Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Ok. Tapas og Taco er helt greit det.

Men jeg kan si : jeg lager finnbiff og salat til helgen. Hvem vil komme? Det er sånn jeg gjør det om det er litt uhøytidlig. Jeg har lyst på det og vil sette pris på hyggelig selskap. Jeg lager da finnbiff og salat, og kunne ikke lagd flere retter fordi en eller to, eller flere har "andre verdier" eller har valgt å ikke spise kjøtt. 

Om dette er det du skulle servere og jeg var invitert, hadde jeg som ikke spist kjøtt, vært takknemlig om du beregnet ekstra salat mtp meg. Litt kjedelig å komme i selskap hvor det er for lite tilbehør til å bli mett. Men spørsmålet mitt er da, er det frekt av meg å forsyne meg ekstra med tilbehør sånn at de som spiser kjøtt får for lite?  

Anonymkode: 6044b...bc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk skal gjøre alt så fryktelig vanskelig. Veganer og vegetarianer - lag ekstra tilbehør, verre er det ikke. Sleng inn en vegetarburger om du ønsker å gjøre noe ekstra. Mange produkter er naturlig gluten og melkefritt, rent kjøtt, grønnsaker osv. Hva er problemet? Ok, så må du ty til ferdigmat eller hurtigmat da. Eller tenk på barnebursdager. Både prior sine kyllingpølser (som egner seg til muslimer) og gilde sine er gluten og melkefri. Problem solved. Du får fiskekaker, fiskeboller, karbonader osv som er uten gluten og melk også. Av billigmerker til og med. Ikke er de så ille på smak heller. Skulle du ønske å lage koldtbord eller spekematbord, så finnes det glutenfritt og melkefritt brød ferdig skåret i hyllene som er gode. Så og si all spekemat du kjøper i matbutikken er trygt. Iduns dressinger, både hvitløk, thousand island og burgerdressing er trygge. Det finnes flere sauser og gryter fra toro som er trygge om man absolutt må gå den veien. Det har faktisk aldri vært enklere å lage noe for alle enn det er i dag. Likevel virker det som det aldri har vært vanskeligere for folk å legge til rette for de som trenger det. Og jeg tenker da at det handler om vilje mer enn evne. Og jeg sitter igjen og lurer på hva i all verden som er problemet?

Blir svett av alle hensyn du mener man skal ta her.. Hva har det seg at folk før i tiden spiste, og kunne spise det de fikk servert, men nå er man plutselig blitt så «allergisk» for alt mulig. Tror det er mye overfølsomhet og fanatisme ute og går her altså. Så fort lille Per på 4 år sier han har litt vondt i magen etter et måltid, oiiii da var der noe der han ikke tålte. Alle har vi da luftsmerter, magevondt og litt knip, uten at det handler om hverken allergi eller intoleranse. 

Anonymkode: 687e9...15f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Thyra skrev:

Om du skal lage pizza til mange personer, holder det jo likevel ikke med en pizza. Da er det vel ikke noe stress å lage en uten kjøtt og med vegansk ost, f.eks?

Det er ikke ost, ergo funker det ikke på pizza.

Anonymkode: 9c5bf...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arabella skrev:

Hva som er de faktiske muligheter for de nødstedte i fattige land å livnære seg på, virker det ikke som mange veganere og vegetarianere tenker over, bare de selv har "ren" samvittighet ved ikke å spise kjøtt. Hykleri kaller jeg det.

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Tviler på at det er så mange veganere som shamer de som er nødt til å livnære seg på kjøtt for det å spise kjøtt. Men nå lever jo vi heldigvis i et land der vi har muligheten til å velge selv. Antar at du selv spiser mye som mange i fattige land ikke har muligheten til å spise. 

Hilsen ikke-veganer.

Anonymkode: a9ad6...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dette er det du skulle servere og jeg var invitert, hadde jeg som ikke spist kjøtt, vært takknemlig om du beregnet ekstra salat mtp meg. Litt kjedelig å komme i selskap hvor det er for lite tilbehør til å bli mett. Men spørsmålet mitt er da, er det frekt av meg å forsyne meg ekstra med tilbehør sånn at de som spiser kjøtt får for lite?  

