Gå til innhold

Klarte du å holde deg til den hundeoppdragelsen du tenkte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som hadde en klar plan for hvordan du skulle oppdra hunden din - hvordan fungerte det i praksis? Klarte du å holde deg til planen, eller fungerte den ikke så bra som du trodde? Tenkte du f.eks. å kun bruke positiv forsterkning - men endte med å bruke streng stemme?

Hva skulle du ønske du visste før du fikk valpen?

Anonymkode: 9490d...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det klarte jeg ikke gitt. Jeg hadde først bestemt meg for å ikke oppdra henne, fordi den eneste hundeoppdragelsen jeg visste om var undertrykkelse og det var jeg ikke interessert i, da min forrige hund var en omplassering som ikke hadde noe initiativ i seg og hadde dårlig språk fordi hun var blitt oppdratt med "nei, nei nei". Så funket ikke det (selvsagt) og jeg ble nødt til å virkelig sette meg inn i hundetrening. Jeg valgte positiv forsterkning, som funket fantastisk, men på grunn av utålmodighet endte jeg med å være streng for å få henne til å gå og legge seg når hun er masete og jeg er trøtt og lei f.ex. Men har brukt og bruker fortsatt 80% positiv forsterkning. Har aldri "tatt tak i henne" på noen som helst slags måte, selv om jeg hadde ganske store problemer da jeg begynte. Å erstatte hopping, rasing ut av døra, jaging av katter mm. med "sitte for godbiter" funket knall :) 

Anonymkode: 41baf...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk valpen skulle jeg ønske jeg visste hvordan en IKKE normal og stabil valp oppførte seg. Fordi da hadde jeg nok levert valpen tilbake. Nå, etter 4 år med blod, svette og tårer (og selvfølgelig noen solskinnsøyeblikk innimellom) har ting begynt å gå seg til.

Planen var å bruke belønningsbaserte metoder, men når jeg slet som verst og "alle" rundt sa at jeg måtte ta valpen, vise hvem som er sjefen etc etc. hendte det at jeg hevet stemmen, dyttet hunden unna og holdt den fast. De få gangene det skjedde så jeg hvor redd hunden ble og hvordan det påvirket samarbeidet og samholdet, og hvor lang tid det tok å komme seg tilbake til det forholdet vi hadde. Derfor ble det med de få gangene. Jeg lukka ørene for alle tradisjonelle hundeeierne og fokuserte på meg, hunden og belønningsbasert hundehold.

Anonymkode: a94d0...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk valpen så hadde jeg bestemt meg for å trene belønnignsbasert/positivt og hadde gått bort fra tradisjonell trening og tanken om lederskap, ta hunden osv. Jeg har selvsagt også noen ganger blitt irritert og mistet tålmodigheten, men det er unntakstilfellene. Selve oppdragelsen har jeg klart å følge belønningsbasert. Jeg har tatt mange kurs og utdannet meg til instruktør og videre innen problematferd, spesielt siden jeg selv har en hund med utfordringer, slik at jeg har verktøy til å ta tak i det på en god måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har på en måte holdt oss til planen. Vi har to; en gammel og en ung. 

Eller; vi hadde ikke en annen plan enn at vi tenkte vanlig barneoppdragelse. Forsterke positiv adferd og etter beste evne ignorere dårlig adferd. Lese hunden og bli kjent med reaksjonsmønster og kroppsignaler. Fokusere på trygghet og å sosialisere hundene. Øve på å gå pent i bånd. Være rolig inne. 

Den første hunden vår var enkel. Tok ting fort og en veldig rolig og stødig rase. Yngste er av et annet kaliber; første halve året var jeg så sliten at jeg gråt og til tider angret.... men etter at hun fikk sin første løpetid så ble hun mye roligere. Fordelen med yngste er at vi har fått mye «gratis» hundeoppdragelse pga den gamle hunden. Yngste ser hva den gamle gjør og hermer etter adferden til den gamle. 

Vi jobber fortsatt med båndtrening med yngste. Hun kan det i teorien, kommer på plass ved foten når vi sier på plass, men siden hun er medlem i korttidsminneforeninga så er det glemt noen sekunder etter... Hun er god på passering og andre hunder da, det skal hun ha. 

men at jeg aldri har hevet stemmen og sagt nei skal jeg ikke skryte på meg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg flyttet sammen med samboer, tenkte jeg at jeg skulle oppdra dei til å gå finere i bånd og komme ved innkalling. Men jeg blir stadig påminnet om hvorfor jeg aldri skaffet meg hund når jeg vurderte det, og det er blant annet fordi jeg ikke kan dette med hundeoppdragelse. Jeg har ikke tålmodighet til det heller. Og når hundene da ikke har skikkelig oppdragelse, kommer vi jo i en ond sirkel der jeg ikke liker å gå på tur med dei.. 

