Gå til innhold

Ja til bompenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man bruker veiene direkte eller indirekte spiller ingen rolle. Man bruker dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det samme, men jeg tar kollektivtrafikk istedet. Det tar timevis, men det går som regel fint. Da kollektivtilbudet øker med forespørselen. Før gikk avgangene hver time, nå går de hver halvtime ettersom flere tar kollektiv. Jeg synes det er bra at du betaler bompenger. Synes du at du betaler for mye i bompenger? Det finnes bare én løsning, og det er å la bilen stå eller betale kostnaden. Har du ikke råd til å besøke vennnene? Da kan du be dem besøke deg istedet!

Ja til bompenger!

Anonymkode: aaf8f...162

Svar da på de andre innlegg.

Du bruker veiene du og! Kutt ut all støtte til kollektivtransport fordi vi bilister er lei å finansiere andre sin billig transport.

Bil i Norge er en melkeku uten like, hadde avgiftene gått til vei hadde vi en strålende infrastruktur og ikke behov for bompenger. Dessverre blir inntekter fra bil brukt på alt mulig annet og nå skal bompenger kvele folk enda mer. Jeg er så dristig å spå at nei-til-bompenger-listene kommer til å gjøre et brakvalg til høsten.

Anonymkode: 63a02...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det samme, men jeg tar kollektivtrafikk istedet. Det tar timevis, men det går som regel fint. Da kollektivtilbudet øker med forespørselen. Før gikk avgangene hver time, nå går de hver halvtime ettersom flere tar kollektiv. Jeg synes det er bra at du betaler bompenger. Synes du at du betaler for mye i bompenger? Det finnes bare én løsning, og det er å la bilen stå eller betale kostnaden. Har du ikke råd til å besøke vennnene? Da kan du be dem besøke deg istedet!

Ja til bompenger!

Anonymkode: aaf8f...162

Jeg har dessverre ikke timevis tilgjengelig. Og nei, kollektivtilbudet her (Bergen) blir ikke bedre. Det går flere direkte busser (som ikke stopper der jeg bor), og mer og mer melkeruter som går sjelden og tar lang tid. Bompengene brukes på bybanen, som for det første ikke går der jeg hverken bor eller skal, og i tillegg også er helt idiotisk lagt opp. Det er bare en bane, den går i sikksakk mellom sentrum og flyplassen, den tar sykt lang tid (mye lenger enn bil) og er propp full. Bussene på denne strekning er nedlagt, man må ta banen hvis man skal reise kollektivt. 

Vennene mine kommer ikke til meg lenger, det er for dyrt med bil, for upraktisk med buss, for langt å gå. Så hvis jeg vil fortsette å ha venner, må jeg komme til de.

Jeg tjener godt, men er alene, og jeg får ikke økonomien til å gå opp. Det er mye pga alle bompengene. 

Anonymkode: a3c44...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Har du barn? Er du i jobb? 

Anonymkode: 56eff...747

Ja. Det fungerer fint uten bil. Jeg mener fremdeles at bompengene må økes.

Anonymkode: aaf8f...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke timevis tilgjengelig. Og nei, kollektivtilbudet her (Bergen) blir ikke bedre. Det går flere direkte busser (som ikke stopper der jeg bor), og mer og mer melkeruter som går sjelden og tar lang tid. Bompengene brukes på bybanen, som for det første ikke går der jeg hverken bor eller skal, og i tillegg også er helt idiotisk lagt opp. Det er bare en bane, den går i sikksakk mellom sentrum og flyplassen, den tar sykt lang tid (mye lenger enn bil) og er propp full. Bussene på denne strekning er nedlagt, man må ta banen hvis man skal reise kollektivt. 

Vennene mine kommer ikke til meg lenger, det er for dyrt med bil, for upraktisk med buss, for langt å gå. Så hvis jeg vil fortsette å ha venner, må jeg komme til de.

Jeg tjener godt, men er alene, og jeg får ikke økonomien til å gå opp. Det er mye pga alle bompengene. 

Anonymkode: a3c44...fc5

Hvorfor flytter du ikke til der tilbudet er bedre, f.eks. Åsane? Du får selv velge om du vil bruke tida på lengre reisevei eller flytte.

Anonymkode: aaf8f...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det fungerer fint uten bil. Jeg mener fremdeles at bompengene må økes.

Anonymkode: aaf8f...162

Ja til hva? Barn eller jobb eller begge? Ved siste, i call bs. 

Anonymkode: 56eff...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor flytter du ikke til der tilbudet er bedre, f.eks. Åsane? Du får selv velge om du vil bruke tida på lengre reisevei eller flytte.

Anonymkode: aaf8f...162

Du vil få deg noen store overraskelser når du blir voksen. Å være så naiv er bare søtt så lenge. 

Anonymkode: 56eff...747

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ufattelig enkelt å se slikt om man bor et sted hvor kollektivt fungerer. For jeg har oppdaget at det finnes steder i Norge hvor man faktisk kan klare å leve med kun kollekivt.

