Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

På 14.5.2019 den 18.51, SupaWoman skrev:

Det er svært få virkelige matallergikere her til lands.  De fleste er selvdiagnostisert. 

De allergikerne jeg vet om (cøliaki x3) og kumelksprotein (baby x1) er alle diagnotisert av fagfolk gjennom lange tester. Så hvilke du prater om lurer jeg fælt på.

Anonymkode: b2679...8ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.5.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev:

God gammeldags folkeskikk er også å være hyggelig og servere noe som du tror vil passe til de som kommer på besøk 

Anonymkode: 96a49...f11

For noe vrøvl, les slutten av responsen min her, den er også respons på din kommentar.

På 14.5.2019 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Slik har det aldri vært. Aldri. 

Anonymkode: 52b49...350

Korrekt! :tommelopp:

På 14.5.2019 den 20.59, SoWhat? skrev:

Tull! Ikke kom med sånt som ikke er sant! Folk har ikke lags ekstea retter til gjester tidligere. Generasjonen før oss himler helst med øynene over alt en "bør" ta hensyn til. 

Korrekt! :tommelopp:

På 14.5.2019 den 21.10, wintergirl skrev:

Deg om det. De som er villige til å lage noe til veganere må få lov til det, eller er det noe å lage en huskestue av det også? Ingen tvinger deg til å lage vegansk mat, på samme måte så er det ingen som tvinger veganere til å tilberede kjøtt, eller å spise det av hensyn til generasjonen før oss. 

Eldre mennesker, altså GENERASJONENE FØR OSS de er oppdratt til å spise alt, så lenge de ikke er allergisk til det som serveres! Derfor har man på sykehjem EN meny og den inneholder alltid poteter og grønnsaker fordi dette er eldre vant med at var fast tilbehør til enhver rett. Enten det var fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, kjøttkaker, lettsaltet torsk, fiskegrateng osv osv osv.

Utenom dette er de vant med at man sier "takk" og "værsågod" og at man tar med seg kaffe og kaker når man kommer på besøk.

INGEN av dem er vant med at verten skal lage tilpasset meny fordi man "ikke liker noe" eller fordi man "ikke spiser noe".
Det var ingenting som het det før i tiden!
Tålte du det så spiste du det og hadde du noen tanker hvordan det smakte så holdt du det for deg selv, spiste opp maten og sa takk. Du forsynte deg heller aldri med mer enn du spiste opp og du satt med bordet til alle var ferdig og innta maten og bar bort tallerkenen etter at du hadde spist opp.

Vel er det mange som glemmer å fylle opp hva de har lært etter at de blir pasienter men det har vel mye med både sviktende kognitiv helse og nedsatt mobilitet å gjøre! :overrasket:

Anonymkode: b2679...8ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe vrøvl, les slutten av responsen min her, den er også respons på din kommentar.

Korrekt! :tommelopp:

Korrekt! :tommelopp:

Eldre mennesker, altså GENERASJONENE FØR OSS de er oppdratt til å spise alt, så lenge de ikke er allergisk til det som serveres! Derfor har man på sykehjem EN meny og den inneholder alltid poteter og grønnsaker fordi dette er eldre vant med at var fast tilbehør til enhver rett. Enten det var fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, kjøttkaker, lettsaltet torsk, fiskegrateng osv osv osv.

Utenom dette er de vant med at man sier "takk" og "værsågod" og at man tar med seg kaffe og kaker når man kommer på besøk.

INGEN av dem er vant med at verten skal lage tilpasset meny fordi man "ikke liker noe" eller fordi man "ikke spiser noe".
Det var ingenting som het det før i tiden!
Tålte du det så spiste du det og hadde du noen tanker hvordan det smakte så holdt du det for deg selv, spiste opp maten og sa takk. Du forsynte deg heller aldri med mer enn du spiste opp og du satt med bordet til alle var ferdig og innta maten og bar bort tallerkenen etter at du hadde spist opp.

Vel er det mange som glemmer å fylle opp hva de har lært etter at de blir pasienter men det har vel mye med både sviktende kognitiv helse og nedsatt mobilitet å gjøre! :overrasket:

Anonymkode: b2679...8ad

Hvem bryr seg om hva folk gjorde før? Verden går fremover, vi har flere valgmuligheter og bedre økonomi. Forøvrig har min familie aldri vært slik du beskriver, heller ikke besteforeldrene mine som ble født i 1910.

