Gå til innhold

jeg er overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt. Det betyr jeg må ha detaljert treningsplan?

- jeg ønsker mindre mage, bør jeg trene mageøvelser da? brenne overflødig fett i magen?

- annet?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke lokalforbrenne fett, dessverre.

Det er viktigere at du kutter ned på kaloriinntaket enn at du trener, men det er lurt å trene også, altså! Likevel bør hovedfokuset ligge på å spise sunn, variert mat og få en oversikt over hva det er du bør kutte ned på for å gå ned i vekt. Anbefaler deg å laste ned appen Lifesum (eller lignende) og føre inn hva du spiser i en uke. Da vil du raskt se hvor skoen trykker, Lykke til!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg løper en mil per dag, kan det hjelpe, og trener vekter i to timer hver dag. Hva skjer med kroppen, og hva brenner jeg i kroppen?

 

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg løper en mil per dag, kan det hjelpe, og trener vekter i to timer hver dag. Hva skjer med kroppen, og hva brenner jeg i kroppen?

 

Anonymkode: fd5a9...54b

Ville ikke gått fra null treningen til jogge en mil hver dag og trene styrke i to timer. Stor risiko for belastningsskader, og da kan du ikke trene. 

Sjekk med lifesum (eller lignende) hvor mye du spiser hver dag i en uke. Skaff deg også en skritteller og se hvor mye du går hver dag. Så kan du redusere antall kalorier og øke aktivitetsnivået. 

Det er mye enklere å redusere kaloriinntaket enn å øke treningsmengden så mye at man kan fortsette å spise som før. 

Anonymkode: 0d74c...143

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt. Det betyr jeg må ha detaljert treningsplan?

- jeg ønsker mindre mage, bør jeg trene mageøvelser da? brenne overflødig fett i magen?

- annet?

Anonymkode: fd5a9...54b

Skal du gå ned i vekt, så er det kostholdet du først og fremst må gjøre noe med. Så kan du styrke kroppen din med trening, Trening er bare en liten del av vektnedgang. Magefettet forsvinner fort om du legger om kostholdet og ligger i kaloriunderskudd. Spis mye grønnsaker og proteiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg løper en mil per dag, kan det hjelpe, og trener vekter i to timer hver dag. Hva skjer med kroppen, og hva brenner jeg i kroppen?

 

Anonymkode: fd5a9...54b

Det kommer an på. Spiser du for mye, vil du ikke forbrenne noe. Spiser du for lite, vil du ikke bygge muskler. Siden du er overvektig, er det ikke å anbefale å løpe en mil per dag. Langt ifra hver dag heller. Det er svært belastende for knærne! Jeg selv prøvde å løpe hver dag en periode, men knærne holdt på å ryke. Jeg er også overvektig. Det blir for mye for leddene i beina, jeg fikk store smerter i leggene også. Så om du absolutt skal løpe, så tror jeg maks to dager i uka er greit. Men husk å kjenn etter, for man skal ikke ha smerter i knær eller legger når man løper. 

Målet ditt er jo å brenne fett og gå ned i vekt. Det gjør du ved å gå i kaloriunderskudd. Det vil si, du må forbrenne mer energi enn du spiser. Først kan du regne ut grunnforbrenningen din. Det er kaloriforbruket ditt i hvile, altså når du ikke gjør noe som helst. Det er det du forbrenner om du blir liggende i senga hele dagen. Den kalkulatoren gir deg også råd om hvor mange kalorier du burde spise for å gå ned i vekt, men når jeg legger inn mine tall så får jeg et litt høyere antall kalorier enn det jeg spiser for å gå ned i vekt. Jeg ligger på 1600, men det er ikke krise om jeg kommer opp i 1700 og 1800, ettersom jeg har en jobb og trener iallefall tre ganger i uka, 30 minutter høyintensitet. 1600 kalorier er en fin start. Det høres lite ut, men planlegger du måltidene dine så er det helt innafor. 

Fokuser på kostholdet fremfor treningen. Går utifra at du ikke har trent tidligere, og da er det ganske håpløst å skulle løpe 1 mil hver dag og trene styrke 2 timer hver dag. Det blir 3 timer hver dag, og etter noen dager er du nok drittlei, og det er kroppen også. Ting må tas gradvis. Trening er viktig, men kosthold er viktigere når du skal ned i vekt. Noen tror også at de forbrenner mer enn de gjør, og undervurderer hvor mye kalorier det er i mat. Vei maten din og legg den inn i en app som teller kalorier, for eksempel Lifesum, Fatsecret eller Myfitnesspal. Det kan være litt stress i begynnelsen og føles uvant, men det er viktig å gjøre det for å være sikker på at du går i kaloriunderskudd, samt bli kjent med maten du spiser! 

