Gå til innhold

Er sjamaner de nye legene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Ikke jeg heller. Jeg vet ikke hva sjamaner kan og hva de ikke kan.

Det som er trist er at noen vil bruke mye penger på det for å bli frist fra en diagnose som klassisk medisin ikke ennå har noen garantert kur mot 😕 

Anonymkode: 83f75...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Sjamaner er litt som prester og placebopiller.

Tror du nok så tror du deg frisk. Men sjamanen er nok en god menneskekjenner og vet godt hva han skal si som når inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fjeud skrev:

Tror ikke det du finner en eneste person i helsevesenet som tror og mener fysioterapeuter, som er en bachelorgrad, kan mer om kneskåler enn leger, som er et profesjonsstudium med betydelig høyere teoretisk nivå.

Jeg skal spørre en fysioterapeut om dette. Kneskåler er ikke bare teori. Det er organisk mekanikk. Disse legene har sikkert ikke studert kneskålmekanikk og funksjon i 7 år. Kanskje de bare har jobbet med kneskåler mindre enn ei uke. Legefaget er enormt, og det er mye å lære. Da begrenser det seg hvor dypt man kan gå inn i knekunnskap.

Fjeud, Jeg synes det er en god ide å snakke med faren din om vår diskusjon.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg ser ikke bort fra at de kan hjelpe mot noe. 

Undertegnede benytter seg av musikk fra Motorhead, Amon Amarth mflr. mot begynnende hodepine og stiv nakke, samt en rekke andre band mot stress, dårlig humør, energiløshet, for «hverdagsmeditasjon «osv..  For hodepinens del, er det tydeligvis viktig at det er massivt trykk gjennom hele låten, gjerne doble basstrommer og death metal growling. De fleste låter av Accept/ Udo virker for eksempel ikke mot hodepinen min, mens de fleste låter av nevnte band gjør det. 

Det er til og med forsket på hvordan metal virker på folk https://www.msn.com/en-us/health/wellness/heavy-metal-can-be-good-for-your-mental-health/ar-BBJm1ok?li=A  

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.181580

Jeg ser ikke bort fra at en sjaman kan få frem noe, når å sette på musikk er såpass bra for helsa. 

Det er mye mellom himmel og jord, som enda ikke er forsket nok på. Kontakt med en sjaman, kan virke positivt for helsa, dersom du føler at det gir deg noe, helt uten at det er noe « overjordisk» over det. 

Jeg for min det, ville nok heller satset på en rimeligere form for helsetilskudd. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
Akkurat nå, I Grosny skrev:

Jeg skal spørre en fysioterapeut om dette. Kneskåler er ikke bare teori. Det er organisk mekanikk. Disse legene har sikkert ikke studert kneskålmekanikk og funksjon i 7 år. Kanskje de bare har jobbet med kneskåler mindre enn ei uke. Legefaget er enormt, og det er mye å lære. Da begrenser det seg hvor dypt man kan gå inn i knekunnskap.

Organisk beskriver noe som hører til eller gjelder levende organismer. Organisk materiale er materiale dannet av levende organismer.

Mekanikk er den grenen av fysikken som omhandler bevegelse, forskyvninger, spenninger og stabilitet av partikler og legemer.

Altså bevegelsen til organisk materiale. Dette er noe som studeres teoretisk, ergo faller argumentet ditt i grus. Poenget var at ikke bare er det et lengre studium, men de som studerer det har også statistisk sett er høyere akademisk evnenivå, så de lærer mer per år. De som er spesialist eller lis i almennmedisin har selvfølgelig ikke studert knær alene i alle årene de har studert, men det har ikke fysioterapeuter heller, det finner du rimelig enkelt ut av om du sjekker studieplanen deres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
3 minutter siden, absinthia skrev:

Nei, men jeg ser ikke bort fra at de kan hjelpe mot noe. 

