Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet ikke hvor lang tid dere bruker på å tilberede et måltid, men jeg bruker noen timer. Så nei, "jeg slenger ikke to vegetarburgere i stekepanna". Skjer ikke. Jeg inviterer på mat, jeg er ikke en restaurant hvor en kan bestille. Jeg lager stort sett alltid salat. 

Det er ikke snakk om å forvente at du skal gjøre det, men at du som vert gjør det for å være ekstra hyggelig mot besøket. Det tar fem minutter å steke et par vegetarburgere. Du gjør det på tida du bruker på å lage salaten liksom. Det er ikke all verdens med jobb. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har så vanvittig mye mot å gjøre noe ekstra for vennene eller familien sin. Nå er jeg "velsignet" med ørten intoleranser, allergier og kryssallergier. Og jeg forventer aldri at folk skal klare å lage mat jeg kan spise. Men fy søren så glad jeg blir når de legger inn den ekstra innsatsen. Og lenge før jeg fikk problemer med dette selv, spurte jeg gjester om eventuelle allergier eller preferanser. Jeg er oppdratt til at man som vert, går all in for at gjestene skal føle seg velkomne og verdsatt. Jeg kan fint bruke noen timer på et måltid jeg og. Ingen går herfra sultne, og det vanker ofte både måltid, kake og dessert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Kan du vær så snill å nevne hvor jeg sverter veganere i HI? 

Jeg lagde innlegget fordi jeg ble litt matt fordi noen skrev en tråd her om at de bestiller en del mat før de kommer. Da tenkte jeg "dette også nå". Så det handlet ikke om å sverte noen som helst. Det handlet om hvor krevende det er blitt å være vertinne når alle forventer mat etter deres lyst, ønsker og behov.

 

Har jeg sagt noe om at det bare er deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Har jeg sagt noe om at det bare er deg?

Du skrev : Ts lagde en tråd for å sverte veganere og fikk koret med seg"

Nei, jeg Ts gjorde ikke det! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tull! Ikke kom med sånt som ikke er sant! Folk har ikke lags ekstea retter til gjester tidligere. Generasjonen før oss himler helst med øynene over alt en "bør" ta hensyn til. 

Du og jeg må komme fra to helt forskjellige verdener. For jeg har aldri opplevd noe sånt fra generasjonene før oss. Jeg var så heldig at jeg fikk ha en oldefar i livet mitt fram til jeg var over 30. Han var der da jeg fikk cøliaki, og det eneste han ristet over hodet på, var at jeg hadde gått så lenge med mageproblemer før de undersøkte meg. Så lenge jeg kan huske, har han stelt i stand middager til familie og venner, og alltid tatt hensyn til allergier eller preferanser. Det samme gjelder mormor og morfar, og mamma og pappa. Jeg har interessen min for matlaging fra oldefar og pappa, har stått på kjøkkenet med dem gjennom hele barndommen. Og hele veien har de innprentet i meg, at gjestene skal bli fornøyde med det de får servert. At man tar hensyn og verdsetter de man har på besøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som ikke er så flinke til å lage mat, er det blitt håpløst vanskelig. Da jeg var liten var det ingen av mine femti nærmeste slektninger som var allergiske/ikke spiste ting, ingen i klassen min, og generelt ingen jeg visste om. Nå er det de som ikke spiser kjøttprodukter, de som av religiøse årsaker ikke spiser svin og gelatin, de som mener du er en idiot som spiser gluten, de som unngår for mye sukker, og ikke minst alle de som er allergiske eller «allergiske» mot egg, melk, fisk, osv. Jeg er avhengig av hjelp fra Toro når jeg skal lage større mengder mat, og da må jeg lage flere retter for å tilfredsstille alle særegenheter. Bedre å la være å invitere folk, eller å holde seg til dem som det er enkelt å servere. 