Du kan ikke punktslanke en kroppsdel. For å få mindre mage må du redusere mengden fett i kroppen. Det gjør du ved å gå ned i vekt. Søk litt rundt på nettet eller se noen youtubevideoer angående kosthold og trening ved vektnedgang. Ikke les en teit artikkel på VG eller KK som sier at du skal kjøre lavkarbo eller kutte ut poteter og pasta, og at du aldri kan spise sjokolade og at der er ja mat og nei mat osv. For det er feil vei å gå, mener nå jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jobben jeg hadde, var veldig fysisk, og kunne egentlig betraktes som: høyt aktivitetsnivå.

Men hvis jeg baserer min situasjon nå til: lett aktivitetsnivå. Da har jeg et kaloribehov på 2840. Men for å gå ned i vekt da bør kaloriinntaket ligge rundt 2272.

Men etter å ha lest og fått råd fra dere, så er det grønnsaker som er kjempe viktig å få på tallerken til enhver middagsmåltid. 

Og jeg har forstått sukker bør kuttes kraftig ned på. Dermed vil resultatene bli synlig.

TS

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på kosthold og trening, det høres ut som om du setter skyhøye mål og dermed øker sjangsen for at dette mislykkes. Begynn med endringer i kostholdet og legg til en gradvis økende treningsmengde. 

 

Jeg kuttet ut snacks og godteri, spiser mindre porsjoner og havregryn tilfrokost/kvelds og har gått ned ti kilo siden januar. 

Anonymkode: f4522...7ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på kosthold og trening, det høres ut som om du setter skyhøye mål og dermed øker sjangsen for at dette mislykkes. Begynn med endringer i kostholdet og legg til en gradvis økende treningsmengde. 

 

Jeg kuttet ut snacks og godteri, spiser mindre porsjoner og havregryn tilfrokost/kvelds og har gått ned ti kilo siden januar. 

Anonymkode: f4522...7ca

blir veldig inspirert av å lese at du oppnår dine målsetninger. 

Jeg har treningstøy som må komme frem, og jeg må kjøpe meg et par gode joggesko. Jeg kommer til å følge en treningsprogram fremover, la igjen en link.

 

TS

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mehr said:

Det kommer an på. Spiser du for mye, vil du ikke forbrenne noe. Spiser du for lite, vil du ikke bygge muskler. Siden du er overvektig, er det ikke å anbefale å løpe en mil per dag. Langt ifra hver dag heller. Det er svært belastende for knærne! Jeg selv prøvde å løpe hver dag en periode, men knærne holdt på å ryke. Jeg er også overvektig. Det blir for mye for leddene i beina, jeg fikk store smerter i leggene også. Så om du absolutt skal løpe, så tror jeg maks to dager i uka er greit. Men husk å kjenn etter, for man skal ikke ha smerter i knær eller legger når man løper. 

Målet ditt er jo å brenne fett og gå ned i vekt. Det gjør du ved å gå i kaloriunderskudd. Det vil si, du må forbrenne mer energi enn du spiser. Først kan du regne ut grunnforbrenningen din. Det er kaloriforbruket ditt i hvile, altså når du ikke gjør noe som helst. Det er det du forbrenner om du blir liggende i senga hele dagen. Den kalkulatoren gir deg også råd om hvor mange kalorier du burde spise for å gå ned i vekt, men når jeg legger inn mine tall så får jeg et litt høyere antall kalorier enn det jeg spiser for å gå ned i vekt. Jeg ligger på 1600, men det er ikke krise om jeg kommer opp i 1700 og 1800, ettersom jeg har en jobb og trener iallefall tre ganger i uka, 30 minutter høyintensitet. 1600 kalorier er en fin start. Det høres lite ut, men planlegger du måltidene dine så er det helt innafor. 

Fokuser på kostholdet fremfor treningen. Går utifra at du ikke har trent tidligere, og da er det ganske håpløst å skulle løpe 1 mil hver dag og trene styrke 2 timer hver dag. Det blir 3 timer hver dag, og etter noen dager er du nok drittlei, og det er kroppen også. Ting må tas gradvis. Trening er viktig, men kosthold er viktigere når du skal ned i vekt. Noen tror også at de forbrenner mer enn de gjør, og undervurderer hvor mye kalorier det er i mat. Vei maten din og legg den inn i en app som teller kalorier, for eksempel Lifesum, Fatsecret eller Myfitnesspal. Det kan være litt stress i begynnelsen og føles uvant, men det er viktig å gjøre det for å være sikker på at du går i kaloriunderskudd, samt bli kjent med maten du spiser! 

