Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #61 Skrevet 18. mai 2019 2 minutter siden, I Grosny skrev: Behandlinger som har vært brukt i århundrer har jo vært brukt over et lengre tidsrom enn moderne medisin. Når det er sagt, dersom sjamanene hadde kunnet kur mot kreft så burde vel legevitenskapen ha plukket det opp nå, så nei, jeg ville ikke gått til sjaman med kreftsykt barn. Det betyr jo ikke at det fungerer. Folk har bedt til gud i årtusner om at han skal komme ned fra himmelen å gi de gull og berømmelse og hva enn det måtte være, men han har aldri kommer ned, på samme måte har sjamaner aldri kurert noe som helst.
I Grosny Skrevet 18. mai 2019 #62 Skrevet 18. mai 2019 4 minutter siden, Fjeud skrev: Nei, det gir ikke litt mening engang. Prepatellar bursa er altså en slimpose, det eneste du oppnår med å kna på den er å øke risikoen for å få betennelse/bursitt. Patella er latin for kneskålen, og er en ben som ligger framfor kneleddet. Du kan prøve å kna på håndleddet ditt å se hvor mye det flytter seg. Hvordan kan du vite mer enn fysioterapeuten om dette? Har du studert knær? Eller er det faren din som sier det? Det var nok Patella, fordi det føltes som bein, og lå helt ytterst på kneet, rett under huden. Jeg så at han klarte å flytte den plata, men det var veldig vondt og mye arbeid. Han var kjempesterk.
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #63 Skrevet 18. mai 2019 Akkurat nå, I Grosny skrev: Hvordan kan du vite mer enn fysioterapeuten om dette? Har du studert knær? Eller er det faren din som sier det? Det var nok Patella, fordi det føltes som bein, og lå helt ytterst på kneet, rett under huden. Jeg så at han klarte å flytte den plata, men det var veldig vondt og mye arbeid. Han var kjempesterk. Vet ikke hva dette maset om faren min dreier seg om, har aldri nevnt han på kvinneguiden og han er totalt irrelevant for denne diskusjonen. Jeg vet tydeligvis mer fordi jeg har en helt grunnleggende anatomisk innsikt, du kan ikke kna beina i den stillingen du ønsker og du kan ikke se på øyemål at et bein er 2mm skeiv. Ikke hadde du klart å sett det om noen hadde flyttet et bein under huden med 2mm heller. Dette er helt tåpelig å lese.
absinthia Skrevet 18. mai 2019 #64 Skrevet 18. mai 2019 (endret) 1 time siden, Fjeud skrev: Grunnen for at det finnes ulike tulleutdanninger er at vitenskapelig redelighet ikke er et krav for å bli godkjent av nokut. Forøvrig er det rart du sier du har lest «denne» forskningsrapporten når de i linken din henviser til flere. Det mest hensiktsmessige hadde åpenbart vært å sitert abstraktet eller deler av det fra hver rapport og lagt med en link, så man hadde fått en nyansert framstilling i motsetning til det msn har laget. gjerne forklar hvordan probiotika gjennom luftveiene «setter i gang serotoninnivået» (hva enn det skal bety, mener du øker utskillelsen eller øker syntetiseringsraten?) Dersom du virkelig var interessert i forskning og hadde fulgt litt med, kunne du ha funnet dette selv, men vær så god ( koster deg noen kroner om du vil gå inn i materien) https://www.nature.com/articles/s41564-018-0337-x https://www.bristol.ac.uk/news/2007/5384.html https://scienceworld.ca/blog/how-does-gardening-make-you-happier https://commonfund.nih.gov/hmp/ https://forskning.no/sykdommer-bakterier-forebyggende-helse/viktig-kontakt-med-mikrober/715326 Ellers..disse bakteriene, eller egentlig mikrobene, havner selvfølgelig i kroppen vår, når vi puster dem inn, i tillegg til at vi kan spise dem, på en gulrot rett fra jorda o.l. De svever rundt oss, når vi graver i hagen og har mye å si for helsa. Hvordan fremmede mikrober virker inn på hormonene våre er et fagfelt for seg selv. Mikroben som kanskje er mest forsket på, er den som gir toxoplasmose, den burde det være enkelt å finne noe om. Jeg vil også råde deg til å sette deg inn i det som har med signalstoffer og hva som kan påvirke dem, samt ta en liten dykk i materien når det gjelder temaet nervecellenes signaler til hjernen. Det du bør spørre deg om, når det gjelder hovedtemaet, er : Hvordan kan en sjaman øke livskvaliteten til noen, uten at det finne noe guddommelig eller magisk grunn, men emner som allerede er forsket på? Da kan jo stikkord være noe som f.eks placeboeffekt, at noen føler seg sett og hørt, positive opplevelser effekt på psyken, musikk - f,eks sang og tromme, at noen hjelper deg til å se nærmere på ditt eget liv mm. Intet hokus pokus. Derom du har noen hobbyer, bør du sjekke forskning om disse. De fleste vanlige hobbyer, har morsomt nok, en positiv effekt på signalstoffer i hjernen. Å ha en hobby kan altså være en positiv form for selvmedisinering. Dersom noen har massivt med penger å gi til en sjaman, så må de gjerne det, men det er nok bedre å ta en titt på biologien, selv den delen som ikke er åpenbar for en vanlig lege. Endret 18. mai 2019 av absinthia 1
