Gå til innhold

jeg er overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke miste magefettet først fordi du trener mage. Man mister fett fra hele kroppen når man går ned i vekt. Det er ingen måte å bare slanke mage, lår eller armer. 

Anonymkode: 07513...cec

når du skriver mister fett når man går ned i vekt, da mener du ved kosthold?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ok, så om jeg trener en time per dag bare mageøvelser så har det ingen effekt på forbrenning av fettet?

Anonymkode: fd5a9...54b

Svært liten dersom du ligger i kalorioverskudd desverre.

Edit; kalorioverskudd = mer mat enn kroppen din klarer å forbrenne.

Endret av Vera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Hvis vektnedgang er ditt hovedfokus - er det kostholdet du må konsentrere deg om.

Hvis vedlikehold/oppstramming av kroppen er ditt hovedfokus - er det trening du må konsentrere deg om.

Vektnedgang er 90% kosthold og 10% trening. 

Hvis jeg setter en 3 måneders ramme i første omgang, hva kan jeg erfare igjennom effekt av endring i kostholdet? 

vil det hjelpe om jeg tar en time bastue hverdag? vil fett bli vekke igjennom det?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Svært liten dersom du ligger i kalorioverskudd desverre.

Edit; kalorioverskudd = mer mat enn kroppen din klarer å forbrenne.

jeg har brukt utregnings metoden, og den sier om jeg vil ned i vekt ut fra min aktiviitetsnivå per dags dato, så bør jeg ligger på 2272 kcal per dag. Bør jeg gå under anbefalingen for å gå raskere ned i vekt?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera skrev:

Svært liten dersom du ligger i kalorioverskudd desverre.

Edit; kalorioverskudd = mer mat enn kroppen din klarer å forbrenne.

en viss jeg danser 2 timer per dag ? har det bedre effekt en bare konsentrert treningsmetode på mage?

har det noe å si om jeg drikker kullsyreholdig vann? 

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har brukt utregnings metoden, og den sier om jeg vil ned i vekt ut fra min aktiviitetsnivå per dags dato, så bør jeg ligger på 2272 kcal per dag. Bør jeg gå under anbefalingen for å gå raskere ned i vekt?

Anonymkode: fd5a9...54b

2272 kalorier er veldig mye. Jeg hadde ikke gått ned på det hvertfall. 

Jeg har gått ned mye i vekt og gjør flere mageøvelser hver dag. Magen er litt mindre men desverre går det sent akkurat der. Jeg har muskler på innsiden BAK fettet...    det er kanskje litt sånn når man har fått flere barn. Man må forbrenne fett og bestemmer desverre ikke hvor det skal gå ned først. 

Anonymkode: ba0fb...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg har brukt utregnings metoden, og den sier om jeg vil ned i vekt ut fra min aktiviitetsnivå per dags dato, så bør jeg ligger på 2272 kcal per dag. Bør jeg gå under anbefalingen for å gå raskere ned i vekt?

Anonymkode: fd5a9...54b

Bruk lifesum-appen for å registrere hva du spiser. Den regner ut hvor mange kalorier du har spist, og hvor mye du har forbrent gjennom trening. Jeg kan ikke gi deg et eksakt tall på hvor mye kalorier du skal spise, for jeg kjenner ikke kroppen din. 

Hos meg selv må jeg ligge under 1300 kalorier pr dag ifht min vekt om jeg skal gå i kaloriunderskudd, men det er MIN kropp (høyde/vekt/aktivitetsnivå) - og jeg er kvinne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg setter en 3 måneders ramme i første omgang, hva kan jeg erfare igjennom effekt av endring i kostholdet? 

vil det hjelpe om jeg tar en time bastue hverdag? vil fett bli vekke igjennom det?

Anonymkode: fd5a9...54b

Du kan oppleve stor effekt på 3 mnd gjennom endring av kosthold og kaloriunderskudd (jeg gikk ned ca 10 kg på 3 mnd da jeg ønsket vektnedgang - kun ved å ligge på kaloriunderskudd. Da gikk jeg ned ca 1 kg i uken). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en viss jeg danser 2 timer per dag ? har det bedre effekt en bare konsentrert treningsmetode på mage?

har det noe å si om jeg drikker kullsyreholdig vann? 

Anonymkode: fd5a9...54b

Det viktige er at du trener men ikke trener så mye at du går lei etter kort tid. Noen liker å trene mye mens andre går lei. 

Dans er veldig bra. Ellers har jeg kommet frem til at det mest effektive er burpees, planke, rockering, intervaller (høy puls og intensitet i korte økter) og div situps varianter som tar alle magemusklene. 