Jeg forstår ikke greien med at når hunden har stukket av, skal den få skryt når den kommer hjem igjen. Hvorfor skal den da slutte å stikke av, når den får ros? 

Jeg forstår ikke at noen frivillig skaffer seg hannhund, når turen aldri går fremover fordi dei skal markere på alt. Til og med i hagen markerer dei på alt. Stoler, bord, blomsterpotter. Synes det er superekkelt. 

Gidder liksom ikke å plante bærbusker, gressløk, rabarbra osv når det uansett blir brukt som toalett for hundene 🤢 

Og hvordan får mann egentlig to hunder til å slutte å bjeffe når noen ringer på, eller å hoppe ned folk når dei kommer inn døren? Jeg er den eneste dei ikke gjør det med, fordi jeg ikke viser gjensynsglede før dei går vekk fra meg. Men det er sikkert fullstendig feil oppdragelse det også. 

Men for all del. Når vi er inne og slapper av, så liker jeg hundene. Da er dei rolige og koselige. 

Anonymkode: 3efb8...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke greien med at når hunden har stukket av, skal den få skryt når den kommer hjem igjen. Hvorfor skal den da slutte å stikke av, når den får ros?

Og hvordan får mann egentlig to hunder til å slutte å bjeffe når noen ringer på, eller å hoppe ned folk når dei kommer inn døren? Jeg er den eneste dei ikke gjør det med, fordi jeg ikke viser gjensynsglede før dei går vekk fra meg. Men det er sikkert fullstendig feil oppdragelse det også. 

Anonymkode: 3efb8...a0c

1. Fordi hunden ikke har noe konsept om å "stikke av". Hvis det er kjekt å komme til eier så vil hunden gjøre det oftere. Hvis det er ubehagelig å komme til eier (får kjeft) så vil den naturlig nok komme sjeldnere. Hunden lever i nuet og forbinder ikke en konsekvens med noe som skjedde for flere minutter siden. 

Skal du få en hund til å komme på innkalling, så må det være verdt det for hunden. Jeg belønner alltid med godbit når jeg roper på hunden min, og belønner alltid med leverpostei når jeg bruker fløyta, som er min "nødinnkalling". Jeg belønner også når han velger å komme og ta kontakt helt av seg selv. Dermed har jeg en hund som er lett å få kontakt med ute, og som kommer når jeg kaller inn.

 

2. Det du gjør her er riktig. De bjeffer og hopper pga forventning om hilsing og at det er kjekt med besøk. Dette må trenes på i to omganger  - trene på å ikke reagere på lyden av dørklokken og trene på å ikke hoppe. Si også til besøket at de ikke skal gi hundene noe oppmerksomhet før de har roet seg. Ha dem gjerne i bånd slik at de ikke når bort til gjestene. 

 

Her er en video jeg laget som viser hvordan du kan trene bort bjeffing på selve dørklokken. 

 

Endret av Tabris
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigvis ikke! Før vi fikk valpen leste vi oss godt opp og så masse tv-programmer og videoer og la en plan for hvordan vi skulle trene. Dessverre var det programmer og bøker á la Cesar Milan... Etter et par uker med å vise valpen hvem som var sjef fra første stund, "ssst"-ing og "touching" said magefølelsen vår at dette ikke var greit og vi begynte å lete etter alternative metoder. Vi begynte altså ganske raskt med positiv, belønningsbasert trening, men jeg har fortsatt veldig dårlig samvittighet for hvordan vi behandlet den stakkars valpen vår når han kom i hus... 😢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde planer om å være mer streng, feks ikke gi menneskemat (iallfall ikke ved bordet), ikke la sove i seng osv. Sklei helt ut, den fikk jo lov til alt etterhvert, fant ut at hverken jeg eller medeier hadde noe særlig tålmodighet til hundeoppdragelse og vi var ikke konsekvente nok. Var uannsett en rolig og snill hund :) Bjeffet nesten aldri inne, hoppet ikke på folk, ødela ikke ting, husren, sov på gulvet selv om den fikk lov å komme opp i seng osv, kosete og ikke aggresiv. Eneste problemet var at den var utrolig dårlig på innkalling ute så måtte passe mer på og kunne ikke alltid ha den løs.

