøve på igjen eller om hun blir enebarn

Anonymkode: 0e73e...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...