Gå til innhold

Ja til bompenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke å provosere med dette spørsmålet, jeg lurer helt oppriktig: 

For dere som betaler opptil 50.000 i året i bompenger, har dere vurdert å kjøpe elbil? Jeg forstår man kanskje ikke har råd til å bytte ut bilen, men på sikt? Man vil jo både spare bensinen og få mye lavere bomutgifter, det må da lønne seg?

Anonymkode: 36996...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å provosere med dette spørsmålet, jeg lurer helt oppriktig: 

For dere som betaler opptil 50.000 i året i bompenger, har dere vurdert å kjøpe elbil? Jeg forstår man kanskje ikke har råd til å bytte ut bilen, men på sikt? Man vil jo både spare bensinen og få mye lavere bomutgifter, det må da lønne seg?

Anonymkode: 36996...893

Vi kjøpte en elbil, siden vi uansett må ha to biler her vi bor. Veldig kurant økonomisk. Vi kommer absolutt godt ut av det. Men nå skal arbeidsplassene våre være så miljøvennlige, så de kutter ut alt som heter parkeringsplasser, så da blir det artig framover med barn som skal leveres og hentes i barnehagen.. 1,5-2 timer med buss en vei, kontra 25 minutter med bil 🙄 Kunne nå bare bompengene gått til pendlerparkering både bynært og på alle sider av byen 🙄 

Anonymkode: 5da05...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å provosere med dette spørsmålet, jeg lurer helt oppriktig: 

For dere som betaler opptil 50.000 i året i bompenger, har dere vurdert å kjøpe elbil? Jeg forstår man kanskje ikke har råd til å bytte ut bilen, men på sikt? Man vil jo både spare bensinen og få mye lavere bomutgifter, det må da lønne seg?

Anonymkode: 36996...893

Ja, elbil er en mulighet. Men også elbiler må betale bompenger her i byn. Og det var ikke snakk om så veldig mye avslag for elbilene. Også kommer det an på hvor mye man bruker bilen utenom jobb. Det er ikke alle som kan ha elbil, da de eks kjører på hytta i helger ol. 

Anonymkode: d0a7a...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi kjøpte en elbil, siden vi uansett må ha to biler her vi bor. Veldig kurant økonomisk. Vi kommer absolutt godt ut av det. Men nå skal arbeidsplassene våre være så miljøvennlige, så de kutter ut alt som heter parkeringsplasser, så da blir det artig framover med barn som skal leveres og hentes i barnehagen.. 1,5-2 timer med buss en vei, kontra 25 minutter med bil 🙄 Kunne nå bare bompengene gått til pendlerparkering både bynært og på alle sider av byen 🙄 

Anonymkode: 5da05...289

Uff, den er kinkig! Kanskje undersøke om det er mulig å leie eller kjøpe en parkeringsplass i nærheten?

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, elbil er en mulighet. Men også elbiler må betale bompenger her i byn. Og det var ikke snakk om så veldig mye avslag for elbilene. Også kommer det an på hvor mye man bruker bilen utenom jobb. Det er ikke alle som kan ha elbil, da de eks kjører på hytta i helger ol. 

Anonymkode: d0a7a...39d

Hvor er dette? Jeg har sett mye på bompengekalkulatorer, og alle gir et solid avslag for elbil. Det er faktisk mer avslag for elbil en del steder enn det er i Oslo. Rekkevidden er dessuten svært god på mange av de nyeste modellene, så jeg tror mange kunne klart å kjøre opp og ned til hytta. Har man lang vei til hytta passerer man vel også en ladestasjon.

Anonymkode: 36996...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi bør beholde bompengene som det er. Jeg har ikke bil, derfor er det urettferdig at vi skal betale dette over skattsedel. Dere kan alltid bruke kollektivtrafikken uavhengig av hvor lang det tar å ta barna til barnehagen, treninger etc.

Så hvor hadde du tenkt at bussene skulle kjøre dersom vi som kjører bil ikke finansierer vei?
Hvor skulle du fått varene dine fra, og hvordan skulle de blitt levert?

