Gå til innhold

Operere ut visdomstann kirurgisk - spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opererte ut begge nede kirurgisk. Jeg måtte spise kald mat i 24 timer etterpå (yoghurt etc) og så spiste jeg vel myk mat i en uke etterpå, eller var det 10 dager, husker ikke. Til jeg fikk fjerna stingene. Klarte ikke gape noe særlig før stingene var tatt (ble skjært mye i tannkjøttet, fikk 4 sting på hver side).

Spiste mye yoghurt, potetmos, suppe og fløyelsgrøt. Jeg kjøpte slik lapskaus på boks som jeg krakka med gaffel, da gikk det greit å spise. Pannekaker/vafler kunne jeg spise med fortennene.

husker det var ekkelt å svelge en stund for det ble på en måte vakuum i hullene, Helt normalt :) Selv om jeg ble sydd så åpnet hullene seg litt etter de tok stingene, så viktig å skylle masse etter du har spist :)

Ingenting å Grue seg til :) ddu blir godt bedøvd og tatt vare på. Jeg følte meg tryggere der jeg var enn hos selve tannlegen i hvertfall.

Endret av DysterPytten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, mammamora90 skrev:

Jeg klarte ikke gape noe særlig høyt de første dagene, så det gikk stort sett i yoghurt og supper. Hos meg tok det 1.5 time å få ut visdomstannen. Tannlegen måtte kløyve den i flere biter så jeg var ganske mørbanket etterpå. 

Jeg klarte å spise vanlig mat etter ca to uker, jeg kunne nok spist vanlig mat før det og, men jeg var blant de uheldige som fikk nerveskade som gjorde at jeg mistet følelsen i halve underleppen og tannbeinet. Det gjorde det veldig ubehagelig å tygge når jeg ikke var vant med det. Det er snart 3 måneder siden og jeg har fått tilbake mye av følelsen nå, (pluss at jeg er blitt litt mer vant med å ha det slik) så nå går det greit. 

Jeg har også fått nerveskade. Har fått tilbake litt følelse, men er fortsatt nummen på utsiden og innsiden av kinnet. Men så lenge det ikke henger er det greit. Det kan bli bedre opptil 6 mnd fikk jeg beskjed om. Etter det så vil det forbli en nerveskade. For min del så er det snart 4 år siden, så jeg blir ikke bedre.

Anonymkode: 01f22...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, DysterPytten skrev:

Jeg opererte ut begge nede kirurgisk. Jeg måtte spise kald mat i 24 timer etterpå (yoghurt etc) og så spiste jeg vel myk mat i en uke etterpå, eller var det 10 dager, husker ikke. Til jeg fikk fjerna stingene. Klarte ikke gape noe særlig før stingene var tatt (ble skjært mye i tannkjøttet, fikk 4 sting på hver side).

Spiste mye yoghurt, potetmos, suppe og fløyelsgrøt. Jeg kjøpte slik lapskaus på boks som jeg krakka med gaffel, da gikk det greit å spise. Pannekaker/vafler kunne jeg spise med fortennene.

husker det var ekkelt å svelge en stund for det ble på en måte vakuum i hullene, Helt normalt :) Selv om jeg ble sydd så åpnet hullene seg litt etter de tok stingene, så viktig å skylle masse etter du har spist :)

Ingenting å Grue seg til :) ddu blir godt bedøvd og tatt vare på. Jeg følte meg tryggere der jeg var enn hos selve tannlegen i hvertfall.

Takk for tips. Hørtes ikke godt ut. Men det er vel godt når man er ferdig? Visdomstenner er noe herk. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått nerveskade. Har fått tilbake litt følelse, men er fortsatt nummen på utsiden og innsiden av kinnet. Men så lenge det ikke henger er det greit. Det kan bli bedre opptil 6 mnd fikk jeg beskjed om. Etter det så vil det forbli en nerveskade. For min del så er det snart 4 år siden, så jeg blir ikke bedre.

