Gå til innhold

Gammeldagse holdninger?


Wiskola

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Ja, selvfølgelig. Du finner kvinner som ikke er gode omsorgspersoner og menn som er fantastiske omsorgspersoner. Men jeg mener at man til en viss grad kan generalisere.

Men generalisering har egentlig ingen ting for seg. Man kan generalisere alt man vil, men det betyr ingen ting når man ser fra individ til individ. 

Dumt om man skal ha lovgivning utfra generalisering gitt. "Mor er best omsorgsperson, så mor skal alltid vøre lengst hjemme i perm og ha hovedomsorg om brudd inntreffer"' 

Anonymkode: 79be4...f9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en for liten utgreiing om hva du mener er anstendig, samt hvor grensene går. 

Noen har vel på seg litt mindre klær grunnet varmen kanskje? Eller kanskje det er praktisk når de går fra stranden og hjem? Eller at det er praktisk ved ulike aktiviteter deler av året. Selv velger jeg en t-skjorte når det er over 20-grader, men det er grunnet varmen og kanskje et ønske om litt sol på armene, ikke fordi en tilfeldig person skal kikke på armene mine. Om noen da skulle føle seg fristet til å rope noen obskøne ord til meg eller ta på kroppen min, er det da min feil?  

Anonymkode: 77722...084

Har du noen gang fått kommentarer pga armene dine? Eller tror du noen har fått det (her til lands)? Mest sannsynlig ikke. Jeg snakker om f.eks lårkorte kjoler/skjørt eller topper hvor puppene i praksis henger fritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men generalisering har egentlig ingen ting for seg. Man kan generalisere alt man vil, men det betyr ingen ting når man ser fra individ til individ. 

Dumt om man skal ha lovgivning utfra generalisering gitt. "Mor er best omsorgsperson, så mor skal alltid vøre lengst hjemme i perm og ha hovedomsorg om brudd inntreffer"' 

Anonymkode: 79be4...f9d

Igjen: dette er bare personlige meninger. Lovgivning blir sjeldent basert på et enkeltindivids personlige mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå fikk jeg ny respekt for deg. Er helt enig med deg i alt dette. Men hvorfor ikke være stolt av disse rotnorske meningene dine, i stedet for å se med romantisk og lengselsfylt blikk mot islam? Det du skriver om her var HELT vanlig og normalt å tenke og mene (og si høyt) frem til ca 80-tallet.

Anonymkode: 25c58...c74

Virkelig?

Anonymkode: 39c66...800

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Nei, selvfølgelig. Det er en enorm forskjell der, som jeg har sagt tidligere i tråden her. Jeg snakker om uønsket oppmerksomhet i form av kanskje blikk eller kommentarer, ikke fysiske overgrep.

Blikk: ok. Kommentarer: hvorfor i all verden skal man finne seg i å bli ropt kommentarer etter? Altså, hæ? 

Anonymkode: 79be4...f9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wiskola skrev:

Har du noen gang fått kommentarer pga armene dine? Eller tror du noen har fått det (her til lands)? Mest sannsynlig ikke. Jeg snakker om f.eks lårkorte kjoler/skjørt eller topper hvor puppene i praksis henger fritt.

Det kan vel hende det. Er det da min feil? 

 

Anonymkode: 77722...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blikk: ok. Kommentarer: hvorfor i all verden skal man finne seg i å bli ropt kommentarer etter? Altså, hæ? 

Anonymkode: 79be4...f9d

Jeg sier at man nesten må ta noe av skylda for det. Du kan ikke gå kledd halvnaken og forvente at folk ikke skal reagere på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan vel hende det. Er det da min feil? 

 

Anonymkode: 77722...084

Hvis du noen gang får kommentarer for armene dine skal jeg saktens be om unnskyldning for alt jeg har skrevet her i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet ikke jeg. Kanskje fordi man er varm? Sommeren kommer gjerne med en del plussgrader, for eksempel. 

Anonymkode: 79be4...f9d

Har til gode å se menn som går med så kort shorts at rumpeballene synes nedenfor, uansett hvor mange plussgrader det er.

Anonymkode: 5c879...32c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke har noe bedre å komme med... :) Vel, dine meninger er ikke akseptable. Der har du svaret ditt. Noe sier meg at denne diskusjonen du har med meg har du hatt med flere andre så jeg forstår ikke hvorfor du spurte her når du vet svaret.

Anonymkode: 71503...2a1

Hvorfor er ikke TS sine meninger akseptable? Og hvem var det som gjorde deg til meningspoliti?

For øvrig er jeg i stor grad enig med TS og jeg har blitt hudflettet her inne mang en gang pga. det.

