Gå til innhold

Hva kan jeg finne på på 17. Mai? Ingen familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er bare oss tre og skal gå i tog med barnehagen og det er det...det er en så trist dag for oss med liten familie. Alle skal grille spise og kose seg med storfamilien.... Hva kan vi finne på som er koselig denne dagen og ikke påminner oss dette? Å lage til en bedre middag denne dagen for oss tre er bare trist:-( liker ikke 17. Mai.  

Anonymkode: 7dc02...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gå ut å spise? Arrangeres det leker noe sted rundt dere? Tivoli i nærheten?

Anonymkode: 0d0d8...ff5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det dere ellers ville gjort med en eventuell stor familie også. Det er ikke noe vits i å videreføre deppe modus pga det. 

Etterhvert som barna blir eldre og får deres egne ektefeller og barn så får dere jo en større familie, og da er det fint å ha skapt tradisjoner allerede nå som kan videreføres senere. 

Anonymkode: 349ae...011

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det finnes kveldsarrangementer der dere bor. Noen idrettslag har åpen hall med aktiviteter og salg av pølser osv. Og hva med å ta turen til nærskolen etter toget? Så kan du vise barna hvor de skal på gå skole en gang? Der er det masse barn i alle aldre. Finnes det folketog/ ting å se på i en by der dere bor? Slike ting skjer ofte etter at skolearrangementer er ferdige. Etter det er dere kanskje klare for å gå hjem, dere tre? Slappe av, se film, kose dere.

Anonymkode: 3dc16...14e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en stor barneskole et sted i nærheten så kan dere reise dit, det pleier å være leker og man får kjøpt brus/kake o.l. Mange familier har med småsøsken, så det er sikkert andre barnehagebarn der også. Da får dere sett litt på livet og vært med på noen leker:) Noen steder må man ta med campingstol å sitte på selv. Hvis man skal spise på restaurant senere på kvelden må man ha bestilt bord, det er så fullt overalt, så ring rundt nå og se om det er ledig noe sted til dere. Da er det masse folk og liv rundt dere 🙂 Tivoli er også superkoselig hvis det fins. 

Anonymkode: c9a9b...fd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgertog og russetog kan også være gøy :) Og hvis dere farter rundt på alt det her hele dagen, så kanskje koselig å slappe av med grillkveld hjemme eller noe til slutt :)

Anonymkode: c9a9b...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med en grill (hvis det er trygt å grille), noen pølser og tilbehør - flagg i sekken og gå i fjæra for å grille? Ta med noen "vinglass", mozell og putt jordbær oppi så dere har "drinker" å skåle i.

Rød og blå gele i medbrakte kopper, et pledd å sitte på.

Det kunne jeg tenkt meg! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal grille med nabolaget. Har dere ikke naboer i samme situasjon?

Anonymkode: af0ba...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grill bare dere da? Lag kake og kos dere! Er det samme her. 

Storfamilien på ene siden bor i nærheten, men de ekskluderer vanligvis oss så vi legger opp dagen rundt hva vi har lyst å gjøre som familie.

Anonymkode: a8b44...5be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Her blir det bare meg og min seksåring fordi barnefar jobber dobbelvakt....som han alltid gjør på 17 mai.Vi skal kose oss som bare det,vi! Selv om det bare er oss to, så dekker jeg et flott 17 mai- frokostbord med flagg og blomster osv. Etter frokost tar vi oss en tur til sentrum for å se toget, og da går tiden. Så er det hjem for å spise rømmegrøt,spekemat og kake, før vi drar ned til skolen der hun treffer venner, spiser is og koser seg. Når skolearrangentet er ferdig, drar vi hjem. Om det passer seg sånn, så leker hun med en venninne eller to før leggetid.