Undertegnede benytter seg av musikk fra Motorhead, Amon Amarth mflr. mot begynnende hodepine og stiv nakke, samt en rekke andre band mot stress, dårlig humør, energiløshet, for «hverdagsmeditasjon «osv..  For hodepinens del, er det tydeligvis viktig at det er massivt trykk gjennom hele låten, gjerne doble basstrommer og death metal growling. De fleste låter av Accept/ Udo virker for eksempel ikke mot hodepinen min, mens de fleste låter av nevnte band gjør det. 

Det er til og med forsket på hvordan metal virker på folk https://www.msn.com/en-us/health/wellness/heavy-metal-can-be-good-for-your-mental-health/ar-BBJm1ok?li=A  

Jeg ser ikke bort fra at en sjaman kan få frem noe, når å sette på musikk er såpass bra for helsa. 

Det er mye mellom himmel og jord, som enda ikke er forsket nok på. Kontakt med en sjaman, kan virke positivt for helsa, dersom du føler at det gir deg noe, helt uten at det er noe « overjordisk» over det. 

Jeg for min det, ville nok heller satset på en rimeligere form for helsetilskudd. 

Du bruker altså msn nyheter som din vitenskapelige kilde? Igjen er nok årsak at du tenker det hjelper mot hodepine, og da gjør det også det. Det betyr ikke at det ikke har en nytteverdi ettersom det får deg til å tro på det, men det betyr at det ikke skiller seg fra noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Fjeud skrev:

Organisk beskriver noe som hører til eller gjelder levende organismer. Organisk materiale er materiale dannet av levende organismer.

Mekanikk er den grenen av fysikken som omhandler bevegelse, forskyvninger, spenninger og stabilitet av partikler og legemer.

Altså bevegelsen til organisk materiale. Dette er noe som studeres teoretisk, ergo faller argumentet ditt i grus. Poenget var at ikke bare er det et lengre studium, men de som studerer det har også statistisk sett er høyere akademisk evnenivå, så de lærer mer per år. De som er spesialist eller lis i almennmedisin har selvfølgelig ikke studert knær alene i alle årene de har studert, men det har ikke fysioterapeuter heller, det finner du rimelig enkelt ut av om du sjekker studieplanen deres.

Jeg hadde sikkert flaks. Det var minst to fysioterapeuter i den Hammamen (som gikk for å være byens beste), en med utdannelse fra Estland og en med utdannelse fra Tyrkia. De kunne ialfall sakene sine. Hadde nok dyttet/massert kneskåler før også. Men de er jo spesialister og kan ingenting om hjernekirurgi, landbruk eller sjamanisme.

Faren din kunne sikkert ha lært kneskålmassasje av dem lettere enn de fleste, fordi hjernekirurger har meget godt håndlag. Men jeg tror ikke han lærte det på medisinstudiet. Dette vet jeg ikke. Du får spørre han.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjeud skrev:

Du bruker altså msn nyheter som din vitenskapelige kilde? Igjen er nok årsak at du tenker det hjelper mot hodepine, og da gjør det også det. Det betyr ikke at det ikke har en nytteverdi ettersom det får deg til å tro på det, men det betyr at det ikke skiller seg fra noe annet.

Jeg har lest denne forskningsrapporten, men valgte kortversjonen i tabloidene. Du kan finne den selv, det er forresten gjort flere som peker på det samme. Jeg gikk ut fra at de fleste på kvinneguiden ikke gadd lese i 40 minutter og logge seg inn, for å få tilgang til en av de ekte rapportene.

Alt som får deg til å føle deg bra, har en helsemessig virkning - å eie et hvilketsomhelst kjæledyr, gå i skogen, grave i hagen, ri på hester, synge i kor - alt dette er med på å sette i gang signalstoffer og hormoner, eventuelt, når det gjelder å grave i hagen - gir deg probiotika gjennom luftveiene, som setter i gang serotoninnivået og er et naturlig antidepressiva.  Det er en grunn til at det finnes utdanninger innen ting som dyreassistert terapi mm.

