Gå til innhold

Klarte du å holde deg til den hundeoppdragelsen du tenkte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Tabris skrev:

Nei, man må ikke det. Men skal man få det til belønningsbasert så må man ha gode verktøy som fungerer. I tillegg må man endre litt hvordan man tenker om hund. F.eks:

- Lederskap er foreldet og ikke lenger relevant mellom hund og eier
- En hund vil aldri vite at den har gjort noe "galt" eller noe den "ikke har lov til". En hund gjør det som lønner seg for den til enhver tid.
- Tidligere så har man oppdratt hunder med å vente til de gjør feil, og så straffe dem for det. (Rykke i båndet når de drar, kjefte og si "nei" når de hopper på folk osv). Med belønningsbasert trening så er man i heller i forkant. Hvis hunden din drar i bånd - bruk godbitsøk og kontakttrening for å roe den ned. Hvis du vet hunden din kommer til å hoppe på gjestene, ta den i bånd og hold den utenfor gjestenes rekkevidde.
- Det å kjefte og straffe fungerer i noen tilfeller. Dvs at hvis ubehaget den påføres er sterkt nok, så vil den bli passifisert. Evt lære å unngå atferden når eier ser på. (F.eks om man sier strengt "nei!" når hunden tar mat fra bordet, så kan den lære seg å stjele enda raskere når eier snur ryggen til - fordi den har lært at den må gjøre det når eier ikke ser på, ellers blir han/hun sint). Men det kan medføre en del mer negative konsekvenser ved bruk av ubehag (passivitet, utrygghet, i noen tilfeller aggresjon der hunden tar igjen, evt overført aggresjon til andre hunder(barn)

Min hund er oppdratt med belønningsbasert trening. Han vet ikke hva "nei" betyr. Ikke fordi jeg driver "fri barneoppdragelse", men fordi jeg ikke har behov for å kjefte på hunden min for å få ham til å gjøre det jeg vil. 

Helt enig, og det er slik jeg planlegger å gjøre det. :) Håper det funker slik jeg har tenkt!

Anonymkode: 9490d...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Helt enig, og det er slik jeg planlegger å gjøre det. :) Håper det funker slik jeg har tenkt!

Anonymkode: 9490d...376

Vil sterkt anbefale boken "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Siri Linnerud Riber og Arne Aarrestad. Den beste boken på markedet når det kommer til steg-for-steg trening av hverdagslydighet ved bruk av bare belønningbaserte metoder, som fungerer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for mange svar! Jeg spør fordi jeg leser om belønningsbasert trening og ønsker å bruke det på min hund når den tid kommer. Men erfarne hundeeiere i omgangskretsen mener at dette aldri kommer til å funke og at man MÅ korrigere og si nei i tillegg. Må man det, og i så fall hvordan?

Anonymkode: 9490d...376

Nei man må ikke det. Det er det korte svaret. Korrigering er en snarvei rett og slett, det fungerer for noen, mens for andre som har mere sensitive, nervøse eller egenrådige hunder kan det gjøre mer skade enn gagn. Og grunnen til at mange tyr til det er sløvhet og dårlig tid. 
For å ta et eksempel. Når jeg slipper hunden min ut for å tisse, og hun viser tegn til å ville gå ned mot veien, altså en retning jeg ikke vil, så sier jeg nei med streng stemme, og så finner hun en annen retning å gå. Men dette er bare automatisk fra meg og bare idiotisk egentlig. Jeg kan heller fortelle henne hvor jeg vil hun skal gå, som hun også har lært å gjøre. (Dette har jeg ikke tenkt over før faktisk, det er bare sløv automatikk fra meg.) Om jeg er usikker på om hun kommer til å adlyde, og det faktisk er en mulighet for at hun vil ignorere meg, så lar jeg være å slippe henne ut alene. Man kontrollerer miljøet om man ikke har en bombesikker hund.

Jeg så akkurat på en video fra Zak George's dog revolution på youtube, der sa han at når hunden er iferd med å bli unghund, så er det mange som gir mindre begrensninger til hunden, de slipper den mer løs rett og slett, men dette er en feil. Man bør gå i motsatt retning, og ALLTID ha langline på en unghund, da det er nettopp nå den tester grenser og kan komme til å stikke av og gjøre andre uønskede ting. Mye av dette får man avverget med å ha den i line til den har kommet over unghundperioden og er bedre trent. Så bare ved å gjøre det kan man unngå det som nok får mange til å begynne å kjefte og smelle og gå bort fra den positive treningen som de hadde tenkt seg.

Man må bare tenke mere for å trene positivt, det er alt.

Anonymkode: 41baf...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at hunden min er faktisk trent positivt til å adlyde "nei". Jeg har gjort det ved å holde henne i bånd og kaste godbiter på bakken slik at hun ikke når dem, og så si "nei". Når hun snur seg og ser på meg så får hun en godbit av meg, og så får hun ta godbiten på bakken. Så når jeg sier "nei" så ligger det ikke noe trussel bak, jeg har aldri straffet henne for noe.

Anonymkode: 41baf...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tabris skrev:

Vil sterkt anbefale boken "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Siri Linnerud Riber og Arne Aarrestad. Den beste boken på markedet når det kommer til steg-for-steg trening av hverdagslydighet ved bruk av bare belønningbaserte metoder, som fungerer. :)

Takk for boktips, skal lese denne!

Anonymkode: 9490d...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også anbefale å lese ei bok om dempede signaler hos hunden, tror det er Turid Rugaas som har skrevet den. 

Vi brukte også godbiter som belønning for innkalling, ikke kjeft. Begge hundene vi har tok det kjapt. Den eldste hunden vår er aldri langt unna, men den yngste løper fort og langt. Men selv om vi ikke har snøring på hvor i terrenget den yngste er så har hun hele tiden oversikt over hvor vi er, streifer innom oss med jevne mellomrom. 

Båndtrening f.eks så har vi øvd mye på passering. Har en godbit inni hånda på den siden som er mot hunden. Ved passering fokuserte hunden på godbiten, og når hun hadde passert uten å gjøre noe utfall så fikk hun godbiten+skryt. Enkelte ting var mere utfordrende å jobbe med, f.eks joggere (hunden heiv seg rundt å ville løpe sammen med joggere). 

En ting vi dog ikke har fått bukt med er at den eldste bjeffer når det kommer ukjente biler opp oppkjørselen og parkerer utenfor. Kjentfolk bjeffer hun ikke på. Men hun er av vakthundrase, så det ligger nok i instinktet hennes. Var redd for at yngste kom til å herme etter eldste, men hun bjeffer ikke i det hele tatt på folk. 

Vi har også øvd mye på å ikke hoppe opp på folk. Da har vi gjort det sånn fra valpestadiet at hvis de prøver å hoppe opp så snur vi ryggen til og ignorerer. Når de slutter å prøve å hoppe opp så blir det skryt og kos å få. Når det kommer besøk så har vi øvd mye på at de må sitte å vente til besøket kommer til dem for å hilse. Hundene får ikke løpe frem å «overfalle» besøk. Dette også når vi i familien kommer hjem. Ignorerte uønsket oppførsel og belønnet ønsket oppførsel med godbiter

En ting som for oss har vært viktig å øve på hos yngste (som er en rastløs rase med mye energi) er å øve på å være rolig inne. Rotrening for at hun skal slappe av og ikke stresse rundt. Hun har tendensen til trave rundt. Så det er viktig med mental trening i tillegg til fysisk aktivitet hver dag, og at hun fikk hjelp til å finne roen på plassen sin. Rastløsheten har blitt bedre nå som hun nærmer seg to år. Et tips til mental trening som vi fikk, som er veldig enkel, er rett og slett å hive maten hennes på plenen i stedet for i matskåla. Da må hun snuse og jobbe for å finne den. 

Og sånn generelt så har vi tenkt mye vanlig barneoppdragelse når det gjelder valpeoppdragelse, som går nettopp på det med ros. Man kommer langt med det og sunn fornuft 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka om dempende signaler har jeg, den er knallbra.

Takk for flere tips! Hva med klikkertrening, er det noe å teste ut helt fra start?

TS

Anonymkode: 9490d...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Den boka om dempende signaler har jeg, den er knallbra.

Takk for flere tips! Hva med klikkertrening, er det noe å teste ut helt fra start?

TS

Anonymkode: 9490d...376

Klikkertrening er en egen metode som er super på innlæring, og vedlikehold, av øvelser og triks. Det er ikke så relevant når det kommer til hverdagslydighet (gå pent i bånd osv). Men du kan gjerne begynne med det med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde MASSE planer og treningsmetoder klare før vi fikk valpen! Hun skulle bli trent sånn og sånn, og bli sånn og sånn. Men nope, alle hunder er sine egne individer og vår hund ble rett og slett en stor diva med sinnsykt bestemte meninger. Den positive treningen vi skulle gjøre 100% ble ikke vellykket, vi ble mye frustrerte og lei oss rett og slett fordi hun krevde et hav av tålmodighet.

Vi har feilet, og vi har lært. Hunden er vårt familiemedlem og hun får være som hun er.

Anonymkode: 4cd9f...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...