Gå til innhold

Operere ut visdomstann kirurgisk - spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter tannen er operert ut, kommer tannlegen til å sy. 

Regner med det blir ømt i noen dager. Hva skal jeg handle inn på forhånd av mat jeg kan spise? Hva kan jeg egentlig spise den neste uken/e? 

Vil kun ha råd fra noen som har vært igjennom det selv. På forhånd tusen takk! 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiste vanlig fra dagen etter. Bare husk å skylle godt, for matrester har det med å legge seg rundt omkring. Selv om man er sydd så kan det være noen lommer der. Jeg tygde på den andre siden noen dager også var det greit. 

Anonymkode: 01f22...195

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt flytende 3 dager, men det var kanskje fordi jeg tok to tenner på samme side samtidig. 

Anonymkode: 75581...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble anbefalt flytende 3 dager, men det var kanskje fordi jeg tok to tenner på samme side samtidig. 

Anonymkode: 75581...746

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste vanlig fra dagen etter. Bare husk å skylle godt, for matrester har det med å legge seg rundt omkring. Selv om man er sydd så kan det være noen lommer der. Jeg tygde på den andre siden noen dager også var det greit. 

Anonymkode: 01f22...195

 Okay tusen takk 😊

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et sting i hver side av snittet bare, med et stort åpent hull i midten. Det er for at det skal gro innenfra og hindre at det blir infeksjon. Jeg spiste normalt fra dagen etter og skylte med sprøyte jeg fikk fra oralkirurgen. Handlet mat rett etter jeg hadde vært der jeg. Er jo ikke som om at man blir handlingslammet etterpå.

Anonymkode: d35d2...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste flytende samme dag og dagen etter, og gikk over til bløt mat etter det. Som feks potetmos.

Kjøp inn yoghurt, is, rett i koppen, lag potetmos osv. jeg kjøpte proteinpudding også, og det var veldig godt. Mettet mye til å være bløt mat, smoothie, juice osv.

 

Anonymkode: 5089b...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste som vanlig. Var litt stiv i kjeven etter å ha gapt i to timer (ja, de slet med å få den ut). Det jeg syntes var mest irriterende var når maten samlet seg på tråden. Legen sydde slik at der ikke var noe hull som maten kunne komme inn i. 

Anonymkode: 71bfa...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fjernet 2 stk. med lokal bedøvelse.

Rett etter gikk og spiste hamburger ,sånn med forsatt bedøvet munn. Gikk ikke bra da stingene løsna så måte igjen til tannlege dagen etter for å få nye. Sa ikke at jeg spiste hamburger så tannlege trudde at han gjøre dårlig jobb første gang. Lol. 

2 uker senere fjerna jeg stingene selv på badet. Gadd ikke å gå til han igjen. 

Anonymkode: 08a18...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk et sting i hver side av snittet bare, med et stort åpent hull i midten. Det er for at det skal gro innenfra og hindre at det blir infeksjon. Jeg spiste normalt fra dagen etter og skylte med sprøyte jeg fikk fra oralkirurgen. Handlet mat rett etter jeg hadde vært der jeg. Er jo ikke som om at man blir handlingslammet etterpå.

Anonymkode: d35d2...b65

Altså jeg tenkte å handle før, fordi jeg skal ta en beroligende før jeg skal til tannlegen, og den varer en stund. Jeg blir litt rar og surrete. Derfor tenkte jeg at det er greit å handle dagen før, så jeg kan dra rett hjem etter jeg har vært hos tannlegen. 

Jeg fikk beskjed om å skylle med corsodyl. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk fjernet 2 stk. med lokal bedøvelse.

Rett etter gikk og spiste hamburger ,sånn med forsatt bedøvet munn. Gikk ikke bra da stingene løsna så måte igjen til tannlege dagen etter for å få nye. Sa ikke at jeg spiste hamburger så tannlege trudde at han gjøre dårlig jobb første gang. Lol. 

2 uker senere fjerna jeg stingene selv på badet. Gadd ikke å gå til han igjen. 

Anonymkode: 08a18...0cf

Jeg skal få sting som løsner eller går i oppløsning av seg selv. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden

Jeg fikk med meg et ark der all nødvendig informasjon sto. Jeg skulle spise mykt de første dagene, og mat uten rusk som kunne legge seg i sårene. Måtte selvsagt være forsiktig med tannbørsten på den siden, og skulle skylle med Corsodyl. 

Stingene løste seg opp selv, og nederst ble det lagt en antibiotikastrimmel som jeg skulle dra ut etter en uke. Det grudde jeg meg fælt til, men det gikk helt fint.

Opererte ut to tenner på samme side i lokalbedøvelse. Gikk så bra, så. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, alltid presis skrev:

Jeg fikk med meg et ark der all nødvendig informasjon sto. Jeg skulle spise mykt de første dagene, og mat uten rusk som kunne legge seg i sårene. Måtte selvsagt være forsiktig med tannbørsten på den siden, og skulle skylle med Corsodyl. 

Stingene løste seg opp selv, og nederst ble det lagt en antibiotikastrimmel som jeg skulle dra ut etter en uke. Det grudde jeg meg fælt til, men det gikk helt fint.

Opererte ut to tenner på samme side i lokalbedøvelse. Gikk så bra, så. :) 

Okay. Så flott! Tusen takk! 😊😊

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste youghurt og is 😊 samme dagen og dagen etterpå. Men nå opererte de ut alle de fire visdomstennene mine samtidig siden jeg tok full narkose pga. tannlegeskrekk og angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte å få et riskorn nedi hullet, på høykant liksom. Det synes jeg er festlig nå, men slet litt med å få det ut 😂 jeg spiste suppe første dagen, og vanlig etter det. 

