Gå til innhold

Lov til å bli skuffet over barns utdanningsvalg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du det til at denne gutten er meget begavet?

Anonymkode: cf237...f89

Han er skoleflink.

ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er skoleflink.

ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

Det kan jo hende at han ombestemmer seg. De fleste gjør jo det når de har fått tenkt seg om. Spesielt når han ser andre han kjenner starter på prestisjeutdanninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finner han sikkert ut av selv. Siden han tar en kort utdanning nå, er det jo absolutt ingen problemer å ta mer utdanning senere.

Hvis han får seg jobb, tatovør eller hva det nå er han driver med, og tjener så han kan leve greit, hva er problemet med det? Jeg vet om tatovører og folk i andre kreative yrker som klarer seg helt fint. 

Samboeren min er elektriker, kun utdanning fra videregående. Jeg har bachelorgrad og to årsenheter, men han tjener mer enn meg. Studielån har han heller ikke. 

Anonymkode: 3a87b...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter er også skoleflink og kunne tatt den skolen hun selv ønsker. MEN, valget ble det hun som skulle ta. Vi har selvsagt veiledet og snakket om hva hun burde/kunne velge, men til syvende og sist er det hun selv som skal gå på skolen og etterhvert velge et yrke hun skal leve med i mange år fremover.

Hun ønsket en liten stund og bli fotograf, men vi snakket om dette og ble enige om at hun heller skulle ta kurs om dette på fritiden. Ønsket var nok ikke så stort at hun valgte å stå på at dette valget var riktig.

Hun valgte Medie og kommunikasjon med studieforberedende. Da kan hun ha fag hun elsker å jobbe med, samtidig som hun kan gå videre med det hun ønsker senere. Det eneste hun ikke kan gå siden hun ikke tar ren studiespesialiserende er lege, tannlege, veterinær og ingeniør. Dette er ikke veier hun ønsker selv heller. Hennes tanke er jus senere.

MEN, nå får hun flere timer i uka med fag hun rett og slett elsker å jobbe med i tillegg til at alle veier innenfor de områdene hun ønsker fortsatt er åpne.

Hadde hun valgt en ren yrkesfaglig retning så hadde jeg støttet henne da også. Hvis hun brant for å bli frisør skulle ikke jeg være den som ble "skuffet" fordi hun valgte nettopp dette.

Og som flere her skriver, det er flere muligheter underveis til å endre på valgene. Så la gutten ta den skolen han ønsker, og støtt han i dette sånn at han også senere kan ta et veiskifte hvis han ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...