Gå til innhold

Alene med hund og baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Har nylig funnet ut at jeg er gravid (planlagt), og vi er veldig glade og gleder oss masse!

Vi har en hund på snart 2 år som er trenger minst en times tur hver dag i tillegg til tisseturer morgen/kveld. Han er verdens skjønneste og alltid glad! Han er veldig glad i barn også, så jeg er ikke bekymret over sjalusi etc..

Det jeg har begynt å tenke en del over er hvordan jeg skal få tid til både hund og baby! Mannen min jobber offshore, så han er borte 2 uker, og hjemme i 2-4 uker, dette varierer litt. Jeg er redd hunden kommer til å føle seg tilsidesatt og ikke få så mye oppmerksomhet lenger. Han er jo "babyen" i huset nå. Når jeg er alene er det jo også jeg som må stå for alt av husvask etc.. så stresser litt over hvor travelt alt kommer til å bli!

Jeg ELSKER hunden min, og å kvitte seg med den er uaktuelt om noen av dere skulle foreslå det.

Jeg aner jo egentlig ikke hvor mye tid og arbeid som går med en baby, men regner med at det er omtrent 24 timer i døgnet. :) Tenker jo at trilleturer med hunden kommer til å gå greit? Hvertfall på dagtid. Men hvordan har dere andre gjort med tisseturer? Går det greit å ha med barnevogn ut tidlig om morgenen/ før leggetid for å følge hunden ut? :)

Har familie og venner rundt meg som jeg vet kommer til å tilby seg å hjelpe - men jeg vil jo helst klare meg selv og heller se på det som en bonus om noen tilbyr seg å lufte hunden. 

Noen tips/erfaringer om å være alene med både hund og baby? :) Det er en labrador om det skulle ha noe å si. :)

Anonymkode: 70982...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt bæresele mye ut på tur, og vogn går også fint så lenge babyen min skal sove. Jeg har ikke en mann som er borte hele døgnet, men 12 timer om dagen, så det er stort sett meg, hund og baby alene på dagtid. Det kan kjennes litt mye ut noen ganger når hunden må ut og baby skriker osv, men det går helt fint ☺

Hunden min føler seg nok litt tilsidesatt, det får jeg ikke gjort noe med når babyen er så klistret til meg, men prøver så godt jeg kan å gi kos og godbiter når jeg har mulighet. Jeg kjøpte egentlig en lenestol for amming på stua, men endte opp med å bruke sofaen så hunden kunne være så nær oss som mulig 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir tilsidesatt ja. Det er ikke til å komme unna. Har selv hund, tre barn og en mann som ofte reiser med jobben.

Anonymkode: e691e...488

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er flokkdyr og tilpasser seg flokken. Hunder trenger primært mosjon for å få igang fordøyelsen og såklart helsemessig. 

Det verste du kan gjøre mot en hund er å overse den. Å ikke få til faste turer til faste tider tilpasser den seg til. 

Den kjærligheten du viser til hunden din teller 90% Så om du bare får til noen kjappe luft noen dager har ingenting å si. 

Når en hund går på tur med eieren så har den to intensjoner, beskytte og jakte. Den driter en lang marsj i hvordan naturen ser ut eller om den får gått den daglige mila. En hund kan faktisk bli mer stressa av for mye og ofte tur fordi den har disse instinktene som regjerer. 

Så mange vrangforestillinger om hundehold :)

Nå snakker jeg om vanlig husmannshund og ikke spesialtrente hunder 

 

Anonymkode: 503a1...547

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme case, i leilighet uten hage. Du kommer deg iallefall ut på trilletur hver dag, bra for både deg og baby :)

Brukte også bæresele på småturer, ikke noe problem. Når baby begynte å legge seg tidlig tok jeg en liten kveldstur rett før leggetid, også fikk hunden tisse på gresset utenfor før jeg la meg (bor i rekkehusaktig leilighet i andre etasje, hadde med baby call)

Ellers har jeg tre tips: 

1. Bli venn med en nabo som kan hjelpe deg i nødstilfelle, når det er 20 minus eller snør sidelengs for eks.

2. Sykkel med springer er en fin måte å gi hunden ekstra trening når du har mulighet til å stikke ut uten baby.

3. Laang skogstur bare dere to av og til gir en lykkelig hund.

Anonymkode: 1ef88...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen jobber på Nordsjøen så har dere kanskje råd til hundepass? Finnes en app, vet ikke hva den heter, men Google hjelper sikkert, allier deg med noen som bor i nærheten og som kan komme på kort varsel etter hvert mot en liten krone.