Du kan ikke punktslanke en kroppsdel. For å få mindre mage må du redusere mengden fett i kroppen. Det gjør du ved å gå ned i vekt. Søk litt rundt på nettet eller se noen youtubevideoer angående kosthold og trening ved vektnedgang. Ikke les en teit artikkel på VG eller KK som sier at du skal kjøre lavkarbo eller kutte ut poteter og pasta, og at du aldri kan spise sjokolade og at der er ja mat og nei mat osv. For det er feil vei å gå, mener nå jeg. 

Så hyggelig av deg som gidder å svare med et så langt og gjennomtenkt innlegg. 

Anonymkode: 7c30d...f7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig av deg som gidder å svare med et så langt og gjennomtenkt innlegg. 

Anonymkode: 7c30d...f7f

skjønner det kan oppleves som at jeg "ikke svarer", men det skal sies at innlegget var meget viktig! Jeg ble henvist til link for grunnforbrenning, der fant jeg hvilke kalori inntak jeg må ha ut i fra min aktivitetsnivå. En viktig ledetråd

Jeg er iallfall utrolig takknemlig for det som kommer til uttrykk, og det hjelper meg virkelig til å forstå realiteten, og hva jeg må gjøre. Her er ingen glemt på et svært viktig tema, det hjelper iallfall meg til å bevisstgjøre meg, og jeg blir svært oppmuntret å lese andres erfaringer. Det er nettopp erfaringene som bidrar at jeg også kan lykkes. Dermed blir det et stort motivasjonsfaktor for meg å endre hverdagen min, der trening er viktig del som må inn i hverdagen. Jeg vil ta ansvar, og jeg må endre på uvaner som har blitt et mønster i mitt liv. 

TS

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg løper en mil per dag, kan det hjelpe, og trener vekter i to timer hver dag. Hva skjer med kroppen, og hva brenner jeg i kroppen?

 

Anonymkode: fd5a9...54b

Det er fint det om du trives med det. Selv hadde jeg ikke hatt lyst og tid til å trene så mye og det trengs heller ikke. Det viktigste er å spise riktig. Deretter å trene styrke og kardio. Alt som er mer enn 30 min pr dag er supert. 

Jeg har gått ned en god del og spiser riktig samt  trener 30 min om dagen, og ellers er aktiv. Går turer eller trener på senter av og til når noen blir med på det. Og det er det som funker. 

Prøvde tidligere å spise det jeg TRODDE var sunt pluss å trene så mye som overhodet mulig. Jeg ble veldig lei trening da det opptok all min tid og selv om jeg gikk ned noen kg i vekt så stoppet det opp etter en stund fordi jeg ikke hadde god nok oversikt over maten. Selv om noe er sunt som kjøtt, kylling, frukt, grønt, osv så betyr det ikke at man kan spise helt ubegrenset av det.og har man vært overvektig så er magesekken stor og følelsen av å være skikkelig mett en vane. 

Anonymkode: ba0fb...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil systematisk mageøvelser samtidig med riktig kosthold ha en effekt av forbrenning av magefett?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavkarbo gjorde slankingen til en lek. og å gå mye. styrketrening 2-3, ganger i uka. thats it. 

Anonymkode: b0b24...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vil systematisk mageøvelser samtidig med riktig kosthold ha en effekt av forbrenning av magefett?

Anonymkode: fd5a9...54b

Du vil ikke miste magefettet først fordi du trener mage. Man mister fett fra hele kroppen når man går ned i vekt. Det er ingen måte å bare slanke mage, lår eller armer. 

Anonymkode: 07513...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vektnedgang er ditt hovedfokus - er det kostholdet du må konsentrere deg om.

Hvis vedlikehold/oppstramming av kroppen er ditt hovedfokus - er det trening du må konsentrere deg om.

Vektnedgang er 90% kosthold og 10% trening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke miste magefettet først fordi du trener mage. Man mister fett fra hele kroppen når man går ned i vekt. Det er ingen måte å bare slanke mage, lår eller armer. 

Anonymkode: 07513...cec

men i kombinasjon riktig kosthold, og trene mageøvelser.

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera skrev:

Hvis vektnedgang er ditt hovedfokus - er det kostholdet du må konsentrere deg om.

Hvis vedlikehold/oppstramming av kroppen er ditt hovedfokus - er det trening du må konsentrere deg om.

Vektnedgang er 90% kosthold og 10% trening. 

ok, så om jeg trener en time per dag bare mageøvelser så har det ingen effekt på forbrenning av fettet?

Anonymkode: fd5a9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...