Gå til innhold

Frivillig barnløs


Wiskola

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg er frivillig barnløs og har bestandig visst at jeg ikke vil ha barn. Det har vært vanskelig for andre å respektere og å forstå. I perioden 15 - 30 år ble jeg møtt med holdningen «Nei, du vil ikke ha barn NÅ, nei. Men bare vent!».
I alderen 30 - 40 ble jeg møtt med «Stakkars deg» - blikket da jeg sa jeg ikke hadde barn, for alle mente at jeg heeeelt sikkert prøvde, men hadde problemer med å bli gravid.
Det var først da jeg hadde rundet førti at det syntes å gå inn hos folk at jeg faktisk har ment det jeg har sagt helt fra jeg var ung. 

Samme historien her. Har alltid visst det selv nå etter passerte 50 så angrer jeg absolutt ikke. Kunne jeg fått unger som fiks ferdige 12 åringer så hadde det vært greit, men siden naturen ikke er slik innrettet så var barn aldeles uaktuelt. For å svare på TS spørsmål om hvorfor ikke så er svaret enkelt. Jeg liker ikke barn. De får meg til å føle meg utrygg og ukomfortabel og jeg kan ikke se for meg jeg ville hatt tålmodiheten til å oppdra noen, så jeg kunne aldri tenke meg jeg kom til å bli en god mor. Barn skal være ønsket. 

I stedet yter jeg mitt lille bidrag til fremtiden ved å ha fadderbarn i SOS barnebyer. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Wiskola skrev:

Tenker også at tanterollen er nok for min del. Fantastisk at du kunne vurdert å være fosterhjem, da. Mange nok barn som trenger gode nok hjem som det er, om man ikke skal bidra til befolkningsvekst.

Det er kjempestas å være tante:) 

Anonymkode: d13f2...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cata skrev:

Samme historien her. Har alltid visst det selv nå etter passerte 50 så angrer jeg absolutt ikke. Kunne jeg fått unger som fiks ferdige 12 åringer så hadde det vært greit, men siden naturen ikke er slik innrettet så var barn aldeles uaktuelt. For å svare på TS spørsmål om hvorfor ikke så er svaret enkelt. Jeg liker ikke barn. De får meg til å føle meg utrygg og ukomfortabel og jeg kan ikke se for meg jeg ville hatt tålmodiheten til å oppdra noen, så jeg kunne aldri tenke meg jeg kom til å bli en god mor. Barn skal være ønsket. 

I stedet yter jeg mitt lille bidrag til fremtiden ved å ha fadderbarn i SOS barnebyer. 

Til tross for at jeg kun har nådd halve alderen din må jeg si meg enig med mye av det du sier. Vil bare bemerke at det er fantastisk du gir til SOS barnebyer. 🖤

Endret av Wiskola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av barn i verden. 

Takk for at dere ikke tar opp plassen til oss som virkelig vil ha de 😍

Anonymkode: 3e16b...cc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er latterlig mange her som skal skrive en tråd om at de er frivillig barnløse som om det gjør dem spesielle i denne verden. Helt ærlig så driter jeg i hva andre vil. Vil du ikke ha barn? Flott for deg, men ikke forvent deg en medalje.

Anonymkode: c3179...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er latterlig mange her som skal skrive en tråd om at de er frivillig barnløse som om det gjør dem spesielle i denne verden. Helt ærlig så driter jeg i hva andre vil. Vil du ikke ha barn? Flott for deg, men ikke forvent deg en medalje.

Anonymkode: c3179...a20

Forventer ingen medalje. Om du leser i den opprinnelige posten så skriver jeg "Hvorfor har folk valgt å ikke få barn?". For meg som er en nysgjerrig person er det interessant å vite hvorfor folk har valgt å ikke få barn. Det kan være mange forskjellige årsaker. Om dette er noe som ikke interesserer deg, hvorfor klikke deg inn på en tråd som omhandler det temaet? Det synes jeg er latterlig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er latterlig mange her som skal skrive en tråd om at de er frivillig barnløse som om det gjør dem spesielle i denne verden. Helt ærlig så driter jeg i hva andre vil. Vil du ikke ha barn? Flott for deg, men ikke forvent deg en medalje.

Anonymkode: c3179...a20

Tenker akkurat det samme. Det er totalt uinteressant å høre på kvinner som skriker ut: "Hei,hei allesammen! Jeg gjør det jeg vil i livet! Kan jeg please få oppmerksomhet for det? Enten de nå ikke vil ha barn, eller trøkker ut unge etter unge. Skjønner ikke hvilken respons man vil ha for å gjøre akkurat som det passer en. 

Anonymkode: 4f35f...577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker akkurat det samme. Det er totalt uinteressant å høre på kvinner som skriker ut: "Hei,hei allesammen! Jeg gjør det jeg vil i livet! Kan jeg please få oppmerksomhet for det? Enten de nå ikke vil ha barn, eller trøkker ut unge etter unge. Skjønner ikke hvilken respons man vil ha for å gjøre akkurat som det passer en. 

Anonymkode: 4f35f...577

"Totalt uinteressant" Så hvorfor lese det? Man velger da fritt hvilke tråder man går inn på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Steriliserte meg da jeg ble 25, hadde gjort det før men tullete lovverk i dette landet gjør det vanskelig.
Har ikke angret siden, snarere tvert imot. Beste løsningen for meg og samfunnet.

Grunnen er nok bla basert på at hjernen ikke er ferdig utviklet før en er 25.

Anonymkode: 9fbe4...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker akkurat det samme. Det er totalt uinteressant å høre på kvinner som skriker ut: "Hei,hei allesammen! Jeg gjør det jeg vil i livet! Kan jeg please få oppmerksomhet for det? Enten de nå ikke vil ha barn, eller trøkker ut unge etter unge. Skjønner ikke hvilken respons man vil ha for å gjøre akkurat som det passer en. 

Anonymkode: 4f35f...577

Slitt å være så bitter og la folk diskutere hva de vil. Selv om du ikke er enig i valgene dems. 

Anonymkode: b3be5...a25

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiskola skrev:

"Totalt uinteressant" Så hvorfor lese det? Man velger da fritt hvilke tråder man går inn på.

Fordi jeg lurer oppriktig på hilken respons er man egentlig ute etter når man medeler at man gjør som man vil i livet?

Både du og kvinner som ønsker barn og velger å poppe ut kids: går etter det dere ønsker i livet. Men de som popper kids holder kjeft og plager ikke andre med livsvalgene sine sånn som dere frivillig barnløse gjør. Hvorforer det sånn? Det får nemmelig frivillig barnløse til å fremstå som en slitsom, oppmerksomhetskrevende, egoistisk og sosialt irriterende gruppe. Hvorfor kan dere ikke holde kjeft som alle andre og gjøre det dere vil i livet, fremfor å seriøst etterspørre kred for å føle deres egne egoistiske motiver? Det er rett og slett helt off å be om kred for. Det blir litt som om noen skulle si: "Heihei! Jeg hadde lyst på bil, også kjøpte jeg meg en bil! Er ikke det imponerende dere??"

Anonymkode: 4f35f...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg lurer oppriktig på hilken respons er man egentlig ute etter når man medeler at man gjør som man vil i livet?

Både du og kvinner som ønsker barn og velger å poppe ut kids: går etter det dere ønsker i livet. Men de som popper kids holder kjeft og plager ikke andre med livsvalgene sine sånn som dere frivillig barnløse gjør. Hvorforer det sånn? Det får nemmelig frivillig barnløse til å fremstå som en slitsom, oppmerksomhetskrevende, egoistisk og sosialt irriterende gruppe. Hvorfor kan dere ikke holde kjeft som alle andre og gjøre det dere vil i livet, fremfor å seriøst etterspørre kred for å føle deres egne egoistiske motiver? Det er rett og slett helt off å be om kred for. Det blir litt som om noen skulle si: "Heihei! Jeg hadde lyst på bil, også kjøpte jeg meg en bil! Er ikke det imponerende dere??"

Anonymkode: 4f35f...577

Wow. Som jeg sa lengre opp her, jeg laget tråden fordi jeg var nysgjerrig på hvorfor andre velger å ikke få barn. Det var hele greia. Beklager at du anser meg og andre som slitsomme, oppmerksomhetskrevende, egoistiske og sosialt irriterende, men du må nok dessverre akseptere at du befinner deg på samme planet som oss. Forøvrig lurer jeg på hva våre "egoistiske motiver" er, men for all del.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er en diskusjon engang. Vi er da alle forskjellige, noen ønsker ikke barn og andre gjør det. Skjønner ikke at folk ikke klarer å akseptere det. Jeg har ei venninne som ikke ønsker barn. Har rett og slett ikke tenkt så mye på det og synes da det er like riktig som å ønske å få barn. 

Men ja, man kan endre mening når man blir eldre, men noen har allerede bestemt seg, og da er det bare å respektere det. Jeg tror ikke at folk sier at man kan endre mening for å være slem, men pga erfaringen de sitter med. 

Anonymkode: dd017...abd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min har valgt å aldri å få barn, han er 31 nå. Det eneste jeg reagerer på er at det nå blir jeg som må stå for produksjonen av alle barnebarna til våre foreldre. 🙈

Han har valgt det fordi han ikke har kjent på noe ønske om barn, ikke har funnet riktig dame, og tror han ikke kommer til å bli en god forelder. 

Anonymkode: 0e1ed...93d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun snakker om hvite mennesker som stemmer venstreparti. Du vet, de som anser det som kult og etisk korrekt å ikke formere seg.

Anonymkode: 9a797...7d0

Håper ikke slike fordomsfulle folk som deg formerer dere. Ikke rart om jorda blir et utrivelig sted.

Anonymkode: b7dfd...9b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg lurer oppriktig på hilken respons er man egentlig ute etter når man medeler at man gjør som man vil i livet?

Både du og kvinner som ønsker barn og velger å poppe ut kids: går etter det dere ønsker i livet. Men de som popper kids holder kjeft og plager ikke andre med livsvalgene sine sånn som dere frivillig barnløse gjør. Hvorforer det sånn? Det får nemmelig frivillig barnløse til å fremstå som en slitsom, oppmerksomhetskrevende, egoistisk og sosialt irriterende gruppe. Hvorfor kan dere ikke holde kjeft som alle andre og gjøre det dere vil i livet, fremfor å seriøst etterspørre kred for å føle deres egne egoistiske motiver? Det er rett og slett helt off å be om kred for. Det blir litt som om noen skulle si: "Heihei! Jeg hadde lyst på bil, også kjøpte jeg meg en bil! Er ikke det imponerende dere??"

Anonymkode: 4f35f...577

Really? Min erfaring er at mange med barn har ganske mye å si om livsvalget sitt, både når de klager over søvnløshet og når de prøver å overbevise meg om at barn utelukkende er en velsignelse og at jeg går glipp av noe. Heldigvis er ingen av mine nærmeste venner slik, og vi diskuterer våre livsvalg, enten vi er frivillig barnløse, har lyst på barn eller har barn. Og jeg syns det er interessant å høre andres meninger på området, selv om jeg og min kjæreste ikke ønsker barn. 

Jeg skjønner forresten ikke hvorfor noen skulle bli imponert, verken over at noen får barn eller ikke. Og jeg har aldri sett noen be om kred for sitt valg, jeg har derimot sett en del be om respekt for sitt valg. Og det er utrolig hvor mange som har meninger om andre sine livsvalg, stort sett basert på egne preferanser. 

Anonymkode: dc278...009

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var minst like sikker som deg på at jeg ikke skulle ha barn da jeg var 24. Jeg skulle egentlig ha sterilisert meg, men det ble aldri noe av. Heldigvis, for i dag er jeg mamma til tre fantastiske barn.

Anonymkode: 14fd9...263

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt trang til å få barn, og jeg syns det klassiske familielivet virker som et utrolig kjipt liv. Skjønner at det er mange som trives med det, men jeg hadde mistrives noe helt forferdelig med å bruke dagene på kjøring til fotballtrening, foreldremøter, dugnader og alt mulig. Jeg syns også det er slitsomt å være med barn, selv om jeg liker de og syns de er søte. 

Jeg er 38 så jeg føler meg trygg på at jeg har tatt det riktige valget. 

Det gjør det vanskelig å finne en mann siden de fleste ønsker seg barn, men jeg trives også veldig godt som singel så det lever jeg godt med. 

Anonymkode: 97b79...f39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg lurer oppriktig på hilken respons er man egentlig ute etter når man medeler at man gjør som man vil i livet?

Både du og kvinner som ønsker barn og velger å poppe ut kids: går etter det dere ønsker i livet. Men de som popper kids holder kjeft og plager ikke andre med livsvalgene sine sånn som dere frivillig barnløse gjør. Hvorforer det sånn? Det får nemmelig frivillig barnløse til å fremstå som en slitsom, oppmerksomhetskrevende, egoistisk og sosialt irriterende gruppe. Hvorfor kan dere ikke holde kjeft som alle andre og gjøre det dere vil i livet, fremfor å seriøst etterspørre kred for å føle deres egne egoistiske motiver? Det er rett og slett helt off å be om kred for. Det blir litt som om noen skulle si: "Heihei! Jeg hadde lyst på bil, også kjøpte jeg meg en bil! Er ikke det imponerende dere??"

Anonymkode: 4f35f...577

Tuller du? Så ingen med barn snakker at de har fått barn? Min erfaring er det totalt motsatte. De jeg kjenner med barn gjør jo knapt annet enn å snakke om ungene sine. Når de ikke gjør det, maser de på meg om å få barn. Jeg har ALDRI uoppfordret fortalt noen at jeg er frivillig barnløs, men blir ukentlig bombandert med spørsmål om når jeg og mannen skal få barn. Du er kanskje ikke frivillig barnløs, så du aner nok ikke hvor mye mas det er fra alle kanter om å få barn. Jeg hadde ikke trengt «å plage andre» med livsvalget mitt om jeg ikke konstant på konfrontert med hvorfor jeg ikke har barn ennå. 

Anonymkode: 528bd...a3b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker akkurat det samme. Det er totalt uinteressant å høre på kvinner som skriker ut: "Hei,hei allesammen! Jeg gjør det jeg vil i livet! Kan jeg please få oppmerksomhet for det? Enten de nå ikke vil ha barn, eller trøkker ut unge etter unge. Skjønner ikke hvilken respons man vil ha for å gjøre akkurat som det passer en. 

Skjønner du virkelig ikke hvorfor det er interessant for oss barnløse å høre at det er flere "som oss" når vi i årevis blir utsatt for utspørring: "Skal du/dere ikke ha barn snart?" "Når planlegger dere å stifte familie?" "Skal du virkelig ikke ha barn?" "Bare vent, du skifter nok mening når du blir eldre." osv osv.

Når man til stadighet utsettes for noe sånt (og i 20-30 årene blir man utsatt for de kommentarene ganske så ofte) så er det veldig greit å høre at det er/har vært andre i samme situasjon. Kanskje er det også greit å høre om dem som har nådd svært godt voksen alder og enda ikke føler noe savn. Som ab...a3b skriver så er det ikke mange av oss som proklamerer det rett ut i tomme intet, men når vi til stadighet får spørsmål om barn så blir det til at vi svarer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...