Jump to content
AnonymBruker

Hun behandler datteren (3) som dritt, kaller henne ting, kjefter

Recommended Posts

AnonymBruker
På Saturday, May 18, 2019 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Huff. Jeg har ei veldig fin niese på 3 år. Som alle barn har hun mye følelser, og voksne er der for å hjelpe barn forstå dem og veilede dem i det. Dette har ikke min svigersøster forstått.

De forsøker gi henne mat hvis hun er lei seg, så hun lærer seg at trøst er mat. Hvis hun får utbrudd så forstår de ikke at det ikke er hennes personlighet, men at det er fordi hun ikke klarer sette ord på følelsene sine. Men de tillegger dette henne som person, og ikek som et barn som prøver å navigere seg rundt i verden. De prøver ikke hjelpe henne heller, fordi de forstår ikke hvordan følelser fungerer, de er sånne som legger lokk på alt.

i tillegg er svigersøster sliten fordi de har fått et barn til. Så hun kjefter på niesen min, kaller henne stygge ting, klarer ikke snakke i normal toneleie - og når hun utagerer eller ikke hører får hun enda mer kjeft. Hun slenger dritt om henne når hun er i nærheten. Datteren forsøker enda mer få mammas oppmerksomhet fordi mammaen er kald avvisende kjeftende, og retter alt fokus mot den minste - da blir det bare verre, enda mer kjeft.

De var hos oss på 17.mai og jeg får så vondt, har så lyst til å rope at hun kan ikke behandle datteren sin på den måten, hun kan faktisk ikke behandle NOEN på den måten, men hun gjør det!

Anonymkode: c755d...531

Og dette skriver du om her på Kvinneguiden, i steden for å diskutere med for eksempel familien eller Barnevernet? 

Anonymkode: 2a395...9b9

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 19.5.2019 den 1.47, ViljaH skrev:

Selv om hun er utslitt, så kan hun ikke bjeffe og snakke stygt til sin 3-åring. Her er det noe foreldrene ikke har skjønt.

Enig, har selv 3 små og sliten er bare fornavnet men å kjefte og smelle på den måten er helt uakseptabelt og viser liten forståelse for hvordan barn fungerer iforhold til selvstendighetsalder, søsken sjalusi osv. 

TS jeg håper du sto opp for 3 åringen og gjør de grep som er nødvendig. 

Anonymkode: 49756...77d

AnonymBruker
På 19.5.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Som skrevet er hun typen som «skrur seg av», hun takler ikke konfrontasjoner, forstår ikke emosjonelle relasjoner. Hun kommer til å bli sint, hissig og stenge meg ute. Jeg prøver å gjøre det via svigermor, men svigermor stryker henne for mye med hårene.

Da er det ikke noe annet å gjøre enn å melde inn en bekymringsmelding til barnevernet slik jeg ser det. De vil undersøke og sette inn tiltak hvis de finner det nødvendig. 

Anonymkode: 49756...77d

pessimistisk

Meld til barnevernet! Synes dette grenser til både psykisk vold(kalle henne stygge ting) og emosjonell omsorgssvikt(være avvisende, ikke hjelpe med å regulere følelser). Har nettopp skrevet en bacheloroppgave om dette, og forskning viser at denne typen for vold/omsorgssvikt kan i mange tilfeller være mer skadelig enn fysisk vold. Jeg er ganske sikker på at hun er glad i datteren sin, men enkelte foreldre vet rett og slett for lite om barns behov og hvordan man skal veilede et barn følelsesmessig. Mest sannsynlig vil hun få veiledning av barnevernet i første omgang, og gjerne kurs.

AnonymBruker

Du melder selvsagt fra til barnevernet. Hvis ikke, er du medskyldig i mishandlingen.

Anonymkode: 789dd...cb9

AnonymBruker
På 19.5.2019 den 12.47, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 9 måneder. Er ikke akkurat i stand til å avlaste p.d.d. Bor også en time unna uten bil. Har bedt de flere ganger om å avlevere henne her, men de gjør det aldri.

Du trenger ikke beskylde meg for å kritisere, jeg observerer. 

Alle KAN gjøre litt. Om dere er TO på ett barn, er bidrag ingen umulighet. En av dere kan reise å hente jenta, og ha henne feks en gang PR mnd.

her trengs det familieinvolvering! Alle mennesker har nok med seg selv; full jobb, barn etc. Men hvis man vil, får man det til. 

Anonymkode: d5337...094

Annonse

AnonymBruker

Mange nevner melde til bv. Men få er klar over at i familier med lite nettverk (feks alenemor), blir ofte et hjelpetiltak familieråd- og da involveres familien likevel . 

Hvorfor kan ikke familien trommes sammen og finne ut hva de kan gjøre for å hjelpe? Hvorfor må bv , en utenforstående instans, være eneste alternativ? Dersom ts+mann, besteforeldre og evt søsken bidrar aktivt en periode, kan mye godt skje. 

Anonymkode: d5337...094

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette skriver du om her på Kvinneguiden, i steden for å diskutere med for eksempel familien eller Barnevernet? 

Anonymkode: 2a395...9b9

Kanskje Ts skriver her for å få råd om hva hun skal gjøre?? Er ikke alltid det er så forbanna lett å vite hva som er riktig å gjøre. Da er det fint man kan spørre etter flere synspunkter ikke sant? Ellers ville kg jammen blitt dødt til slutt 

Anonymkode: 474de...f0a

AnonymBruker
På ‎18‎.‎05‎.‎2019 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Huff. Jeg har ei veldig fin niese på 3 år. Som alle barn har hun mye følelser, og voksne er der for å hjelpe barn forstå dem og veilede dem i det. Dette har ikke min svigersøster forstått.