Anonymkode: 00da7...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du som hadde en klar plan for hvordan du skulle oppdra hunden din - hvordan fungerte det i praksis? Klarte du å holde deg til planen, eller fungerte den ikke så bra som du trodde? Tenkte du f.eks. å kun bruke positiv forsterkning - men endte med å bruke streng stemme?

Hva skulle du ønske du visste før du fikk valpen?

Anonymkode: 9490d...376

Det gikk veldig fint. Når valpen var tjue uker lærte jeg henne å gå fot uten bånd. Leste i bladet fra NKK at da er hunder ekstra lydhøre for akkurat den treningen. Jeg leste mye om hunder. Det er mange år siden, men positiv forsterkning og det å ikke si nei eller kjefte - unntatt når hunden blir tatt på fersken, var anbefalt da også. Var en lettlært rase, men som også måtte aktiviseres. Lærte henne alt, høyre, venstre, sitt, dekk og bli, gå den veien (viste med armen) - så hun stoppet i hvert kryss og så på meg. Lærte henne å søke på spor, trekke lett pulk. Den eneste unoten hun hadde var å ligge i sofaen når ingen så henne. Hun var smart og hørte når jeg kom ned trappa. Kjente at sofaen var varm etter henne, men var ingenting å si. Hun var jo allerede på gulvet. Smart hund. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med hunder, og mange i familien har hatt hunder. «Hundegalskap» er  tydeligvis arvelig.

Har nå hund av samme rase som jeg majoriteten av tiden er vokst opp med, og ser, og har sett at det er indivuelle forskjeller og hensyn som skal tas. Mitt nydelige eksemplar av rasen er lærevillig og lydig, men med en gang mat og matlaging er involvert, tar dette all fokus. 😊

Anonymkode: 6b2bc...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke greien med at når hunden har stukket av, skal den få skryt når den kommer hjem igjen. Hvorfor skal den da slutte å stikke av, når den får ros? 

Anonymkode: 3efb8...a0c

Fordi den ikke tenker "fremtid" når den stikker av, den tenker bare på belønningen i øyeblikket. Så hvis belønningen i øyeblikket er kjeft har den ikke spesielt lyst til å komme når en roper. Har du noen gang sett at det har virket å kjefte på hunden når den kommer tilbake? Noen som har hatt resultater med det? Neppe. Med unntak av at når man kjefter og smeller og "tar den" nok i alle situasjoner, så blir hunden så redd og initiativløs at den ikke gjør noen ting lenger, man får en avstengt hund.

Naboen min hadde en lapphund som stadig stakk av, dem kunne aldri gå løs for den hørte ikke, bare lukket ørene og for avgårde. Jeg tipset dem om å gi reinskav som godbiter og trene på innkallng med det, men det gjorde de aldri. Det gjorde derimot jeg når jeg passet den, og jeg hadde ingen problemer med å gå med den løs. Den kom også bort til meg når den stakk av... Hos dem fikk den vel bare kjeft og misnøye og aldri noe godbiter når den kom tilbake, så de fikk aldri noe orden på det. 

Min egen hund vokter mye og vil også vokte turstien som går nedenfor huset her, noe som resulterer i at jeg kan ikke ha henne løs i hagen. Men for å slippe å ha henne i bånd hver eneste gang hun skal tisse, begynte jeg å gi henne godbiter, også spesielt gode ting som tørrfisk eller et kjøttbein når hun kom tilbake etter å ha tisset, det har resultert i at jeg har en nesten bombesikker innkalling her hjemme, og det "smitter" også på innkallingen på tur. Når hun faktisk stikker hjelper det ikke om jeg er sur når hun kommer tilbake, det forsterker ikke adferden (å komme tilbake) og det gjør ikke forholdet mellom oss noe bedre heller.

 

For viderekomne: 

 

Anonymkode: 41baf...a93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tabris skrev:

1. Fordi hunden ikke har noe konsept om å "stikke av". Hvis det er kjekt å komme til eier så vil hunden gjøre det oftere. Hvis det er ubehagelig å komme til eier (får kjeft) så vil den naturlig nok komme sjeldnere. Hunden lever i nuet og forbinder ikke en konsekvens med noe som skjedde for flere minutter siden. 

