Gå til innhold

Er sjamaner de nye legene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes hele greia er trist. 

Anonymkode: 7912a...f28

Syns hele greien er flaut. Han har jo norsk aner, det synes jeg egentlig ikke vi trenger å snakke så høyt om til resten av verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Fjeud skrev:

Jeg er helt enig. Er det ikke strålende at de er villig til å endre praksis basert på vitenskapen? Du får ringe til kongehuset å høre om Durek Verrett har tenkt å endre praksisen sin når forskningen sier at du ikke kan spå 9/11 og at du ikke kan reversere aldringen gjennom å snurre atomene til mennesker i motsatt retning. 

Jeg bryr meg ikke om denne fyren, empirien min, ut fra andre mennesker som er overdrevent opptatt av det spirituelle, sier at denne typen kommer til å ha sin egen virkelighetsoppfatning, uansett hva folk flest måtte mene, akkurat som de fleste andre av denne typen. Vi skal ikke la ham, være noen beskrivende figur for hva alle sjamaner driver på med. - Dette er jo en ukjent type som nettopp har dukket opp i norske medier. ( Jeg aner ikke hva slags metoder han driver på med, da jeg ikke følger med kjendisstoff i mediene) 

For meg, så er han bare kjæresten til Martha og uansett om jeg ikke ville tatt ham inn over dørterskelen selv, så må hun nesten få lov til å velge en type som er litt skrudd. Han har sikkert andre bra kvaliteter. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie reiste til Mongolia for å få hjelp av sjamaner med sin sønns autisme, de laget en film om turen som heter The Horse Boy (som finnes gratis på youtube).
Da de reiste var sønnen deres inkontinent, han hadde raserianfall hele tiden, og han hadde ingen jevnaldrende venner. Da de kom tilbake tre uker senere tisset han ikke på seg lenger, han hadde ikke raserianfall, han hadde fått sin første venn og han begynte umiddelbart å knytte vennskap hjemme også. Dette er ikke det eneste de gjorde, men de hadde definitivt resultater av turen:

 

 

10 år senere kjører gutten bil: 

 

 

Anonymkode: ea324...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
12 timer siden, I Grosny skrev:

Vet du det? Jeg antar at naturmedisin ble utviklet i tråd med anerkjente metoder i sin tid og sitt miljø. I dag så blir legemidler prøvd på mus og sånn først og når de er trygge på at det skal virke og være ufarlig nok på mennesker så er det en kontrollgruppe som får placebo. Jeg tror ikke sjamanen brukte de metodene. Det kan tenkes at de prøvde ut urter uten dyreforsøk, og at folk enten ble sykere eller bedre. Det høres  i såfall  vitenskapelig ut selv om det er uakseptabel metode i Norge i dag. Uakseptabel men ikke uvitenskapelig. Mye av dagens legemidler er nettopp naturmedisn , trolig forenklet der man har produsert de aktive virkestoffene.   Smertestillende som opium er iallfall naturmedisin.

Sjaman Durek er helt sikkert velkommen til å teste sine metoder etter vitenskapelige metoder.

 

Snåsamannen hadde i alle år et stående tilbud om å teste sin helbredende evner etter vitenskapelige metoder. Hadde han gjort det, og evnene hans bestått testene, ville evnene hans blitt vitenskapelig anerkjente som mer enn overtro.

At en praksis har bestått testing etter vitenskapelig metode, betyr i prinsippet ikke at den er mer potent eller virksom. Det betyr at:

-man vet nøyaktig forhold årsak/virkning

-man kan dosere nøyaktig

-man kjenner bivirkninger

-man har luket vekk placebo-elementet.

 

Dette betyr ikke at folk IKKE ble bedre etter besøk hos Snåsamannen, men det betyr at man vet ikke hvor mange som ville blitt friske uansett og hvor mange som ble friske bare av å bli snakket vennlig til og tatt på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alterego666 skrev:

Sjaman Durek er helt sikkert velkommen til å teste sine metoder etter vitenskapelige metoder.

 

Snåsamannen hadde i alle år et stående tilbud om å teste sin helbredende evner etter vitenskapelige metoder. Hadde han gjort det, og evnene hans bestått testene, ville evnene hans blitt vitenskapelig anerkjente som mer enn overtro.

At en praksis har bestått testing etter vitenskapelig metode, betyr i prinsippet ikke at den er mer potent eller virksom. Det betyr at:

-man vet nøyaktig forhold årsak/virkning

-man kan dosere nøyaktig

-man kjenner bivirkninger

-man har luket vekk placebo-elementet.

