Gå til innhold

Frivillig barnløs


Wiskola

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Så ingen med barn snakker at de har fått barn? Min erfaring er det totalt motsatte. De jeg kjenner med barn gjør jo knapt annet enn å snakke om ungene sine. Når de ikke gjør det, maser de på meg om å få barn. Jeg har ALDRI uoppfordret fortalt noen at jeg er frivillig barnløs, men blir ukentlig bombandert med spørsmål om når jeg og mannen skal få barn. Du er kanskje ikke frivillig barnløs, så du aner nok ikke hvor mye mas det er fra alle kanter om å få barn. Jeg hadde ikke trengt «å plage andre» med livsvalget mitt om jeg ikke konstant på konfrontert med hvorfor jeg ikke har barn ennå. 

Anonymkode: 528bd...a3b

Agree... Når alle jeg kjenner har vært gravide så handler "alt" om det. I HVER eneste lunsj siden en mannlig kollega fikk barn for 6 mnd så har det vært snakk om det barnet. Det er alltid snakk om barna til de rundt meg, hvor fantastiske de er og ikke minst hvor langt foran de alle ligger. Syting over hvor fælt de har det under graviditeten, hvor lite de sover, hvor mye jobb det er med barn, er ikke det klaging over livsvalget sitt? De rundt meg har stort sett spurt 1 gang om kjæreste/barn, og så har de latt meg være i fred.  (Bortsett fra moren min som er mer opptatt av meg og menn enn jeg var da jeg var 14) Jeg har en venninne som prater og prater om barn som er singel, men det etterlater liten tvil om at hun vil ha mann og barn men ikke finner den rette. 

Anonymkode: d13f2...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt at normen er at man skal få barn, og dersom man er frivillig barnløs, regner andre med at man vil ombestemme seg. Selv er jeg blant dem som ønsker meg barn, men jeg har en søster som aldri har gjort det, og ser stadig hvordan andre stiller seg uforstående til hennes valg.

Det å få barn er en stor omveltning i livet. Fra å ha stor frihet, til det enorme ansvaret det er å oppdra barn. Særlig i vårt samfunn, med forventningene til at man skal balansere karriere og familieliv. Jeg kan godt forstå at noen ikke ønsker det livet.

Anonymkode: a8943...0ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel om valget mellom barn /ikke barn. De spurte folk i ettertid angrer du på valget du tok? Det var en større prosentandel av frivillig barnløse som angret enn de som fikk barn. 

Anonymkode: 0a267...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel om valget mellom barn /ikke barn. De spurte folk i ettertid angrer du på valget du tok? Det var en større prosentandel av frivillig barnløse som angret enn de som fikk barn. 

Anonymkode: 0a267...a4d

Hvilken artikkel er dette? For absolutt ALT jeg har lest sier det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slitt å være så bitter og la folk diskutere hva de vil. Selv om du ikke er enig i valgene dems. 

Anonymkode: b3be5...a25

Det er ikke meg du siterer. Men å skrive "slutt å vær bitter, la folk diskutere hva de vil" er et billig argument. Med mindre du er blind så ser du vel at den personen uttrykker hva h*n synes om folk som skal skrike ut at de vil forbli barnløse, ja på lik linje som deg. Så ikke gidd å legg føring på hva folk skal skrive og ikke skrive i slike tråder som dette.

Anonymkode: c3179...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg lurer oppriktig på hilken respons er man egentlig ute etter når man medeler at man gjør som man vil i livet?

Både du og kvinner som ønsker barn og velger å poppe ut kids: går etter det dere ønsker i livet. Men de som popper kids holder kjeft og plager ikke andre med livsvalgene sine sånn som dere frivillig barnløse gjør. Hvorforer det sånn? Det får nemmelig frivillig barnløse til å fremstå som en slitsom, oppmerksomhetskrevende, egoistisk og sosialt irriterende gruppe. Hvorfor kan dere ikke holde kjeft som alle andre og gjøre det dere vil i livet, fremfor å seriøst etterspørre kred for å føle deres egne egoistiske motiver? Det er rett og slett helt off å be om kred for. Det blir litt som om noen skulle si: "Heihei! Jeg hadde lyst på bil, også kjøpte jeg meg en bil! Er ikke det imponerende dere??"

Anonymkode: 4f35f...577

Dette. Jeg personlig driter en lang marsj i om folk ønsker å poppe ut 10 unger eller forbli barnløse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Så ingen med barn snakker at de har fått barn? Min erfaring er det totalt motsatte. De jeg kjenner med barn gjør jo knapt annet enn å snakke om ungene sine. Når de ikke gjør det, maser de på meg om å få barn. Jeg har ALDRI uoppfordret fortalt noen at jeg er frivillig barnløs, men blir ukentlig bombandert med spørsmål om når jeg og mannen skal få barn. Du er kanskje ikke frivillig barnløs, så du aner nok ikke hvor mye mas det er fra alle kanter om å få barn. Jeg hadde ikke trengt «å plage andre» med livsvalget mitt om jeg ikke konstant på konfrontert med hvorfor jeg ikke har barn ennå. 