Skal du få en hund til å komme på innkalling, så må det være verdt det for hunden. Jeg belønner alltid med godbit når jeg roper på hunden min, og belønner alltid med leverpostei når jeg bruker fløyta, som er min "nødinnkalling". Jeg belønner også når han velger å komme og ta kontakt helt av seg selv. Dermed har jeg en hund som er lett å få kontakt med ute, og som kommer når jeg kaller inn.

 

2. Det du gjør her er riktig. De bjeffer og hopper pga forventning om hilsing og at det er kjekt med besøk. Dette må trenes på i to omganger  - trene på å ikke reagere på lyden av dørklokken og trene på å ikke hoppe. Si også til besøket at de ikke skal gi hundene noe oppmerksomhet før de har roet seg. Ha dem gjerne i bånd slik at de ikke når bort til gjestene. 

 

Her er en video jeg laget som viser hvordan du kan trene bort bjeffing på selve dørklokken. 

 

Hva gir du hunden, så den ikke får dårlig mage av alle godbitene? Jeg har prøvd med diverse hundesnacks, men ender opp med å vaske diaré samme kveld eller neste dag😜

Anonymkode: 3efb8...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi den ikke tenker "fremtid" når den stikker av, den tenker bare på belønningen i øyeblikket. Så hvis belønningen i øyeblikket er kjeft har den ikke spesielt lyst til å komme når en roper. Har du noen gang sett at det har virket å kjefte på hunden når den kommer tilbake? Noen som har hatt resultater med det? Neppe. Med unntak av at når man kjefter og smeller og "tar den" nok i alle situasjoner, så blir hunden så redd og initiativløs at den ikke gjør noen ting lenger, man får en avstengt hund.

Naboen min hadde en lapphund som stadig stakk av, dem kunne aldri gå løs for den hørte ikke, bare lukket ørene og for avgårde. Jeg tipset dem om å gi reinskav som godbiter og trene på innkallng med det, men det gjorde de aldri. Det gjorde derimot jeg når jeg passet den, og jeg hadde ingen problemer med å gå med den løs. Den kom også bort til meg når den stakk av... Hos dem fikk den vel bare kjeft og misnøye og aldri noe godbiter når den kom tilbake, så de fikk aldri noe orden på det. 

Min egen hund vokter mye og vil også vokte turstien som går nedenfor huset her, noe som resulterer i at jeg kan ikke ha henne løs i hagen. Men for å slippe å ha henne i bånd hver eneste gang hun skal tisse, begynte jeg å gi henne godbiter, også spesielt gode ting som tørrfisk eller et kjøttbein når hun kom tilbake etter å ha tisset, det har resultert i at jeg har en nesten bombesikker innkalling her hjemme, og det "smitter" også på innkallingen på tur. Når hun faktisk stikker hjelper det ikke om jeg er sur når hun kommer tilbake, det forsterker ikke adferden (å komme tilbake) og det gjør ikke forholdet mellom oss noe bedre heller.

 

For viderekomne: 

 

Anonymkode: 41baf...a93

Takk for lang og god forklaring 😊 jeg har ikke kjeftet, men aldri skjønt hvorfor det er feil. Hunden kommer jo bare tilbake fordi han er så sliten og lei, og da vil han hjem. En time seinere kan han han springe mellom bena mine i det jeg bruker for lang tid ut døren. Er ganske lei av å gå sidelengs inn og ut dørene 

Anonymkode: 3efb8...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tabris skrev:

. Fordi hunden ikke har noe konsept om å "stikke av". Hvis det er kjekt å komme til eier så vil hunden gjøre det oftere. Hvis det er ubehagelig å komme til eier (får kjeft) så vil den naturlig nok komme sjeldnere. Hunden lever i nuet og forbinder ikke en konsekvens med noe som skjedde for flere minutter siden. 

Dette!👍

Hunden får ikke «skryt» for å stkke av, den får «skryt» for å komme hjem. Jeg vokste opp med verdens gladeste Labrador, som med sine lyster av og til stakk av på egne veier. Han fikk alltid kos og kjærlighet da han enten ble «fanget opp» med bil, eller vendte hjem etter  på egenhånd.

Hunder innehar ikke menneskers psyke.

Anonymkode: 6b2bc...ece

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva gir du hunden, så den ikke får dårlig mage av alle godbitene? Jeg har prøvd med diverse hundesnacks, men ender opp med å vaske diaré samme kveld eller neste dag😜

Anonymkode: 3efb8...a0c

Jeg bruker rått tørket kjøtt og fisk som jeg tørker på 40C i stekeovnen.

Anonymkode: 41baf...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gir du hunden, så den ikke får dårlig mage av alle godbitene? Jeg har prøvd med diverse hundesnacks, men ender opp med å vaske diaré samme kveld eller neste dag😜

Anonymkode: 3efb8...a0c

Hunder er forskjellige. Noen er mer sensitive i magen enn andre. Jeg er heldig og har en hund som tåler det meste. Jeg gir for det meste godbiter fra dyrebutikk av god kvalitet (inneholder hovedsakelig bare kjøtt), og noen ganger pølse, skinke eller pålegg.

Jeg bruker også tørrforet hans som godbiter. Han får ikke mat i skål, alt blir brukt til trening.

Du kan jo starte med å se på hvilken proteinkilde (kjøtttype) det er i tørrforet du gir. Sjansen er stor for at hunden din vil tåle det kjøttet rent. Du kan enten kjøpe en filet og steke og gi kjøttet rent som godbiter, eller se om du finner godbiter i dyrebutikken som bare inneholder den kjøtttypen og ikke masse annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Jeg spør fordi jeg leser om belønningsbasert trening og ønsker å bruke det på min hund når den tid kommer. Men erfarne hundeeiere i omgangskretsen mener at dette aldri kommer til å funke og at man MÅ korrigere og si nei i tillegg. Må man det, og i så fall hvordan?

Anonymkode: 9490d...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Å trene hunden har vi fått til ganske greit. Bjeffing, gå i bånd, osv. er ikke noe problem. Vi har på en måte «fått til» det vi selv mener er viktigst. 

Verre er det mer regler og grenser hjemme. Sambo og egentlig hele hans familie er vant til masete hunder som gjør det de vil, opp i senga, sofaen, hyper ved besøk og tigging har vært kjennetegn på alle hundene i deres familie. Sambo er forøvrig enig i at de hundene har vært slitsomme, men han glemmer ofte hva vår hund har lov til og ikke, og når du først begynner å la noe passere så må man være dobbelt påpasselig for å få det til å gå på gli igjen og der har vi ikke fulgt opp.

Anonymkode: 2df42...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for mange svar! Jeg spør fordi jeg leser om belønningsbasert trening og ønsker å bruke det på min hund når den tid kommer. Men erfarne hundeeiere i omgangskretsen mener at dette aldri kommer til å funke og at man MÅ korrigere og si nei i tillegg. Må man det, og i så fall hvordan?

Anonymkode: 9490d...376

Nei, man må ikke det. Men skal man få det til belønningsbasert så må man ha gode verktøy som fungerer. I tillegg må man endre litt hvordan man tenker om hund. F.eks:

- Lederskap er foreldet og ikke lenger relevant mellom hund og eier
- En hund vil aldri vite at den har gjort noe "galt" eller noe den "ikke har lov til". En hund gjør det som lønner seg for den til enhver tid.
- Tidligere så har man oppdratt hunder med å vente til de gjør feil, og så straffe dem for det. (Rykke i båndet når de drar, kjefte og si "nei" når de hopper på folk osv). Med belønningsbasert trening så er man i heller i forkant. Hvis hunden din drar i bånd - bruk godbitsøk og kontakttrening for å roe den ned. Hvis du vet hunden din kommer til å hoppe på gjestene, ta den i bånd og hold den utenfor gjestenes rekkevidde.
- Det å kjefte og straffe fungerer i noen tilfeller. Dvs at hvis ubehaget den påføres er sterkt nok, så vil den bli passifisert. Evt lære å unngå atferden når eier ser på. (F.eks om man sier strengt "nei!" når hunden tar mat fra bordet, så kan den lære seg å stjele enda raskere når eier snur ryggen til - fordi den har lært at den må gjøre det når eier ikke ser på, ellers blir han/hun sint). Men det kan medføre en del mer negative konsekvenser ved bruk av ubehag (passivitet, utrygghet, i noen tilfeller aggresjon der hunden tar igjen, evt overført aggresjon til andre hunder(barn)

Min hund er oppdratt med belønningsbasert trening. Han vet ikke hva "nei" betyr. Ikke fordi jeg driver "fri barneoppdragelse", men fordi jeg ikke har behov for å kjefte på hunden min for å få ham til å gjøre det jeg vil. 

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...