Gå til innhold

Det evige maset om grillmat...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, hind skrev:

Åh, det er ganske arrogant å bare konkludere med at folk som ikke er ville etter grillmat ikke har peiling på hvordan den egentlig skal være!  Han jeg er gift med er en matsnobb for å si det rett ut, og han er nok også en bedre kokk enn meg. Han kan. Jeg elsker likevel ikke grillmaten hans. 

Ikke meg du siterte, men jeg tror kommentaren var basert på alle svarene om  «kald inni», «svidd» og «smak av tennvæske».

Anonymkode: 57a93...76e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i grill mat, og man kan jo grille alt. Nå har jeg en stor gass grill, så her blir jo all mat stekt godt, og god og varm til samme tid, så alle spiser sammen. Papp tallerkener eksisterer ikke her. Jeg er kvinne, og har alltid stått for alt av mat, og grillingen. 

Anonymkode: 9d4a9...ed3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker for så vidt godt tilberedt grillmat, men er enig i at fenomenet grilling er noe oppskrytt. Jeg er vokst opp på vestlandet og husker barndommens begredelige sommerdager på hytta hvor grillen på død og liv skulle fram selv om gradestokken viste 16 grader og potetsalaten omtrent blåste av tallerkenen. 

Grilling kan være ålreit under visse omstendigheter. Det må være varmt og vindstille nok til at det faktisk er naturlig å spise ute, og det bør heller ikke være så steikende varmt at svetten renner og man får heteslag mens man spiser. Når det nærmer seg 30 grader er det bedre å droppe grillinga og lage en kald salat. Parasoll eller skygge er alltid et must, og det er en fordel om man kan sitte et stykke unna selve grillen og røyken.

Anonymkode: d530f...37a

• Liker 2
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet

Men må man spise ute når man griller? lurer jeg. Skjønner godt om man ikke liker grilling dersom man på død og liv alltid også må spise ute. Det går jo fint an å grille ute og spise inne dersom man foretrekker det.

Man må heller ikke lage masse forskjellig spennende tilbehør når man skal grille. Da kan det jo også bli litt stress og mas.

• Liker 3
Skrevet

Problemet er at mange stresser for mye, slik at maten ikke får tid til å bli ferdig. Det tar som regel lenger tid å grille maten enn å steke den på ovnen. Man må vente til kullet er hvitglødende, ikke mens tennvæskeflammene herjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er det virkelig bare jeg som ikke er glad i grillmat og alt styret med det?! 🤭

Anonymkode: d4646...71d

Nei, virkelige oppskrytte greier som handelsstanden har vært med på å hause opp, alt det avskyelige kjøttet som skal selges og etes. Fullstendig klar over at man kan grille grønnsaker også, men i praksis blir det jo ikke gjort. Forbinder det bare med feite, halvgamle mannfolk som skal stå der å leke med maten. Kvalmt er det. 

Anonymkode: 45d20...288

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slitsomt å ta med seg det på buss/trikk og bære med seg ;)

"Gourmet" grillingen som du snakker synes jeg er kjempe godt,men bor i oslo og når vi skal i parken eller stranda blir det engangsgrill, de fleste jeg kjenner eier ikke grill, da det ikke er lov lengre å grille på balkonger i de fleste boretslag i Oslo, verken med engangsgrill eller fast grillingen, kjenner dog flere som bryter de reglene,. Grunn brannfare.

Anonymkode: d6382...f5f

Dette stemmer da ikke. Etter 3 runder med kjøp av leilighet i Oslo med utallige visninger har jeg kun opplevd et borettslag/sameie hvor det ikke var lov å grille med gassgrill på balkongen. Vi elsker å grille så sjekker opp dette alle steder vi vurdert. Griller omtrent daglig på balkongen vår. 

Anonymkode: 5c6e6...789

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overrasket over at så mange misliker å spise middag utendørs - det er jo det beste med hele våren og sommeren! :sol: 

Vi inntar så mange av sommerhalvårets middager som mulig på terrassen, fra april til september, og nyter sol i fjeset og vin i glassene. Vi bor derimot i tett verneverdig trehusbebyggelse, så grilling er nokså utelukket - jeg kan også styre meg for røyken, og liker ikke å utsette naboene for den heller. Så vi tilbereder middagen på kjøkkenet som vanlig, og tar den med ut for å spise. :briller: 

Anonymkode: d7eaf...3ca

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker å grille, kosen med det og smaken. Men jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha på så himla mye marinader hele tida. Jeg liker rent kjøtt, ikke gørr. 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig bare jeg som ikke er glad i grillmat og alt styret med det?! 🤭

Anonymkode: d4646...71d

Jeg er akkurat som deg🙋‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, hind skrev:

Åh, det er ganske arrogant å bare konkludere med at folk som ikke er ville etter grillmat ikke har peiling på hvordan den egentlig skal være!  Han jeg er gift med er en matsnobb for å si det rett ut, og han er nok også en bedre kokk enn meg. Han kan. Jeg elsker likevel ikke grillmaten hans. 

Du får lese innlegget mitt en gang til, om dette var din konklusjon. 

Anonymkode: 3ac14...129

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes grilling er så sosialt at det ironisk nok virker eksluderende. Det er uforutsigbart og uoversiktlig, brannsår- og brannfare, og det stinker.

