Gå til innhold

Når mener du at brødet er for gammelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg oppbevarer brødet i kjøleskapet, der ligger det i plastpose lukket med klype. "Levetiden" på brødet er mye lenger når det ligger kaldt enn når det ligger i en brødboks på benken i romtemperatur. Da mugner det jo for et godt ord.

Har enda ikke opplevd mugg på brød i kjøleskapet. Det bruker vi opp på en uke. Etter en uke kaster jeg resten (da er det stort sett bare en stor skalk igjen uansett) og kjøper nytt brød.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MyzTeri

Kommer an på hvilket brød det er. Daggammelt kneipbrød er ikke godt.

De fleste kjøpbrødene går i søpla på slutten av dag 2 - baker man selv kan det ligge lengre.

Jeg fryser som regel ned ferdig oppskjært brød så kan jeg ta to skiver når jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MyzTeri
På 23.5.2019 den 13.23, Million skrev:

Jeg oppbevarer brødet i kjøleskapet, der ligger det i plastpose lukket med klype. "Levetiden" på brødet er mye lenger når det ligger kaldt enn når det ligger i en brødboks på benken i romtemperatur. Da mugner det jo for et godt ord.

Har enda ikke opplevd mugg på brød i kjøleskapet. Det bruker vi opp på en uke. Etter en uke kaster jeg resten (da er det stort sett bare en stor skalk igjen uansett) og kjøper nytt brød.

  

Skalken er jo det beste med ett brød🤩

Når bestemor bakte brød fikk jeg alltid skalkene fra ett brød, fra begge sidene. En med smør og sukker og en med brunost😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Jeg blir skeptisk til å spise brød som har lagt i brødskuffen i 3 -  4 dager. Er det flere som meg her? 

(Pleier ofte å fryse brød til vanlig og ta opp det vi trenger) 

Anonymkode: 24b7d...2a6

Når det har mugg. 

Brød blir for gammelt til å spises veldig synlig. Ingen mugg = helt ok brød. Og oppbevares brød ordentlig så tørker det ut før det får mugg.

Men jeg spiser det kun kaldt første dagen, altså. Dag to er det rista brød eller bruchetta. Dag 3 og utover er det french toast eller dynking i saus/suppe/salat etc som gjelder.

Anonymkode: c8c77...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.5.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Jeg blir skeptisk til å spise brød som har lagt i brødskuffen i 3 -  4 dager. Er det flere som meg her? 

(Pleier ofte å fryse brød til vanlig og ta opp det vi trenger) 

Anonymkode: 24b7d...2a6

Jeg kaster det om det er mugg der. Har ingen dagsbegrensninger. 

Rister det om det er litt tørt. Og fryser ned slik du gjør til vanlig. 

Anonymkode: 26b85...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kollega som mente brøde var tørt og gammelt om det ble hentet kl 8 om morgenen på bakern og servert til lunsj kl 11.30. Det var i lukket pose hele tiden. 

Selv mener jeg 3-4 dager. Kommer an på type brød. 

Anonymkode: 53296...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de begynner å vokse mugg på brødet, ja da er det gammelt 😂

Coop sitt «kystbrød» holder såpass lenge konsistensmessig, godt og mykt i en uke, men da sniker muggen seg innpå 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke bekymret for å spise brød som er mer enn 3-4 dager gammelt, så lenge jeg ikke ser mugg såklart. Men finnes ikke glad i tørt bra. Så om jeg skulle ha kastet det så hadde det vært fordi jeg hadde syntes det var tørt, ikke av bekymring for at det var farlig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns brødet er best når det er ferskt eller til nød fra dagen før. Men bruker å fryse ned i skiver og tine det jeg trenger i brødristeren. Om vi av en eller annen grunn skulle ha gammelt brød liggende, lager vi krutonger, arme riddere, brødpudding eller lignende - man kaster da ikke mat som ikke er dårlig!

Anonymkode: cb02c...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...