Gå til innhold

Avis: Si fra deg tittelen, Märtha


frabergen

Anbefalte innlegg

Det er samme for meg om hun vil rangle rundt med en "sjaman", men det er ikke greit å bruke den tittelen til å legitimere slik overtro som de atpåtil tjener store penger på. For mange vil tenke nettopp dét; "om Prinsessen driver med det, så er det nok noe i det" osv. Det er det som er så snikete med all sånn "alternativ" praksis, de påstår alltid at de aldri driver med behandling, men i praksis så er flesteparten av tilhengerne desperate og ute etter mirakler. Og det er de villig til å tømme lommene for. Det er ganske kynisk at en person som er født inn i enorm rikdom og med nokså unik påvirkningskraft livnærer seg på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, dr_zhivago said:

Det er samme for meg om hun vil rangle rundt med en "sjaman", men det er ikke greit å bruke den tittelen til å legitimere slik overtro som de atpåtil tjener store penger på. For mange vil tenke nettopp dét; "om Prinsessen driver med det, så er det nok noe i det" osv. Det er det som er så snikete med all sånn "alternativ" praksis, de påstår alltid at de aldri driver med behandling, men i praksis så er flesteparten av tilhengerne desperate og ute etter mirakler. Og det er de villig til å tømme lommene for. Det er ganske kynisk at en person som er født inn i enorm rikdom og med nokså unik påvirkningskraft livnærer seg på sånt.

Har du belegg for den påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sol70 skrev:

Har du belegg for den påstanden?

Nei, og det er jo det de "alternative" utnytter. Svært vanskelig/umulig å bevise, men bare ta den et dykk i det miljøet så skjønner du hva jeg prater om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, dr_zhivago said:

Nei, og det er jo det de "alternative" utnytter. Svært vanskelig/umulig å bevise, men bare ta den et dykk i det miljøet så skjønner du hva jeg prater om...

Kjenner det fra innsiden takk. Men kjenner ingen desperate som er på jakt etter mirakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Jeg tenker at med det tullballet hun bedriver så svekkes monarkiet og Norges omdømme, er ikke heldig at Norge har en ukritisk Prinsesse som bedriver kvakksalveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 17.28, boblevann skrev:

Flott at du er en sånn fantastisk nordmann som faktasjekker alt som står i avisen da. Jeg leser, tenker «jøss» og blar forbi. Bryr meg overhodet ikke nok om han her til å sjekke noe videre. Men - uavhengig av sjaman og hva han har sagt og ikke - mener jeg fremdeles prinsessen fremstår svært useriøs og burde sagt fra seg tittelen for lenge siden. Det burde hun gjort før hun begynte med de der englegreiene.

Hun er født inn i en kongefamilie, og uansett hvor mye hun frasier seg tittel så er hun fortsatt prinsesse helt til den dagen kongehuset fjernes for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, WonderWomaan skrev:

Hun er født inn i en kongefamilie, og uansett hvor mye hun frasier seg tittel så er hun fortsatt prinsesse helt til den dagen kongehuset fjernes for godt.

Det kan så være, men jeg syns det er svært uprofesjonelt å bruke prinsessetittelen i kommersiell sammenheng - særlig når den blir brukt i forbindelse med slikt kvakksalveri. Da får hun si fra seg tittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sol70 skrev:

Kjenner det fra innsiden takk. Men kjenner ingen desperate som er på jakt etter mirakler.

Når mennesker som er syke og i en svært sårbar situasjon bruker flere milliarder kroner i året på diverse alternative behandlinger, så sier det seg selv at de er desperate etter å få hjelp.

Nå gjennomfører Forbrukertilsynet og Helsetilsynet en viss kontroll med hvordan utøvere av alternativ behandling markedsfører seg, og mange av disse får kritikk for å love syke personer helbredelse.

https://www.forbrukertilsynet.no/ulovlig-reklame-alternativ-behandling

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sol70 skrev:

Kjenner det fra innsiden takk. Men kjenner ingen desperate som er på jakt etter mirakler.

Jeg har også en del kjennskap til det miljøet. Fellesnevner er stort sett at skolemedisinen er slem, og at alt alternativt/åndelig virker mot alle onder. Skolemedisinen er "grådig", mens sjamaner som tar flere tusen i timen for å prate vrøvl bare er ute etter å hjelpe andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakksalverloven ble vel opphevet i 2004. Mulig den bør gjeninnføres, så kan vi putte kvakkerne i gapestokk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Chaya said:

Når mennesker som er syke og i en svært sårbar situasjon bruker flere milliarder kroner i året på diverse alternative behandlinger, så sier det seg selv at de er desperate etter å få hjelp.

Nå gjennomfører Forbrukertilsynet og Helsetilsynet en viss kontroll med hvordan utøvere av alternativ behandling markedsfører seg, og mange av disse får kritikk for å love syke personer helbredelse.

https://www.forbrukertilsynet.no/ulovlig-reklame-alternativ-behandling

Jeg tviler på om det er undersøkt hvor mange av disse som faktisk er syke og i en sårbar situasjon, hvor mange som får hjelp og ikke etc. Hvis det bare er mengden penger som blir brukt som er registrert vet man jo ikke noe som helst.

Selv har jeg søkt alternativ behandling for både meg selv og dyrene mine og fått hjelp, og jeg er ikke alene. Å tegne et bilde av alternativbehandlerne som en kynisk bransje som utnytter syke mennesker og som ikke hjelper noen er helt feil.

La meg også understreke at mange går til lege uten å få annen hjelp enn en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, WonderWomaan skrev:

Hun er født inn i en kongefamilie, og uansett hvor mye hun frasier seg tittel så er hun fortsatt prinsesse helt til den dagen kongehuset fjernes for godt.

Det er da virkelig ikke slik at er man født med en tittel, så har man den for livstid!  Dette er noe som folket bestemmer. 

Personlig synes jeg kongehus er udemokratisk.  I mitt hode skal ingen arve en stilling! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 15.27, Sol70 skrev:

Jeg tviler på om det er undersøkt hvor mange av disse som faktisk er syke og i en sårbar situasjon, hvor mange som får hjelp og ikke etc. Hvis det bare er mengden penger som blir brukt som er registrert vet man jo ikke noe som helst.

Selv har jeg søkt alternativ behandling for både meg selv og dyrene mine og fått hjelp, og jeg er ikke alene. Å tegne et bilde av alternativbehandlerne som en kynisk bransje som utnytter syke mennesker og som ikke hjelper noen er helt feil.

La meg også understreke at mange går til lege uten å få annen hjelp enn en diagnose.

Det som kjennetegner alternativ behandling, er at den ikke har beviselig/dokumentert effekt, og at i de fleste tilfeller utføres dette av personer som ikke er autorisert helsepersonell. Det mange heller ikke tenker på, er at man ikke har det samme rettslige vernet ved alternativ behandling som når man behandles i Helsevesenet. Blir man feilbehandlet faller man inn under "akseptert risiko-kategorien". NAFKAM har i løpet av snart tyve år ennå ikke vært i stand til å finne bevis for at de ulike alternative behandlingene her i Norge har effekt som ikke kan forklares med placebo-effekten.

Her er en sak der en healer ble dømt for brudd på kvakksalverloven. Han ga en kreftsyk kvinne healing som kreftbehandling, og ga henne beskjed om at hun ikke kunne begynne med cellegift, for da kunne han ikke hjelpe henne. Kvinnen døde etter kort tid.

https://www.nrk.no/trondelag/healer-domt-til-60-dagers-fengsel-1.12582022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...