Gå til innhold

Lov til å bli skuffet over barns utdanningsvalg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et meget begavet barn som har fått kjempegode karakterer. Han kunne kommet inn på hva som helst, men velger et kort og nisjepreget utdanningsløp. Jeg selv (og barnets far) har jobbet beinhardt for å gi han all verdens muligheter, men det ser han ikke. 

Han tror verden er et sted der «alt bare ordner seg,» og man bare fritt bør velge det morsomste alternativet til enhver tid, for «livet handler om å få mest mulig gøy ut av det!»

vi sitter igjen med en følelse av at vi feilet som foreldre, har vi det? 

Anonymkode: 0bdfc...4e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle kanskje snakket om utdanning ofte opp gjennom årene. 

Anonymkode: 12611...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han? Mange som velger studie på nytt etter noen år. 

Anonymkode: 9dd7c...511

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Wiskola skrev:

Jeg vil ikke si at dere har "feilet som foreldre" når dere tross alt har oppdratt en sønn med evne til å tenke selvstendig. Hva er dette "korte nisjepreget" utdanningsløpet han valgte?

Det er en kort utdanning som få går jobb som. Typ som «tatovør.» eller lignende. 

Jeg føler at vi ikke har tydeliggjort for barnet vårt at utdanning og yrkesvalg også er et praktisk valg. Selvsagt skal man gjøre noe man trives med, men selv om det er viktig er dette er bare en del av valget. 

 

Ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en kort utdanning som få går jobb som. Typ som «tatovør.» eller lignende. 

Jeg føler at vi ikke har tydeliggjort for barnet vårt at utdanning og yrkesvalg også er et praktisk valg. Selvsagt skal man gjøre noe man trives med, men selv om det er viktig er dette er bare en del av valget. 

 

Ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

Merkelig at du ikke kan si akkurat hvilken type utdanningsløp det er. Uansett - dersom det hadde vært tatovør og han hadde vært dyktig innen det, store muligheter til å tjene bra. Hva er det egentlig du vil oppnå som forelder? Et barn som er i stand til å da selvstendige valg eller danse etter deres pipe?

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at man velger noe man er interessert i og vil jobbe med i mange mange år. Man må ikke velge en "prestisjefull" utdannelse kun fordi man har gode karakterer. Dette statusjaget har jo tatt helt av. Er det ikke viktigst å jobbe med noe man trives med?

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke feilet...men dere har kanskje ikke tydeliggjort hvor stor sammenheng det er mellom yrkesvalg og økonomi. Om han vil ha økonomisk romslighet og trygghet så må det gjenspeiles i utdannelsen. 

Anonymkode: f06fe...67c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle kanskje snakket om utdanning ofte opp gjennom årene. 

Anonymkode: 12611...d54

Vi har det, men han har aldri vært «redd» sånn som oss. Jeg var oppriktig redd for hva  som skulle skje med meg om jeg ikke fullførte, samme med mannen.

Vårt barn virker som om han tror yrkesvalg handler kun om hva som er mest mulig morsomt! 

Ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke feilet...men dere har kanskje ikke tydeliggjort hvor stor sammenheng det er mellom yrkesvalg og økonomi. Om han vil ha økonomisk romslighet og trygghet så må det gjenspeiles i utdannelsen. 

Anonymkode: f06fe...67c

Dette! For meg var det så utrolig tydelig, jeg hadde ingenting da jeg vokste opp, så ingen trengte å fortelle meg at utdannelse er viktig😬

For min sønn er økonomisk trygghet ikke en faktor, og det skremmer meg!

ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi sitter igjen med en følelse av at vi feilet som foreldre, har vi det? 

Nei. Dere vil feile dersom dere presser deres ambisjoner på ham, men foreløpig har dere ikke det. Dere har gitt ham mulighetene, men han velger selv om han vil benytte seg av dem. 

Jeg skjønner imidlertid at dere er skuffet og så lenge dere holder skuffelsen for dere selv så er det helt greit også. De fleste vil det beste for sine barn, men kanskje er ikke hans beste det som dere ser på som hans beste. 

Og hvem vet, barn og unge vokser til og blir mer modne etterhvert. Kanskje skifter han mening og utdanner seg til noe mer "ambisiøst" senere når han blir eldre. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg gjette, han har valgt yrkesfag og dere ville han skulle gå studiespes?

Anonymkode: 4046f...dcb

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde feilet som foreldre dersom han hadde valgt noe han ikke selv ønsket- men noe dere ønsket. Han skal jo ta en utdannelse, jeg ser ikke helt problemet her. Jeg hadde skjønt det dersom han hadde planer om å droppe ut av skolen og ligge på rommet hele dagen, men han skal jo faktisk ta en utdannelse. 

Det er ikke sikkert han kun vil gjøre de som er mest mulig morsomt, men at han har andre verdier enn dere når det viktigheten av penger i livet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette! For meg var det så utrolig tydelig, jeg hadde ingenting da jeg vokste opp, så ingen trengte å fortelle meg at utdannelse er viktig😬

For min sønn er økonomisk trygghet ikke en faktor, og det skremmer meg!

ts

Anonymkode: 0bdfc...4e4

Da har dere feilet litt ja. Hvis det er noen trøst tror jeg dette gjelder mange av hans generasjon, så dere er ikke unike i den forstand. Det er slik samfunnet har blitt de senere årene. Foreldregenerasjonen har generelt mye bedre råd enn tidligere, og dermed forstår ikke barna hvor mye økonomi påvirker livet, før de står der med skjegget i postkassen. Til og med da kommer foreldrene inn som reddende engler.

La han styre på som han vil mtp utdannelse, han må få prøve det han trives med. 

Anonymkode: 2a949...e6a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette, han har valgt yrkesfag og dere ville han skulle gå studiespes?

Anonymkode: 4046f...dcb

Tenkte litt på dette jeg også. 

Skal sies at jeg kjenner to som originalt var elektrikere, jobbet noen år som elektriker før de søkte seg inn på elektroingeniørstudie på bakgrunn av yrkeserfaring, de er nå elektroingeniører. Han ene (vet ikke helt med han andre) jobbet 100% som elektriker imens han studerte og slapp derfor å ta opp lån fra lånekassen. Elektrikere tjener jo egentlig ganske greit i forhold til utdanning i utgangspunktet. 

Anonymkode: 8ad7c...fe1

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungane få følge draumane! Ta ikkje frå dei det, DA feiler du! 

 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gagaen skrev:

La ungane få følge draumane! Ta ikkje frå dei det, DA feiler du! 

 

👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette, han har valgt yrkesfag og dere ville han skulle gå studiespes?

Anonymkode: 4046f...dcb

Jeg kan gjerne siteres på at det dummeste jeg har gjort i mitt liv var å gå allmennfag, når yrkesfag tross alt kan gi deg spennende praktisk erfaring. Ett år som kanskje er litt kjipt, så har du akkurat samme mulighetene som etter studiespes, men med mye mer erfaring og forståelse for den retningen du er interessert i. Jeg håper mine barn velger yrkesfag når de blir så store! 

Anonymkode: 92402...c0d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...