Anonymkode: a0cc2...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2019 at 7:23 PM, AnonymBruker said:

Ikke glem glutenallergikere, ig de laktoseintolerante. De kan ikke spise vanlig pizza🙄

Anonymkode: 844ff...e88

Hvorfor kan ikke laktoseintolerante gjøre det? Det er ikke mye laktose i gulost. Den omtales tross alt som naturlig laktosefri.

Anonymkode: ec089...99e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe vrøvl, les slutten av responsen min her, den er også respons på din kommentar.

Korrekt! :tommelopp:

Korrekt! :tommelopp:

Eldre mennesker, altså GENERASJONENE FØR OSS de er oppdratt til å spise alt, så lenge de ikke er allergisk til det som serveres! Derfor har man på sykehjem EN meny og den inneholder alltid poteter og grønnsaker fordi dette er eldre vant med at var fast tilbehør til enhver rett. Enten det var fiskeboller, fiskekaker, kjøttboller, kjøttkaker, lettsaltet torsk, fiskegrateng osv osv osv.

Utenom dette er de vant med at man sier "takk" og "værsågod" og at man tar med seg kaffe og kaker når man kommer på besøk.

INGEN av dem er vant med at verten skal lage tilpasset meny fordi man "ikke liker noe" eller fordi man "ikke spiser noe".
Det var ingenting som het det før i tiden!
Tålte du det så spiste du det og hadde du noen tanker hvordan det smakte så holdt du det for deg selv, spiste opp maten og sa takk. Du forsynte deg heller aldri med mer enn du spiste opp og du satt med bordet til alle var ferdig og innta maten og bar bort tallerkenen etter at du hadde spist opp.

Vel er det mange som glemmer å fylle opp hva de har lært etter at de blir pasienter men det har vel mye med både sviktende kognitiv helse og nedsatt mobilitet å gjøre! :overrasket:

Anonymkode: b2679...8ad

Men du, vi lever nå og ikke i fortiden. Alle har rett til å velge selv hva de putter i munnen. Vi er mye mer opplyste også, noe som gjør at mange velger å slutte å spise kjøtt og meieriprodukter. At de dyttet inn seg alt de fikk servert før betyr ikke at det var mer rett. Hver og en spiser etter sin samvittighet. La heller være å be folk som velger bort lidelser og død til mat hvis dere plages så voldsomt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bryr seg om hva folk gjorde før? Verden går fremover, vi har flere valgmuligheter og bedre økonomi. Forøvrig har min familie aldri vært slik du beskriver, heller ikke besteforeldrene mine som ble født i 1910.

Anonymkode: a0cc2...a63

Noen mennnesker er mer vise sånn. De respekterer andre og maser ikke om at du må spise alt du får servert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.5.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Eh ja, er det ikke det tråden har som utgangspunkt, da? At man lar være å invitere til middag fordi hensynene er så mange etter hvert?

Folk har ulikt forhold til mat. For de som virkelig er matinteresserte handler et middagsselskap like mye om å sette sammen en meny og dele den med folk man setter pris på og som også vet å sette pris på en gjennomtenkt meny. Da "slenger" man ikke en vegetarburger i panna. For noen er mat viktigere enn det.

Jeg har selv hatt mange restriksjoner i matveien gjennom livet av ulike årsaker, men foretrekker da å la være å takke ja til middagsinvitasjoner fordi jeg ikke vil lage problemer for vertskapet og bli et negativt sentrum for oppmerksomheten rundt bordet. For det blir man jo dessverre, og det har jeg full forståelse for som erfaren matinteressert vertinne.

Min framgangsmåte sånn mer generelt er å ikke invitere større grupper mennesker med ulike krav i matveien til skikkelige middager der jeg faktisk bryr meg om hva jeg serverer. Enten får det sosiale være sentrum og serveringen enkel, minimal og funksjonell, eller så får menyen forrang, og bare de som faktisk ser verdien i det og takler det, hadde jeg nær sagt, blir invitert.

Til og med topprestauranter begynner å bli lei av folks menyrestriksjoner, såvidt jeg har fortstått. Ekstremindividualismen kjenner liksom ingen grenser lenger i våre dager. Det er greit å ta sære valg for livet sitt, også i matveien, men da må man også ta konsekvensene sosialt av å ha marginalisert seg selv.