Anonymkode: 04ab2...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Jadzia skrev:

Det er ikke snakk om å forvente at du skal gjøre det, men at du som vert gjør det for å være ekstra hyggelig mot besøket. Det tar fem minutter å steke et par vegetarburgere. Du gjør det på tida du bruker på å lage salaten liksom. Det er ikke all verdens med jobb. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har så vanvittig mye mot å gjøre noe ekstra for vennene eller familien sin. Nå er jeg "velsignet" med ørten intoleranser, allergier og kryssallergier. Og jeg forventer aldri at folk skal klare å lage mat jeg kan spise. Men fy søren så glad jeg blir når de legger inn den ekstra innsatsen. Og lenge før jeg fikk problemer med dette selv, spurte jeg gjester om eventuelle allergier eller preferanser. Jeg er oppdratt til at man som vert, går all in for at gjestene skal føle seg velkomne og verdsatt. Jeg kan fint bruke noen timer på et måltid jeg og. Ingen går herfra sultne, og det vanker ofte både måltid, kake og dessert. 

Fem minutter? Øh. Jeg har aldri lagd en salat som tar fem minutter. Det tar ganske lang tid faktisk. 

Hvor skal grensen gå egentlig? Skal en lage ekstra til de som ikke LIKER maten også? Hvorfor ikke liksom når en skal lage ekstra til de som tar valg om å ikke spise noe? 

Jeg er en god vertinne. Jeg er ikke en idiot som står og lager flere retter til folk. Jeg vil lage en god rett. Take it or leave it. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg. Er. SÅ! Enig med ts! 

Anonymkode: 84c7e...a37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del inviterer for å glede andre, vil jeg bare lage en bestemt rett gjør jeg det alene. Gidder ikke invitere på ting folk evt ikke liker. Lager gjerne 2-3 retter, flere desserter slik at alle får noe de liker. Ikke trenger det å ta lang tid heller. Lager jeg en pizza putter jeg gjerne på 4 typer fyll, kjøper inn ulikt drikke osv. Er gjestene fornøyd så er jeg det :)

Anonymkode: a0cc2...a63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du skrev : Ts lagde en tråd for å sverte veganere og fikk koret med seg"

Nei, jeg Ts gjorde ikke det! 

Jo, det måtte tas frem at man lager bare ikke ekstra mat til dem altså,eller allergikere. Neivel, så la være da. Verre enn det er det ikke. Slutt å be dem, eller de kan spise salaten, saken ute av verden. Ellers er det dette med «god» gammeldags folkeskikk som blir dratt frem, hykleri.... Er bare så unødvendig , andre må få lov til å ha sine meninger om så hva mange andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Fem minutter? Øh. Jeg har aldri lagd en salat som tar fem minutter. Det tar ganske lang tid faktisk. 

Hvor skal grensen gå egentlig? Skal en lage ekstra til de som ikke LIKER maten også? Hvorfor ikke liksom når en skal lage ekstra til de som tar valg om å ikke spise noe? 

Jeg er en god vertinne. Jeg er ikke en idiot som står og lager flere retter til folk. Jeg vil lage en god rett. Take it or leave it. 

Ja, men så dropp burgeren og lag ekstra med salat og annet tilbehør da. Er det så pokkers vanskelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Fem minutter? Øh. Jeg har aldri lagd en salat som tar fem minutter. Det tar ganske lang tid faktisk. 

Hvor skal grensen gå egentlig? Skal en lage ekstra til de som ikke LIKER maten også? Hvorfor ikke liksom når en skal lage ekstra til de som tar valg om å ikke spise noe? 

Jeg er en god vertinne. Jeg er ikke en idiot som står og lager flere retter til folk. Jeg vil lage en god rett. Take it or leave it. 

Stå på! Folk har blitt frekke og storforlangende. Og jeg er så inmari drittlei alle selvvalgte kosthold som alle andre bare MÅ ta hensyn til! Det er nesten ikke noe hygge rundt mat i Norge lenger når det skal være sånn.

Anonymkode: 84c7e...a37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del inviterer for å glede andre, vil jeg bare lage en bestemt rett gjør jeg det alene. Gidder ikke invitere på ting folk evt ikke liker. Lager gjerne 2-3 retter, flere desserter slik at alle får noe de liker. Ikke trenger det å ta lang tid heller. Lager jeg en pizza putter jeg gjerne på 4 typer fyll, kjøper inn ulikt drikke osv. Er gjestene fornøyd så er jeg det :)

Anonymkode: a0cc2...a63

Jeg tror alle inviterer for å glede andre? Ihvertfall de aller fleste. Hadde jo vært koselig om gjester spiste for å glede den som lager maten også. Eller? Spise det en kan av det som blir servert istedenfor å komme med krav? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Jo, det måtte tas frem at man lager bare ikke ekstra mat til dem altså,eller allergikere. Neivel, så la være da. Verre enn det er det ikke. Slutt å be dem, eller de kan spise salaten, saken ute av verden. Ellers er det dette med «god» gammeldags folkeskikk som blir dratt frem, hykleri.... Er bare så unødvendig , andre må få lov til å ha sine meninger om så hva mange andre mener.

