Gå til innhold

Er sjamaner de nye legene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.5.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

sjaman, sjarlatan, hva er forskjellen!?

Anonymkode: 563bd...44b

Sjaman kan heale, gjennom port 32.

Anonymkode: 2387c...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjeud
9 minutter siden, I Grosny skrev:

Vet du det? Jeg antar at naturmedisin ble utviklet i tråd med anerkjente metoder i sin tid og sitt miljø. I dag så blir legemidler prøvd på mus og sånn først og når de er trygge på at det skal virke og være ufarlig nok på mennesker så er det en kontrollgruppe som får placebo. Jeg tror ikke sjamanen brukte de metodene. Det kan tenkes at de prøvde ut urter uten dyreforsøk, og at folk enten ble sykere eller bedre. Det høres  i såfall  vitenskapelig ut selv om det er uakseptabel metode i Norge i dag. Uakseptabel men ikke uvitenskapelig. Mye av dagens legemidler er nettopp naturmedisn , trolig forenklet der man har produsert de aktive virkestoffene.   Smertestillende som opium er iallfall naturmedisin.

Skjønner ikke at det kan være mulig å ha så vondt for å forstå. Vitenskap er et systematisk foretak som gjennom kritisk undersøkelse organiserer kunnskap og metoder, og inneholder et sett med prinsipper og kriterier for hvordan både metoder og observasjoner skal forstås. Tullinger som spytter i en kopp og sir det skal helberede kreft driver ikke vitenskap, selv om en overbevisning om at det fungerer ofte kan gi god lindring. Hvordan du definerer naturmedisin påvirker selvfølgelig hva som er naturmedisin, men de aller fleste legemidler i dag er syntetisert i en lab.

sjamaner er kvakksalvere som utnytter godtroende mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. de er de gamle legene, klassiske urtids healere

Anonymkode: 085cd...613

Nei, det er de ikke. De har ingen verdens ting med leger å gjøre. De er svindlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, I Grosny skrev:

Vet du det? Jeg antar at naturmedisin ble utviklet i tråd med anerkjente metoder i sin tid og sitt miljø. I dag så blir legemidler prøvd på mus og sånn først og når de er trygge på at det skal virke og være ufarlig nok på mennesker så er det en kontrollgruppe som får placebo. Jeg tror ikke sjamanen brukte de metodene. Det kan tenkes at de prøvde ut urter uten dyreforsøk, og at folk enten ble sykere eller bedre. Det høres  i såfall  vitenskapelig ut selv om det er uakseptabel metode i Norge i dag. Uakseptabel men ikke uvitenskapelig. Mye av dagens legemidler er nettopp naturmedisn , trolig forenklet der man har produsert de aktive virkestoffene.   Smertestillende som opium er iallfall naturmedisin.

Det fantes ingen "anerkjente metoder", bare ting folk hadde funnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjeud skrev:

Skjønner ikke at det kan være mulig å ha så vondt for å forstå. Vitenskap er et systematisk foretak som gjennom kritisk undersøkelse organiserer kunnskap og metoder, og inneholder et sett med prinsipper og kriterier for hvordan både metoder og observasjoner skal forstås. Tullinger som spytter i en kopp og sir det skal helberede kreft driver ikke vitenskap, selv om en overbevisning om at det fungerer ofte kan gi god lindring. Hvordan du definerer naturmedisin påvirker selvfølgelig hva som er naturmedisin, men de aller fleste legemidler i dag er syntetisert i en lab.

sjamaner er kvakksalvere som utnytter godtroende mennesker. 

Hvordan kan du vita at sjamaner er tullinger? Leger studerer noen år(7?) på universitetet, for alt jeg vet kan  sjamaner ha gått i læra i mange flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, I Grosny skrev:

Hvordan kan du vita at sjamaner er tullinger? Leger studerer noen år(7?) på universitetet, for alt jeg vet kan  sjamaner ha gått i læra i mange flere år.

Sjamanlæra?

Anonymkode: 38eb7...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjamanlæra?

Anonymkode: 38eb7...c66

Far til Durek er sjaman. Jeg tror Durek har gått i læra hos faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, -Og Pizza-budet er den nye Ambulansen ...

Værden går jo fremmover ...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske leger tror de er bedre, men det er begrenset hva de kan også. De er dårlige på skjelett og kosthold. Noen prøver bare å stille en kjapp diagnose, skrive en resept og kanskje en sykemelding, og vipps så er kunden ute av døra og penger tjent.

 

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud

 

10 minutter siden, I Grosny skrev:

Hvordan kan du vita at sjamaner er tullinger? Leger studerer noen år(7?) på universitetet, for alt jeg vet kan  sjamaner ha gått i læra i mange flere år.

 

6 minutter siden, I Grosny skrev:

Far til Durek er sjaman. Jeg tror Durek har gått i læra hos faren sin.

Jeg beklager, du har selvfølgelig helt rett. Mamma er nevrokirurg og jeg har bodd hos foreldrene mine i 20 år, dermed er jeg også en kompetent nevrokirurg, og kan gjøre alle slags operasjoner. Bare si hvilke du ønsker, det kan umulig bli verre enn det er uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
5 minutter siden, I Grosny skrev:

Norske leger tror de er bedre, men det er begrenset hva de kan også. De er dårlige på skjelett og kosthold. Noen prøver bare å stille en kjapp diagnose, skrive en resept og kanskje en sykemelding, og vipps så er kunden ute av døra og penger tjent.