I Grosny Skrevet 18. mai 2019 #65 Skrevet 18. mai 2019 (endret) 6 minutter siden, Fjeud skrev: Vet ikke hva dette maset om faren min dreier seg om, har aldri nevnt han på kvinneguiden og han er totalt irrelevant for denne diskusjonen. Jeg vet tydeligvis mer fordi jeg har en helt grunnleggende anatomisk innsikt, du kan ikke kna beina i den stillingen du ønsker og du kan ikke se på øyemål at et bein er 2mm skeiv. Ikke hadde du klart å sett det om noen hadde flyttet et bein under huden med 2mm heller. Dette er helt tåpelig å lese. Jeg mener at du skrev at faren din var hjernekirurg. Og at du ikke kan kna, betyr ikke at de beste fysioterapeutene i Tyrkia ikke kan det. Fysioterapeuten sa 2 mm, men jeg kan ikke huske noe målebånd. Beklager min feil, jeg gikk tilbake og leste innlegget ditt en gang til nå. Det er mammaen din du kan spørre, det er jo hun som er kirurg. Endret 18. mai 2019 av I Grosny 1
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #66 Skrevet 18. mai 2019 Akkurat nå, absinthia skrev: Dersom du virkelig var interessert i forskning og hadde fulgt litt med, kunne du ha funnet dette selv, men vær så god ( koster deg noen kroner om du vil gå inn i materien) https://www.nature.com/articles/s41564-018-0337-x https://www.bristol.ac.uk/news/2007/5384.html https://scienceworld.ca/blog/how-does-gardening-make-you-happier https://commonfund.nih.gov/hmp/ https://forskning.no/sykdommer-bakterier-forebyggende-helse/viktig-kontakt-med-mikrober/715326 Ellers..disse bakteriene, eller egentlig mikrobene, havner selvfølgelig i kroppen vår, når vi puster dem inn. De svever rundt oss, når vi graver i hagen og har mye å si for helsa. Hvordan fremmede mikrober virker inn på hormonene våre er et fagfelt for seg selv. Mikroben som kanskje er mest forsket på, er den som gir toxoplasmose, den burde det være enkelt å finne noe om. Jeg vil også råde deg til å sette deg inn i det som har med signalstoffer og hva som kan påvirke dem, samt ta en liten dykk i materien når det gjelder temaet nervecellenes signaler til hjernen. Det du bør spørre deg om, når det gjelder hovedtemaet, er : Hvordan kan en sjaman øke livskvaliteten til noen, uten at det finne noe guddommelig eller magisk grunn, men emner som allerede er forsket på? Da kan jo stikkord være noe som f.eks placeboeffekt, at noen føler seg sett og hørt, positive opplevelser effekt på psyken, musikk - f,eks sang og tromme, at noen hjelper deg til å se nærmere på ditt eget liv mm. Intet hokus pokus. Derom du har noen hobbyer, bør du sjekke forskning om disse. De fleste vanlige hobbyer, har morsomt nok, en positiv effekt på signalstoffer i hjernen. Å ha en hobby kan altså være en positiv form for selvmedisinering. Derom noen har massivt med penger å gi til en sjaman, så må de gjerne det, men at det nok er bedre å ta en titt på biologien, selv den delen som ikke er åpenbar for en vanlig lege. Du kan spare deg for å gi "råd", når du helt åpenbart ikke vet hva du snakker om. Du snakket i det første innlegget ditt om probiotika du får inn via luftveiene, så siterer du en artikkel i Nature som omhandler korrelasjonen mellom mengde av ulike bakterier i magefloraen og livskvalitet og depresjon. Du snakker om mikrober og bakterier som om det er to forskjellige ting, mikrober er en samlebetegnelse for en eller fåcellede organismer, herunder bakterier. Jeg vet forøvrig garantert mer om både vitenskap og nevrologi enn deg, og har over 60 stp innenfor begge temaene, uten at det er relevant i det store og det hele. Poenget er at du kan spare deg for ovenfra og ned holdningen når du snakker til noen som tydelig har mer teoretisk kunnskap. Det en sjaman kan bidra med er placeboeffekt, og en lettere pengebok, om du går dit lenge nok kan det sikkert bidra til å redusere ryggsmerter da du slipper å bære på pengene dine lengre.