Anonymkode: 01f22...195

Er du samme person? Uff! Nerveskade.. hørtes fælt ut 😢

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ariana807 skrev:

Det er normalt å grue seg til noe man ikke har opplevd før. Men dette går nok veldig fint. 

Dette var også første gang jeg trakk tenner, og jeg tror kanskje jeg er glad jeg måtte operere ut, fremfor å måtte trekke første gangen 😅 jeg følte meg tryggere 😊

Ja, helt sikkert. Har hatt vondt i flere måneder, så gleder meg til å bli ferdig. 

Å ja, ja glad vi har bedøvelse. Håper det hjelper på smerten.. 🙂

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Hørtes ikke godt ut. Men det er vel godt når man er ferdig? Visdomstenner er noe herk. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Å få fjerna visdomstennene mine er det beste jeg noen gang har opplevd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, DysterPytten skrev:

Å få fjerna visdomstennene mine er det beste jeg noen gang har opplevd 😅

Ja, men før tenkte jeg på. Etterpå når alt har grodd og man er ferdig er det nok godt. Men min verker noe sykt, det er noe herk. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut en visdomstann som lå nede på kjevebenet for 3 måneder siden. De måtte herje rundt ganske mye for å få den ut, endte med at de måtte bore den opp i småbiter for å få den ut. 

Spiste myk mat i ca. 1,5 måned etter. Husker at jeg spiste pizza ca. 1 måned etter, og var så uheldig å tygge feil på den knallharde, sprøstekte kanten av pizzaen. Det var himla vondt! 

Smertene ga seg rundt 6 uker etter inngrepet. 

Anonymkode: e398b...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opererte ut en visdomstann som lå nede på kjevebenet for 3 måneder siden. De måtte herje rundt ganske mye for å få den ut, endte med at de måtte bore den opp i småbiter for å få den ut. 

Spiste myk mat i ca. 1,5 måned etter. Husker at jeg spiste pizza ca. 1 måned etter, og var så uheldig å tygge feil på den knallharde, sprøstekte kanten av pizzaen. Det var himla vondt! 

Smertene ga seg rundt 6 uker etter inngrepet. 

Anonymkode: e398b...3c9

Oi, du var veldig uheldig da. Det er nok ikke vanlig..

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men før tenkte jeg på. Etterpå når alt har grodd og man er ferdig er det nok godt. Men min verker noe sykt, det er noe herk. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Ja, hadde betennelser i mine, samt at de lå på langs med kjevebeinet og pressa inn i tennene på siden. De kom aldri opp, så betennelsen var alltid lukka nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, DysterPytten skrev:

Ja, hadde betennelser i mine, samt at de lå på langs med kjevebeinet og pressa inn i tennene på siden. De kom aldri opp, så betennelsen var alltid lukka nedi der.

Uff. Hørtes forferdelig vondt ut. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vipser skrev:

Jeg klarte å få et riskorn nedi hullet, på høykant liksom. Det synes jeg er festlig nå, men slet litt med å få det ut 😂 jeg spiste suppe første dagen, og vanlig etter det. 

Om du ikke har brukt corsodyl tidlig, vær forberedt på at tunga di blir nummen noen timer etter skylling. Ikke nummen som i ubrukelig, men veldig merkelig følelse (kan være bare meg). 

Haha samme her. Fikk et stort frø nedi der og måtte ha hjelp av familiemedlem til å plukke den ut med pinsett 😂. Jeg skylte med natriumklorid etter hvert måltid med sprøyte og så skylte jeg morgen og kveld med corsodyl uten sprøyte.

