Gå til innhold

Ble hånet på jobbintervju


Krepsekvinnen

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på andregangs-intervju hos et velrenommert privat helseforetak i oslo. (Førstegangsintervju foregikk via Skype) Jeg hadde søkt på en stilling som business controller via et rekrutteringsbyrå.

På førstegangsintervjuet var det to kvinnelige div.ledere uten økonomisk bakgrunn, og vi pratet ca tre kvarter med en god tone. Jeg opplevde at jeg klarte å slappe av og være meg selv. De inviterte meg tilbake på annengangsintervju uken etter, hvor også CFO skulle være tilstede. I mellomtiden skulle jeg løse et case som skulle presenteres på intervju.

På annengangsintervjuet hadde jeg dratt ens ærend til Oslo og møtte da den ene div.direktøren og CFO (arrogant mann på ca 45 år). Her var stemningen en litt annen... de hadde nemlig i mellomtiden fått resultatet av min personlighetstest og evnetest. Div.direktøren virket direkte amper, og gjorde at jeg satt med høy puls hele intervjuet. Først måtte jeg presenterte case mens hun satt og niglodde stygt på meg. Hun bjeffet frem noen spørsmål som jeg heldigvis klarte å svare bra på. CFO virket fornøyd med måten jeg hadde løst caset på. Men så var det dags å gå gjennom resultater fra min evnetest og personlighetstest, og da ble det virkelig ubehagelig.  "du scorer utrolig lavt på sosial trygghet" og vi kan ikke ha slike svakheter i denne stillingen. "du scorer lavest mulig på analytiske evner, hvilke karakterer hadde du på studiet egentlig?" Etter ca en time avslutter de med at "ja, vi har egentlig ikke flere spørsmål, men utfra inntrykket av deg, skal vi ikke legge så mye vekt på testene. " Så fulgte de meg ut og fikk et slapt håndtrykk. Jeg gikk på kafe og satt og dirret en halvtime. Fikk en skikkelig reaksjon som varte i flere dager. Jeg har aldri opplevd noe sånt før. Det føltes som et personlig angrep. Rekrutteringsdamen ringte etterpå for å høre status, og jeg sa det som det var. Hun beklaget at hun ikke hadde vært med på møtet, hun visste nemlig at det var "sterke personligheter' i dette helseforetaket. Og jeg hørte på stemmen hennes at hun ikke virket overrasket.  Har tenkt etterpå at de burde avlyst intervjuet i stedet for å gjøre det der mot meg. 

Endret av Krepsekvinnen
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket rekrutteringsbyrå er dette?

Anonymkode: b5644...6f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tragisk hvordan visse folk oppfører seg

Anonymkode: 24c9c...f0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Hvorfor kaster de bort tiden sin på å intervjue folk de ikke er interesserte i?

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så grusomt! Som en over her sa, vær glad du slipper å jobbe der. 

Jeg har også vært på noen forferdelige intervjuer og personlighetsanalyser (som er helt merkelig), og har virkelig gått i kjelleren etterpå. Det ene var så ille, jeg gråt etterpå og følte meg som et dårlig menneske som aldri kom til å få jobb. 

Anonymkode: 2d99b...45d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig patetisk oppførsel. Og ja, du burde være evig glad at du slipper å jobbe på en slik plass. Aldri godta at folk behandler deg på den måten. 

Anonymkode: 4dc6d...7e6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket rekrutteringsbyrå er dette?

Anonymkode: b5644...6f7

Kan sende på pm. Vil ikke henge dem ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall
10 minutter siden, Krepsekvinnen skrev:

Kan sende på pm. Vil ikke henge dem ut. 

Kunne du sendt det til meg og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, draug 75 skrev:

Hæ?

Hvorfor kaster de bort tiden sin på å intervjue folk de ikke er interesserte i?

Skjønner det ikke selv. Tror det som skjedde her var tidspress. Det hastet å få tak i rett person til stillingen og intervjuet kunne ikke utsettes. Dette var et annengangsintervju. Rekrutterer rakk såvidt å få gått gjennom resultater med dem før intervjuet begynte. Hadde nok vært bedre om de hadde hatt bedre tid å hente seg inn før intervjuet. Kanskje de sa hadde vurdert at jeg ikke var rett kandidat og avlyst intervjuet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, putaz skrev:

Kanskje de skulle teste deg.