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #67 Skrevet 18. mai 2019 4 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg mener at du skrev at faren din var hjernekirurg. Og at du ikke kan kna, betyr ikke at de beste fysioterapeutene i Tyrkia ikke kan det. Fysioterapeuten sa 2 mm, men jeg kan ikke huske noe målebånd. Beklager min feil, jeg gikk tilbake og leste innlegget ditt en gang til nå. Det er mammaen din du kan spørre, det er jo hun som er kirurg. Jeg blir ikke å svare deg mer etter dette, da dette vitner mer om trolling enn en legitim debatt. Når jeg sier at "du kan ikke kna benet permanent 2mm i en annen retning" mener jeg at det ikke går, ikke om du er fysioterapeut fra Tyrkia og ikke om du er Durek Verrett. Når ble en helt tilfeldig fysioterapeut du fant i Tyrkia en av Tyrkias beste? Var det gjort en kvantitativ undersøkelse av behandlingsutfall og bedring etter besøk til hele Tyrkias fysioterapeuter, eller sto det et stort skilt med "Best physiotherapist in the whole world, very cheap only today" utenfor et telt på stranda?
absinthia Skrevet 18. mai 2019 #68 Skrevet 18. mai 2019 (endret) Feil. Endret 18. mai 2019 av absinthia
absinthia Skrevet 18. mai 2019 #69 Skrevet 18. mai 2019 9 minutter siden, Fjeud skrev: Du kan spare deg for å gi "råd", når du helt åpenbart ikke vet hva du snakker om. Du snakket i det første innlegget ditt om probiotika du får inn via luftveiene, så siterer du en artikkel i Nature som omhandler korrelasjonen mellom mengde av ulike bakterier i magefloraen og livskvalitet og depresjon. Du snakker om mikrober og bakterier som om det er to forskjellige ting, mikrober er en samlebetegnelse for en eller fåcellede organismer, herunder bakterier. Jeg vet forøvrig garantert mer om både vitenskap og nevrologi enn deg, og har over 60 stp innenfor begge temaene, uten at det er relevant i det store og det hele. Poenget er at du kan spare deg for ovenfra og ned holdningen når du snakker til noen som tydelig har mer teoretisk kunnskap. Det en sjaman kan bidra med er placeboeffekt, og en lettere pengebok, om du går dit lenge nok kan det sikkert bidra til å redusere ryggsmerter da du slipper å bære på pengene dine lengre. Du skjønner tydeligvis ikke så mye at du skjønner hvordan dette henger sammen. Uansett, så svarte jeg bare i samme tone som jeg ble snakket til. Jeg gikk ut fra at du tålte det, på måten du kommuniserer med andre. Nå ser jeg jo, at du ikke synes at det er greit, å bli kommunisert med, på en slik måte og ber deg reflektere over hvordan du kan bidra til at du ikke blir fornærmet over at folk snakker til deg, på samme måte som du snakker til dem.
