Gå til innhold

Hva kan jeg finne på på 17. Mai? Ingen familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enebarn, vi hadde sjelden besøk på 17.mai. Gikk i tog, var på skolen med venner, god mat og alt sånt. Kan ikke huske at det var trist i det hele tatt! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men så heldige dere er som er en liten familie på tre. Jeg har ingen familie og har feiret mang en 17 mai alene hjemme hos meg selv. Det går fint det. Jeg koser meg med 17 mai sendingene. Og leser bøker.

Anonymkode: 77abc...bf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er tre. Har vært alene med barn fra de var 4 og 6. Alltid møtt opp på skolen , barna har gått i tog. Med barnehagen sin og deretter skole, etterpøå har det vært arrangement på skolen. men leker, kaker, brus og is. Ikke min favoritt dag, men hva gjør en ikke for barna når de er små. Vi hadde en nabo som også var alene med barn som vi gikk sammen med, man finner alltids noen. Aldri forventet at familien min ellers skal værfe med oss, min mamma bor litt unna og det gjør søsken også. Så blir helt feil skolekrets om vi skulle vært sammen med dem. Men er dere en familie på tre så har du ingenting å klage over om dere er to voksne. Da har du din egen familie og da gjør dere ting sammen . 17.mai trenger ikke være så svært, det kommer tidsnok når du får skolebarn. Nå er heldigvis ungene tenåringer, går i tog med venner og tar en matbit sammen etter tog, før arrangeres det frokost hos en av vennene. Så deilig, kan slappe helt av  , lese, nyte at jeg slipper på med bunad og ut i masse bråk og mas. Så er det åpent hus her om de vil hjem hit , med pølser , kaker og brus. 

Anonymkode: 89566...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Du er jo ikke alene!! Du har to andre mennesker å feire med, er det ikke godt nok for deg? Hva er poenget å ha en storfamilie å feire med? Jeg bare spør, fordi jeg er så vandt til å være helt alene på 17. Mai. Hadde jeg fått valget mellom å feire med storfamilie, eller en familie på tre - ville jeg valgt siste nevnte. Det er mange som feirer med en storfamilie, som synes det er slitsomt. Vær takknemlig for det du har.

Anonymkode: f392f...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært oss fire ville jeg først deltatt med barnehagen og gått i tog. Deretter dratt innom barneskolen i nærområdet for kaker, pølser og lek for barna. Kanskje tatt oss en tur til sentrum for å se folketoget på ettermiddagen. Passe tidlig hjem og lagd oss en god kveldsmat og roe ned før leggetid. 

Nytter ikke å deppe pga det man ikke har, gjør det beste ut av situasjonen du er i og lag gode minner for barna uten fokus på hvordan det kunne vært om dere var flere og kunne gjort sånn og sånn. Barna vil helst være med foreldrene og treffe noen venner fra barnehagen. Så enkelt som det.

Anonymkode: ff2a9...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God frokost før tog, gå i tog, kjøp ballong eller noe spesielt + is, spis en god middag hjemme eller på resturant.

Til slutt kan dere kose dere med tivoli, 17.mai program på TV, dra til byen bare for å kjøpe is, f.eks. kubbespill i hagen dra innom en barnehage eller skole hvor de har et lite opplegg med fiskedam, sekkeløp osv. eller rett og slett dra til byen for å være i lekeparken der.

Endret av MadameX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn hadde vi det i alle år. "Bare oss tre på 17 mai". Tenkte aldri at det var trist. Barnet koste seg med venner på dagen på barneskolen og så grillet vi på kvelden hjemme og dro på tivoli. Hendte ofte det var barn ute i gaten på kvelden så da fikk hun lekt litt da også. 

Anonymkode: 2df34...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da få en flott dag selv med 'bare' tre i familien? Med barnehageunge er det ikke allverdens opplegg spm skal til for at ungen er glad og fornøyd med dagens program. Litt etter hvor stor ungen er, kan hun/han være med å lage kake el muffins før dagen, pynte med seigmenn og flagg. Gå i tog med barnehagen og ta kaffe/leker i barnehagen etterpå. Evt på ei skole hvis det ikke er opplegg i barnehagen. Trenger ikke være elev ved skolen for å få delta her jeg bor iallefall. Her er det aldri tivoli som mange nevner. Ang middag, er deg noen restauranter som har buffet, man bør bestille bord i god tid. Ellers kan dere jo spise noe hjemme etter at opplegget på skole/i barnehage er slutt. Kanskje be noen venner og ha felles koldtbord der alle tar med litt/ grille sammen? 

Finstas, flagg, en ny 17.maifløyte, lovnader om is så er ungen glad og fornøyd vil jeg tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften sier "Hva kan jeg finne på på 17mai? Ingen familie". Er muligens storfamilie du mener... For hadde jeg vært mannen og barnet ditt så hadde jeg lurt på hva du mente med den overskriften. Mannen og barnet ditt er jo din familie. Kos dere dere tre. Jeg skal kose meg med min lille familie som er meg selv og datteren min. Hipp hipp hurra for 17.mai!

Anonymkode: 166c9...0a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne min familie så kan jeg være hjemme og se på Netflix. Jeg HATER 17. Mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Vi er bare to da mannen jobber hver 17.mai. Ungen min synes store folkemengder er grusomt så her starter vi dagen rolig, tar en tur på skolen og i nærområdet og så går vi på lekeplassen og er hjemme til middagstid og koser oss resten av ettermiddagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har det med å ville ha det vi ikkje har, det som andre har. Har du krøller så misunner du dei med slett hår og har du slett hår så vil du gjerne ha krøller :P

Slik er det vel i denne saka og ; dei med storfamilien så plass syns ofte det er stress å skulle ordne mat og greier til dei, medan dei som er få skulle ønske at dei hadde ein storfamilie. 

Det gjeld og gjera det beste ut av det ein har. Dykk er 3, ja så koser dykk dykk med det, det er ikkje verre enn det. Hugs at graset ikkje treng å vera grønare på andre sida, alle har sitt å stri med uansett. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en familie som ikke liker feiringer som 17.mai, så dagen har bare vært forbigått med minst mulig ståhei. Mannen kommer fra en utenlandsk familie som ikke feirer 17.mai. Vi er ute og ser tog, og har skapt vår egen tradisjon ved at vi får besøk av et vennepar med barn i samme alder som ungene våre. Det er femte året på rad vi er sammen nå. Veldig verdsatt av både dem og oss. De tar dagtid med familien, og ettermiddagen hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en drømmesituasjon. Jeg hadde elsket å feire med bare min egen bittelille familie ved å lage god mat, ta med barnet i tog og offentlige arrangement, spise masse is og prøvd å lage våre egne små tradisjoner.

Jeg har ikke storfamilie, jeg har ikke egne barn en gang. Vær glad for den familien du har! Slutt å depp over noe som faktisk ikke er noe å deppe over og lag en fin 17. mai for ungens skyld! Det verste du kan gjøre er å vise til barnet at dere "bare" er tre og at det er veldig trist og vanskelig. Da legger du tilrette for at barnet får traumatiske minner om 17. mai.

Anonymkode: ee085...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...