 

Dette betyr ikke at folk IKKE ble bedre etter besøk hos Snåsamannen, men det betyr at man vet ikke hvor mange som ville blitt friske uansett og hvor mange som ble friske bare av å bli snakket vennlig til og tatt på.

 

Dette er det interessant å forske på. Jeg har en teori om  nær og god kontakt. Jeg gjetter at det kan fyre opp immunforsvar og at det også kan gi positivt overskudd og energi som bedrer almentilstand og kjappere slår ut sykdom.

Snåsamannen var vel ingen sjaman, jeg tror han var en healer med varme hender.

Sjamaner er mye forskjellig, og jeg tror det er en stor feil å dra alle over en kam. Samiske sjamaner og Durek har mest sannsynlig en fullstendig forskjellig utdannelse." Jungelens universitet" og "viddas universitet" har tilgang på helt forskjellige urter og trolig også helt forskjellige "læreplaner". Dette vet jeg forøvrig ikke noe om, rene spekulasjoner. Kanskje jeg er helt på vidda.  På bærtur? På jakt etter blåbær fylt med antioksydanter og helsebringende vitaminer.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
2 timer siden, I Grosny skrev:

Dette er det interessant å forske på. Jeg har en teori om å nær og god kontakt. Jeg gjetter at det kan fyre opp immunforsvar og at det også kan gi positivt overskudd og energi som bedrer almentilstand og kjappere slår ut sykdom.

Snåsamannen var vel ingen sjaman, jeg tror han var en healer med varme hender.

Sjamaner er mye forskjellig, og jeg tror det er en stor feil å dra alle over en kam. Samiske sjamaner og Durek har mest sannsynlig en fullstendig forskjellig utdannelse." Jungelens universitet" og "viddas universitet" har tilgang på helt forskjellige urter og trolig også helt forskjellige "læreplaner". Dette vet jeg forøvrig ikke noe om, rene spekulasjoner. Kanskje jeg er helt på vidda.  På bærtur? På jakt etter blåbær fylt med antioksydanter og helsebringende vitaminer.

Det er ingen tvil om at kroppskontakt og nære og gode relasjoner er helsefremmende.

Problemet er når man selger slikt, og kaller det healing eller sjamanisme, da nærmer man seg å bryte kvakksalverloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Alterego666 skrev:

Det er ingen tvil om at kroppskontakt og nære og gode relasjoner er helsefremmende.

Problemet er når man selger slikt, og kaller det healing eller sjamanisme, da nærmer man seg å bryte kvakksalverloven.

Enda verre problem kan oppstå hvis man selger for mye nærhet, for da kan politiet arrestere pasienten og helsetilstanden kan forverres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, I Grosny said:

Dette er det interessant å forske på. Jeg har en teori om  nær og god kontakt. Jeg gjetter at det kan fyre opp immunforsvar og at det også kan gi positivt overskudd og energi som bedrer almentilstand og kjappere slår ut sykdom.

Snåsamannen var vel ingen sjaman, jeg tror han var en healer med varme hender.

Sjamaner er mye forskjellig, og jeg tror det er en stor feil å dra alle over en kam. Samiske sjamaner og Durek har mest sannsynlig en fullstendig forskjellig utdannelse." Jungelens universitet" og "viddas universitet" har tilgang på helt forskjellige urter og trolig også helt forskjellige "læreplaner". Dette vet jeg forøvrig ikke noe om, rene spekulasjoner. Kanskje jeg er helt på vidda.  På bærtur? På jakt etter blåbær fylt med antioksydanter og helsebringende vitaminer.

Plutselig er det mye lettere å forstå hvordan du har endt opp med de eiendommelige tokningene dine av hva som skjer i verdenspolitikken. Grundigere forskning har for øvrig vist at antioksydanter ikke er den vidundermedisinen man en gang trodde, og i verste fall kan være skadelig. Blåbær er sunt, men ikke på grunn av antioksidantene.

Anonymkode: 94661...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Plutselig er det mye lettere å forstå hvordan du har endt opp med de eiendommelige tokningene dine av hva som skjer i verdenspolitikken. Grundigere forskning har for øvrig vist at antioksydanter ikke er den vidundermedisinen man en gang trodde, og i verste fall kan være skadelig. Blåbær er sunt, men ikke på grunn av antioksidantene.

Anonymkode: 94661...f61

Men tilfeldigvis er alt som er sunt høyt i antioksidanter.

Anonymkode: ea324...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...