 

 

Gjerne forklar hva som inngår i å være dårlig på skjelett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fjeud skrev:

Gjerne forklar hva som inngår i å være dårlig på skjelett? 

Klarte ikke å se at kneskåla var 2 mm ut av stilling. Kneet var undersøkt og Røntgen var tatt. En massør/fysioterapeut  i Tyrkia så det og masserte den på plass. 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 minutter siden, I Grosny skrev:

Klarte ikke å se at kneskåla var 2 mm ut av stilling. En massør/fysioterapeut  i Tyrkia så det og masserte den på plass. Røntgen var tatt.

Det som er gøy er at om du hadde hatt noen form for vitenskapelig kunnskap, ville du vist at isolerte enkelttilfeller ikke gir grunnlag for å trekke generelle konklusjoner. Med den samme logikken som du følger, vil en kunne slutte at om en finner en fattig økonom, er alle økonomer fattige, ser du problemet?

en mer sannsynlig årsaksforklaring er at kneet var helt fint, men at du trodde så sterkt på massøren du fant i Tyrkia at det ga deg god smertelindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Fjeud skrev:

 

 

Jeg beklager, du har selvfølgelig helt rett. Mamma er nevrokirurg og jeg har bodd hos foreldrene mine i 20 år, dermed er jeg også en kompetent nevrokirurg, og kan gjøre alle slags operasjoner. Bare si hvilke du ønsker, det kan umulig bli verre enn det er uansett.

Du har ikke vært med faren din på jobb. Fetteren min derimot har gått og lært hjemme på gården , vært med far på jobb. Han har riktignok toppet det med litt landbruksskole. Han kunne kjøre traktor da han var 8 år. Mange håndverksfag er seriøs læring fra foreldre til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjeud skrev:

Det som er gøy er at om du hadde hatt noen form for vitenskapelig kunnskap, ville du vist at isolerte enkelttilfeller ikke gir grunnlag for å trekke generelle konklusjoner. Med den samme logikken som du følger, vil en kunne slutte at om en finner en fattig økonom, er alle økonomer fattige, ser du problemet?

en mer sannsynlig årsaksforklaring er at kneet var helt fint, men at du trodde så sterkt på massøren du fant i Tyrkia at det ga deg god smertelindring.

Kutt ut a. Han var profesjonell dyktig utlært fysioterapeut. Jeg sa ingenting til han om kneet, men han så det tvert. Fysioterapeuter kan selvfølgelig og vitenskapelig mer enn leger om kneskåler, men legevakta burde ha visst hvor lite de kunne og henvist meg til seriøs fysioterapeut. Problemet var at de kunne for lite til å forstå hva de ikke kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke villig til å satse livet mitt på healing fra en sånn sjaman. 

Anonymkode: 83f75...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk ikke villig til å satse livet mitt på healing fra en sånn sjaman. 

Anonymkode: 83f75...086

Ikke jeg heller. Jeg vet ikke hva sjamaner kan og hva de ikke kan.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, I Grosny skrev:

Du har ikke vært med faren din på jobb. Fetteren min derimot har gått og lært hjemme på gården , vært med far på jobb. Han har riktignok toppet det med litt landbruksskole. Han kunne kjøre traktor da han var 8 år. Mange håndverksfag er seriøs læring fra foreldre til barn

Nå er det stor forskjell på bondeyrke og legeyrke. Krever "litt" mer for å bli lege. Bondeyrke er veldig fysisk krevende, men langt fra teoretisk krevende. Å drive med yrkesfag kan du også gjøre fra hvilken som helst alder, men å praktisere/prøve deg som lege kan du først gjøre etter 7 år med utdanning på universitet.

Anonymkode: e4f3b...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
4 minutter siden, I Grosny skrev:

Kutt ut a. Han var profesjonell dyktig utlært fysioterapeut. Jeg sa ingenting til han om kneet, men han så det tvert. Fysioterapeuter kan selvfølgelig og vitenskapelig mer enn leger om kneskåler, men legevakta burde ha visst hvor lite de kunne og henvist meg til seriøs fysioterapeut. Problemet var at de kunne for lite til å forstå hva de ikke kunne.

Tror ikke det du finner en eneste person i helsevesenet som tror og mener fysioterapeuter, som er en bachelorgrad, kan mer om kneskåler enn leger, som er et profesjonsstudium med betydelig høyere teoretisk nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det stor forskjell på bondeyrke og legeyrke. Krever "litt" mer for å bli lege. Bondeyrke er veldig fysisk krevende, men langt fra teoretisk krevende. Å drive med yrkesfag kan du også gjøre fra hvilken som helst alder, men å praktisere/prøve deg som lege kan du først gjøre etter 7 år med utdanning på universitet.

Anonymkode: e4f3b...ec4

Jeg beundrer bønder for deres enorme kunnskaper om alt som gror, vedlikehold, drift av småbedrift samt næringskunnskap og traktormekanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...