Gå til innhold

Når mener du at brødet er for gammelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir skeptisk til å spise brød som har lagt i brødskuffen i 3 -  4 dager. Er det flere som meg her? 

(Pleier ofte å fryse brød til vanlig og ta opp det vi trenger) 

Anonymkode: 24b7d...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ikke brød eldre enn en dag. Derfor fryser jeg det og tar opp når jeg trenger. Takler ikke tørre brødskiver. Til nød kan jeg riste brødet. 

Anonymkode: e8e75...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brødet i fryseren og tar opp det jeg trenger.

Ellers, hvis brødet er litt tørt så rister jeg det eller lager ostesmørbrød. Er det kommet mugg på er det rett i søpla så klart. 

Anonymkode: 46421...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når brødet er blitt ca tre dager gammelt og jeg vil kaste det så får jeg beskjed om at det er jo helt bra det brødet og fint kan spises. Sikkert meg det er noe galt har jeg tenkt, så jeg fikk lyst å høre her. Jeg er vel mest redd for å ende opp med å spise et brød som er i ferd med å mygle... 

Denne gangen har vi et nesten helt brød som ikke ble fryst for vi regnet vel med at det meste ville bli spist ila helgen. Det ble det ikke og nå er det etter min mening søppel. 🙈

TS

Anonymkode: 24b7d...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge brødet ikke ha mugg kan det fint spises. Det er bare å sjekke hver gang at det ikke er noe tegn til mugg før man tar seg en skive.

Det blir tørt, men tørt brød kan fint brukes. Man kan riste det eller bruke det til ostesmørbrød. Det kan også brukes til å lage krutonger eller strøkavring. Det finnes også masse gode gamle oppskrifter på slikt som arme riddere og brødpudding. Min beste kjøttkakeoppskrift inneholder et par skiver oppbløtt gammelt brød.

Anonymkode: 999c6...498

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp spist brød som har ligger i brødpose i 5-6 dager. Gikk helt fint det 😀

Anonymkode: 4e670...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om brødet blir 3 dager så har en for mye brød liggende. Da fryser en heller ned og tar,opp det en trenger. 

Anonymkode: f71e1...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når brødet er blitt ca tre dager gammelt og jeg vil kaste det så får jeg beskjed om at det er jo helt bra det brødet og fint kan spises. Sikkert meg det er noe galt har jeg tenkt, så jeg fikk lyst å høre her. Jeg er vel mest redd for å ende opp med å spise et brød som er i ferd med å mygle... 

Denne gangen har vi et nesten helt brød som ikke ble fryst for vi regnet vel med at det meste ville bli spist ila helgen. Det ble det ikke og nå er det etter min mening søppel. 🙈

TS

Anonymkode: 24b7d...2a6

Beskjed av hvem? Er du ikke voksen slik at du bestemmer over deg selv? Kjøp ditt eget brød og ha det i frysen da vel, så kan den andre spise tørt brød. 

Anonymkode: e8e75...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nytt på fredag, spiste av det i dag. Var fortsatt godt. Men er så klart obs på mugg. 

Anonymkode: a383c...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beskjed av hvem? Er du ikke voksen slik at du bestemmer over deg selv? Kjøp ditt eget brød og ha det i frysen da vel, så kan den andre spise tørt brød. 

Anonymkode: e8e75...106

Er jo bare kommentar jeg har fått når jeg har vært i ferd med å kaste brød som jeg mener er for gammelt og etter min mening uspiselig. Og nå var jeg nysgjerrig på om jeg bare er veldig rar og sær som mener det, eller om andre også er slik når det kommer til brød/mat. Selvfølgelig bestemmer jeg over meg selv.

Anonymkode: 24b7d...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skeptisk til å spise brød som er en uke gammelt. Men jeg liker det ikke, er superkresen og spiser det bare nystekt. Eller en dag senere. 
Men som mange andre lager jeg også smørbrød og rister det ellers. 

Men jeg bruker opp all mat, kaster veldig lite. 
Begynner det å bli for gammelt og tørt, så lager jeg kruttonger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mugg er det for gammelt. 
Har det ligget så lenge at det er blitt tørt, men ikke mugg, så lager jeg en eller annen form for toast av det.
Har jeg så mye brød på benken at det er blitt tørt og jeg innser jeg neppe vil få spist opp før det kommer mugg, da gir jeg til småfuglene. 

Anonymkode: 64dec...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke dager, men ser på hvordan det ser ut. Tørt brød kan spises selv om det har ligget ganske lenge; man kan eventuelt lage krutonger av det om man vil. 

Ligger brødet  og «damper» i en tett pose i varmen, kan det mugne ganske kjapt. Mugg er ikke egnet som menneskeføde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker brød selv. Deler dem i to og fryser. Tar opp et halvt brød hver dag. Det hender vi fortsatt har brødet dagen etter, og da går det greit å spise det. Ligger det to netter har jeg ikke apetitt på det. Da går det til fuglene.

Anonymkode: cafa8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det begynner å lukte eller smake mugg. Tørt brød blir godt etter en tur i risteren, så det har aldri stoppet meg. Men brød overlever sjeldent mer enn 3-4 dager her før det er tomt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags brød. Noen holder seg godt lenge.

Men når jeg ikke syns det er godt lenger bruker jeg det, som fler andre her, til å riste eller lage ostesmørbrød. Husker ikke sist jeg hadde muggent brød, men skjer det kaster jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Bakehuset sitt holdbare havrebrød. Ligger i navnet at det er ganske holdbart. Jeg kjøpte mitt på fredag, og det smaker fortsatt godt. Tar en del dager før det kommer mugg på. Spiser maks fire brødskiver om dagen, og noen dager spiser jeg bare en brødskive. Så derfor varer brødet lenger. Kommer til å fryse ned resten av brødet i kveld eller i morgen, med mindre det kommer mugg på det innen den tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, May 14, 2019 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Jeg blir skeptisk til å spise brød som har lagt i brødskuffen i 3 -  4 dager. Er det flere som meg her? 

(Pleier ofte å fryse brød til vanlig og ta opp det vi trenger) 

Anonymkode: 24b7d...2a6

Jeg har null problemer med å spise brød som har ligget i noen dager.  

Så lenge det ikke har MUGG selvfølgelig... 

Anonymkode: 61d17...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...