Men folk som er født og oppvokst på slike steder må og oppdage at det faktisk og finnes steder der jeg er oppvokst, hvor kollektivt mer eller mindre ikke eksisterer.

Hva sa bussselskapet kolumbus når vi undersøkte muligheten for å kunne få noe annet enn skolebusser; «alle der ute har jo 2 biler, så dere trenger ikke buss...» ja dette ble faktisk sagt! 

Så vi på nordjæren er ikke glad i disse bommene som de har satt opp da det enda finnes for mange som «må» bruke bil for å komme seg frem for kollektivt ikke eksisterer i en brukbar forstand.

Og det hjelper ikke at de nå skal begynne å ta betalt for å parkere på togstasjonen 🤬🤬🤬 for det finnes den som kjørte til togstasjonen, parkerte bilen og tok kollektivt resten av veien, men nå skal de begynne å suge penger derfra også 🤬

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎05‎.‎2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi bør beholde bompengene som det er. Jeg har ikke bil, derfor er det urettferdig at vi skal betale dette over skattsedel. Dere kan alltid bruke kollektivtrafikken uavhengig av hvor lang det tar å ta barna til barnehagen, treninger etc.

I tillegg er luftkvaliteten utrolig dårlig, så dårlig at det er flere som ikke kan drar ut på gata. Den eneste måten å løse dette på er å legge til flere bom i området, men ikke nødvendigvis øke bompengene. Har du ikke råd? Da lar du bilen stå hjemme.

Jeg er så himla lei av alle bompengemotstandene, som tror det er en menneskerettighet å kjøre bil i Norge. Det er faktisk bedre å la vær.

Anonymkode: aaf8f...162

Veier er nødvendig infrastruktur og kan like gjerne finansieres over skatteseddelen som via bompenger.  Selv om du ikke har bil betaler du allerede din andel av bompenger når du tar buss, når du handler varer som er fraktet forbi en bomstasjon eller når du kjøper tjenester av noen som har passert en bomstasjon.

Veiene trenger vi også til å kjøre busser og frakte varer på.  De som ikke kjører bil er også avhengige av den infrastrukturen som ligger i veinettet.  De aller fleste på venstresiden av politikken vil hevde at bompenger er usosialt da det er de som har minst som rammes hardest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du kun fly og tog siden du ikke trenger vei? for her jeg bor så kjører bussen og bilene på samme vei. Veien trenger alle, så alle bør betale for den.  Sengeliggende pasienter på sykehus er avhengig av bilveien, for uten bilveien kan ikke leger, sykepleiere, helsefagarbeidere reise på jobb på sykehuset å pleie den sengeliggende pasienten.  Uten veien kan ikke lastebiler kjøre med rene kluter,håndkler og uniformer. De kan heller ikke få verken mat eller medisinskutstyr. Så selv om denne sengeliggende passienten personlig ikke benytter buss, bil eller andre kjøretøy, så er han veldig avhengig av vei. 

Anonymkode: 70e9d...485

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi bør beholde bompengene som det er. Jeg har ikke bil, derfor er det urettferdig at vi skal betale dette over skattsedel. Dere kan alltid bruke kollektivtrafikken uavhengig av hvor lang det tar å ta barna til barnehagen, treninger etc.

I tillegg er luftkvaliteten utrolig dårlig, så dårlig at det er flere som ikke kan drar ut på gata. Den eneste måten å løse dette på er å legge til flere bom i området, men ikke nødvendigvis øke bompengene. Har du ikke råd? Da lar du bilen stå hjemme.

Jeg er så himla lei av alle bompengemotstandene, som tror det er en menneskerettighet å kjøre bil i Norge. Det er faktisk bedre å la vær.

Anonymkode: aaf8f...162

Ikke jeg heller.. Likevel: 

I Bergen går mye av pengene til bybanen. For de som ikke bor i Bergen så er bybanen en saktegående trikk. Fra Bergen sentrum tar det 44 minutter til flyplassen med bybanen. Med flybussen tar det ca. 25 minutter. 

Alle kan ikke ta kollektivtrafikk til jobb. Skulle min far gjort det hadde han brukt halvannen time både til og fra jobb hver dag. Det er 3 timer som går med til bare å komme seg på jobb. 

Det er ikke en menneskerettighet å kjøre bil, men for mange er det faktisk helt nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 22.07, Vox_populi skrev:

Det er lett for dere byfolk å si. Mange små steder i landet har dårlig kollektivtrafikktilbud: én buss til kommunesenteret kl 8-½9, én retur kl ½3 ettermiddag. Det blir langtekkelige ventetider om en må på kommunehuset eller på en butikk!
I realiteten er det komplett umulig å bo der uten å disponere privatbil.