Anonymkode: d35d2...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste som vanlig, bare litt saktere:P Hadde kun behov for vanlig ibux, selv om jeg fikk resept på sterkere saker. Å operere ut en visdomstann kirurgisk oppleves ikke så annerledes fra pasienten sin side. Du får bedøvelse slik som når man borrer, så borres tannen i stykker og tas ut i mindre biter(den knekkelyden er litt nasty da, men fult overlevbart!) Du får et operasjonslaken over deg så det ser noe dramatisk ut, men det er fort overstått. Om det hjelper så hadde jeg faktisk ikke behov for smertestillende på tann nr. to i det hele tatt:)

Anonymkode: e4331...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste som vanlig, bare litt saktere:P Hadde kun behov for vanlig ibux, selv om jeg fikk resept på sterkere saker. Å operere ut en visdomstann kirurgisk oppleves ikke så annerledes fra pasienten sin side. Du får bedøvelse slik som når man borrer, så borres tannen i stykker og tas ut i mindre biter(den knekkelyden er litt nasty da, men fult overlevbart!) Du får et operasjonslaken over deg så det ser noe dramatisk ut, men det er fort overstått. Om det hjelper så hadde jeg faktisk ikke behov for smertestillende på tann nr. to i det hele tatt:)

Anonymkode: e4331...3b9

Å ja, er det slik de gjør det? Har aldri borret før. Har hørt det er vondt uten bedøvelse. 

Jeg kan ikke ta ibux. Håper det hjelper med Paracet. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.5.2019 den 19.18, alltid presis skrev:

Jeg fikk med meg et ark der all nødvendig informasjon sto. Jeg skulle spise mykt de første dagene, og mat uten rusk som kunne legge seg i sårene. Måtte selvsagt være forsiktig med tannbørsten på den siden, og skulle skylle med Corsodyl. 

Stingene løste seg opp selv, og nederst ble det lagt en antibiotikastrimmel som jeg skulle dra ut etter en uke. Det grudde jeg meg fælt til, men det gikk helt fint.

Opererte ut to tenner på samme side i lokalbedøvelse. Gikk så bra, så. :) 

Fikk du vondt i kjeven etterpå? Jeg sliter sånn med kjeven som har blitt så stiv og rar. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden
På 19.5.2019 den 7.17, AnonymBruker skrev:

Fikk du vondt i kjeven etterpå? Jeg sliter sånn med kjeven som har blitt så stiv og rar. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Ja, kjevemusklene verket litt en stund. Det er helt normalt å bli stiv og vond i kjeven etter å ha gapet lenge, pluss en tannlege som sliter og drar i fjeset vårt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du skal til oralkirurg(?) med en gang vil det nok gå relativt bra og gå fort over. Jeg startet hos vanlig tannlege da jeg skulle ta den første tannen, og etter to timer måtte han og kollegaen gi opp og sendte meg til kirurg... etter seks timer var tannen ute. jeg spiste vel smertestillende i flerfoldige uker. Jeg spiste normalt ganske fort, men jeg var så hoven og hadde et enormt hull og gud vet hva.

Tann nr to tok jeg hos oralkirurgen med en gang så det gikk mye lettere. Da ble tannen delt i fire og jeg satt ikke så lenge. Ikke var jeg hoven og hadde vondt så lenge heller.

Jeg ville bare kjent etter og spist flytende noen dager til det føles ok. Det kjenner man rett og slett. Og du skal jo få med info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte på begge sider samtidig, så jeg kunne ikke spise noe som helst fast føde egentlig.  Anbefaler å kjøpe inn masse suppe, potetmos, grøt og lignende. Etter noen dager prøvde jeg å moste litt vanlig mat eller skjære i veeeldig små biter og tygde forsiktig. Det mest irriterende var at det samler seg matrester nedi hullene, og det er ikke lurt å drive å grave nedi der de første dagene. Ikke alltid alt går vekk med munnskyll heller. 

Ps; kan være lurt å kjøpe litt enkle supper og lignende, i tilfelle du har veldig vondt. Ikke fristende å lage mat med veldig smerte. Jeg fikk både sterkere ibux, paracet og paralgin forte på resept, og måtte tilbake for å få mer paralgin forte fordi jeg hadde så vondt. Men det spørs nok veldig på person til person :) 

Endret av pessimistisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...