Anonymkode: e6b06...702

Den forstod ikke jeg. Så sosialt at det blir ekskluderende? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å grille ting som er enkelt. Pølser til middag med pølsebrød, ketchup og kanskje potetsalat. Og så grilla marshmallows til dessert. Har smakt både kylling og biff på grillen og kjøttet ble bare overstekt og ikke godt. Skal det grilles fancy må det gjøres med presisjon og krever så mye styr og forberedelser. Bare stress. 

Liker godt å spise ute i finvær men da foretrekker jeg loff med reker og majones heller enn grillmat. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, LaptopPute skrev:

Kan godt grille, men hater å spise ute. Maten blir fort kald. Insekter. Hvis det blåser og kommer blader og slikt på bordet. Ugh. 

Et enormt problem...

Anonymkode: 218cf...907

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at så mange misliker å spise middag utendørs - det er jo det beste med hele våren og sommeren! :sol: 

Vi inntar så mange av sommerhalvårets middager som mulig på terrassen, fra april til september, og nyter sol i fjeset og vin i glassene. Vi bor derimot i tett verneverdig trehusbebyggelse, så grilling er nokså utelukket - jeg kan også styre meg for røyken, og liker ikke å utsette naboene for den heller. Så vi tilbereder middagen på kjøkkenet som vanlig, og tar den med ut for å spise. :briller: 

Anonymkode: d7eaf...3ca

Jeg skulle gjerne spist mer ute, men uteplassen vår er dessverre ganske utsatt for vind også store deler av sommerhalvåret, og det blir altfor ofte rett og slett utrivelig å sitte ute. :(

Anonymkode: 3c946...bc0

• Liker 2
Gjest LaptopPute
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Et enormt problem...

Anonymkode: 218cf...907

Ikke et problem. Jeg bare liker det ikke. 

Skrevet

Gav mannen min en kopp for mange år siden og den er like morsom hver gang jeg ser den. 

AA1DF603-F8D2-47AD-A327-BB7C70489315.jpeg

AB4CA21E-D051-42EC-9028-22EAC6E109D2.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det konstante pratet om grilling blir utrolig slitsomt. Jeg spiser ikke noe av svinekjøtt (fordi jeg ikke liker smaken), spiser omtrent bare kylling og kalkunkjøtt når jeg lager mat til meg selv.

Så det er litt kjedelig når man blir bedt på grilling hver helg, og det stadig bare serveres pølser, koteletter og spareribs. Har flere ganger tatt med en kyllingfilet jeg kan grille, men noen ganger syns vertene tydeligvis at det er frekt å ta med mat jeg liker. Selv om de vet at jeg ikke spiser svin. "Det er jo godt når det grilles!" - NEI. Blir dårlig.

Syns ikke grillsmak er noe godt, og egentlig har jeg mest lyst til å steke kyllingfileten min på en panne. Lang tid tar det også å grille. Og tilbehørene er kjipe, hvorfor lager ingen saus til grillmat? Potetsalat fra boks er ikke godt. Med tørr salat til og dvaske båtpoteter.

Hadde en kjempefin sommer i fjor når det var grillforbud hele juli. 

Det går an å ta med mat fra kjøkkenet og ut på terrassen, faktisk.

Anonymkode: 19162...7ec

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det konstante pratet om grilling blir utrolig slitsomt. Jeg spiser ikke noe av svinekjøtt (fordi jeg ikke liker smaken), spiser omtrent bare kylling og kalkunkjøtt når jeg lager mat til meg selv.

Så det er litt kjedelig når man blir bedt på grilling hver helg, og det stadig bare serveres pølser, koteletter og spareribs. Har flere ganger tatt med en kyllingfilet jeg kan grille, men noen ganger syns vertene tydeligvis at det er frekt å ta med mat jeg liker. Selv om de vet at jeg ikke spiser svin. "Det er jo godt når det grilles!" - NEI. Blir dårlig.

Syns ikke grillsmak er noe godt, og egentlig har jeg mest lyst til å steke kyllingfileten min på en panne. Lang tid tar det også å grille. Og tilbehørene er kjipe, hvorfor lager ingen saus til grillmat? Potetsalat fra boks er ikke godt. Med tørr salat til og dvaske båtpoteter.

Hadde en kjempefin sommer i fjor når det var grillforbud hele juli. 

Det går an å ta med mat fra kjøkkenet og ut på terrassen, faktisk.

Anonymkode: 19162...7ec

Vil man ha noe som er kjapt å grille og som smaker godt anbefaler jeg å kjøpe et stykke indrefilet av okse. Men da er det også kjekt med steketermometer, så man ikke gjennomsteker den :( Rundt 49-54 grader kjernetemperatur pleier å passe bra. 

Kyllingfilet synes jeg ikke egner seg så godt på grillen, det blir fort tørt pga. lite fett  og behov for gjennomsteking. Så kyllingfilet steker jeg alltid i panne, med lokk over og ikke for sterk varme. 

Kalkun grillskiver er forøvrig topp på grillen, kanskje du kan prøve det neste gang?

https://meny.no/varer/kjott/kalkun/kalkun-grillskiver-7039610025878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...