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #70 Skrevet 18. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, absinthia skrev: Du skjønner tydeligvis ikke så mye at du skjønner hvordan dette henger sammen. Uansett, så svarte jeg bare i samme tone som jeg ble snakket til. Jeg gikk ut fra at du tålte det, på måten du kommuniserer med andre. Nå ser jeg jo, at du ikke synes at det er greit, å bli kommunisert med, på en slik måte og ber deg reflektere over hvordan du kan bidra til at du ikke blir fornærmet over at folk snakker til deg, på samme måte som du snakker til dem. Jeg tåler det selvfølgelig om du kommer med ny og riktig kunnskap så jeg forstår mer. Når du i stedet konsekvent misforstår og linker til irrelevante kilder for å underbygge poengene dine snur dunning kruger seg i graven. Jeg ber deg reflektere over hvordan du kan lese og bruke kilder hensiktsmessig i fremtiden. Ja, det er en sammenheng mellom bakteriefloraen i magen og mål på ulike psykologiske variabler, nei det er ikke en sammenheng mellom bakterier i luften du puster ned i lungene og bakteriefloraen i magen, selv om det kan være en potensiell korrelasjon mellom for eksempel forurensning i lufta og bakteriefloraen. Endret 18. mai 2019 av Fjeud
I Grosny Skrevet 18. mai 2019 #71 Skrevet 18. mai 2019 (endret) 17 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg blir ikke å svare deg mer etter dette, da dette vitner mer om trolling enn en legitim debatt. Når jeg sier at "du kan ikke kna benet permanent 2mm i en annen retning" mener jeg at det ikke går, ikke om du er fysioterapeut fra Tyrkia og ikke om du er Durek Verrett. Når ble en helt tilfeldig fysioterapeut du fant i Tyrkia en av Tyrkias beste? Var det gjort en kvantitativ undersøkelse av behandlingsutfall og bedring etter besøk til hele Tyrkias fysioterapeuter, eller sto det et stort skilt med "Best physiotherapist in the whole world, very cheap only today" utenfor et telt på stranda? Han ble en av de beste fordi han gjorde en perfekt jobb. Gjør du perfekt jobb , så er du best. Så enkelt er det. Fullt mulig at det finnes andre like gode, som også kan gjøre perfekt jobb, men det tar ikke bort hans topp-prestasjon. Han klarte jo noe du ikke tror er mulig Dessuten jobbet han på den best anbefalte hammamen i byen. Den som lokalbefolkningen brukte. Jeg kan ikke forstå hvorfor du snakker negativt om profesjonelle fullt utdannede fysioterapeuter som muligens kan ha gått på ett bedre universitet enn deg. Du snakker med fine ord og vendinger, du kan skifte nick til Erasmus Montanus. Jeg har stor respekt for dyktige fysioterapeuter, men sjamaner vet jeg ingenting om. Jeg skal ikke si skråsikkert at distansen var akkurat 2 mm. Det kan f.eks ha vært 1,6 mm eller noe, men det var en betydelig forflytning, og det virket. Endret 18. mai 2019 av I Grosny 2
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #72 Skrevet 18. mai 2019 7 minutter siden, I Grosny skrev: Han ble en av de beste fordi han gjorde en perfekt jobb. Gjør du perfekt jobb , så er du best. Så enkelt er det. Fullt mulig at det finnes andre like gode, som også kan gjøre perfekt jobb, men det tar ikke bort hans topp-prestasjon. Han klarte jo noe du ikke tror er mulig Dessuten jobbet han på den best anbefalte hammamen i byen. Den som lokalbefolkningen brukte. Jeg kan ikke forstå hvorfor du snakker negativt om profesjonelle fullt utdannede fysioterapeuter som muligens kan ha gått på ett bedre universitet enn deg. Du snakker med fine ord og vendinger, du kan skifte nick til Erasmus Montanus. Jeg har stor respekt for dyktige fysioterapeuter, men sjamaner vet jeg ingenting om. Jeg skal ikke si skråsikkert at distansen var akkurat 2 mm. Det kan f.eks ha vært 1,6 mm eller noe, men det var en betydelig forflytning, og det virket. Klarer ikke dy meg når du referer til Holberg. Om han tok utdannelsen i Tyskland er det fult mulig universitetet hans er høyere rangert enn mitt, om han tok den i Tyrkia er det ikke det, da alle universitetene der er rangert lavere. (på times sin rangering). Men det er i det store og hele irrelevant da jeg ikke er fysioterapeut og ikke sammenligner meg med dem. Uansett hvor flink du måtte være kan du ikke endre grunnleggende almene lover, 2+2 blir ikke 74 selv om Darwin skulle påstått det. Og på samme måte kan de ikke mikromassere beina dine. Forøvrig er det rimelig ironisk at du anklager meg for å holde på som Rasmus, da han påsto at jorden faktisk var rund, mens løytnanten mente den var flat. Hvem viste seg å ha rett?