Anonymkode: 6044b...bc8

Jeg lager jo nok salat 🙂 OM det ikke var mye, så ville du blitt prioritert ja  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir svett av alle hensyn du mener man skal ta her.. Hva har det seg at folk før i tiden spiste, og kunne spise det de fikk servert, men nå er man plutselig blitt så «allergisk» for alt mulig. Tror det er mye overfølsomhet og fanatisme ute og går her altså. Så fort lille Per på 4 år sier han har litt vondt i magen etter et måltid, oiiii da var der noe der han ikke tålte. Alle har vi da luftsmerter, magevondt og litt knip, uten at det handler om hverken allergi eller intoleranse. 

Anonymkode: 687e9...15f

For det første har vi valgmuligheter i dag som man ikke hadde før i tida. Da tenker jeg på de som velger å unnlate ting som kjøtt eller fisk i kosten sin. Mange varianter av ulike livsstiler der. For det andre, så er det mer kjent at folk kan reagere på mat nå i forhold til før i tida. Folk visste ikke bedre, og gikk rundt og var dårlige konstant. Å automatisk anta at det er en selvdiagnostisert greie er rett og slett skummelt da man aldri kan vite helt sikker, og plutselig kan få stygge allergiske reaksjoner. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har så ekstremt mot å legge til rette når de skal ha gjester. Hvis det er så forferdelig plagsomt å måtte kjøpe et slag pølser over et annet, så la nå være å invitere da. Verre er det ikke. Og de aller fleste mennesker er såpass oppegående at litt magevondt her og der ikke betyr at de kutter ut store matgrupper for ungene sine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Jadzia skrev:

For det første har vi valgmuligheter i dag som man ikke hadde før i tida. Da tenker jeg på de som velger å unnlate ting som kjøtt eller fisk i kosten sin. Mange varianter av ulike livsstiler der. For det andre, så er det mer kjent at folk kan reagere på mat nå i forhold til før i tida. Folk visste ikke bedre, og gikk rundt og var dårlige konstant. Å automatisk anta at det er en selvdiagnostisert greie er rett og slett skummelt da man aldri kan vite helt sikker, og plutselig kan få stygge allergiske reaksjoner. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har så ekstremt mot å legge til rette når de skal ha gjester. Hvis det er så forferdelig plagsomt å måtte kjøpe et slag pølser over et annet, så la nå være å invitere da. Verre er det ikke. Og de aller fleste mennesker er såpass oppegående at litt magevondt her og der ikke betyr at de kutter ut store matgrupper for ungene sine. 

Eh ja, er det ikke det tråden har som utgangspunkt, da? At man lar være å invitere til middag fordi hensynene er så mange etter hvert?

Folk har ulikt forhold til mat. For de som virkelig er matinteresserte handler et middagsselskap like mye om å sette sammen en meny og dele den med folk man setter pris på og som også vet å sette pris på en gjennomtenkt meny. Da "slenger" man ikke en vegetarburger i panna. For noen er mat viktigere enn det.

Jeg har selv hatt mange restriksjoner i matveien gjennom livet av ulike årsaker, men foretrekker da å la være å takke ja til middagsinvitasjoner fordi jeg ikke vil lage problemer for vertskapet og bli et negativt sentrum for oppmerksomheten rundt bordet. For det blir man jo dessverre, og det har jeg full forståelse for som erfaren matinteressert vertinne.

Min framgangsmåte sånn mer generelt er å ikke invitere større grupper mennesker med ulike krav i matveien til skikkelige middager der jeg faktisk bryr meg om hva jeg serverer. Enten får det sosiale være sentrum og serveringen enkel, minimal og funksjonell, eller så får menyen forrang, og bare de som faktisk ser verdien i det og takler det, hadde jeg nær sagt, blir invitert.

Til og med topprestauranter begynner å bli lei av folks menyrestriksjoner, såvidt jeg har fortstått. Ekstremindividualismen kjenner liksom ingen grenser lenger i våre dager. Det er greit å ta sære valg for livet sitt, også i matveien, men da må man også ta konsekvensene sosialt av å ha marginalisert seg selv.

Anonymkode: 88a42...4a6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal invitere venner, så tåler 2 ikke gluten, annen liker ikke storfekjøtt, en liker ikke kylling, men har klart å finne noe godt uansett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ost, ergo funker det ikke på pizza.

