Gå til innhold

‘Tør’ ikke tiltale folk ved navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ‘tør’ ikke tiltale mannen min ved navn. Vi har vært sammen i snart 16 år og har to barn sammen. Hadde samme problemet med eksen og nå de siste årene har det blitt med flere andre (venner, mamma,pappa, svigers etc..). 

Noen som har vært borti lignende? Det er utrolig frustrerende! Akkurat som en variant av selektiv mutisme på en rar måte? 

Anonymkode: 6cbe6...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har den greia med kolleger, ender bare opp med å si "Ehhh, du?" Merkelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Veldig spesielt. Så du sier aldri navnet hans, uansett om du snakker til han eller om han? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt sånn. Tør ikke si navnene til menn 

Anonymkode: 3e5f4...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Amberleaf skrev:

Aldri hørt om. Veldig spesielt. Så du sier aldri navnet hans, uansett om du snakker til han eller om han? 

Jo takler det om jeg snakker om han men kan ikke rope på han f.eks,. Da må jeg fysisk gå til det rommet han er i,. 😳

Anonymkode: 6cbe6...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Jeg sier heller aldri (eller ihvertfall sjelden) navnet på folk. Og når jeg føler at jeg må si navnet så føles det så ukomfortabelt. Men jeg skjønner ikke hvorfor. 

De eneste jeg bruker navnet på regelmessig, er barna mine. Kjæresten min har hørt at eg har brukt navnet hans kanskje 3-4 ganger. Eksmannen min som jeg var sammen med i 15 år har nok hørt sitt eget navn kanskje ti ganger. Har nok aldri snakket til venninner og øvrige familie ved navn. 

Alle bruker navnet mitt når de snakker til meg, men jeg gjør ikke det. Og det er veldig rart de gangene jeg faktisk gjør det. 

(?)

Anonymkode: a8840...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart. Jeg sier heller aldri (eller ihvertfall sjelden) navnet på folk. Og når jeg føler at jeg må si navnet så føles det så ukomfortabelt. Men jeg skjønner ikke hvorfor. 

De eneste jeg bruker navnet på regelmessig, er barna mine. Kjæresten min har hørt at eg har brukt navnet hans kanskje 3-4 ganger. Eksmannen min som jeg var sammen med i 15 år har nok hørt sitt eget navn kanskje ti ganger. Har nok aldri snakket til venninner og øvrige familie ved navn. 

Alle bruker navnet mitt når de snakker til meg, men jeg gjør ikke det. Og det er veldig rart de gangene jeg faktisk gjør det. 

(?)

Anonymkode: a8840...f31

Så godt å høre at det finnes flere som har det slik!

skulle gjerne brutt ut av dette men det virker så rart å begynne å si navnet hans nå etter 16 år 😆

Anonymkode: 6cbe6...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt på samme måte. Hvis jeg skal si navnet til noen må jeg ta et øyeblikk og virkelig mote meg opp og når jeg endelig får det ut kjenner jeg en veldig mestringsfølelse.

Av og til kan jeg bli usikker på om navnet jeg skal si er det riktige navnet, selv om det er mennesker jeg har kjent i flere år og har daglig kontakt med. Jeg snakker ikke om når man i forbifarta sier feil navn, men jeg kan stå lenge å fundere på om broren min faktisk heter det han heter eller noe helt annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat lik selv. Klarer ikke kalle folk for det de heter om jeg skal snakke til de, de blir bare "eeeh, du?", uansett om det er venner, kollegaer eller familie. Men går fint å snakke om personen til andre, liksom. 

Men jeg har begynt å bli litt flinkere på jobb - men det er kjempevanskelig allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at det finnes flere som har det slik!

skulle gjerne brutt ut av dette men det virker så rart å begynne å si navnet hans nå etter 16 år 😆

Anonymkode: 6cbe6...bf8

Ja!!! Det har jeg også tenkt. At jeg skal begynne å si navnet, men så er det så rart og ukomfortabelt å gjøre det. Kjæresten min har jeg bare vært sammen med i to år, men det er det samme (eller verre...) med venner og familie 

Anonymkode: a8840...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR  har enkelte av oss så store problemer med dette? 

Takk til ts, som tok det opp. 