Anonymkode: ed7ce...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke TS sine meninger akseptable? Og hvem var det som gjorde deg til meningspoliti?

For øvrig er jeg i stor grad enig med TS og jeg har blitt hudflettet her inne mang en gang pga. det.

Anonymkode: ed7ce...639

❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, Wiskola skrev:

(Håper folk kan lese gjennom hele første innlegget her før man skriker ut nedenfor. Er i utgangspunktet klar over at jeg kommer til å tråkke på en del såre tær her nå.)

Jeg er ei jente på 24 år, født og oppvokst i Norge til norske foreldre. Med årene har jeg fått høre at jeg har holdninger og verdier som ikke er moderne, at jeg tenker gammeldags og at jeg har "unorske" meninger. I den anledning vil jeg bare ramse opp noen meninger jeg har, verdier som jeg sterkt tror på, og håper noen kan komme med en uttalelse om hva de mener greia er. Har jeg "akseptable" holdninger, eller er jeg feil sammenskrudd?

  • Alkohol: Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt, jeg synes det er en uting som tar fra folk sin normale sans for hva som er normal og akseptabel oppførsel.
  • Bekledning: Hovedsakelig synes jeg at jenter i dagens samfunn går for lettkledd, og at vi jenter/kvinner har et ansvar for at vi kler oss på en anstendig måte. Antakelig kan man si at jeg mener at menn er såpass enkle skapninger (ikke alle, selvfølgelig) og at en jente som går lettkledd til dels har skyld selv om hun får uønsket oppmerksomhet.
  • Kjønnsroller: Jeg mener at biologisk sett er det noen ting i samfunnet som passer bedre for kvinner og menn. Kvinner er bedre egnet til å f.eks ta vare på barn, og menn som er fysisk sterkere er bedre egnet til f.eks fysisk arbeid.
  • Narkotika: Folk får gjøre som de vil, men innførsel av narkotika til landet bør straffes med lengre fengselsstraffer enn det blir nå til dags.
  • Abort: Når man avslutter et liv, om enn bare et potensielt liv, er det drap. Med mindre det er en helsemessig årsak (være seg fysisk eller psykologisk) til at svangerskapet ikke bør gjennomføres for mor, at barnet vil ha et uverdig liv (f.eks sykdom der h*n vil ha store smerter hele livet) eller det har vært graviditet ved voldtekt, mener jeg at svangerskap bør gjennomføres, og at f.eks adoptere bort barnet er et bedre alternativ.

Dette er noen av de holdningene jeg har fått høre at er "feil". Hva tenker folk?

Jeg tenker at du er i en religiøs sekt og har blitt bibelforet fra barnsben av....

Alkohol er ikke greit men når det kommer til narkotika så er holdningen " man får gjøre som man vil"????

Alkoholholdningen din er ikke helt i samsvar med dagens samfunn. Drikk din øl med god samvittighet. 

Når det gjelder bekledning så er jeg ikke enig. Foretrekker anstendig antrekk selv men alle skal kunne gå i de klær man vil uten at perverse voldtektsmenn ser en som fritt vilt. Ha respekt for individet om så noen så er naken. For å leve i et samfunn så bør man inneha kontroll over seg selv og kjønnsorganet sitt.

Akkurat når det gjelder kjønnsroller så skal jeg være enig med deg. Dagens politikk om at kvinner og menn er så godt som like er hinsides fornuft. Vi er ikke like og kommer ikke til å bli like. 

Hardere straffer for narkotika er greit nok. Hardere straffer for voldtekt også. Tusen år i fengsel. 

Når det gjelder abort så er du helt på viddene og har lest for mange bibler. Herredømme over egen kropp er det minste en kvinne kan be om. Å tvinge kvinner til å beholde uønskede barn vil bringe frem en stor mengde barn som vokser opp med omsorgssvikt av alle slag. En provoserende, korttenkt mening du ikke ser rekkevidden av.  Foster tenker ikke. Døde gråter ikke over å være døde. Da sier du sikkert: hva om det var deg som ble abortert?  - ok. Hva så? Det hadde jeg jo aldri visst siden foster ikke tenker, så det hadde gått helt fint. Ingen angrer på ting de ikke vet at de går glipp av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har til gode å se menn som går med så kort shorts at rumpeballene synes nedenfor, uansett hvor mange plussgrader det er.

Anonymkode: 5c879...32c

Dersom menn hadde gjort det, hadde de da selv vært skyld i uønsket oppmerksomhet? 

Anonymkode: 77722...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, theTitanic skrev:

Jeg tenker at du er i en religiøs sekt og har blitt bibelforet fra barnsben av....