Her så er vi så heldige at mannen kan ta med hunden på jobb og ellers har hun luke i døra og løper inn og ut som hun vil på tomta, men det er jo ikke en løsning de fleste får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør trene på å gå tur med vogn og hund, før baby kommer. Da veit du litt mer hvordan du og hunden takler det i tillegg til at dere får øvd på at den ikke skal gå rett forran vogna etc :) 

Anonymkode: 42e83...730

Ryddet for svar til slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, kjenner dere noen som kan ha hunden de ukene samboeren din er borte? Jeg tror kanskje at du gjør deg selv en stor tjeneste ved å la hunden bo en annen plass når du blir alene. Du kan fort få dårlig samvittighet ovenfor hunden, i en tid hvor du skal bli kjent med baby og tilpasse deg den nye rollen din.

Om det ikke går så er hunder ganske tilpasningsdyktige. Etter min erfaring er det viktigere at hunden får brukt hodet enn kroppen, for å ha en tilfredsstillende tilværelse. Den må jo få tømt blæra, og får oppfylt flere behov ved å være ute. Men få hunder har et genuint behov for å gå milevis støtt og stadig, og mange av behovene kan bli møtt inne også. 

Jeg kan anbefale Indoor pet initiative for å lese om hva man kan tilby sine dyr innendørs. Det er hovedsakelig ment for katter, men man kan følge de samme prinsippene for hunder:

https://indoorpet.osu.edu/dogs/environmental_enrichment_dogs

Anonymkode: 7e491...328

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en stor eller liten hund? Er det ungdommer i området/som du kjenner som kanskje ville gått en lengre tur med hunden en dag eller 2 i uka hvis det trengs? Hadde selv schæfer og baby samtidig, gikk bra men var litt stress til tider 😂 

Anonymkode: ce9e8...6c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alene med babyen min siden han ble født og har to hunder. Var bekymret for hvordan dette skulle gå, men hundene mine har aldri fått så mange turer som etter at jeg fikk baby. Noen ganger må jeg la de være hjemme fordi de allerede har gått lang tur den dagen. Men det er lettest hvis hunden ikke må gå ut til faste tider. 

Anonymkode: 61ffe...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det på samme måte. Jeg bruker bæretøy når jeg går tur med hunden. Det første skiftet mannen jobbet, fikk jeg hjelp av en nabo til å gå tur med den. Babyen var tre uker, og ville stort sett ligge på puppen hele tida, så det var gull verdt. 

Ellers lå hunden som regel ved siden av der babyen og jeg satt. Den liker at flokken er samlet, og var fornøyd med det. 

Vi fikk første på sommeren, og venter nr. 2 i vinter. Jeg antar det blir litt tøffere mtp å komme seg ut på tur med en helt fersk baby. 

Fordelen med en mann som jobber skift, er i hvert fall at han er helt hjemme når han først er hjemme. 

Anonymkode: 6a085...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund, men har trillet med venninner som har og min obersvasjon er at vogn med 4 hjul kan være hakket mer stabilt enn 3 når hunden er med. Bare et lite tips (som forhåpentligvis er godt)

Anonymkode: 07b1a...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en liten hund, men er heldigvis ikke alene. Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å være alene med hund og baby spesielt om morgenen og kvelden. Hvis babyen legger seg rolig må hunden ut i 11-tiden og ut igjen rundt 06-07.  Man kan ikke gå fra baby, og heller ikke ha med baby ut så sent. Så hvordan i alle dager løser dere det? 😲

Anonymkode: 3e0cc...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten hund, men er heldigvis ikke alene. Jeg tror jeg hadde hatt problemer med å være alene med hund og baby spesielt om morgenen og kvelden. Hvis babyen legger seg rolig må hunden ut i 11-tiden og ut igjen rundt 06-07.  Man kan ikke gå fra baby, og heller ikke ha med baby ut så sent. Så hvordan i alle dager løser dere det? 😲

Anonymkode: 3e0cc...c55

Det kommer vel an på om babyen sover så sent eller ikke? Hvis ungen er våken uansett så tåler den fint å bli med en tissetur rundt kvartalet. 