Har tenkt på dette en del. 

Anonymkode: a8840...f31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! 

Dette har jeg også problemer med. Jeg er lærer, som kan både fornavn og etternavn på alle elevene, men jeg tør ikke å si navnene, tilfelle det er feil. Samme med navn på familiemedlemmer, dropper gjerne navn og bruker "du" 

Anonymkode: 18b02...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja! 

Dette har jeg også problemer med. Jeg er lærer, som kan både fornavn og etternavn på alle elevene, men jeg tør ikke å si navnene, tilfelle det er feil. Samme med navn på familiemedlemmer, dropper gjerne navn og bruker "du" 

Anonymkode: 18b02...bcf

Men er det faktisk fordi du er redd for å si feil navn eller uttale det feil, eller er det noe mer/noe annet?

Anonymkode: a8840...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt over det men JA jeg er i samme båt! Altså det går fint med samboerens navn, og familie. Jeg kan også si navn på slutten av en setning hvis de ikke hører på eller at det kan bli usikkerhet om hvem jeg snakker til. Det er veldig vanskelig ellers, og jeg synes det er ekkelt når andre gjør det til meg. Greit hvis man roper navnet rundt et hjørne for å be noen eller meg komme, men ellers når man sitter å prater så blir det bare rart. 

Anonymkode: e0e82...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR  har enkelte av oss så store problemer med dette? 

Takk til ts, som tok det opp. 

Har tenkt på dette en del. 

Anonymkode: a8840...f31

Dette lurer jeg også på. Kan det ha en underliggende årsak?

Anonymkode: 6cbe6...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke navnet til en annen kan oppleves som enten en hersketeknikk, eller flørtende.

kanskje dere underbevisst er redd for at det skal oppleves slik? Uansett så er det veldig spesielt. Og høres mer ut som dere har tvangstanker. I-landsproblem og jeg tenker litt «javel skjerp deg da»

Anonymkode: b8d52...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette forklarer mye! Jeg har ofte lurt på hvorfor enkelte venner og kollegaer aldri bruker navnet mitt. Har rett og slett tenkt at de var frekke med den der "du"ingen. Aldri slått meg at det kunne være problematiske for noen å bruke navn

Anonymkode: 1d701...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å tiltale noen ved navn gjør interaksjonen litt mer intim/privat enn å ikke bruke navn. Jeg har tenkt over det selv. Jeg la merke til det da jeg tenkte over at noen brukte navnet mitt da vi snakket sammen, og at det ga meg en positiv følelse. Det gjør at jeg opplever den andre som litt mer oppmerksom på meg og litt mer interessert. Det å bruke navnet bekrefter den andre i litt større grad enn å ikke bruke navnet, og jeg opplever det som mer inkluderende.

Start med å bruke det når du sender en sms, "Hei Geir. Kan du kjøpe med melk på veien hjem", eller i telefonsamtaler "Det er meg/hei" - "Hei Geir".

Prøv, det utløser ikke noe negativt.

Anonymkode: 724cd...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det å tiltale noen ved navn gjør interaksjonen litt mer intim/privat enn å ikke bruke navn. Jeg har tenkt over det selv. Jeg la merke til det da jeg tenkte over at noen brukte navnet mitt da vi snakket sammen, og at det ga meg en positiv følelse. Det gjør at jeg opplever den andre som litt mer oppmerksom på meg og litt mer interessert. Det å bruke navnet bekrefter den andre i litt større grad enn å ikke bruke navnet, og jeg opplever det som mer inkluderende.

Start med å bruke det når du sender en sms, "Hei Geir. Kan du kjøpe med melk på veien hjem", eller i telefonsamtaler "Det er meg/hei" - "Hei Geir".

Prøv, det utløser ikke noe negativt.

Anonymkode: 724cd...5a9

Da er det jo veldig rart at jeg synes dette er mest problematisk når det kommer til samboeren. Men jeg er enig, jeg syns også at det er veldig intimt å bruke navnet på folk. 

Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å bare starte 🤔 det er så pinlig 🙈 

Anonymkode: 6cbe6...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg også, men aner ikke hvorfor. Sier bare du. 

Anonymkode: 9333c...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...