Alkohol er ikke greit men når det kommer til narkotika så er holdningen " man får gjøre som man vil"????

Alkoholholdningen din er ikke helt i samsvar med dagens samfunn. Drikk din øl med god samvittighet. 

Når det gjelder bekledning så er jeg ikke enig. Foretrekker anstendig antrekk selv men alle skal kunne gå i de klær man vil uten at perverse voldtektsmenn ser en som fritt vilt. Ha respekt for individet om så noen så er naken. For å leve i et samfunn så bør man inneha kontroll over seg selv og kjønnsorganet sitt.

Akkurat når det gjelder kjønnsroller så skal jeg være enig med deg. Dagens politikk om at kvinner og menn er så godt som like er hinsides fornuft. Vi er ikke like og kommer ikke til å bli like. 

Hardere straffer for narkotika er greit nok. Hardere straffer for voldtekt også. Tusen år i fengsel. 

Når det gjelder abort så er du helt på viddene og har lest for mange bibler. Herredømme over egen kropp er det minste en kvinne kan be om. Å tvinge kvinner til å beholde uønskede barn vil bringe frem en stor mengde barn som vokser opp med omsorgssvikt av alle slag. En provoserende, korttenkt mening du ikke ser rekkevidden av.  Foster tenker ikke. Døde gråter ikke over å være døde. Da sier du sikkert: hva om det var deg som ble abortert?  - ok. Hva så? Det hadde jeg jo aldri visst siden foster ikke tenker, så det hadde gått helt fint. Ingen angrer på ting de ikke vet at de går glipp av. 

Som jeg har svart tidligere her: jeg er ikke religiøs. Foreldrene mine oppdro meg med et ateistisk livssyn og jeg er dersom det skulle være av interesse konfirmert i Human-etisk Forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wiskola skrev:

Jeg sier at man nesten må ta noe av skylda for det. Du kan ikke gå kledd halvnaken og forvente at folk ikke skal reagere på det.

Hvorfor skal jeg ikke kunne gå i shorts og singlet i 20 plussgrader uten å forvente at folk slenger kommentarer på kroppen min? Det er litt merkelig, og jeg tenker at folk som gjør slikt, og tenker at det er greit, faktisk er litt enkle i hode. 

Anonymkode: 79be4...f9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg ikke kunne gå i shorts og singlet i 20 plussgrader uten å forvente at folk slenger kommentarer på kroppen min? Det er litt merkelig, og jeg tenker at folk som gjør slikt, og tenker at det er greit, faktisk er litt enkle i hode. 

Anonymkode: 79be4...f9d

Hvis du mener meg og andre som mener likt meg er dumme, så er det helt greit. Jeg personlig hadde ikke kommentert noens bekledning, som jeg har sagt tidligere i tråden. Jeg tenker mitt, men kommenterer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom menn hadde gjort det, hadde de da selv vært skyld i uønsket oppmerksomhet? 

Anonymkode: 77722...084

Det finnes menn som har buksa halvveis ned på rumpa og viser rørleggersprekk. Det er de som har vis shorts men ingen boxer under pluss at de sitter med bena spredd så alke ser utstyret. Det er de som bruker Speedo. 

Men ingen sikler etter dem. Det viskes bak deres rygg:"æsj! "

Anonymkode: 97f33...4ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har til gode å se menn som går med så kort shorts at rumpeballene synes nedenfor, uansett hvor mange plussgrader det er.

Anonymkode: 5c879...32c

Må helt ærlig si at jeg ikke ser så korte shorts på jenter heller jeg da.. 

Mange menn i baris rundt om på sommeren da :)

Anonymkode: 79be4...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeldags eller ikke, det er flere som mener som deg. Bare å lese her inne det vel? Du er ikke akkurat unik på Kg 🙂

Men ellers så kjenner jeg ingen med de holdningene du har. Men vokste opp i en storby og flyttet til en større by i Norge. Har aldri møtt på slike holdninger bortsett fra firkanta folk som blir vanvittig kjedelige fordi dere har restriksjoner på så mye. Uff.  Og religiøse. Å kalle abort drap er bare tegn på kunnskapsløshet. Og det er stygt mot de som har måtte gå gjennom det. Du må utvide horisonten din litt og få mer kunnskap. Det er der det glipper. Og du, jeg tror ikke at du er 24 år. 

Må bare nevne at byen i Norge IKKE var større enn den jeg kom fra 🙂 er liksom ingen storbyer i Norge. De er bare større enn de andre 🙂

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du hadde trivdes i Midtøsten. 

Anonymkode: 54d78...444

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...