Noen tror alle bor i Oslo sentrum...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Ikke jeg heller.. Likevel: 

I Bergen går mye av pengene til bybanen. For de som ikke bor i Bergen så er bybanen en saktegående trikk. Fra Bergen sentrum tar det 44 minutter til flyplassen med bybanen. Med flybussen tar det ca. 25 minutter. 

Alle kan ikke ta kollektivtrafikk til jobb. Skulle min far gjort det hadde han brukt halvannen time både til og fra jobb hver dag. Det er 3 timer som går med til bare å komme seg på jobb

Det er ikke en menneskerettighet å kjøre bil, men for mange er det faktisk helt nødvendig. 

Helt sant, her jeg bor tar det 1time og 30min før bussen kommer når jeg slutter på jobb. så tar bussen ca 25min. med bilen bruker jeg 10-15 min hjem. 

Anonymkode: 70e9d...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.5.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg synes vi bør beholde bompengene som det er. Jeg har ikke bil, derfor er det urettferdig at vi skal betale dette over skattsedel. Dere kan alltid bruke kollektivtrafikken uavhengig av hvor lang det tar å ta barna til barnehagen, treninger etc.

I tillegg er luftkvaliteten utrolig dårlig, så dårlig at det er flere som ikke kan drar ut på gata. Den eneste måten å løse dette på er å legge til flere bom i området, men ikke nødvendigvis øke bompengene. Har du ikke råd? Da lar du bilen stå hjemme.

Jeg er så himla lei av alle bompengemotstandene, som tror det er en menneskerettighet å kjøre bil i Norge. Det er faktisk bedre å la vær.

Anonymkode: aaf8f...162

Regner med at du har såpass mellom øra at du skriver dette bare for å provosere? Du er klar over at privatbilisme totalt sett er en av de største inntektskildene staten har. De betaler for kollektiv, sykkelveier, sykehus osv. Totalt sett drar staten inn 3-4 ganger mer enn de bruker 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger er en uting. Kollektivtransport er også i stor grad en uting, og noe vi bør søke å unngå, med unntak av fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier og vedlikehold må finansieres og det enten med bompenger via autopass eller forbruksmåling via ny teknologi. Det er bare rett og rimelig at man betaler for bruken. Selskaper som Nye veier kan få kontrakt på å drifte veiene. 

Men, da må veiutgifter via skatteseddelen bort og subsidiering av kollektiv samt bompenger som rene fiskale inntekter til kommuner fjernes. 

Kollektiv brukere må betale den reelle kosten. 

Anonymkode: 85107...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja til bompenger med visse forbehold. Jeg mener kollektivtransporten burde komme før bompengene. Det er ikke alle steder som har like godt kollektivtilbud som Oslo.Videre synes jeg at bompenger burde være inntektsregulert, men at de som har mulighet til å bruke alternative transportmidler og råd til det bør betale. Jeg betaler bompenger med glede, men jeg har råd til det, og mulighet til å sykle.

Anonymkode: bb284...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk virker å glemme er at bompenger ikke bare er en avgift for å kjøre på veier, men også en miljøskatt. Kjører du bil, så forurenser du, og da skal du betale for det. 

Hvis man hever blikket litt opp fra sin egen navle, så ser man kanskje at det har noe for seg å redusere bilbruken. I europa har de fleste landene klart å kutte sine klimautslipp, mens Norge sine utslipp har ØKT. Det er flaut. Hovedårsaken til utslipp er TRANSPORT.

Så jo, det gir mening å øke bompenger, for det man ser er at færre tar bilen når bompengene øker. Det å øke bussavganger er selvsagt også bra, men effektivt er det ikke, når det gjelder å få biltrafikken ned. Så ha til bom! 

Og NEI, det er ikke de fattige det går mest utover, for de har ikke råd til bil engang.

Anonymkode: 549f2...83d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det folk virker å glemme er at bompenger ikke bare er en avgift for å kjøre på veier, men også en miljøskatt. Kjører du bil, så forurenser du, og da skal du betale for det. 

Hvis man hever blikket litt opp fra sin egen navle, så ser man kanskje at det har noe for seg å redusere bilbruken. I europa har de fleste landene klart å kutte sine klimautslipp, mens Norge sine utslipp har ØKT. Det er flaut. Hovedårsaken til utslipp er TRANSPORT.

Så jo, det gir mening å øke bompenger, for det man ser er at færre tar bilen når bompengene øker. Det å øke bussavganger er selvsagt også bra, men effektivt er det ikke, når det gjelder å få biltrafikken ned. Så ha til bom! 

Og NEI, det er ikke de fattige det går mest utover, for de har ikke råd til bil engang.

Anonymkode: 549f2...83d

Et svært lite logisk prinsipp. Om en betaler mer for det forurenser det ikke mindre av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Et svært lite logisk prinsipp. Om en betaler mer for det forurenser det ikke mindre av den grunn.

Poenget er at når bompengene øker, kjører folk mindre. Det har man masse empirisk bevis for. 

Anonymkode: 549f2...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...