Gå til innhold

Hun behandler datteren (3) som dritt, kaller henne ting, kjefter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff. Jeg har ei veldig fin niese på 3 år. Som alle barn har hun mye følelser, og voksne er der for å hjelpe barn forstå dem og veilede dem i det. Dette har ikke min svigersøster forstått.

De forsøker gi henne mat hvis hun er lei seg, så hun lærer seg at trøst er mat. Hvis hun får utbrudd så forstår de ikke at det ikke er hennes personlighet, men at det er fordi hun ikke klarer sette ord på følelsene sine. Men de tillegger dette henne som person, og ikek som et barn som prøver å navigere seg rundt i verden. De prøver ikke hjelpe henne heller, fordi de forstår ikke hvordan følelser fungerer, de er sånne som legger lokk på alt.

i tillegg er svigersøster sliten fordi de har fått et barn til. Så hun kjefter på niesen min, kaller henne stygge ting, klarer ikke snakke i normal toneleie - og når hun utagerer eller ikke hører får hun enda mer kjeft. Hun slenger dritt om henne når hun er i nærheten. Datteren forsøker enda mer få mammas oppmerksomhet fordi mammaen er kald avvisende kjeftende, og retter alt fokus mot den minste - da blir det bare verre, enda mer kjeft.

De var hos oss på 17.mai og jeg får så vondt, har så lyst til å rope at hun kan ikke behandle datteren sin på den måten, hun kan faktisk ikke behandle NOEN på den måten, men hun gjør det!

 

Anonymkode: c755d...531

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnevern, de er der av en grunn. Ikke for å ta ungen men hjelpe familien. 

Anonymkode: 03c4f...f8a

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, får vondt i hjertet... 

Anonymkode: c2801...498

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så forferdelig å lese! Snakk til svigetsøsteren din, eller få noen andre i familien til å gjøre det. Hvis hun ikke skjerper seg, så sier du ifra at du kontakter barnevernet, i samråd med resten av familien. Jeg har en datter på to år, og jeg håper virkelig noen sier ifra om jeg gjør noe som er feil i oppdragelsen. Dette var hjerteskjærende. :(

Anonymkode: 1e49d...1cb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud 😳😳😳

og de har 2 barn. Stakkars unger. Får helt vondt 😰😰😰

Anonymkode: 26b99...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

COS kurs skulle fadernmeg vært påbudt for alle som skal ha barn.... ring barnevernet å forklar at foreldrene har behov for veiledning, de er der for å hjelpe (selv om mange mener at så fort du plukker opp telefonen å ringer så kommer de å tar barna)

Anonymkode: 474de...f0a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For aller første gang her inne så foreslår jeg barnevernet. Du vet, ergo handler du.

Anonymkode: 0bfc5...113

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk igjennom noe lignende med en slektning. Jeg truet med barnevernet. Også avlastet jeg så mye jeg kunne. Det var jo tydeligvis en stressa, unntakssituasjon. Det bedret seg straks begge barna gikk i barnehage. 

Anonymkode: d6ee9...6d0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var vondt å lese. Det høres ut som om de behøver veiledning i hvordan de skal være foreldre og hvordan de skal håndtere barnet sitt på en bedre måte. Får det fortsette sånn vil nok dessverre barnet ta skade av denne behandlingen. Håper du tar ansvar og melder dette videre til rett instans .

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med henne? Evt hvorfor ikke?

Anonymkode: 426a8...b81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Jeg har ei veldig fin niese på 3 år. Som alle barn har hun mye følelser, og voksne er der for å hjelpe barn forstå dem og veilede dem i det. Dette har ikke min svigersøster forstått.

De forsøker gi henne mat hvis hun er lei seg, så hun lærer seg at trøst er mat. Hvis hun får utbrudd så forstår de ikke at det ikke er hennes personlighet, men at det er fordi hun ikke klarer sette ord på følelsene sine. Men de tillegger dette henne som person, og ikek som et barn som prøver å navigere seg rundt i verden. De prøver ikke hjelpe henne heller, fordi de forstår ikke hvordan følelser fungerer, de er sånne som legger lokk på alt.

i tillegg er svigersøster sliten fordi de har fått et barn til. Så hun kjefter på niesen min, kaller henne stygge ting, klarer ikke snakke i normal toneleie - og når hun utagerer eller ikke hører får hun enda mer kjeft. Hun slenger dritt om henne når hun er i nærheten. Datteren forsøker enda mer få mammas oppmerksomhet fordi mammaen er kald avvisende kjeftende, og retter alt fokus mot den minste - da blir det bare verre, enda mer kjeft.

De var hos oss på 17.mai og jeg får så vondt, har så lyst til å rope at hun kan ikke behandle datteren sin på den måten, hun kan faktisk ikke behandle NOEN på den måten, men hun gjør det!

 

Anonymkode: c755d...531

Istedenfor å kritisere; kan du ikke gi henne masse avlastning en periode? Hun er sikkert totalt utslitt, langt over det som er sunt. 

Dra på besøk, pass baby så mor få sove, ha treåringen masse på overnatting. 

Det forundrer meg like mye hver gang at folk sitter og observerer med en kritisk mine, uten å løfte fingeren for å hjelpe.

De trenger hjelp, og det er ikke sikkert det er bv som må til i første omgang. Først må de få avlastning og hvile, og SÅ kan du se hva som er igjen. 

Du har kanskje ikke to små barn selv? Sier på INGEN måte at det er GREIT det hun sier!!! Men: du er i en unik posisjon til å hjelpe....