Anonymkode: 88a42...4a6

👏👏👏👏👏👏👏

Anonymkode: 84c7e...a37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Eh ja, er det ikke det tråden har som utgangspunkt, da? At man lar være å invitere til middag fordi hensynene er så mange etter hvert?

Folk har ulikt forhold til mat. For de som virkelig er matinteresserte handler et middagsselskap like mye om å sette sammen en meny og dele den med folk man setter pris på og som også vet å sette pris på en gjennomtenkt meny. Da "slenger" man ikke en vegetarburger i panna. For noen er mat viktigere enn det.

Jeg har selv hatt mange restriksjoner i matveien gjennom livet av ulike årsaker, men foretrekker da å la være å takke ja til middagsinvitasjoner fordi jeg ikke vil lage problemer for vertskapet og bli et negativt sentrum for oppmerksomheten rundt bordet. For det blir man jo dessverre, og det har jeg full forståelse for som erfaren matinteressert vertinne.

Min framgangsmåte sånn mer generelt er å ikke invitere større grupper mennesker med ulike krav i matveien til skikkelige middager der jeg faktisk bryr meg om hva jeg serverer. Enten får det sosiale være sentrum og serveringen enkel, minimal og funksjonell, eller så får menyen forrang, og bare de som faktisk ser verdien i det og takler det, hadde jeg nær sagt, blir invitert.

Anonymkode: 88a42...4a6

Forkortet litt, håper det er ok. 

Jeg er veldig enig med deg i det du skriver. Mannen og jeg er veldig matinteresserte, og liker å invitere venner. Men vi inviterer venner som "passer sammen matmessig".  Dessuten inviterer vi ikke vegetarianere og/eller veganere på får-i-kål eller hjortestek, og vi inviterer heller ikke folk som er allergiske mot sjømat på rekeaften. 

Inviterer vi mange, sørger vi for å ha typisk "smårett-mat" slik at alle kan plukke noe de liker/tåler. 

Anonymkode: 425d7...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste er å invitere til kurvfest når det er så mange ulike preferanser. Da kan ingen klage på maten. 

Jeg gjør det ikke selv da, men i min vennekrets er folk altetende.

Anonymkode: 53163...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet som regel hvem som ikke tåler hva. Det går blant annet i nøtter, sitrus, melk, gluten. Da tilpasser jeg maten når jeg har invitert disse personene. Melk er lett å bytte ut. Og gluten også. 

Dersom jeg inviterer nye bekjente så lager jeg det jeg ønsker. Så får de heller gi beskjed om allergier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De allergikerne jeg vet om (cøliaki x3) og kumelksprotein (baby x1) er alle diagnotisert av fagfolk gjennom lange tester. Så hvilke du prater om lurer jeg fælt på.

Anonymkode: b2679...8ad

Det er svært mange som gir seg selv diagnoser. Det er blitt "in" å være allergisk mot ditt og datt, føle seg litt spesiell.

Jeg har en godt voksen venninne på 50, som i alle år har gått rundt og sagt at hun er "allergisk mot skalldyr". Det er hun overhodet ikke. Hun bare liker det ikke. Så hun sier neitakk til rekecocktail f.eks i selskaper og unnskylder det ikke med "jeg liker ikke reker": Nei. Hun er "allergisk"....

Det er mange som henne der ute.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste er veganere og vegetarianere som melder seg på arrangement som er åpenbart kjøtt-relaterte, feks pinnekjøtt-fest, og forventer spesialretter, men som overhodet ikke tenker tanken når kjøttspisere kommer på vegetarfest! 

Anonymkode: 94256...007

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg lager "barnemeny" når jeg lager vegansk eller vegetarisk alternativ. Voksne, kresne mennesker som ikke spiser det de får servert :PSærlig hvis de kommer med utbrudd som "æsj", "stakkars sauen" osv. Da føler jeg veldig at jeg serverer barnemeny til barnehageunger.

Er det snakk om allergier tenker jeg ikke det. De har som regel veldig lyst til å spise maten, men kan ikke fordi de ikke tåler.

Anonymkode: e2755...517

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at konseptet 'bedt på middag' ikke blir forstått. Man blir bedt på middag for selskapets skyld, ikke for å ta med seg noe.