Anonymkode: 528bd...a3b

Så det hele dreier seg om whataboutism? Hvis folk som har barn skal klage og får oppmerksomhet så skal de barnløse gjøre det samme?

Merkelig at du blir bombardert med spørsmål om hvorfor du er barnløs. Kjenner en hel del mennesker som har valgt å være barnløse og ingen bryr seg med å spørre dem om hvorfor de har valgt det. Det er ikke et tema engang. Hva gjør deg så spesiell?

Anonymkode: c3179...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Agree... Når alle jeg kjenner har vært gravide så handler "alt" om det. I HVER eneste lunsj siden en mannlig kollega fikk barn for 6 mnd så har det vært snakk om det barnet. Det er alltid snakk om barna til de rundt meg, hvor fantastiske de er og ikke minst hvor langt foran de alle ligger. Syting over hvor fælt de har det under graviditeten, hvor lite de sover, hvor mye jobb det er med barn, er ikke det klaging over livsvalget sitt? De rundt meg har stort sett spurt 1 gang om kjæreste/barn, og så har de latt meg være i fred.  (Bortsett fra moren min som er mer opptatt av meg og menn enn jeg var da jeg var 14) Jeg har en venninne som prater og prater om barn som er singel, men det etterlater liten tvil om at hun vil ha mann og barn men ikke finner den rette. 

Anonymkode: d13f2...e90

Det er normalt for en dame som har barn å snakke om støtt og stadig, da magen/barnet er i konstant utvikling. Det som ikke er normalt er å gni inn hele tiden til de samme jævla personene at man har valgt å være barnløs. Din avgjørelse vil da fortsatt være den samme, den dama som har fått barn derimot snakker om noe forskjellig fra gang til gang. 

 

Litt morsomt å lese at dere på den ene siden ikke ønsker å få spørsmål om hvorfor dere er barnløse, samtidig som dere vil snakke om det like ofte som en som har en 3-åring i utvikling. Hyklersk eller hva?

Anonymkode: c3179...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel om valget mellom barn /ikke barn. De spurte folk i ettertid angrer du på valget du tok? Det var en større prosentandel av frivillig barnløse som angret enn de som fikk barn. 

Anonymkode: 0a267...a4d

Den artikkelen må du gjerne lenke til! Hvis det er sånn, og ikke bare noe du finner på, så vil jeg påpeke at ett av de ytterste tabuene i vår verden trolig er å angre på at man har fått barn. Det KAN jo utgjøre en viss feilkilde i en slik undersøkelse. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri ønsket meg barn. Hvorfor? Aner ikke. Jeg har bare visst det, helt siden tenårene. Det mye rart man får høre da, som at det blir annerledes med egne barn (som man bare finner ut av hvis man får dem og når man ikke vil ha noen såeee..), at man er egoistisk (så alle de som får barn ofrer seg og får dem mot sine egentlige ønsker eller noe?) at man må ha noen som kan ta seg av deg når man blir gammel (vi har hjemmetjeneste, både offentlig og privat, og sykehjemsordning) og jeg husker ikke alt. 

Det er jo ikke sånn at jeg ikke liker barn, har tanteunger som har vært hos meg i perioder fra de var født til de nå er voksne. Jeg har bare ikke behov for egne.

Anonymkode: 862f1...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel om valget mellom barn /ikke barn. De spurte folk i ettertid angrer du på valget du tok? Det var en større prosentandel av frivillig barnløse som angret enn de som fikk barn. 

Anonymkode: 0a267...a4d

Alt jeg har vært borti har sagt det motsatte. Her er en artikkel fra 2015

https://www.tv2.no/a/6654698

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: til dere som angriper frivillig barnløse fordi dere mener det handler om selvrealisering i en eller annen form; det samme gjelder de som velger å få barn! 

Selv lever jeg på ingen måte noe superego-liv med høyt tempo, frie yrker, enorme mengder kulturopplevelser og reiser i hytt og vær. Nei, jeg lever et helt standard, stabilt A4-liv med enebolig, hytte, samboer, hund og stasjonsvogn. Jeg leser bøker og driver med håndarbeid, går turer med bikkja og ser på Netlfix. Har hatt alt annet enn frie yrker (nå er jeg syk og jobber ikke), og den eneste forskjellen mellom oss og naboen er at det ikke bor små mennesker i huset vårt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ullvott skrev:

Og en ting til: til dere som angriper frivillig barnløse fordi dere mener det handler om selvrealisering i en eller annen form; det samme gjelder de som velger å få barn! 