Gjør det da! Den lille jenta trenger deg også!

Anonymkode: d5337...094

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hvorfor ringer du ikke barnevernet? Du er med på omsorgssvikt ved å vitne dette og ikke gripe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å kritisere; kan du ikke gi henne masse avlastning en periode? Hun er sikkert totalt utslitt, langt over det som er sunt. 

Dra på besøk, pass baby så mor få sove, ha treåringen masse på overnatting. 

Det forundrer meg like mye hver gang at folk sitter og observerer med en kritisk mine, uten å løfte fingeren for å hjelpe.

De trenger hjelp, og det er ikke sikkert det er bv som må til i første omgang. Først må de få avlastning og hvile, og SÅ kan du se hva som er igjen. 

Du har kanskje ikke to små barn selv? Sier på INGEN måte at det er GREIT det hun sier!!! Men: du er i en unik posisjon til å hjelpe....

Gjør det da! Den lille jenta trenger deg også!

Anonymkode: d5337...094

Selv om hun er utslitt, så kan hun ikke bjeffe og snakke stygt til sin 3-åring. Her er det noe foreldrene ikke har skjønt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må bare innse at det er ikke alle foreldre som er glad i barna sine.

Anonymkode: 9ccee...2e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må bare innse at det er ikke alle foreldre som er glad i barna sine.

Anonymkode: 9ccee...2e5

Det handler ikke om at foreldrene ikke er glad i barna sine, for det er de fleste. Men mange foreldre klarer ikke å se barnas behov - eller de bruker sine egne strategier som de er vokst opp med. De har ikke klart å bryte mønsteret, og viderefører det og utsetter sine barn for skadelig atferd.

Jeg har vært et slikt barn selv. Jeg visste at foreldrene mine var glad i meg, men de klarte ikke å se mine emosjonelle behov (kroppsspråk og ansiktsuttrykk osv). Når jeg var «vanskelig», kjeftet de på meg og kalte meg diverse, truet med BV osv. Sannheten var jo at jeg var ikke vanskelig, men jeg fikk ikke satt ord på følelsene mine - så jeg utagerte istedenfor. De visste ikke hvordan de skulle håndtere atferden min, og ba heller ikke om veiledning av hjelpeapparatet. Når man ikke blir verken sett eller hørt, må man jo bruke andre strategier for å uttrykke seg. Slik er det, for de som ikke blir sett og får følelsene sine neglisjert.

 

Anonymkode: 5a190...a8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ViljaH skrev:

Selv om hun er utslitt, så kan hun ikke bjeffe og snakke stygt til sin 3-åring. Her er det noe foreldrene ikke har skjønt.

Men hun gjør det jo, så det er fullt mulig.

Anonymkode: d5337...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hun gjør det jo, så det er fullt mulig.

Anonymkode: d5337...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med henne? Evt hvorfor ikke?

Anonymkode: 426a8...b81

Som skrevet er hun typen som «skrur seg av», hun takler ikke konfrontasjoner, forstår ikke emosjonelle relasjoner. Hun kommer til å bli sint, hissig og stenge meg ute. Jeg prøver å gjøre det via svigermor, men svigermor stryker henne for mye med hårene.

Anonymkode: c755d...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å kritisere; kan du ikke gi henne masse avlastning en periode? Hun er sikkert totalt utslitt, langt over det som er sunt. 

Dra på besøk, pass baby så mor få sove, ha treåringen masse på overnatting. 

Det forundrer meg like mye hver gang at folk sitter og observerer med en kritisk mine, uten å løfte fingeren for å hjelpe.

De trenger hjelp, og det er ikke sikkert det er bv som må til i første omgang. Først må de få avlastning og hvile, og SÅ kan du se hva som er igjen. 

Du har kanskje ikke to små barn selv? Sier på INGEN måte at det er GREIT det hun sier!!! Men: du er i en unik posisjon til å hjelpe....

Gjør det da! Den lille jenta trenger deg også!

Anonymkode: d5337...094

Vi har et barn på 9 måneder. Er ikke akkurat i stand til å avlaste p.d.d. Bor også en time unna uten bil. Har bedt de flere ganger om å avlevere henne her, men de gjør det aldri.

Du trenger ikke beskylde meg for å kritisere, jeg observerer. 

Anonymkode: c755d...531

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om at foreldrene ikke er glad i barna sine, for det er de fleste. Men mange foreldre klarer ikke å se barnas behov - eller de bruker sine egne strategier som de er vokst opp med. De har ikke klart å bryte mønsteret, og viderefører det og utsetter sine barn for skadelig atferd.

Jeg har vært et slikt barn selv. Jeg visste at foreldrene mine var glad i meg, men de klarte ikke å se mine emosjonelle behov (kroppsspråk og ansiktsuttrykk osv). Når jeg var «vanskelig», kjeftet de på meg og kalte meg diverse, truet med BV osv. Sannheten var jo at jeg var ikke vanskelig, men jeg fikk ikke satt ord på følelsene mine - så jeg utagerte istedenfor. De visste ikke hvordan de skulle håndtere atferden min, og ba heller ikke om veiledning av hjelpeapparatet. Når man ikke blir verken sett eller hørt, må man jo bruke andre strategier for å uttrykke seg. Slik er det, for de som ikke blir sett og får følelsene sine neglisjert.

 

Anonymkode: 5a190...a8c

Det er jo dette som er å være glad i noen, når du ser og føler med dem. 

Anonymkode: 9ccee...2e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...