Mulig. Stresstest for å se hvordan OP reagerte. Noe annet gir egentlig liten mening.

Mitt inntrykk er at CFO-er ofte er ganske douchy typer (menn som kvinner). Av 6-7 CFO-er (jeg har jobbet under) har kun én vært ålreit.

Anonymkode: bc54b...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff så grusomt! Som en over her sa, vær glad du slipper å jobbe der. 

Jeg har også vært på noen forferdelige intervjuer og personlighetsanalyser (som er helt merkelig), og har virkelig gått i kjelleren etterpå. Det ene var så ille, jeg gråt etterpå og følte meg som et dårlig menneske som aldri kom til å få jobb. 

Anonymkode: 2d99b...45d

Jeg tror det er en normal reaksjon på å bli behandlet sånn... Man går rett i kjelleren og katastrofetankene innhenter deg. De burde tenke på at det er mennesker med følelser de intervjuer. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig. Stresstest for å se hvordan OP reagerte. Noe annet gir egentlig liten mening.

Mitt inntrykk er at CFO-er ofte er ganske douchy typer (menn som kvinner). Av 6-7 CFO-er (jeg har jobbet under) har kun én vært ålreit.

Anonymkode: bc54b...942

Jeg tror CFO var en kald fisk som stresstestet meg, men hun divisjonsdirektøren virket genuint opprørt. Jeg trakk søknaden umiddelbart etter intervju. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen blitt et skjørt samfunn når man ikkke tåler å bli stilt til veggs på et jobbintervju, og har en reaksjon som varer i flere dager etterpå. Hva med å heller tenke at det var jammen en sær gjeng som du heldigvis ikke skal ha noe mer med å gjøre, og så droppe å ofre det mer tankekapasitet?

Anonymkode: da045...ee7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Krepsekvinnen said:

Jeg tror det er en normal reaksjon på å bli behandlet sånn... Man går rett i kjelleren og katastrofetankene innhenter deg. De burde tenke på at det er mennesker med følelser de intervjuer. 

Nå var det ikke akkurat en "på gølvet" jobb du søkte. Da må du regne med å bli pirka borti under et jobbintervju; du må forvente at de vil provosere deg, for å sjekke reaksjonen. Men slik du beskriver det, ble det kanskje i overkant negativt.

Anonymkode: c9fd5...dd7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jammen blitt et skjørt samfunn når man ikkke tåler å bli stilt til veggs på et jobbintervju, og har en reaksjon som varer i flere dager etterpå. Hva med å heller tenke at det var jammen en sær gjeng som du heldigvis ikke skal ha noe mer med å gjøre, og så droppe å ofre det mer tankekapasitet?

Anonymkode: da045...ee7

Fordi det er forskjell på å bli stilt til veggs og det å bli direkte dårlig behandlet. En intervjuer bør jo fint kunne si at resultatene på et eller annet dessverre var for dårlige til at man kan bli vurdert til en stilling, men det er likevel ingen grunn til å oppføre seg som et rasshøl som intervjuer. Jeg syntes det er viktig at dårlig oppførsel blant ledere i helseforetak blir synliggjort. Mange av disse foretakene har avtaler med det offentlige, og det er dermed i stor grad offentlige skattepenger som betaler for tjenestene som brukerne deres benytter seg av. Ledere i slike organisasjoner bør derfor ha et særskilt ansvar med tanke på oppførsel og hvordan man forholder seg til sine arbeidstakere, brukere og publikum generelt. Der er jo også mine skattepenger som går med til flere av disse organisasjonene, og jeg er ikke interessert i å finansiere dårlig ledelse og dysfunksjonelle organisasjoner. Hva ledere i helt private organisasjoner uten sugerør ned i statskassa driver med driter jeg i, der vil markedet uansett regulere tilgang til god arbeidskraft, men jeg finner meg ikke i at det offentlige skal sponse uprofesjonelle helseforetak. 