absinthia Skrevet 18. mai 2019 #73 Skrevet 18. mai 2019 5 minutter siden, Fjeud skrev: Klarer ikke dy meg når du referer til Holberg. Om han tok utdannelsen i Tyskland er det fult mulig universitetet hans er høyere rangert enn mitt, om han tok den i Tyrkia er det ikke det, da alle universitetene der er rangert lavere. (på times sin rangering). Men det er i det store og hele irrelevant da jeg ikke er fysioterapeut og ikke sammenligner meg med dem. Uansett hvor flink du måtte være kan du ikke endre grunnleggende almene lover, 2+2 blir ikke 74 selv om Darwin skulle påstått det. Og på samme måte kan de ikke mikromassere beina dine. Forøvrig er det rimelig ironisk at du anklager meg for å holde på som Rasmus, da han påsto at jorden faktisk var rund, mens løytnanten mente den var flat. Hvem viste seg å ha rett? Det nok ikke derfor, at han sammenligner deg med Rasmus Berg som kom hjem og kalte seg Erasmus Montanus, etter å ha studert litt. Du ser vel den? 3
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #74 Skrevet 18. mai 2019 (endret) 19 minutter siden, absinthia skrev: Det nok ikke derfor, at han sammenligner deg med Rasmus Berg som kom hjem og kalte seg Erasmus Montanus, etter å ha studert litt. Du ser vel den? Jeg ser selvfølgelig at han/hun anklager meg for å være en kvasiintellektuell som strør rundt meg med fremmedord for å «vinne» diskusjonen. Men det jeg sier er at Rasmus i bunn og grunn hadde rett, dermed er det ironisk at jeg blir anklaget for det, da det følger logisk av analogien at Grosny tar feil. Videre er det igjen ironisk at du påpeker det, da du, som jeg tidligere har forklart, gjentatte ganger har misbrukt fagbegrep og fremmedord. Siden du sitter på så mye innsikt kan du vel samtidig forklare meg hva ordtaket «du skal ikke kaste sten i glasshus» betyr? Endret 18. mai 2019 av Fjeud
I Grosny Skrevet 18. mai 2019 #75 Skrevet 18. mai 2019 (endret) 22 minutter siden, Fjeud skrev: Jeg ser selvfølgelig at han/hun anklager meg for å være en kvasiintellektuell som strør rundt meg med fremmedord for å «vinne» diskusjonen. Men det jeg sier er at Rasmus i bunn og grunn hadde rett, dermed er det ironisk at jeg blir anklaget for det, da det følger logisk av analogien at Grosny tar feil. Men kneet mitt kan jo ikke ta feil. Det er konkret og fysisk og fungerer hver dag. Sjaman er en helt annen diskusjon, og kne-lege-fysioterapautgreia var en avsporing for å minne om at vi ikke skal være for høye på pæra selv om legene våre har 7 år på universitetet. Det er uvitenskapelig å avvise gamle kunnskaper uten videre, og jeg tror at legemiddelfirmaene enten jobber med sjamaner, kommer til å begynne med det, eller har gjort det så mye at de ikke tror det er noe mer å hente. Dessuten synes jeg det er sløvt å avvise gammel sjaman og sjaman-medisinkunnskap med den begrunnelsen at det ikke er vitenskapelig. Kunnskap er kunnskap. Men hvilket nivå sjamankunnskaper er både her og der aner jeg ikke. Det kan være reell kunnskap, eller det kan være svindel og lureri. Jeg ser ikke bort i fra at sjamaner som har holdt i hevd medisiner og metoder gjennom lange tider har skaffet seg gode kunnskaper. Endret 18. mai 2019 av I Grosny 1
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #76 Skrevet 18. mai 2019 3 minutter siden, I Grosny skrev: Men kneet mitt kan jo ikke ta feil. Det er konkret og fysisk og fungerer hver dag. Sjaman er en helt annen diskusjon, og kne-lege-fysioterapautgreia var en avsporing for å minne om at vi ikke skal være for høye på pæra selv om legene våre har 7 år på universitetet. Det er uvitenskapelig å avvise gamle kunnskaper uten videre, og jeg tror at legemiddelfirmaene enten jobber med sjamaner, kommer til å begynne med det, eller har gjort det så mye at de ikke tror det er noe mer å hente. Dessuten synes jeg det er sløvt å avvise gammel sjaman og sjaman-medisinkunnskap med den begrunnelsen at det ikke er vitenskapelig. Kunnskap er kunnskap. Men hvilket nivå