De forsøker gi henne mat hvis hun er lei seg, så hun lærer seg at trøst er mat. Hvis hun får utbrudd så forstår de ikke at det ikke er hennes personlighet, men at det er fordi hun ikke klarer sette ord på følelsene sine. Men de tillegger dette henne som person, og ikek som et barn som prøver å navigere seg rundt i verden. De prøver ikke hjelpe henne heller, fordi de forstår ikke hvordan følelser fungerer, de er sånne som legger lokk på alt.

i tillegg er svigersøster sliten fordi de har fått et barn til. Så hun kjefter på niesen min, kaller henne stygge ting, klarer ikke snakke i normal toneleie - og når hun utagerer eller ikke hører får hun enda mer kjeft. Hun slenger dritt om henne når hun er i nærheten. Datteren forsøker enda mer få mammas oppmerksomhet fordi mammaen er kald avvisende kjeftende, og retter alt fokus mot den minste - da blir det bare verre, enda mer kjeft.

De var hos oss på 17.mai og jeg får så vondt, har så lyst til å rope at hun kan ikke behandle datteren sin på den måten, hun kan faktisk ikke behandle NOEN på den måten, men hun gjør det!

Uff, kjenner til dette! Jeg har to tantebarn på 4 og 7 år. Foreldrene er ekstremt strenge, særlig eldstemann får gjennomgå. Jeg og mannen min reagerer kraftig på måten de snakker til barna på. De hever stemmen for hver minste ting og evner ikke å se barnets perspektiv, i hvert fall ikke ut ifra det vi har sett. Vi treffer dem jevnlig. Trusler blir hyppig brukt, type: "Hvis du ikke gjør som vi sier nå, får du ikke feire bursdagen din". Og de holder på hva de sier også. Greit å være konsekvent, men det blir i overkant. Konsekvensene har jo ingenting med selve handlingen å gjøre. Ellers er det mye "Du er så egoistisk", "Du er så dum" etc. Hvorfor ikke heller si "Det du gjorde der var ikke greit"... Det vrenger seg inni meg når jeg hører sånt, og da sier jeg faktisk ifra at det ikke er greit å prate til noen på den måten, og at det kan gå utover selvfølelsen til små barn. Dessverre himler de bare med øynene og mener de vet best om hva som fungerer for deres barn. Vi har mange tantebarn, men vi gir alltid disse to litt ekstra oppmerksomhet og omsorg. Vurderer å kjøpe boka "Hjerteforeldre" i julegave til dem.. Kanskje de hadde fått seg en liten oppvekker?

Anonymkode: 736ce...1b7

AnonymBruker

Håper de søker hjelp, skal ikke være sånn. Blir bare verre når ungene vokser. Hjelper aldri å kjefte på små barn. Men kan hende de har det bedre hjemme, at de er strengere når de er gjester. 

Anonymkode: 7ff25...509

AnonymBruker

Ta en alvorlig prat med broren din først. Avtal tid og sted, og forbered deg. Bare dere to. Vær bekymret og villig til å hjelpe, ha konkrete råd, vis forståelse for at det er vanskelig, men understrek alvoret. 

Så lytter du til det han har å si, og tar det derfra. 

Anonymkode: 33e0a...122

AnonymBruker

(Meg over). Ikke bare kritiser svigerinne, og ikke legg all skyld på henne. Spør hva han trenger for å snu dette, hva han tenker, hva han tror bør gjøres, hvordan har han det, hvordan tror han barna har det? Ser han behov for endring i familien? 

Anonymkode: 33e0a...122

AnonymBruker

Hei. Så bra at du reagerer og lurer på hva du bør gjøre. Her var vi i lignende situasjon.  Min svigerinne og min bror var absolutt ikke omsorgsfulle ovenfor min niese på 5 år. Hun var enebarn og etterhvert som hun vokste til så ble hun "krevende". Skrevet i hermetegn, fordi hun var absolutt ikke krevende, men foreldrene evnet ikke å sette grenser samtidig som de var trygge voksne. De kjeftet og klagde på barnet, i alles påsyn. Her gikk det så langt som at barnehagen meldte inn til bv, det samme hadde vi gjort. 

Nå er dette flere år siden. Bv gikk inn med veiledning, og vi avlastet med to dager i uka, så en dag, pg nå er det en helg i mnd. 

Foreldrene har fått kurs og veiledning, samt mor går i terapi. De har fremdeles bare ett barn, og det er nok best, men for barnets skyld var bv det som skulle til. Bv har trukket seg delvis ut, men er fremdeles i bakhånd for foreldrene, om det skulle trenges. 

Meld i fra. Barn skal ikke vokse opp utrygge. De fortjener trygge rammer. 

Anonymkode: 969a6...cf3

Annonse

AnonymBruker
På 19.5.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Det er jo dette som er å være glad i noen, når du ser og føler med dem. 

Anonymkode: 9ccee...2e5

Det kan være mor har en fødelsdepresjon eller er så sliten at hun ikke ser hva hun gjør. Slike ting gjør at man ikke oppfører seg som man ville gjort til vanlig. Handler ikke om å være glad i... 

Anonymkode: a64c8...481