Selv lever jeg på ingen måte noe superego-liv med høyt tempo, frie yrker, enorme mengder kulturopplevelser og reiser i hytt og vær. Nei, jeg lever et helt standard, stabilt A4-liv med enebolig, hytte, samboer, hund og stasjonsvogn. Jeg leser bøker og driver med håndarbeid, går turer med bikkja og ser på Netlfix. Har hatt alt annet enn frie yrker (nå er jeg syk og jobber ikke), og den eneste forskjellen mellom oss og naboen er at det ikke bor små mennesker i huset vårt. 

Slapp helt av, det er ingen som angriper frivillige barnløse. Folk flest DRITER i hva andre ønsker når det kommer til å få barn/ikke få barn. Herlighet så spesiell man skal få det til å høres ut som.

Anonymkode: c3179...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foreløpig frivillig barneløs, men er åpen for at dette kan endre seg om helsen min blir bedre. Slik det er nå ønsker jeg ikke  få barn, jeg hadde ikke blitt en god mor og det hadde bare blitt vanskelig for barnet. Tviler på at helsen blir så bra at jeg en gang vil ønske meg et barn. Barn skal vokse opp i et trygt miljø med mennesker rundt seg som kan elske og hjelpe dem i denne verdenen. Et barn hadde bare skapt problemer for både meg og barnet.

Jeg kjenner også mange som har hatt en veldig hard barndom pga. dårlig ellervanskelig hjemmemiljø. Mange mennesker burde ikke få barn. De ødelegger barnets liv. 

Anonymkode: 63ef5...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slapp helt av, det er ingen som angriper frivillige barnløse. Folk flest DRITER i hva andre ønsker når det kommer til å få barn/ikke få barn. Herlighet så spesiell man skal få det til å høres ut som.

Anonymkode: c3179...a20

Nei, det er jo det stikk motsatte. Det er ikke spesielt i det hele tatt. Snarere tvert imot. Les hele innlegget før du begynner med hersketeknikkene dine, a! :murvegg: 

PS: før du påstår at det ikke er herstketeknikker, kan jeg ramse dem opp for deg:
1. «Slapp helt av»: underforstått: du overreagerer
2. «Folk DRITER i...»: underforstått; jeg må bare fortelle deg hvor uviktig du er på en slik måte at du føler deg liten
3. «Herlighet, så spesiell»: underforstått; du skal ikke tro at du er noe

Gratulerer med å klemme såpass mange teknikker inn på så lite plass! Dette mestrer du!!
  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Ullvott skrev:

Nei, det er jo det stikk motsatte. Det er ikke spesielt i det hele tatt. Snarere tvert imot. Les hele innlegget før du begynner med hersketeknikkene dine, a! :murvegg: 

PS: før du påstår at det ikke er herstketeknikker, kan jeg ramse dem opp for deg:
1. «Slapp helt av»: underforstått: du overreagerer
2. «Folk DRITER i...»: underforstått; jeg må bare fortelle deg hvor uviktig du er på en slik måte at du føler deg liten
3. «Herlighet, så spesiell»: underforstått; du skal ikke tro at du er noe

Gratulerer med å klemme såpass mange teknikker inn på så lite plass! Dette mestrer du!!
  

Javel. Hvis du mener at det er hersketeknikker så skal jeg ikke nekte deg det 😐 Jeg står fortsatt ved mitt og klarer ikke å forstå hvorfor barnløse føles seg så "angrepet" når folk flest ikke bryr seg en skit om det. Men hvis det bidrar med noe som helst i livet ditt så fortsett å tro det.

Anonymkode: c3179...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Hvis du mener at det er hersketeknikker så skal jeg ikke nekte deg det 😐 Jeg står fortsatt ved mitt og klarer ikke å forstå hvorfor barnløse føles seg så "angrepet" når folk flest ikke bryr seg en skit om det. Men hvis det bidrar med noe som helst i livet ditt så fortsett å tro det.

Anonymkode: c3179...a20

Der gjorde du det igjen! :fnise: Så provosert, da gitt. :lur: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ullvott skrev:

Der gjorde du det igjen! :fnise: Så provosert, da gitt. :lur: 

😐😐😐

Anonymkode: c3179...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 og skal aldri ha barn, vært gravid 2 ganger og tok abort pga ekstrem kvalme og diverse, og sånn egentlig er barn for mye ansvar, stress og bekymringer. Jeg er gammel nok og vet at jeg ikke vil ha barn, det visste jeg allerede for maaange år siden uansett hvor mye visse tragiske folk mente at jo jeg vil ha barn en dag og jeg vil endre mening...bullshit, trenger ikke barn i mitt liv. De eneste barn i fremtiden vil bli et dyr eller tre.

Anonymkode: 8093b...fb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...