sjamankunnskaper er både her og der aner jeg ikke. Det kan være reell kunnskap, eller det kan være svindel og lureri. Jeg ser ikke bort i fra at sjamaner som har holdt i hevd medisiner og metoder gjennom lange tider har skaffet seg gode kunnskaper. Kneet kan ikke ta feil? har du snakket med kneet så informerte det deg om at det var blitt justert med 2mm? Det du snakker om er din opplevelse av kneet i etterkant av behandlingen, og den kan garantert være basert på noe annet enn at kneet fysiologisk ble endret. Det er ikke uvitenskapelig å avvise gammel kunnskap, jeg har allerede definert begrepet vitenskap for deg, men det husker du åpenbart ikke. Sitat Vitenskap er et systematisk foretak som gjennom kritisk undersøkelse organiserer kunnskap og metoder, og inneholder et sett med prinsipper og kriterier for hvordan både metoder og observasjoner skal forstås. At en sjaman sier han kan snu atomer og forutsi 9/11 går i mot alt det vitenskapen bygger på. Ikke et eneste legemiddelfirma jobber med sjamaner, da sjamaner ikke vet noe om legemidler. Kunnskap er jo virkelig ikke kunnskap, hvordan resonnement er det? Av den logikken følger det at siden noen hevder å ha sett bigfoot, er det sløvt å hevde bigfoot ikke finnes til tross for at den kunnskapen ikke er vitenskapelig. Sjamaner burde vært forbudt ved loven, og det er svært trist at kvakksalverloven ble opphevet, da de konsekvent utnytter mennesker som er på sitt mest sårbare. (hevder de kan kurere kreft, fjerne uhelbredelig sykdom osv).
absinthia Skrevet 18. mai 2019 #77 Skrevet 18. mai 2019 19 minutter siden, Fjeud skrev: Kneet kan ikke ta feil? har du snakket med kneet så informerte det deg om at det var blitt justert med 2mm? Det du snakker om er din opplevelse av kneet i etterkant av behandlingen, og den kan garantert være basert på noe annet enn at kneet fysiologisk ble endret. Det er ikke uvitenskapelig å avvise gammel kunnskap, jeg har allerede definert begrepet vitenskap for deg, men det husker du åpenbart ikke. At en sjaman sier han kan snu atomer og forutsi 9/11 går i mot alt det vitenskapen bygger på. Ikke et eneste legemiddelfirma jobber med sjamaner, da sjamaner ikke vet noe om legemidler. Kunnskap er jo virkelig ikke kunnskap, hvordan resonnement er det? Av den logikken følger det at siden noen hevder å ha sett bigfoot, er det sløvt å hevde bigfoot ikke finnes til tross for at den kunnskapen ikke er vitenskapelig. Sjamaner burde vært forbudt ved loven, og det er svært trist at kvakksalverloven ble opphevet, da de konsekvent utnytter mennesker som er på sitt mest sårbare. (hevder de kan kurere kreft, fjerne uhelbredelig sykdom osv). Jeg vil si at det er uvitenskapelig av deg, å avvise at det noe sjamaner driver med kan ha en positiv effekt, på f.eks helse. Jeg synes det er helt legitimt å være skeptisk til at en sjaman skal kunne « helbrede»: deg, fordi de mener at de tar i bruk det «åndelige» for det er jeg selv. Jeg føler ikke at en sjaman kan tilføre meg noe som jeg ikke kan finne selv, i helt andre felt enn det åndelige, da jeg ikke har en spesielt åndelig tilnærming til livet. Derimot er det uvitenskapelig å tilbakevise at de kan ha en effekt, eller si at den effekten det har er en placeboeffekt, med mindre du setter deg inn i hva de forskjellige sjamanene gjør. Det er de færreste som anbefaler noen å gå til en sjaman, for å kurere kreft, men for andre ting, kan det noen sjamaner driver på med ha en positiv effekt. Det er f.eks ganske vanlig at sjamaner bruker trommer og å jobbe med trommesirkler. Dette kan også en musikklærer gjøre, uten at de har noen form for religiøs tilknytning. Det er gjort studier på hvordan å spille tromme, påvirker den som spiller, som du kan lese litt om her https://www.drumeo.com/beat/8-health-benefits/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23541122 https://forskning.no/angst-musikk/musikk-virker-mot-angst/641139 En sosial deltakelse i en trommegruppe, vil gjøre noe positivt med deg, enten den er ledet av en sjaman, en musikklærer, eller en barnehagelærer. En sjaman og en lege kan finne på å fortelle deg det samme, dersom du oppsøker dem for symptomer som tyder på kraftig stress, eller fare for utbrenthet. Det har med å stille de rette spørsmålene, til den du skal hjelpe, slik at denne kan gjøre noe for å forbedre sitt eget liv, eller det å være en god lytter, før du ser på helheten og gjør en konklusjon. 1