Anonymkode: ba0fb...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2272 kalorier er veldig mye. Jeg hadde ikke gått ned på det hvertfall. 

Jeg har gått ned mye i vekt og gjør flere mageøvelser hver dag. Magen er litt mindre men desverre går det sent akkurat der. Jeg har muskler på innsiden BAK fettet...    det er kanskje litt sånn når man har fått flere barn. Man må forbrenne fett og bestemmer desverre ikke hvor det skal gå ned først. 

Anonymkode: ba0fb...149

men det er basert på min høyde, jeg brukte en kalkulator, jeg har forstått kalori mengden er fra person til person, det er ingen fasit at alle skal bruke det kun et tall

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
On 5/10/2019 at 11:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt. Det betyr jeg må ha detaljert treningsplan?

- jeg ønsker mindre mage, bør jeg trene mageøvelser da? brenne overflødig fett i magen?

- annet?

Anonymkode: fd5a9...54b

Hva med "ti på topp"? Det er sikkert noe i din kommune. Da får du en fin start på å gå ned i vekt.

Spis mindre, lag alle måltider selv. Kjedelig, men da blir du klar over hvor kalorier ligger. Og tell kaloriene i begynnelsen, men ikke bli altfor opptatt av dette. Grønnsaker gir ikke mye, men supplert med rent kjøtt gjør deg mettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg ikke har noe aktivitet, så bør jeg ligge på 2065, som sagt det er basert på alder, høyde, kjønn og nåværende vekt.

Når jeg har mer aktivitet, så må jeg øke kalorier.

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nakkekoteletter er det rent kjøtt?

dessuten når det gjelder proteiner, å spise mye proteiner, hvilken effekt har det.

Tøff fisk har utrolig mye proteiner per 100 gram.

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan vi si grønnsaker og frukt supplert inn i kostholdet er nøkkelen for vektnedgang?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville oppsøkt profesjonell hjelp hvis jeg var deg og du er overvektig og kanskje ikke har så god erfaring med trening & kosthold. 

Du bør jo legge om rutinene dine slik at du endrer kostholdet ditt på varig basis - ikke bare en slankekur for så å gå tilbake til gamle vaner (som har fått deg til å bli overvektig) 

Er du overvektig OG utrent bør du også få kyndig hjelp ang. trening - det verste du kan gjøre er å trene kjempemasse på kort tid - da ender du opp med å få belastningsskader. 

Ønsker du å gjøre dette selv ville jeg gått for det kaloribehovet du har regnet ut - fyll det opp med naturlig sunn mat. Begynn å beveg deg mer - gå turer gjerne i skog og mark / ulendt terreng.   Vil du ikke gå på treningssenter skaff deg strikker du kan trene med - ellers mange øvelser man kan gjøre bare med kroppsvekt - enten hjemme eller utendørs mens du går turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kan du ikke punktslanke kroppen, du får ikke tynn og flat mage av å ta hundre situps hver dag. 

Skal du ned i vekt så er kostholdet viktigst. Trening er viktig for å stramme opp. Og såklart, cardiotrening brenner kalorier. Men å legge opp til å løpe ei mil hver dag og trene to timer styrke hver dag er dømt til å mislykkes. Du kommer til å gå skikkelig lei etter ganske kort tid. Dessuten risikerer du belastningsskader. 

I tillegg til trening så hjelper det å bli mere hverdagsaktiv. Gå eller sykle i stedet for å kjøre bil. Gå trapper i stedet for heis. Tar du buss så gå av et par busstopper før du skal og gå siste biten. Gå en kveldstur hver kveld (også bra for nattesøvnen) 

Hvis du synes det er vanskelig å finne ut av det med kosthold for å gå ned i vekt så anbefaler jeg å få hjelp til å sette opp en kostholdsplan. Du bør finne ut av hvor mange kalorier du skal ha i deg hver dag, finn ut av hvor mye kalorier det du spiser har. Kjøp deg ei kjøkkenvekt og vei maten, da kan du regne ut kalorier. Last evt ned appen lifesum og plott inn det du spiser der. 