Anonymkode: 9c5bf...ce7

Eh jo for en veganer funker det veldig fint.

Anonymkode: a0cc2...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 19.10, Arabella skrev:

Hva som er de faktiske muligheter for de nødstedte i fattige land å livnære seg på, virker det ikke som mange veganere og vegetarianere tenker over, bare de selv har "ren" samvittighet ved ikke å spise kjøtt. Hykleri kaller jeg det.

Sett deg inn i hva fattigdommen skyldes du så pipa en annen låt. Og dette er faktisk noe veganere er klar over. Så hykleriet står du selv for 

Anonymkode: a2922...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ost, ergo funker det ikke på pizza.

Anonymkode: 9c5bf...ce7

Er det rart det er krig i verden?🙄

Anonymkode: a2922...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh ja, er det ikke det tråden har som utgangspunkt, da? At man lar være å invitere til middag fordi hensynene er så mange etter hvert?

Folk har ulikt forhold til mat. For de som virkelig er matinteresserte handler et middagsselskap like mye om å sette sammen en meny og dele den med folk man setter pris på og som også vet å sette pris på en gjennomtenkt meny. Da "slenger" man ikke en vegetarburger i panna. For noen er mat viktigere enn det.

Jeg har selv hatt mange restriksjoner i matveien gjennom livet av ulike årsaker, men foretrekker da å la være å takke ja til middagsinvitasjoner fordi jeg ikke vil lage problemer for vertskapet og bli et negativt sentrum for oppmerksomheten rundt bordet. For det blir man jo dessverre, og det har jeg full forståelse for som erfaren matinteressert vertinne.

Min framgangsmåte sånn mer generelt er å ikke invitere større grupper mennesker med ulike krav i matveien til skikkelige middager der jeg faktisk bryr meg om hva jeg serverer. Enten får det sosiale være sentrum og serveringen enkel, minimal og funksjonell, eller så får menyen forrang, og bare de som faktisk ser verdien i det og takler det, hadde jeg nær sagt, blir invitert.

Til og med topprestauranter begynner å bli lei av folks menyrestriksjoner, såvidt jeg har fortstått. Ekstremindividualismen kjenner liksom ingen grenser lenger i våre dager. Det er greit å ta sære valg for livet sitt, også i matveien, men da må man også ta konsekvensene sosialt av å ha marginalisert seg selv.

Anonymkode: 88a42...4a6

Da har du forstått feil. Flere og flere restauranter har retter på menyen for oss som har tatt et valg ved å uteslutte ting  fra kosten våres 

https://guide.michelin.com/sg/en/article/dining-out/7-michelin-starred-restaurants-for-a-vegetarian-meal

https://www.plantbasednews.org/post/gordon-ramsey-launches-vegan-menu-restaurant

https://www.livekindly.co/51-chefs-offer-vegan-menu-items/

For å ikke glemme alle de hel veganske og vegetarianske 

 

 

 

Anonymkode: a2922...cb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir svett av alle hensyn du mener man skal ta her.. Hva har det seg at folk før i tiden spiste, og kunne spise det de fikk servert, men nå er man plutselig blitt så «allergisk» for alt mulig. Tror det er mye overfølsomhet og fanatisme ute og går her altså. Så fort lille Per på 4 år sier han har litt vondt i magen etter et måltid, oiiii da var der noe der han ikke tålte. Alle har vi da luftsmerter, magevondt og litt knip, uten at det handler om hverken allergi eller intoleranse. 

Anonymkode: 687e9...15f

Du har rett i at det var mindre av det før i tida, men det er likevel ikke noe nymotens tull eller fanatisme. Før i tida visste de lite om intoleranser og allergier, så magevondt var bare magevondt. De brukte de medisinene de hadde, og måtte bare leve med mageproblemene og de andre symptomene som måtte oppstå. Noen ganger døde folk av allergi, og det var nok sikkert noen som døde tidligere enn nødvendig på grunn av cøliaki og ødelagte tarmtotter, i tillegg til et og annet anafylaktisk sjokk. Da folk døde, så døde de, og man hadde liten kunnskap om hvorfor.
Hadde de hatt mer kunnskap om allergier og intoleranser før i tida hadde de nok gjort ganske mye for å slippe smertene og ubehaget de også.