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #78 Skrevet 18. mai 2019 4 minutter siden, absinthia skrev: Jeg vil si at det er uvitenskapelig av deg, å avvise at det noe sjamaner driver med kan ha en positiv effekt, på f.eks helse. Jeg synes det er helt legitimt å være skeptisk til at en sjaman skal kunne « helbrede»: deg, fordi de mener at de tar i bruk det «åndelige» for det er jeg selv. Jeg føler ikke at en sjaman kan tilføre meg noe som jeg ikke kan finne selv, i helt andre felt enn det åndelige, da jeg ikke har en spesielt åndelig tilnærming til livet. Derimot er det uvitenskapelig å tilbakevise at de kan ha en effekt, eller si at den effekten det har er en placeboeffekt, med mindre du setter deg inn i hva de forskjellige sjamanene gjør. Det er de færreste som anbefaler noen å gå til en sjaman, for å kurere kreft, men for andre ting, kan det noen sjamaner driver på med ha en positiv effekt. Det er f.eks ganske vanlig at sjamaner bruker trommer og å jobbe med trommesirkler. Dette kan også en musikklærer gjøre, uten at de har noen form for religiøs tilknytning. Det er gjort studier på hvordan å spille tromme, påvirker den som spiller, som du kan lese litt om her https://www.drumeo.com/beat/8-health-benefits/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23541122 https://forskning.no/angst-musikk/musikk-virker-mot-angst/641139 En sosial deltakelse i en trommegruppe, vil gjøre noe positivt med deg, enten den er ledet av en sjaman, en musikklærer, eller en barnehagelærer. En sjaman og en lege kan finne på å fortelle deg det samme, dersom du oppsøker dem for symptomer som tyder på kraftig stress, eller fare for utbrenthet. Det har med å stille de rette spørsmålene, til den du skal hjelpe, slik at denne kan gjøre noe for å forbedre sitt eget liv, eller det å være en god lytter, før du ser på helheten og gjør en konklusjon. Det er ikke uvitenskapelig å hevde, da skolemedisinen er basert på behandlingsmetoder som har dokumentert effekt. Om det hadde funket å hyle og hevde at man snudde atomene til folk hadde hvert eneste sykehus praktisert dette. Den alternative medisinen, som sjamanene bedriver, er alternativ medisin, det som kjennetegner alternativ medisin er at det ikke har dokumentert effekt. Med en gang en behandlingsmetode får dokumentert effekt blir det skolemedisin, og anvendes av leger og andre i helsevesenet. Forøvrig er Drumeo-lenken totalt fri for vitenskapelig kredibilitet, det står blant annet "scientists says" men den referer ikke til noen form for forskning. Den type helsefremmende effekt som omtales i chanda & levitin sin artikkel er livsutfalls-data hvor blant annet de som hører mer på musikk, erfarer flere positive følelser, og de som erfarer flere positive følelser lever lengre på populasjonsnivå. Dette er snakk om vaneatferd, ikke enkelthendelser. Forsøket ditt på å relatere sjamaners behandling til atferd som har dokumentert helsefremmende effekt faller dermed i grus. De som er oftere sosiale og snakker med andre lever også lengre, og erfarer flere positive følelser, det betyr ikke at du må dra til en sjaman for å ha noen å snakke med. Sjamanen sin verdi kommer jo av at de er "i stand til" å tilby noe ikke enhver annen person kan. På samme måte som legen sin verdi kommer fra at de kan operere ut svulsten som ellers hadde drept deg. Den logiske konklusjonen vil da være, basert på dette, at sjamaner er kvakksalvere og at de som ikke evner å forstå det burde beskyttes fra slike kvakksalvere gjennom loven.