Om du ikke har brukt corsodyl tidlig, vær forberedt på at tunga di blir nummen noen timer etter skylling. Ikke nummen som i ubrukelig, men veldig merkelig følelse (kan være bare meg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zaga skrev:

Spiste youghurt og is 😊 samme dagen og dagen etterpå. Men nå opererte de ut alle de fire visdomstennene mine samtidig siden jeg tok full narkose pga. tannlegeskrekk og angst.

Oi. Uff da. Jeg trenger heldigvis kun å opere ut en. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vipser skrev:

Jeg klarte å få et riskorn nedi hullet, på høykant liksom. Det synes jeg er festlig nå, men slet litt med å få det ut 😂 jeg spiste suppe første dagen, og vanlig etter det. 

Om du ikke har brukt corsodyl tidlig, vær forberedt på at tunga di blir nummen noen timer etter skylling. Ikke nummen som i ubrukelig, men veldig merkelig følelse (kan være bare meg). 

Har aldri opplevd at tunga blir nummen. Men at man mister litt smaksløkene. Man har den sterke corsodyl smaken i munn ganske lenge. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De sydde hos meg, sting som løste seg opp av seg selv. 

En ting jeg kan si er at trådene får en grusom smak 😬 Måtte skulle med sån «corsylan» (husker ikke helt, noe klorheksidin greier). Tror kanskje denne smaken, og matredter og div. satte seg i trådene 😅😬

Uansett, jeg fikk ikke direkte noen sdvarsel mot å ikke spise noe spesielt, men hadde ikke lyst selv til å spise alt mulig, da hele siden gjorde vondt. Spiste på en side av munnen en god stund (jeg tok både oppe og nede samtidig, kan hende det hadde en innvirkning). 

Jeg var hoven og vonn i 2 uker 😬 men har skjønt at folk reagerer annerledes. De måtte «herje» en del med meg. 

Så det aller værste med hele greia var ikke selve trekkinga, men hele perioden etterpå 😅😂 

Men gikk helt fint til slutt. Du vil få et liten ... ikke direkte grop, men ja lavere nivå av tannkjøtt det med det samme. Aner ikke hvor lang tid det tok, men nå flere år etterpå så er det helt «vokst» opp :) (tok nok ikke flere år, men la ikke direkte merke til akkruat når flaten «hevet» seg til samme nivå som tennene) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ariana807 skrev:

De sydde hos meg, sting som løste seg opp av seg selv. 

En ting jeg kan si er at trådene får en grusom smak 😬 Måtte skulle med sån «corsylan» (husker ikke helt, noe klorheksidin greier). Tror kanskje denne smaken, og matredter og div. satte seg i trådene 😅😬

Uansett, jeg fikk ikke direkte noen sdvarsel mot å ikke spise noe spesielt, men hadde ikke lyst selv til å spise alt mulig, da hele siden gjorde vondt. Spiste på en side av munnen en god stund (jeg tok både oppe og nede samtidig, kan hende det hadde en innvirkning). 

Jeg var hoven og vonn i 2 uker 😬 men har skjønt at folk reagerer annerledes. De måtte «herje» en del med meg. 

Så det aller værste med hele greia var ikke selve trekkinga, men hele perioden etterpå 😅😂 

Men gikk helt fint til slutt. Du vil få et liten ... ikke direkte grop, men ja lavere nivå av tannkjøtt det med det samme. Aner ikke hvor lang tid det tok, men nå flere år etterpå så er det helt «vokst» opp :) (tok nok ikke flere år, men la ikke direkte merke til akkruat når flaten «hevet» seg til samme nivå som tennene) :) 

Oi, jeg har ikke plass i kjeven til at visdomstannen kommer ut, så driver å borrer i nerven til tannen ved siden av. Derfor må jeg operere den ut, så den andre tannen ikke dør. 

Gruer meg litt, men det går sikker bra. Har aldri trukket noen tenner før, så det er litt ekkelt at første gang jeg skal trekke må jeg gjøre det kirurgisk. Håper ikke jeg får kink i nakken. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke gape noe særlig høyt de første dagene, så det gikk stort sett i yoghurt og supper. Hos meg tok det 1.5 time å få ut visdomstannen. Tannlegen måtte kløyve den i flere biter så jeg var ganske mørbanket etterpå. 

Jeg klarte å spise vanlig mat etter ca to uker, jeg kunne nok spist vanlig mat før det og, men jeg var blant de uheldige som fikk nerveskade som gjorde at jeg mistet følelsen i halve underleppen og tannbeinet. Det gjorde det veldig ubehagelig å tygge når jeg ikke var vant med det. Det er snart 3 måneder siden og jeg har fått tilbake mye av følelsen nå, (pluss at jeg er blitt litt mer vant med å ha det slik) så nå går det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, jeg har ikke plass i kjeven til at visdomstannen kommer ut, så driver å borrer i nerven til tannen ved siden av. Derfor må jeg operere den ut, så den andre tannen ikke dør. 

Gruer meg litt, men det går sikker bra. Har aldri trukket noen tenner før, så det er litt ekkelt at første gang jeg skal trekke må jeg gjøre det kirurgisk. Håper ikke jeg får kink i nakken. 

Anonymkode: 524cf...f2f

Det er normalt å grue seg til noe man ikke har opplevd før. Men dette går nok veldig fint. 

Dette var også første gang jeg trakk tenner, og jeg tror kanskje jeg er glad jeg måtte operere ut, fremfor å måtte trekke første gangen 😅 jeg følte meg tryggere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...