Gå til innhold

‘Tør’ ikke tiltale folk ved navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tamsi

Samme her! Trodde jeg hadde antydning til en diagnose, hadde aldri tenkt meg at dette var en greie. Det er riktignok ikke mer hemmende enn at jeg kan gjøre det, men det føles såpass rart at jeg pleier å lar være. Roper jeg på kjæresten fra et annet rom blir det som regel "kom hit" eller "halloo". Mennesker jeg ikke er like nære tiltaler jeg med navn hele tiden, det er veldig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ‘tør’ ikke tiltale mannen min ved navn.

Hvorfor tør du ikke det, tror du?

Tror du han vil like at du sier hans navn når du henvender deg til ham? Det tror jeg. 

Jeg opplever det hyggelig og mer "sett" dersom noen bruker mitt navn når de snakker til meg.

Er det noe å tenke på, at det kan være fint å bruke navnet til mannen din, fordi han liker det?  Altså ta mer hensyn til andre, enn at du selv er ukomfortabel med det?

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Noen som har vært borti lignende? Det er utrolig frustrerende! Akkurat som en variant av selektiv mutisme på en rar måte? 

Anonymkode: 6cbe6...bf8

Nei, jeg har ikke vært borti sånne ting. Men jeg synes det er utrolig interessant. Jeg forstår ikke helt. Fordi at for meg handler det ikke om å tørre, men om å tenke hva som vil være hyggelig for andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg også! Synes det er veldig rart å skulle bruke andres navn når jeg snakker med dem, men aner ikke hvorfor.

Samboeren min er veldig god på det, i hvert fall i jobbsammenheng. Snakker mye med andre mennesker i telefonen i løpet av en dag, og bruker navnene deres hele tiden. Føler det gir et mer personlig preg, egentlig.

Anonymkode: 520f6...a81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte i begynnelsen av et forhold og i nye vennskap. Føles skikkelig kleint og ekkelt i magen av tanken på å skulle tiltale de med navn. Trudde jeg var helt alene om dette :ler:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo veldig rart at jeg synes dette er mest problematisk når det kommer til samboeren. Men jeg er enig, jeg syns også at det er veldig intimt å bruke navnet på folk. 

Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å bare starte 🤔 det er så pinlig 🙈 

Anonymkode: 6cbe6...bf8

Mnja, jeg tenker at det kanskje ikke sier så mye om hvor tett forholdet mellom to stk er, men mer om hvor nær og intim man er i sin egen personlighet. Noen synes det er unaturlig å bruke navn i det hele tatt (som du beskriver), mens andre gjerne bruker navnet til de de nettopp har møtt for første gang.

Tror det kjennes pinlig fordi det er uvant for deg, men tenk på det; det burde ikke være pinlig i det hele tatt. Faktisk så er det ganske koselig.

Anonymkode: 724cd...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har noe å gjøre med at å bruke noens fornavn blir fort veldig personlig og intimt, det er det jeg syns er kleint med å tiltale noen med fornavn.

Jeg unngår det som oftest også... Men jeg kan som flere andre godt bruke navnet på personen når jeg snakker OM de, men helst ikke når jeg snakker TIL de.

Det å bruke noens fornavn i samtale er jo også et kjent triks brukt av slike personer som er avhengig av å skape en rask (men "falsk") relasjon til noen, slik som selgere, ledere og andre typer slimåler.

Jeg syns det er så latterlig hver gang jeg blir utsatt for det, fordi det for meg er så åpenbart, og jeg syns selv det er kleint at de tiltaler meg ved fornavn eller bruker navnet mitt flere ganger under samtalen, for jeg vet så godt hvorfor de gjør det og at det er påtatt. Det samme med såkalt "speiling", hvor personen speiler kroppsspråket ditt, i samme hensikt.

Men for andre så kan det sikkert virke positivt, at man blir sett og at relasjonen virker mer nær, og vipps, plutselig har de fått deg til å kjøpe noe eller åpne deg om noe.

Anonymkode: 4e55f...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og på motsatt side... Fremmede telefonselgere. 

"Snakker jeg med Elise Hansen? Hei, Elise! Har du hørt om hvor gode velkomsttilbud Bokklubben AS har, Elise? Elise, nå skal jeg gjøre tilbudet enda bedre for deg. Alt du må gjøre, Elise, er å velge tre titler som du vil ha helt gratis. Høres ikke det bra ut, Elise?“

Aaaaaaargh!!!!  *myrd*

Anonymkode: a4fba...390

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Og på motsatt side... Fremmede telefonselgere. 

"Snakker jeg med Elise Hansen? Hei, Elise! Har du hørt om hvor gode velkomsttilbud Bokklubben AS har, Elise? Elise, nå skal jeg gjøre tilbudet enda bedre for deg. Alt du må gjøre, Elise, er å velge tre titler som du vil ha helt gratis. Høres ikke det bra ut, Elise?“

Aaaaaaargh!!!!  *myrd*

Anonymkode: a4fba...390

Ja, det er nettopp slikt jeg syns er så latterlig.

Noen lar seg sikkert smigre av slikt, det er jo derfor de gjør det, men for oss som er litt mer skeptiske, innadvendte, tilbaketrukne, kall det hva man vil, av natur så blir det bare dumt, og veldig åpenbart.

Anonymkode: 4e55f...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for å uttale navnet feil, eller glemme hva vedkommende egentlig heter og si noe annet. Det morsomme er at når jeg begynte å si navnet til kjæresten, sa jeg det hele tiden. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig:fnise:

Anonymkode: d63b9...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg har det på samme måte i begynnelsen av et forhold og i nye vennskap. Føles skikkelig kleint og ekkelt i magen av tanken på å skulle tiltale de med navn. Trudde jeg var helt alene om dette :ler:

 

Samme her! Jeg er dritredd for å si feil navn!

Såpass at jentungen var flere mnd gammel før jeg brukte navnet hennes til henne 🙈

Anonymkode: 91bea...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sånn med folk flest, men er sånn med svigerfar. Han har et utrolig kronglete navn som er vondt å uttale og jeg er så redd for å uttale det feil. Med årene sier jeg det jo riktig, men redselen slipper liksom ikke tak likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt fint å se at jeg ikke er alene om dette. 

Det kan være noe med det at jeg føler at det blir så intimt. Litt rart at jeg føler det med kjæresten, for jeg har ikke store problemer med å snakke med ham om alt mulig. 

Men har nå bestemt meg for å legge inn en innsats her, selv om det er flaut og vanskelig. 

Skal begynne å bruke navnet hans selv om! Han bruker jo navnet mitt ofte, og jeg liker det. 

Anonymkode: a8840...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er sånn! Kan nok telle på ei hånd hvor mange ganger han har sagt navnet mitt til meg. Vært sammen i 8 år. Aldri plaget meg, folk er forskjellige ☺️ 

Anonymkode: cfb60...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...