Jeg syns 17 mai alene er ganske kjipt, men mener det er min fordømte plikt å sørge for at 17 mai blir stas for barnet mitt. Jeg har også annen familie, men de er opptatt med sitt denne dagen. Litt leit, men likevel mitt ansvar å gi en god 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde ts var alene, men de er jo  tre. jeg er alene på 17.mai og ønsker ikke se på toget/gå på kafe alene

Anonymkode: fcb78...735

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe felles arrangement i lokalområdet? Jeg var alene med barna i mange år, og da var vi alltid på det som ble arrangert på skolen her rett etter toget. Det gjorde vi også når ungene gikk i barnehagen, og det var alltid mange unger der som de kjente og hadde det gøy sammen med.  Etterhvert begynte vi også å gå på tivoli på ettermiddag/ kveld.  Vi hadde aldri noen tradisjoner med god middag og 17. mai-kake, vi spiste pølser, is, dugnads-boller og godteri hele dagen :fnise:  

Anonymkode: 7cc05...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har familie, men er ikke sammen med dem på 17. Mai. (De møter oss litt rundtomkring, men det spiller ingen rolle. Noen ganger er de også på reise, så deres bidrag er ikke viktig denne dagen)

Dagen starter med frokost med en annen småbarnsfamilie.

Deretter er det tog for barna, vi ser på, eller går med dem.

Så er det leker på skolen. Flere av disse er enkle og egner seg for barn i alle aldre. Det er pølser, is, brus på skolen -innimellom lekene. Det hele avsluttes med loddtrekning ca kl 14.

Da går vi hjem og slapper av + gjør klar middag, monterer kake og sløver.

Kl 17 er det felles grilling/middag med andre i nabolaget. Alle har med egne bord, stoler og det de skal spise. Så lager vi et langbord, og spiser. Det er veldig "low key". Mange kommer alene med barn. Så spiser barna fortere opp enn de voksne og løper rundt og leker. Vi voksne sitter igjen og prater. Så henter vi kaker og har felles kakebord.

Noen drar tidlig hjem og legger barn, noen sitter oppe hele natta.

Jeg er en av dem som har dratt igang dette, det er lite som skjer hvis ingen tar initiativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo ikke alene! Dere er jo tre. Det kan da vel ikke være umulig å finne på noe da. Det skjer jo ting overalt på 17.mai! Gå til nærmeste skole, der er det arrangementer for hele familien. Gjør noe koselig hjemme sammen. Man _må_ ikke gjøre som alle andre. 

Jeg syns det er forferdelig trist at du ikke "har nok med" den lille familien du tross alt har. Det er mange som sitter mutters alene, fremfor TVen for å få _litt_ 17.mai-stemning, fordi de ikke har noen eller kommer seg noe sted. Om så kan du jo invitere med deg noen av dem.

 

Anonymkode: aab6c...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi kuttet tradisjonen med tog .Vi bruker å dra kongeparken utenfor Stavanger - drar den 16. Mai og overnatter på hotell . Kjempekoselig

Endret av Angelicaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i en liten familie, var alltid oss 4. Mamma styrte fortsatt rundt for å gjøre dagen fin for oss barna. Vi pleide å få en god frokost, så toget, så dro vi på skolen da det var ulike aktiviteter og leker der. Senere var vi hjemme og spiste kaker og koste oss. Vi grillet alltid når det var fint vær ellers lagde vi ekstra god middag. 

Man trenger ikke være storfamilie for å ha det gøy og feire, er mer enn nok med 3. Synes du bør endre innstillingen din så ikke barnet ditt forbinder 17 mai med at man må være mange for å gjøre noe spesielt. 

Anonymkode: 52601...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var en avveksling fra alle trående med hvor mye stress det er med 17. mai! Bare nyt dagen, det blir tydligvis nok å gjøre når barnet når skolealder!

Jeg har aldri oppfattet dagen som en familedag, uansett. Det er nok av skole- og offentlige arrangementer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Så finn på noe gøy dere 3, se på tog, grill noe godt, spis kake, slutt å klag tenk på de som er helt alene, dere er tross alt 3 stykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å lage til en bedre middag denne dagen for oss tre er bare trist:-( liker ikke 17. Mai. 

hva er det egentlig du er trist over?

 husker du 17 mai som barn? følelsen av felleskap når alle gikk i lag, ropte og blåste i fløytene. det var høydepunktet. ungene føler felleskapet. spiller ingen rolle at man skal hjem til middag med bare bor eler bare far på slutten av dagen og ikke har masse besøk.. 

Anonymkode: 497cd...106

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

det er en så trist dag for oss med liten familie.

det er ikke sånn for ungene, men du kan gjøre dem bevisst på at du synes det er trist om du har lyst å gjøre gjøre dagen om til noe negativt. opp til deg ts

Anonymkode: 497cd...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...