Det finnes nok sikkert noen overhysteriske folk som innbiller seg ting, men både allergier og intoleranser er høyst reelle. Selv den mest ufarlige intoleranse kan gi mye smerter og ubehag. Kan man unngå det så gjør man selvsagt alt for å unngå det, inkludert risikere å irritere eller såre verten/vertinnen ved å spise noe annet.

Anonymkode: 9a655...40b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i at det var mindre av det før i tida, men det er likevel ikke noe nymotens tull eller fanatisme. Før i tida visste de lite om intoleranser og allergier, så magevondt var bare magevondt. De brukte de medisinene de hadde, og måtte bare leve med mageproblemene og de andre symptomene som måtte oppstå. Noen ganger døde folk av allergi, og det var nok sikkert noen som døde tidligere enn nødvendig på grunn av cøliaki og ødelagte tarmtotter, i tillegg til et og annet anafylaktisk sjokk. Da folk døde, så døde de, og man hadde liten kunnskap om hvorfor.
Hadde de hatt mer kunnskap om allergier og intoleranser før i tida hadde de nok gjort ganske mye for å slippe smertene og ubehaget de også.

Det finnes nok sikkert noen overhysteriske folk som innbiller seg ting, men både allergier og intoleranser er høyst reelle. Selv den mest ufarlige intoleranse kan gi mye smerter og ubehag. Kan man unngå det så gjør man selvsagt alt for å unngå det, inkludert risikere å irritere eller såre verten/vertinnen ved å spise noe annet.

Anonymkode: 9a655...40b

Igjen er mitt svar at dette nok gjelder fåtallet. 

Anonymkode: 687e9...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen er mitt svar at dette nok gjelder fåtallet. 

Anonymkode: 687e9...15f

Det er greit, men det gjør det ikke mer sant av den grunn.

Anonymkode: 9a655...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange voksne som er selvdiagnostiserte matallergikere vet jeg ikke, men blant barn er det svært utbredt (dvs, er jo foreldrene som setter "diagnosen", da!) Fra forskning.no:

"Bare ett av ti barn med matallergi var allergiske

Foreldrene holdt barna unna en rekke matvarer de mente barna var allergiske mot. Da forskere undersøkte disse ungene, var bare en av ti allergisk. "

(https://forskning.no/barn-og-ungdom-mat-og-helse-trygg-mat/bare-ett-av-ti-barn-med-matallergi-var-allergiske/350272)

En venninne jeg hadde engang påsto hun hadde cøliaki. Jeg hadde laget mat med tanke på henne, men hadde glemt å kjøpe eget brød. Ringte og beklaget, og spurte om hun kunne ta med noen brødskiver selv. Da hun kom sa hun at hun hadde glemt å ta med, men da vi spiste forsynte hun seg rikelig av brødet jeg hadde bakt, "for det var jo så godt". Og ja, hun var selvdiagnostisert. Sånne som henne ødelegger dessverre litt for de som faktisk har allergier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98

Dette var en utrolig interresant tråd. Er enig i at det virker som at det blir stadig mer å ta hensyn til. Selv er jeg ikke super flink til å lage mat, og spiser selv mye pasta, pølser, torosupper, nudler, kylling og pommes frites. Jeg har lite kunnskaper om hvordan man tilbereder mat for å unngå kjøtt, laktose, gluten osv. Hadde ønsket å ta hensyn, men er ikke så dreven på kjøkkenet at jeg vet hvilken mat som inneholder hva. Jeg liker det meste, spiser det meste og har selv verken allergier eller noe spesiell diett jeg går på. 

Skulle jeg invitert noen som var veganere, vegetarianere eller allergiske, så hadde jeg satt pris på å vite hva som er greit å tilberede ettersom jeg selv ikke har så mange kreative ideer å komme med når jeg lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da ikke invitert en vegetarianer/veganer/allergiker til middag for så å ikke ha noe godt å servere dem. Da hadde jeg følt meg frekk og som en særdeles dårlig vert. Hvis jeg er usikker på hva jeg kan lage eller hva de kan spise, så spør jeg. Hvis jeg ikke hadde ønsket å lage det, så hadde jeg invitert på spleisefest hvor alle tok med litt, a la tapas. Så ville det vært noe til alle.