Alle bruker veien, direkte eller indirekte. Dersom alle skulle kun betalt for det de bruker, rent fysisk, i samfunnet hadde skatteberegningene blitt helt bananas.

Anonymkode: 89aa7...4d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Så hvor hadde du tenkt at bussene skulle kjøre dersom vi som kjører bil ikke finansierer vei?
Hvor skulle du fått varene dine fra, og hvordan skulle de blitt levert?

Alle bruker veien, direkte eller indirekte. Dersom alle skulle kun betalt for det de bruker, rent fysisk, i samfunnet hadde skatteberegningene blitt helt bananas.

Anonymkode: 89aa7...4d3

Men likefullt det er det Norge har funnet mest hensiktsmessig. Vi har stemt og de folkevalgte har bestemt. Veiprosjekter finansieres lokalt. Unntak ja. 

Anonymkode: 0ff25...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.5.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi bør beholde bompengene som det er. Jeg har ikke bil, derfor er det urettferdig at vi skal betale dette over skattsedel. Dere kan alltid bruke kollektivtrafikken uavhengig av hvor lang det tar å ta barna til barnehagen, treninger etc.

I tillegg er luftkvaliteten utrolig dårlig, så dårlig at det er flere som ikke kan drar ut på gata. Den eneste måten å løse dette på er å legge til flere bom i området, men ikke nødvendigvis øke bompengene. Har du ikke råd? Da lar du bilen stå hjemme.

Jeg er så himla lei av alle bompengemotstandene, som tror det er en menneskerettighet å kjøre bil i Norge. Det er faktisk bedre å la vær.

Poenget er at det er, som MDG har vist i Oslo, "enkelt" å skilte bilkjøring vekk. Så kan man stille seg spørsmålet; Hvorfor gjør man ikke dette hvis målet er nullutslipp over alt? Spørsmålet er jo nesten retorisk, for svaret sier seg selv; Penger. Noen må betale gildet for fotgjengerne, sykkelistene og kollektivbrukerne. 

Argumenter om luftkvalitet osv er også tynne, gitt man har andre utslippskilder som er langt verre som har fått være "i fred". Typisk ulike eldre oppvarmingsmåter (peis, oljeovn osv). I tillegg alt fra cruiseskip og annen skipsfart som ligger på "tomgang" i vågen. Her i Bergen var det interessant å se luftkvalitetsmålingene på de "røde" dagene i foregående år; Selv når bilkjøringen ble halvert var nivåene omtrent dønn identisk fra klokken 16 og utover kvelden. Heldigvis blir eldre oppvarmingsmidler etterhvert skiftet ut, men bilens prosentandel er liten i forhold til det nivået avgiftsregimet legger opp til.

Det sosiale aspektet er også viktig. Når man først har bompenger som en inntektskilde blir det åpenbart oppfattet urettferdig at de med minst skal betale mest. Det er jo ikke uten grunn at kjernevelgeren til MDG tjener godt, er ung og bor sentralt? De har råd til å betale/kan kjøpe Tesla, er friske til beins og bor innenfor gangavstand til det meste. De som gjerne har mindre å rutte mer bor utenfor "allfarvei", har mindre muligheter mtp funksjonell transport og gjerne ikke råd til elbil. Typisk at man rekker å levere unger i barnehage, komme seg til jobb og hente de igjen før stengetid.

Avslutningsvis er det også et samfunnsøkonomisk aspekt i dette; Er det økonomisk at man skal ha 1-2 bussavganger i timen i områder alle steder hvor det bor mindre folk?

Jeg mener:

- Reguler bilbruk med skilter framfor sosial segregering ved hjelp av avgifter.

- La voksne og arbeidsføre betale mer av regningen for egen kollektivbruk. Hvorfor skal alle andre betale for det?

- De som bror i sentrumsnære strøk tjener mest på alt fokus på sykkelveier, gangveier og kollektivløsninger. Hvorfor ikke la dem betale ekstra for dem? Et tillegg i eiendomsskatt / en sentrumskatt for de i nedslagsfeltet kan jo være en fin måte å sosialt distribuere kostnadene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...