absinthia Skrevet 18. mai 2019 #79 Skrevet 18. mai 2019 2 minutter siden, Fjeud skrev: Det er ikke uvitenskapelig å hevde, da skolemedisinen er basert på behandlingsmetoder som har dokumentert effekt. Om det hadde funket å hyle og hevde at man snudde atomene til folk hadde hvert eneste sykehus praktisert dette. Den alternative medisinen, som sjamanene bedriver, er alternativ medisin, det som kjennetegner alternativ medisin er at det ikke har dokumentert effekt. Med en gang en behandlingsmetode får dokumentert effekt blir det skolemedisin, og anvendes av leger og andre i helsevesenet. Forøvrig er Drumeo-lenken totalt fri for vitenskapelig kredibilitet, det står blant annet "scientists says" men den referer ikke til noen form for forskning. Den type helsefremmende effekt som omtales i chanda & levitin sin artikkel er livsutfalls-data hvor blant annet de som hører mer på musikk, erfarer flere positive følelser, og de som erfarer flere positive følelser lever lengre på populasjonsnivå. Dette er snakk om vaneatferd, ikke enkelthendelser. Forsøket ditt på å relatere sjamaners behandling til atferd som har dokumentert helsefremmende effekt faller dermed i grus. De som er oftere sosiale og snakker med andre lever også lengre, og erfarer flere positive følelser, det betyr ikke at du må dra til en sjaman for å ha noen å snakke med. Sjamanen sin verdi kommer jo av at de er "i stand til" å tilby noe ikke enhver annen person kan. På samme måte som legen sin verdi kommer fra at de kan operere ut svulsten som ellers hadde drept deg. Den logiske konklusjonen vil da være, basert på dette, at sjamaner er kvakksalvere og at de som ikke evner å forstå det burde beskyttes fra slike kvakksalvere gjennom loven. Nå er det slik at skolemedisinen følger etter vitenskap, en stund etter at den har blitt forsket frem. For noen få år siden, var candidainfeksjon, noe som skolemedisinen fnyste av, - nå har de anerkjent det som noe som faktisk kan føre til sykdom, - lenge etter at mindre anerkjente deler av helsevesenet, hadde anerkjent det som et reelt problem. Det er ikke så forferdelig lenge siden de opererte spedbarn, uten smertestillende behandling, fordi de mente at spedbarn ikke hadde utviklet nervesystemet ordentlig enda og dermed ikke følte smerte - noe som en oppegående person med praktisk erfaring med egne soedbarn, ville ment var helt feil. - Dessverre ble ikke tegn på smerte tatt som noe de burde ha forsket på, fordi de ikke anerkjente at den fantes og dermed ikke gadd forske på det før relativt nylig, om vi ser litt stort på det. 1
Gjest Fjeud Skrevet 18. mai 2019 #80 Skrevet 18. mai 2019 12 minutter siden, absinthia skrev: Nå er det slik at skolemedisinen følger etter vitenskap, en stund etter at den har blitt forsket frem. For noen få år siden, var candidainfeksjon, noe som skolemedisinen fnyste av, - nå har de anerkjent det som noe som faktisk kan føre til sykdom, - Det er ikke så forferdelig lenge siden de opererte spedbarn, uten smertestillende behandling, fordi de mente at spedbarn ikke hadde utviklet nervesystemet ordentlig enda og dermed ikke følte smerte - noe som en oppegående person med praktisk erfaring med egne soedbarn, ville ment var helt feil. - Dessverre ble ikke tegn på smerte tatt som noe de burde ha forsket på, fordi de ikke anerkjente at den fantes og dermed ikke gadd forske på det før relativt nylig, om vi ser litt stort på det. Jeg er helt enig. Er det ikke strålende at de er villig til å endre praksis basert på vitenskapen? Du får ringe til kongehuset å høre om Durek Verrett har tenkt å endre praksisen sin når forskningen sier at du ikke kan spå 9/11 og at du ikke kan reversere aldringen gjennom å snurre atomene til mennesker i motsatt retning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå