Gå til innhold

Får jeg dårlig betalt som uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

800 000 * 0,66 = 528 000. Men jeg får 470 000 før skatt (bruttoinntekt).

En G er 95 300 og NAV kan betale uføretrygd inntil 6G, som er 571 800. 

Anonymkode: 883f0...95d

Nei, det betaler 66% av 6 G. 

3 minutter siden, Arabella skrev:

800 000 skriver hun/han.

Uføretrygd går bare opp til 6g. En g er 100 000ish. Så maksgrunnlaget blir jo 66% av 600 000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omfg.. Samboeren min har utbetalt 15 000 i måneden.. Slutt å klag.

Anonymkode: 26a34...50f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei, det betaler 66% av 6 G. 

Uføretrygd går bare opp til 6g. En g er 100 000ish. Så maksgrunnlaget blir jo 66% av 600 000.

Å ja, slik å forstå. Jeg har ikke satt meg så grundig inn i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Å ja, slik å forstå. Jeg har ikke satt meg så grundig inn i systemet.

Nei, det er vel mest snyltere som setter seg inn i slikt.

Synes vi burde få folkelønn jeg. Å betale folk for å være syk er jo teit, da blir jo flere syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endelig klart å få utføretrygd, og får utbetalt 470.000 kroner i året etter evig lang kamp. Føler at beløpet er utrolig lavt i forhold til hva jeg fortjener, så derfor lurte jeg på hva andre uføretrygde tjener.

Anonymkode: 883f0...95d

Jeg har 550.000 før skatt fra Nav og pensjon gjennom jobb. Har utbetalt 450.000 etter skatt. 

Hadde den beste private pensjonsavtalen og god lønn i 30 år i arbeidslivet og er veldig fornøyd med at jeg sitter igjen med så mye. 

 

 

Anonymkode: 6f82a...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei, det betaler 66% av 6 G. 

Uføretrygd går bare opp til 6g. En g er 100 000ish. Så maksgrunnlaget blir jo 66% av 600 000.

Tusen takk for at du har oppklart dette for meg.
Du har rett at jeg får 377 388 fra NAV og 1 G fra arbeidsgiver's forsikring.
Da får jeg 470.000.

Anonymkode: 883f0...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du har oppklart dette for meg.
Du har rett at jeg får 377 388 fra NAV og 1 G fra arbeidsgiver's forsikring.
Da får jeg 470.000.

Anonymkode: 883f0...95d

Fantastisk.

Husk at det aldri er for sent å bli innfør igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en tråd bare for å provosere? 

Anonymkode: ed701...f38

Beklager hvis du oppfattet tråden som provoserende. Jeg trengte bare en forklaring på hvordan jeg mistet halvparten av inntekten. Nå har jeg fått forklaring på hvorfor det er riktig at jeg får 470.000.
 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok løgn og fanteri. Såvidt jeg vet er makssummen man kan motta rundt 380 000. Dersom du har 470 000 har du nok forsikringer i tillegg, men måten du fremstiller det på virker det ikke slik ut.

Anonymkode: 968ba...ec1

Jeg har også forsikring fra arbeidsgiver som betaler opptil 1G, nærmere bestemt 95300 i tillegg til 377 888. Da får jeg betalt rundt 470.000 før skatt. Dette er ikke løgn og fanteri.

 

35 minutter siden, Oddy skrev:

Dette er ikke dårlig i det hele tatt. Mange lever på langt mindre. Her er det du som må tilpasse deg situasjonen. Men for all del, du kan prøve å klage. 

Det er trist at jeg har havnet i en slik situasjon. Jeg må bare redusere forbruket mitt betydelig, og finne ut hvordan jeg skal kutte forbruket mitt (noe jeg anser som vanskelig). Det er hardt å tape halvparten av inntekten sin, men jeg må bare innse at dette er realiteten nå. Må nok lage ett budsjett nå, slik jeg får oversikt hvilke kostnadskutt som er nødvendig.

Takk for all støtten, og ser at de fleste uføre får dårligere betalt enn meg. Beklager igjen hvis noen ble provosert, da dette ikke er meningen.

Anonymkode: 883f0...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar til HI, stemmer det nok at månen er en ost.

Anonymkode: 4a4cd...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som svar til HI, stemmer det nok at månen er en ost.

Anonymkode: 4a4cd...760

Her virker det som noen er sjalu. Det gir mening at TS for den summen som er oppgitt.

Endret av Sosialt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt riktig ut ja, og du har vært heldig med å ha såpass god forsikring gjennom arbeidsgiver.

At du tar opp dette kan forhåpentligvis hjelpe andre, nå som vi i Norge får stadig høyere lønninger. Så er det mange som ikke er klar over at Folketrygden har en maksgrense, på hva en får kompensert for - seks ganger grunnbeløpet

Tjener en mer enn ca 580 000 kr i året - som er taket - så trenger en egen sparing/forsikring i tillegg til Folketrygden. Som jo er lurt å ha uansett, men som høytlønnet blir den økonomiske konsekvensen av å bli ufør større, en får ikke dekket noe av det en tjener over 580 000 kr. 

Dette er det dessverre mange som ikke oppdager før det er for sent - og noe det burde snakkes mer om.

Anonymkode: 24925...700

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bra. Jeg har søknad inne nå, men vil få minstesats som er på ca 248 000 i året, før skatt. Og jeg har vært syk hele livet, og har ikke hatt mulighet til å jobbe, og tjene bra. Uføreforsikring fikk jeg heller ikke.

Anonymkode: 2d681...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

800 000 * 0,66 = 528 000. Men jeg får 470 000 før skatt (bruttoinntekt).

En G er 95 300 og NAV kan betale uføretrygd inntil 6G, som er 571 800. 

Anonymkode: 883f0...95d

Maks uføretrygd er 66% av 6 g. 

Anonymkode: 1c108...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.5.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Maks uføretrygd er 66% av 6 g. 

Anonymkode: 1c108...bb7

Hadde du lest det som sto i tråden tidligere så har forstått at TS hadde forsikiring som gir 95000 kroner ekstra itillegg til beløpet fra NAV.

Anonymkode: 883f0...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nesten 800.000 i lønn. I beløpet har jeg tatt med utbetaling fra arbeidsgiver, da vi hadde forsikring. Forsikring gir utbetaling hvis jeg ble ufør.

Anonymkode: 883f0...95d

Hvorfor skal du ha så mye? Jeg har bare litt over 200.000 i jobb!! Lever mer enn godt nok. Hva slags luksus skal du liksom bade i? 

Anonymkode: 061b8...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker noe rundt hvis man er frisk nok til å ha en jobb hvor man tjener 800.000 i året, så er man kanskje frisk nok til å ta en litt mindre krevende jobb og tjene 500.000 i året hvis man går lei.

Men da er det kanskje mer bekvemt å heve 470.000 i trygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trolletråd for å provosere

Anonymkode: 42b6a...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke særlig dårlig lønn for å ligge på ræva uten å bidra til fellesskapet, nei. 

Anonymkode: 9443f...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange latterlige svar her. Klager over at de tjener mindre i jobb enn Ts som uføretrygdet? Klager over at Ts har mye høyere uføretrygd enn de har? Er dere idioter? Har dere ikke fått med at Ts før hadde en bruttoinntekt på 800000 som ordinær lønnsmottaker. Selvfølgelig skal hun da ende opp med en høyere trygd enn de som hadde lavere lønn før de ble syk. 

Og dere som arbeider og klager over at Ts får mer enn dere som uføretrygdet.  Makan. Dere har full anledning til å skaffe dere en bedre betalt jobb. Akkurat slik Ts gjorde før hun ble syk. Så klag og skyld på dere selv istedet.

Ts har ikke noen grunn til å få dårlig samvittighet. Før da hun var i jobb, med 800 K inntekt, bidro Ts mye mer til skattekassa enn mange av syterne i denne tråden. 

Anonymkode: 176bb...925

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trolletråd for å provosere

Anonymkode: 42b6a...108

Jepp.

Anonymkode: 4a4cd...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...