Det blir merkelig å ta med seg mat fordi man enten har en eller annen slags overbevisning, fordi man har allergier, eller bare fordi man er vanskelig i matvegen. Nå er en slik innbydelse noe man kan benevne som generøs handling - på samme vis som når man gir gaver. Som mottaker skal man mildt sagt være forsiktig med å avvise en gave. Det kan regelrett knuse hjertet til giveren. På den annen side bør giveren passe litt på hva slags gave som gis: man bør kjenne mottakerens smak, interesser etc. - og for alt i verden ikke gi en bukett roser til noen som er allergisk mot blomster. Verten må altså vise littegranne omhu.

På den annen side, gjestene har også plikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Det er svært mange som gir seg selv diagnoser. Det er blitt "in" å være allergisk mot ditt og datt, føle seg litt spesiell.

Jeg har en godt voksen venninne på 50, som i alle år har gått rundt og sagt at hun er "allergisk mot skalldyr". Det er hun overhodet ikke. Hun bare liker det ikke. Så hun sier neitakk til rekecocktail f.eks i selskaper og unnskylder det ikke med "jeg liker ikke reker": Nei. Hun er "allergisk"....

Det er mange som henne der ute.

Jeg kjenner også flere som har diagnostisert seg selv med allergier. Ting de aldri har likt, ikke likte som barn og sånt. Så i voksen alder sier de at de er allergisk mot skalldyr, sopp, løk osv. Disse har ikke fått noen undersøkelse av helsepersonell, men sier likevel at de er allergiske, for de har spist det og blitt kvalme, fått vondt i magen ol tidligere.

Jeg tar hensyn til disse hvis de skal spise hos meg, men syns det er litt pinlig på deres vegne. 

Anonymkode: ff3c5...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg lager "barnemeny" når jeg lager vegansk eller vegetarisk alternativ. Voksne, kresne mennesker som ikke spiser det de får servert :PSærlig hvis de kommer med utbrudd som "æsj", "stakkars sauen" osv. Da føler jeg veldig at jeg serverer barnemeny til barnehageunger.

Er det snakk om allergier tenker jeg ikke det. De har som regel veldig lyst til å spise maten, men kan ikke fordi de ikke tåler.

Anonymkode: e2755...517

Ja, i dag er vi mye mer opplyste om hvordan dyr egentlig har det, så hvis noen synes synd på den sauen så gjør det ikke dem til «barnehageunger « av den grunn. 

At mange av dere eter alt gjør dere heller ikke til noe bedre mennesker, bare la det være sagt

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, wintergirl skrev:

Men du, vi lever nå og ikke i fortiden. Alle har rett til å velge selv hva de putter i munnen. Vi er mye mer opplyste også, noe som gjør at mange velger å slutte å spise kjøtt og meieriprodukter. At de dyttet inn seg alt de fikk servert før betyr ikke at det var mer rett. Hver og en spiser etter sin samvittighet. La heller være å be folk som velger bort lidelser og død til mat hvis dere plages så voldsomt av det. 

 

Alle har rett til å velge hva de putter i munnen, men du har ingen rett til å diktere menyen når du er invitert på middag eller uffe og okke deg fordi andre spiser noe du ikke vil spise selv. Takk nei hvis du forventer å få mat som ikke faller i smak, eller la være å melde deg på ting, som nevnt under. 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det morsomste er veganere og vegetarianere som melder seg på arrangement som er åpenbart kjøtt-relaterte, feks pinnekjøtt-fest, og forventer spesialretter, men som overhodet ikke tenker tanken når kjøttspisere kommer på vegetarfest! 

Anonymkode: 94256...007

Nemlig, spot on. Og så brukes gjerne argumentasjonen at alle kan spise vegetarmat, men alle kan faktisk spise kjøtt også, de bare velger noe annet. Og så er det fornektelsen til vegetarianere som ikke vil støtte kjøttindustrien, men med glede støtter matproduksjon som påvirker klimaet svært negativt er det produseres. Dobbeltmoral. 