Å ha hund alene når du er i permisjon kommer ikke til å bli noe problem hvis du virkelig vil det. Men du bør legge en plan for hvordan du løser det når du begynner å jobbe igjen. Da har du nemlig jobb på dagtid og en ettåring på kvelden som har større behov for rutiner. Det betyr at du mest sannsynlig lager middag og leker på ettermiddagen og legger barn i 19-20-tida og blir låst til huset. Da blir det lite som skjer på vofs. Det er nok lurt å trene på at hunden skal være rolig selv om det kommer kjedelige dager, og skaffe deg hundeluftere til periodene du er alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alene, men mannen jobber til alle døgnets tider. Så jeg har for det meste vært alene med hund og baby. Hunden har aldri gått så mye turer på dagtid før. Kjempegreit å trille turer på dagen, når baby var så liten at hun ikke hadde faste leggerutiner, gikk vi ofte kveldstur også. Ellers har små tisseturer blitt til lufting i hagen, men det synes hun er helt fint😊 får jo gjerne både en og to lange turer på dagen. De tilpasser seg. Jeg tror nok det viktigste for hunden er å få være sammen med oss, være en del av flokken😊

Anonymkode: 161ea...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har 2 hunder, en flokk med sauer og noen griser. Det ordner seg tenker jeg 😂 Heldigvis stor inngjerdet hage så hundene kan lufte seg selv hvis baby sover, må bruke bæretøy når vi skal i fjøset, så det tar jeg mens baby er våken eller tar med baby call.

Anonymkode: e5069...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stor og aktiv hund.

de første ukene ble den jo nedprioritert, men passet på å gi den oppmerksomhet. Slapp den ut i hagen for å tisse. Når baby var en uke begynte jeg å ta kveldsturer med den mens mannen passet baby. Fin opptrening for meg igjen og jeg fikk ett avbrekk fra mammatilværelsen. Etter noen uker begynte vi å trene på å gå pent ved barnevogna. Det var vel tre turer så var det null problem. Etter det kombinerte vi trilletur og hund alene uten problem. Nå er baby tre mnd og vi bruker mye bæresele. Da har jeg to hender til hunden og vi får gått litt mer i terrenget. Morsomt for hund og god trening for mammakroppen

Anonymkode: dbbf1...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! 

Det er ikke noe å bekymre seg for, ta det som det kommer 😊 Jeg har to hunder og væsla er nå 9mnd gammel. Samboer jobber veldig mye, og pleier så og si aldri å ta de ut. Vi er heldige som har veldig lydige hunder, så vi bare kan slippe de ut for å tisse på gresset. Vi bor i tomannsbolig, uten noen mulighet for å gjerde inn et lite lufteområde til de, men har du mulighet til det er jo det fantastisk 😊 I tillegg er der bare bra for både deg og baby med en tur ila dagen, så det er bare positivt 😊 Når baby blir litt eldre, sånn som vår er nå, vil hun ut hele tiden for å huske eller sykle. Da er det jo lett å ta med seg hundene ut i samme slengen 😊

Anonymkode: 2c89e...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS! 

Det er ikke noe å bekymre seg for, ta det som det kommer 😊 Jeg har to hunder og væsla er nå 9mnd gammel. Samboer jobber veldig mye, og pleier så og si aldri å ta de ut. Vi er heldige som har veldig lydige hunder, så vi bare kan slippe de ut for å tisse på gresset. Vi bor i tomannsbolig, uten noen mulighet for å gjerde inn et lite lufteområde til de, men har du mulighet til det er jo det fantastisk 😊 I tillegg er der bare bra for både deg og baby med en tur ila dagen, så det er bare positivt 😊 Når baby blir litt eldre, sånn som vår er nå, vil hun ut hele tiden for å huske eller sykle. Da er det jo lett å ta med seg hundene ut i samme slengen 😊

Anonymkode: 2c89e...435

I tillegg er det veldig greit med babycall i begynnelsen når baby sover mye, da rekker du en kort tur ut 😊

Anonymkode: 2c89e...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...