Ingen mat bør være forbudt så lenge du holder deg innenfor den daglige kalorigrensa. Men du bør tenke på å få i deg langsomme karbohydrater og nok proteiner, det er det som holder deg lengre mett. Grønnsaker er bra; lite kalorier og metter godt. Grove kornprodukter, havregryn. Frukt bør du ikke spise ubegrenset av pga mye fruktsukker. Spis mest mulig rent; rent kjøtt og ren fisk (ikke pølser, farsemat), dropp halv og helfabrikat 

Du bør også være obs på flytende kalorier f.eks juice, sukkerholdig brus, vin, øl, saft.. Drikk vann (kullsyreholdig vann går helt fint). Og drikk nok vann. Hvis man drikker for lite så kan kroppen oppfatte tørste som sult. Dvs du er egentlig ikke sulten men tørst. Et stort glass vann hver morgen på tom mage og før måltid kan være lurt. 

Og såklart, kutt ut junk, kosemat og søtsaker. 

Edit; sjekk ut om det er en frisklivsentral i nærheten av der du bor. Der kan du få god og kyndig hjelp 

https://www.helsedirektoratet.no/tema/frisklivssentral

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glad for responsen jeg har fått, veldig betydningsfulle svar! Hadde jeg gått løs på det alene uten disse rådene så ville jeg gått på en smell uten like, derfor glad dere har fomidlet deres erfaringer. 

Jeg har kjøkkenvekt i skapet, og den skal brukes. Og jeg skal jobbe med å lage en langsiktig måltidsplan, kall det gjerne ukes plan for å bevisstgjøre meg selv og ha planen klar ved effektiv handle tur, og kjøkkenet som skal være sonen for matglede og kreativitet. 

Jeg hadde en gang lifesum, men jeg hadde så mye i lufta at jeg ikke klarte å samle meg alene. Denne gang har dere bidratt at jeg har klart å samle meg selv til å rette fokus på gode måltider, og vite dette vil ha en effekt.

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ok, så om jeg trener en time per dag bare mageøvelser så har det ingen effekt på forbrenning av fettet?

Anonymkode: fd5a9...54b

Både ja og nei. Men å trene en time per dag, bare mageøvelser, er altfor mye og i lengden er det ikke holdbart. Vil du trene hjemme, eller kan du trene på senter? Om du kan trene på senter kan du gå for styrketrening, og trene med tunge vekter. Men ha et par timer med en personlig trener som kan vise deg teknikker og riktig mengdetrening! Om du trener hjemme kan du bruke treningsvideoer du finner gratis på youtube. Jeg er selv kjempe fan av Fitnessblender, de har mye forskjellig og er svært dyktige. 

Men tro meg når jeg sier det... Trening er ikke det viktigste. Det er et fint supplement, men det krever mye av deg, og iallefall om du i tillegg legger om kostholdet ditt. Det er mye som skjer på en gang, og man blir lett overveldet. Da er det med andre god greit å ta et steg av gangen. Start med kostholdet. Prøv og feil en periode der. Så innfør trening, for eksempel to dager i uka. Så kan du øke til tre eller fire dager etterhvert. Men pass opp for belastningskader. Det er veldig fort å gå på en smell der. Jeg er overvektig selv, og elsker å løpe og trene høyintensitet cardio (det vil si øvelser som jumping jacks, jump squats, lateral jumps, burpees for å nevne noen), men knærne mine og leggene dør om jeg utfører slike øvelser mer enn 2 ganger i uka. Knærne tåler det ikke, og det gjør ikke leggene heller. Men det vil de gjøre når jeg er normalvektig og har oppbygget mer styrke i beina (som jeg oppnår bare ved å trene med kroppsvekt per nå), så fremst jeg ikke påfører meg selv skader. Man blir mye fortere i form enn leddene klarer å henge med. 

Kan du skrive hva du veier og hvor høy du er? Alder og hvordan hverdagen din er når det kommer til aktivitet? 

Endret av Mehr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 6.40, Dævendøtte skrev:

Skal du gå ned i vekt, så er det kostholdet du først og fremst må gjøre noe med. Så kan du styrke kroppen din med trening, Trening er bare en liten del av vektnedgang. Magefettet forsvinner fort om du legger om kostholdet og ligger i kaloriunderskudd. Spis mye grønnsaker og proteiner. 

Hvor fort magefettet forsvinner er veldig individuelt. Noen er kraftige/lubne med smal midje, noen er spikertynne og har likevel mage. Hos noen forsvinner magefettet først når de går ned noen kilo. Hos andre sitter det fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 timer siden, Thyra skrev:

Hvor fort magefettet forsvinner er veldig individuelt. Noen er kraftige/lubne med smal midje, noen er spikertynne og har likevel mage. Hos noen forsvinner magefettet først når de går ned noen kilo. Hos andre sitter det fast. 

Ja, er ikke uenig i det. Men man vil aldri gå ned noen kilo om man ikke ligger i kaloriunderskudd. Enkelt regnestykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...