Anonymkode: 0e5ff...096

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 18.15, SoWhat? skrev:

Det er søren ikke lett lenger! Det er og har alltid vært normalt å ta hensyn til allergier. Eller, det burde være normalt. Men nå er det så mye annet rart også. Veganer, vegetarianere osv. Så om en ikke lager en rett som passer til alle, så må en lage flere retter. Det er ikke greit. Jeg spiser lite kjøtt, men jeg syns det er godt i gryter og supper pluss på pizza. Jeg har venner, eller en venn som er veganer. Har absolutt respekt for det, men jeg står ikke og lager egen rett til vedkommende. Jeg har nesten alltid gode salater til maten, og jeg sier alltid fra om hva jeg serverer når jeg ber folk. Da kan de velge om de vil komme eller ikke. Jeg gidder bare ikke tilfredsstille alle når jeg har lyst til å lage en spesiell rett. En kan jo risikere å måtte lage tre retter pluss "barnemeny"! Lager jeg vegetarrrett så får de som absolutt må ha kjøtt, bli hjemme eller ta med seg.

En tråd her inne nå handler om at gjester vil komme med ønsker til måltider. Altså. Lager jeg middag så kan folk blåse i å sende lister over h å de vil ha som tilbehør! Akkurat som ei liste med mat de vil jeg skal kjøpe. Det hører jo ikke noe steds hjemme! Syns folk er utrolig selvfokuserte iblant. Meg meg meg og vil ha og skal ha. 

Når dette er sagt så har jeg ikke en eneste gang fått høre at jeg ikke tar hensyn eller at folk ikke kommer! Veganeren er fornøyd med salat. Men ber jeg bare vedkommende og fks en til, så lager jeg gjerne en veganerrett. Men når en vil be fem + så blir det mye å gjøre hvis en må lage tre retter. Det gjør jeg bare ikke. Tror neppe veganer byr kjøttelskende folk på biff. Jeg syns folk inviterer hverandre litt for sjelden, men nå skjønner jeg hvorfor.

Du høres ut som om du er gal. 

Anonymkode: 00e06...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler jeg lager "barnemeny" når jeg lager vegansk eller vegetarisk alternativ. Voksne, kresne mennesker som ikke spiser det de får servert :PSærlig hvis de kommer med utbrudd som "æsj", "stakkars sauen" osv. Da føler jeg veldig at jeg serverer barnemeny til barnehageunger.

Er det snakk om allergier tenker jeg ikke det. De har som regel veldig lyst til å spise maten, men kan ikke fordi de ikke tåler.

Anonymkode: e2755...517

Er det barnslig å ha empati med dyr? Huh. Hvor går grensen for hvor empati er barnslig? Er det barnslig å ha empati med hunder som blir avlivet? Hva om man blir trist om man må avlive kjæledyret sitt? Er det fortsatt barnslig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Million skrev:

Det er svært mange som gir seg selv diagnoser. Det er blitt "in" å være allergisk mot ditt og datt, føle seg litt spesiell.

Jeg har en godt voksen venninne på 50, som i alle år har gått rundt og sagt at hun er "allergisk mot skalldyr". Det er hun overhodet ikke. Hun bare liker det ikke. Så hun sier neitakk til rekecocktail f.eks i selskaper og unnskylder det ikke med "jeg liker ikke reker": Nei. Hun er "allergisk"....

Det er mange som henne der ute.

Kjenner også en sånn en. Hun ble diagnostisert med intoleranse mot kjøtt, gluten og melkeprodukter av en alternativ behandler som hadde lagt noen stener på ryggen hennes (!!!). Den neste tiden lagde hun en scene i alle sosiale sammenhenger hvor det var mat tilstede og fortalte høylytt om hva hun kunne spise og ikke spise. "ER DENNE EGGERØRA STEKT I SMØR? DA KAN DEN IKKE STÅ PÅ BORDET! JEG HAR INTOLLERANSE!". Hun sendte snapper av seg selv hvor hun sto og spydde fordi hun hadde fått i seg noe gluten eller en dråpe melk og la ut lange statuser om hvor hardt det var å ikke kunne spise noe som helst.

Etter en stund orket ikke folk å invitere henne lenger. Folk gikk rett og slett drit lei. I dag er hun altetende igjen, så det var tydeligvis ikke så moro å være "intolerant" når man ikke fikk bøtter og lass av medfølelse lenger.... 

True story.

Jeg syntes oppriktig synd på de som faktisk har sterke allergier og intoleranser, men slike som hun over ødelegger dessverre for veldig mange. Når det er sagt så kjenner jeg også ei med glutenallergi. Hun hovner opp i hele kroppen av et stykke pizza. Så klart tilrettelegger jeg for henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...