Anonymkode: 0858d...10a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er forskjell på å bli stilt til veggs og det å bli direkte dårlig behandlet. En intervjuer bør jo fint kunne si at resultatene på et eller annet dessverre var for dårlige til at man kan bli vurdert til en stilling, men det er likevel ingen grunn til å oppføre seg som et rasshøl som intervjuer. Jeg syntes det er viktig at dårlig oppførsel blant ledere i helseforetak blir synliggjort. Mange av disse foretakene har avtaler med det offentlige, og det er dermed i stor grad offentlige skattepenger som betaler for tjenestene som brukerne deres benytter seg av. Ledere i slike organisasjoner bør derfor ha et særskilt ansvar med tanke på oppførsel og hvordan man forholder seg til sine arbeidstakere, brukere og publikum generelt. Der er jo også mine skattepenger som går med til flere av disse organisasjonene, og jeg er ikke interessert i å finansiere dårlig ledelse og dysfunksjonelle organisasjoner. Hva ledere i helt private organisasjoner uten sugerør ned i statskassa driver med driter jeg i, der vil markedet uansett regulere tilgang til god arbeidskraft, men jeg finner meg ikke i at det offentlige skal sponse uprofesjonelle helseforetak. 

Anonymkode: 0858d...10a

Jeg har en jobb der jeg innimellom må motsi folk og være ærlig om at det de tror og ønsker ikke er realistisk. Mer enn en gang når jeg har gjort det i høflige vendinger og med helt normal stemme er jeg blitt beskyldt for å være frekk, bedrevitende og ovenfra og ned. Det samme har kolleger som må gi lignende beskjeder opplevd. Det er bare det at andre som har overhørt disse samtalene ikke har den oppfatningen, tvert imot mener de ting er sagt på en normal måte. Men når folk ikke får den tilbakemeldingen de vil ha eller ting går den veien de ønsker, så er det lettere å skylde på noen andre enn å innse at man tar feil selv. Sånn tenker jeg situasjonen kan være her og. Ts taklet dårlig tilbakemeldingene og mener derfor hun er hånet, selv om hun har søkt på en jobb som ikke passer henne ut fra testene, og bare har fått ærlige tilbakemeldinger. Kanskje har de vært uproffe, men når ts får en reaksjon som varer i flere dager så tilsier det at hun er i overkant sart for tilbakemeldinger, og at problemet her ikke bare er et tøft intervju.

Anonymkode: da045...ee7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jobb der jeg innimellom må motsi folk og være ærlig om at det de tror og ønsker ikke er realistisk. Mer enn en gang når jeg har gjort det i høflige vendinger og med helt normal stemme er jeg blitt beskyldt for å være frekk, bedrevitende og ovenfra og ned. Det samme har kolleger som må gi lignende beskjeder opplevd. Det er bare det at andre som har overhørt disse samtalene ikke har den oppfatningen, tvert imot mener de ting er sagt på en normal måte. Men når folk ikke får den tilbakemeldingen de vil ha eller ting går den veien de ønsker, så er det lettere å skylde på noen andre enn å innse at man tar feil selv. Sånn tenker jeg situasjonen kan være her og. Ts taklet dårlig tilbakemeldingene og mener derfor hun er hånet, selv om hun har søkt på en jobb som ikke passer henne ut fra testene, og bare har fått ærlige tilbakemeldinger. Kanskje har de vært uproffe, men når ts får en reaksjon som varer i flere dager så tilsier det at hun er i overkant sart for tilbakemeldinger, og at problemet her ikke bare er et tøft intervju.

Anonymkode: da045...ee7

Dersom man ikke evner å møte andre mennesker på en god måte så egner man seg faktisk ikke som leder... 

En leder må ha kjipe samtaler med jevne mellomrom, så å ikke klare å formidle at vedkommende dessverre ikke er riktig kandidat for stillingen på en ok måte er et tydelig tegn på at disse ikke er personlig egnet til å inneha den stillingen de har. 

Anonymkode: 69049...3b2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Krepsekvinnen skrev:

Skjønner det ikke selv. Tror det som skjedde her var tidspress. Det hastet å få tak i rett person til stillingen og intervjuet kunne ikke utsettes. Dette var et annengangsintervju. Rekrutterer rakk såvidt å få gått gjennom resultater med dem før intervjuet begynte. Hadde nok vært bedre om de hadde hatt bedre tid å hente seg inn før intervjuet. Kanskje de sa hadde vurdert at jeg ikke var rett kandidat og avlyst 

Trøste meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...