Bare let og du vil finne!

Edit: måtte bare tilføye, at jeg kan kurere en begynnende hodepine, med musikk, fant jeg ut selv. Det kommer selvfølgelig av at jeg blir avslappet og glad av musikken, samt at det er noe med lydene som ikke trigger den mer. Jeg tror at growling eller Lemmys stemme er såpass lave i toneleie, at det er derfor det fungerer. Det fungerer aller best, når jeg kjører bil, eller har på hodetelefoner. 

Selv om min bedre halvdel er lydtekniker, har jeg ikke fått ham til å ta noen nærmere analyse av lydbildet, til de låtene som virker. Det merkelige er altså at det ikke er de fremste yndlingslåtene som fungerer og at sammensetningen av en viss type lyder, ikke virker, selv om jeg vanligvis elsker musikken.

Andre vil kanskje slappe bedre av til rolig musikk.  

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
Akkurat nå, absinthia skrev:

Jeg har lest denne forskningsrapporten, men valgte kortversjonen i tabloidene. Du kan finne den selv, det er forresten gjort flere som peker på det samme. Jeg gikk ut fra at de fleste på kvinneguiden ikke gadd lese i 40 minutter og logge seg inn, for å få tilgang til en av de ekte rapportene.

Alt som får deg til å føle deg bra, har en helsemessig virkning - å eie et hvilketsomhelst kjæledyr, gå i skogen, grave i hagen, ri på hester, synge i kor - alt dette er med på å sette i gang signalstoffer og hormoner, eventuelt, når det gjelder å grave i hagen - gir deg probiotika gjennom luftveiene, som setter i gang serotoninnivået og er et naturlig antidepressiva.  Det er en grunn til at det finnes utdanninger innen ting som dyreassistert terapi mm.

Bare let og du vil finne!

Grunnen for at det finnes ulike tulleutdanninger er at vitenskapelig redelighet ikke er et krav for å bli godkjent av nokut. Forøvrig er det rart du sier du har lest «denne» forskningsrapporten når de i linken din henviser til flere. Det mest hensiktsmessige hadde åpenbart vært å sitert abstraktet eller deler av det fra hver rapport og lagt med en link, så man hadde fått en nyansert framstilling i motsetning til det msn har laget.

gjerne forklar hvordan probiotika gjennom luftveiene «setter i gang serotoninnivået» (hva enn det skal bety, mener du øker utskillelsen eller øker syntetiseringsraten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
7 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg hadde sikkert flaks. Det var minst to fysioterapeuter i den Hammamen (som gikk for å være byens beste), en med utdannelse fra Estland og en med utdannelse fra Tyrkia. De kunne ialfall sakene sine. Hadde nok dyttet/massert kneskåler før også. Men de er jo spesialister og kan ingenting om hjernekirurgi, landbruk eller sjamanisme.

Faren din kunne sikkert ha lært kneskålmassasje av dem lettere enn de fleste, fordi hjernekirurger har meget godt håndlag. Men jeg tror ikke han lærte det på medisinstudiet. Dette vet jeg ikke. Du får spørre han.

Det er ikke fysisk mulig å massere kneskålen for at den er 2mm i «skeivstilling. Det er ikke slik led fungerer. Hengselleddene kan «hoppe» ut av stilling, men dette vil du se visuelt svært tydelig og det vil være veldig vondt. Samme prinsipp gjelder for ryggmargen, du kan ikke mikrojustere ryggvirvler, fordi om du hadde kunne gjort det ville de vært for svake for å bære oss. Dermed har ikke knemassasje noe for seg, med mindre du liker at noen tar på kneet ditt. Når man nekter å sette seg inn i hva som er fakta og heller hører blind på hva kvakksalvere forteller deg skjønner jeg det er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fjeud skrev:

Det er ikke fysisk mulig å massere kneskålen for at den er 2mm i «skeivstilling. Det er ikke slik led fungerer. Hengselleddene kan «hoppe» ut av stilling, men dette vil du se visuelt svært tydelig og det vil være veldig vondt. Samme prinsipp gjelder for ryggmargen, du kan ikke mikrojustere ryggvirvler, fordi om du hadde kunne gjort det ville de vært for svake for å bære oss. Dermed har ikke knemassasje noe for seg, med mindre du liker at noen tar på kneet ditt. Når man nekter å sette seg inn i hva som er fakta og heller hører blind på hva kvakksalvere forteller deg skjønner jeg det er vanskelig å forstå.

Jeg forstår bare at massøren jobbet lenge, hardt  og vondt med kneskåla, (Det var to eller tre oppmøter )og at den flyttet på seg og at kneet hadde vært dårlig 8 år før (etter belastningsskade) og bra de 9 årene etterpå.

Jeg forstår ikke hvorfor du betviler disse spesialistenes kunnskaper. De var erfarne, dyktige og utdannede, og det virket. Dette var ikke sjamaner, men godt utdannede fysioterapeuter.

Forbehold, mulig at kroppsdelen ikke heter kneskål. Det var den ytterste plata på kneet. Når jeg googlet så ser det ut som om det er det som kalles prepateller bursa eller kanskje patella.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 minutt siden, I Grosny skrev:

Jeg forstår bare at massøren jobbet lenge, hardt  og vondt med kneskåla, (Det var to eller tre oppmøter )og at den flyttet på seg og at kneet hadde vært dårlig 8 år før (etter belastningsskade) og bra de 9 årene etterpå.

Jeg forstår ikke hvorfor du betviler disse spesialistenes kunnskaper. De var erfarne, dyktige og utdannede, og det virket. Dette var ikke sjamaner, men godt utdannede fysioterapeuter.

Forbehold, mulig at kroppsdelen ikke heter kneskål. Det var den ytterste plata på kneet. Når jeg googlet så ser det ut som om det er det som kalles prepateller bursa.

Når ble tilfeldige fysioterapeuter du møtte i Tyrkia for spesialister? Jeg betviler kunnskapen fordi det er ingen vitenskapelig empiri for at de gjør noe som har en effekt. Kneet flyttet seg garantert ikke, til tross for at du tror det. At du mener sjamaner har noen slags form for legitimitet underbygger argumentet mitt om at problemet her er at du ikke vurderer ting kritisk, men tar det du blir fortalt som sannhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjeud skrev:

Når ble tilfeldige fysioterapeuter du møtte i Tyrkia for spesialister? Jeg betviler kunnskapen fordi det er ingen vitenskapelig empiri for at de gjør noe som har en effekt. Kneet flyttet seg garantert ikke, til tross for at du tror det. At du mener sjamaner har noen slags form for legitimitet underbygger argumentet mitt om at problemet her er at du ikke vurderer ting kritisk, men tar det du blir fortalt som sannhet. 

Når de ble ferdige med universitet og i tillegg hadde nok praksis. Etter å ha googlet bilder mener jeg  at det ikke var kneet som ble flyttet, men patella eller prepateller bursa. Kneet flyttet seg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Alterego666 said:

Sjamanisme og naturmedisin av ymse slag er ikke utviklet og testet etter anerkjente vitenskapelige metoder, som er en forutsetning for å kategoriseres som vitenskap.

Derfor er det ikke vitenskap.

I så fall er ikke psykiatri eller psykologi vitenskap heller.

Anonymkode: 36197...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
Akkurat nå, I Grosny skrev:

Når de ble ferdige med universitet og i tillegg hadde nok praksis. Etter å ha googlet bilder mener jeg  at det ikke var kneet som ble flyttet, men patella eller prepateller bursa. Kneet flyttet seg ikke.