Tror du må lese det jeg skriver altså. Alt. Det stemmer ikke hva du skriver her. Du virker veldig navlebeskuende nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk skal gjøre alt så fryktelig vanskelig. Veganer og vegetarianer - lag ekstra tilbehør, verre er det ikke. Sleng inn en vegetarburger om du ønsker å gjøre noe ekstra. Mange produkter er naturlig gluten og melkefritt, rent kjøtt, grønnsaker osv. Hva er problemet? Ok, så må du ty til ferdigmat eller hurtigmat da. Eller tenk på barnebursdager. Både prior sine kyllingpølser (som egner seg til muslimer) og gilde sine er gluten og melkefri. Problem solved. Du får fiskekaker, fiskeboller, karbonader osv som er uten gluten og melk også. Av billigmerker til og med. Ikke er de så ille på smak heller. Skulle du ønske å lage koldtbord eller spekematbord, så finnes det glutenfritt og melkefritt brød ferdig skåret i hyllene som er gode. Så og si all spekemat du kjøper i matbutikken er trygt. Iduns dressinger, både hvitløk, thousand island og burgerdressing er trygge. Det finnes flere sauser og gryter fra toro som er trygge om man absolutt må gå den veien. Det har faktisk aldri vært enklere å lage noe for alle enn det er i dag. Likevel virker det som det aldri har vært vanskeligere for folk å legge til rette for de som trenger det. Og jeg tenker da at det handler om vilje mer enn evne. Og jeg sitter igjen og lurer på hva i all verden som er problemet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror alle inviterer for å glede andre? Ihvertfall de aller fleste. Hadde jo vært koselig om gjester spiste for å glede den som lager maten også. Eller? Spise det en kan av det som blir servert istedenfor å komme med krav? 

Det er iallfall det jeg er oppdratt til. Spise det som blir servert, og er det noe jeg absolutt ikke liker så spiser jeg diskret bare tilbehøret. Kunne aldri falt meg inn å forvente tilrettelegging etter hva jeg liker og ikke. 

 

Anonymkode: ff3c5...85e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror alle inviterer for å glede andre? Ihvertfall de aller fleste. Hadde jo vært koselig om gjester spiste for å glede den som lager maten også. Eller? Spise det en kan av det som blir servert istedenfor å komme med krav? 

Høres ikke sånn ut i HI, synes ikke ut som om du er en hyggelig vert/vertinne. Jeg vil ikke at mine gjester spiser for å glede meg, jeg vil at de spiser fordi de liker det. Derfor spør jeg hva folk liker og lager ulike retter slik at alle får noe de liker. Slik gjør vi det i familen også, har gjerne 3 ulike hovedretter til jul. Ingen skal spise noe de ikke ønsker hos meg.

Anonymkode: a0cc2...a63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er iallfall det jeg er oppdratt til. Spise det som blir servert, og er det noe jeg absolutt ikke liker så spiser jeg diskret bare tilbehøret. Kunne aldri falt meg inn å forvente tilrettelegging etter hva jeg liker og ikke. 

 

Anonymkode: ff3c5...85e

Nettopp. Det er uskrevne regler ang å være vert/vertinne og å være gjest. Som vert  lager en mat og legger til rette for god stemning. Har spist veldig enkel mat hos andre som ei som blander kjøttdeig og makaroni med champignon fks. Hun pynter litt med lys osv, og det er alltid så hyggelig der! Hun er student og har ikke så god råd, men det spiller ingen rolle. Maten smaker alltid bra fordi hun er en god vertinne. Det betyr mye at stemningen er så god.

Som gjest spiser man og er TAKKNEMLIG for invitasjon. En krever ikke ekstra og annen mat. En takker og forsyner seg av det en kan spise. Eller tar med eget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...