Jeg ser heller ikke at jeg ville vært nødt til å lage 2-3 retter - jeg hadde da selvsagt laget noe som alle kunne spise. God salat, pizza med ulikt fyll, gryte osv.

Anonymkode: 42f6b...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne prøvde å arrangere middagsselskap for hele vennegjengen for en stund siden. Ca 25stk inkl kjærester. Det ble opprettet et arrangement og hun ba alle komme med preferanser for hva de kunne eller ikke kunne spise. Enden på visa ble at måltidet ble alt for komplisert så hun prøvde å booke et bord på en restaurant. Siden det ble så mange måtte restauranten vite menyen på forhånd og endte med å ikke kunne servere oss når de fikk listen med alle "kravene". Etter å ha prøvd 5-6 forskjellige restauranter ga hun oss og booket bord en plass og sa: Dette er menyen, take it or leave it. 10 stk ble med. Det sier litt.

Restauranten gjorde så klart enkle justeringer som å lage en vegetarrett og ta hensyn til allergier, men når det var snakk om et såpass stort selskap klarte ikke engang restauranten å ta hensyn til alt. Hvordan skal da en privatperson uten kokkeerfaring få det til?

Skjønner deg godt TS, her har vi også dessverre blitt selektive på hvem vi inviterer....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev:

...

Folk har ulikt forhold til mat. For de som virkelig er matinteresserte handler et middagsselskap like mye om å sette sammen en meny og dele den med folk man setter pris på og som også vet å sette pris på en gjennomtenkt meny. Da "slenger" man ikke en vegetarburger i panna. For noen er mat viktigere enn det.

...

Min framgangsmåte sånn mer generelt er å ikke invitere større grupper mennesker med ulike krav i matveien til skikkelige middager der jeg faktisk bryr meg om hva jeg serverer. Enten får det sosiale være sentrum og serveringen enkel, minimal og funksjonell, eller så får menyen forrang, og bare de som faktisk ser verdien i det og takler det, hadde jeg nær sagt, blir invitert.

Anonymkode: 88a42...4a6

Her påpeker du noe viktig, nemlig at et middagsselskap kan handle om mer enn å bare bli mett eller være sosial. Det kan også handle om å ville dele en opplevelse og en hobby. Da kommer man ikke på middag, foranger tilpasninger og nekter å spise det vertskapet har laget. Jeg er helt enig med deg, inviter de som har interesse og setter pris på det, så kan de andre komme på taco og pizza.

Har en i min vennegjeng med selvdiagnostisert glutenallergi, så hun vil ha glutenfritt hjemme og hos oss, men kjøper gladelig pizza, pasta og burger som ikke er glutenfritt på restaurant.... Jeg har opplevd veganere som ber om tilrettelegging på en middag der de ble invitert for å feire årets jakt. Da tenker jeg egentlig at du har så lite anenner at det er skremmende, bare takk nei når du ikke liker menyen. Er du reelt hyperallergisk for f.eks skalldyr så gir du beskjed om det. Er det "liker ikke", selvdiagnostisert tåler ikke, vil helst følge en sær meny eller lignende så takker du nei. 

Og så er det han jeg var på ferie med for mange år siden sitt sære krav. Vi var på en svært eksklusiv restaurant i utlandet, anbefalt av michelin og godt kjent. Men han fjotten jeg er med vil ha et spesifikt krydder i retten sin, som servitøren flere ganger forsøker å si at de ikke bruker i den retten, at det ødelegger smakskombinasjonen og at det ikke er slik kjøkkensjefen vil servere retten. Han insisterer fortsatt på å få dette krydderet i fisken sin, og etter mye frem og tilbake og ekstremt ufin stahet fra han jeg er med går kjøkkenet med på å tilsette dette krydderet. Han får maten og er fornøyd, jeg er så pinlig berørt at jeg holder på å stikke av. Aldri tipset så godt noen gang. Konklusjon; hvis menyen ikke passer deg, dropp å spise det. (Var litt i klassen med å be noen ha piffikrydder på kongekrabbe, no go altså).

Anonymkode: 0e5ff...096

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...