Spesialist kan bety flere forskjellige ting:

De er altså ikke spesialist fordi de er ferdig utdannet på universitetet, begrepet spesialist brukes innen helsetjenesten om en som først har tatt en generell utdannelse, så spesialisert seg innenfor et felt. Spesiallege(overlege) i radiologi, psykolog med spesialisering innenfor voksenpsykologi osv. Ved fullført fysioterapeututdanning er du er fysioterapeut, så kan du spesialisere deg for eksempel innenfor revmatologisk fysioterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall er ikke psykiatri eller psykologi vitenskap heller.

Anonymkode: 36197...467

Rart når definisjonen av psykologi er "det vitenskapelige studiet av atferd og sinnet". På hvilken måte er ikke forskningen moser paret gjør, som vant nobelpris innen medisin, forskning? Det er fordelaktig å avvente med å uttale seg før du faktisk vet noe om hva du snakker om. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, I Grosny skrev:

Hvordan kan du vite det? Det finnes forøvrig mange forskjellige typer sjamanisme, både i Karasjok, Russland , Afrika og Amerika. Det er ikke bare i moderne tid at folk har forsket og funnet ut av lege-ting. Jeg tror ikke Hippokrates var den første.

Vil du at en sjaman skal «helbrede» kreften til barnet ditt med «lege-ting» som noen eventuelt har drevet med i århundrer? For flere hundre år siden døde mennesker tidlig. Lykke til.

Anonymkode: 162af...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjeud skrev:

Spesialist kan bety flere forskjellige ting:

De er altså ikke spesialist fordi de er ferdig utdannet på universitetet, begrepet spesialist brukes innen helsetjenesten om en som først har tatt en generell utdannelse, så spesialisert seg innenfor et felt. Spesiallege(overlege) i radiologi, psykolog med spesialisering innenfor voksenpsykologi osv. Ved fullført fysioterapeututdanning er du er fysioterapeut, så kan du spesialisere deg for eksempel innenfor revmatologisk fysioterapi. 

De var iallfall dyktige eksperter, men om han som ordnet kneet mitt var speialist eller bare almenfysioterapeut vet jeg ikke. Han var iallfall svært dyktig og trent i sitt arbeid. Gir det mer mening når jeg forteller at det var patella eller prepateller bursa han flyttet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du at en sjaman skal «helbrede» kreften til barnet ditt med «lege-ting» som noen eventuelt har drevet med i århundrer? For flere hundre år siden døde mennesker tidlig. Lykke til.

Anonymkode: 162af...241

Behandlinger som har vært brukt  i århundrer har jo vært brukt over et lengre tidsrom enn moderne medisin. Når det er sagt, dersom sjamanene hadde kunnet kur mot kreft så burde vel legevitenskapen ha plukket det opp nå, så nei, jeg ville ikke gått til sjaman med kreftsykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
5 minutter siden, I Grosny skrev:

De var iallfall dyktige eksperter, men om han som ordnet kneet mitt var speialist eller bare almenfysioterapeut vet jeg ikke. Han var iallfall svært dyktig og trent i sitt arbeid. Gir det mer mening når jeg forteller at det var patella eller prepateller bursa han flyttet på?

Nei, det gir ikke litt mening engang. 

Sitat

Slimposene ligger mellom (større) ledd og sene/muskel, mellom benfremspring og hud, eller mellom sene og hud. Den kan ha en relativt stram ytre bindevevskapsel, virker som støtpute og letter den innbyrdes forskyveligheten mellom de enkelte lagene den ligger mellom. Innerst kan den ha et lite hulrom med synovialvæske.

Prepatellar bursa er altså en slimpose, det eneste du oppnår med å kna på den er å øke risikoen for å få betennelse/bursitt.  

Patella er latin for kneskålen, og er en ben som ligger framfor kneleddet. Du kan prøve å kna på håndleddet ditt å se hvor mye det flytter seg. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...