Gå til innhold

Overstadig turglad pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må nok utdype litt her, ja.. Først og fremst vil jeg si at jeg får hjelp for utryggheten både på helsestasjonen og hos psykolog. For det andre mener jeg ikke at far skal legge hobbyene sine på hylla, selvfølgelig ikke. Jeg har prøvd å finne et kompromiss, men far sier at han ikke får koblet av skikkelig med mindre det er en "skikkelig" tur, altså st han er borte minst en dag. 

Men.. Jeg synes det er for tidlig å dra fra henne. Far har mye jobbreiser, og jeg synes det faktisk er nok fravær for far mtp at hun er så liten. Det har ingenting å si hvorfor far er borte, men jeg mener det bør unngås mest mulig før barnets tilknytning er formet skikkelig. Altså er det hovedsakelig av hensyn til henne jeg mener dette, jeg prøver ikke å være en sur kjærring som nekter han å dra noe sted fordi jeg ikke vil være alene. 

Jeg er heller ingen fan av veldig tradisjonelle kjønnsroller. Jeg synes at vi er to om dette, og så lenge det ikke er mulighet for mor å reise vekk over lengre tid, bør det unngås for far også. Jeg vil begge skal investere mest mulig tid sammen med babyen og heller være flinke til å avlaste hverandre i hverdagen. Det er ingen problem at far drar noen timer en ettermiddag og fisker, eller trasker seg en tur på ski, men han sier altså selv at det ikke er nok. 

 

Anonymkode: 6e529...2a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nok utdype litt her, ja.. Først og fremst vil jeg si at jeg får hjelp for utryggheten både på helsestasjonen og hos psykolog. For det andre mener jeg ikke at far skal legge hobbyene sine på hylla, selvfølgelig ikke. Jeg har prøvd å finne et kompromiss, men far sier at han ikke får koblet av skikkelig med mindre det er en "skikkelig" tur, altså st han er borte minst en dag. 

Men.. Jeg synes det er for tidlig å dra fra henne. Far har mye jobbreiser, og jeg synes det faktisk er nok fravær for far mtp at hun er så liten. Det har ingenting å si hvorfor far er borte, men jeg mener det bør unngås mest mulig før barnets tilknytning er formet skikkelig. Altså er det hovedsakelig av hensyn til henne jeg mener dette, jeg prøver ikke å være en sur kjærring som nekter han å dra noe sted fordi jeg ikke vil være alene. 

Jeg er heller ingen fan av veldig tradisjonelle kjønnsroller. Jeg synes at vi er to om dette, og så lenge det ikke er mulighet for mor å reise vekk over lengre tid, bør det unngås for far også. Jeg vil begge skal investere mest mulig tid sammen med babyen og heller være flinke til å avlaste hverandre i hverdagen. Det er ingen problem at far drar noen timer en ettermiddag og fisker, eller trasker seg en tur på ski, men han sier altså selv at det ikke er nok. 

 

Anonymkode: 6e529...2a2

At det hindrer tilknytning gjør det i alle fall ikke. Så for barnets del er det helt innafor at han er borte en helg. Det gjør overhodet ingenting.

Du må vel heller spørre deg selv om du virkelig er ærlig når du mener det handler om babyen. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Første av mange da eller??

Anonymkode: 6f91c...65a

Første av mange da eller hva da med behov for to spørsmålstegn?

Anonymkode: 0a3c8...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig heldig barnet ditt er som har en turglad pappa. Dette kommer til å bli en berikelse i oppveksten til barnet. 

La han dra på tur. Da får du nok tilbake en fornøyd og opplagt mann.

Du liker hest og han friluftsliv. Kan dere ikke prøve å kombinere det en gang? Og kan dere ikke alle dra på tur sammen? Trenger ikke dra så langt og ikke trenger det koste så mye. Går kjempefint med baby i telt. Det er noe dere kan få mye glede av.

Du skriver at du er redd/utrygg på å være alene med baby. Kan kanskje være lurt å snakke med noen om hvordan du føler. Kanskje helsestasjonen? 

Anonymkode: 1b317...1fc

Sikkert. Men hvorfor i alle dager skal pappa dra på tur og komme hjem fornøyd og opplagt når TS sliter med søvn og sannsynligvis ikke har vært opplagt på månedsvis? TS er i tillegg utrygg, hun har fått sitt første barn og utrygghet i forbindelse med det er jo helt vanlig. 

10 minutter siden, Vera Vinge skrev:

 

Men jeg syns ikke det er så unormalt at man ikke ønsker å være en helg alene med sitt første barn når babyen bare er 3 mnd. Tror mange ville vegre seg for det uavhengig av om de sliter med å være alene med barnet sitt. Så jeg ville strukket meg for at han skulle fått en sånn tur snart, men kan han ikke vente et par mnd? Du ofrer mye for babyen, med nattamminger og problemer med å sovne igjen, pluss har babyen hele dagen. Da skulle det bare mangle at far også ofrer noe. 

 Helt enig! 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nok utdype litt her, ja.. Først og fremst vil jeg si at jeg får hjelp for utryggheten både på helsestasjonen og hos psykolog. For det andre mener jeg ikke at far skal legge hobbyene sine på hylla, selvfølgelig ikke. Jeg har prøvd å finne et kompromiss, men far sier at han ikke får koblet av skikkelig med mindre det er en "skikkelig" tur, altså st han er borte minst en dag. 

Men.. Jeg synes det er for tidlig å dra fra henne. Far har mye jobbreiser, og jeg synes det faktisk er nok fravær for far mtp at hun er så liten. Det har ingenting å si hvorfor far er borte, men jeg mener det bør unngås mest mulig før barnets tilknytning er formet skikkelig. Altså er det hovedsakelig av hensyn til henne jeg mener dette, jeg prøver ikke å være en sur kjærring som nekter han å dra noe sted fordi jeg ikke vil være alene. 

Jeg er heller ingen fan av veldig tradisjonelle kjønnsroller. Jeg synes at vi er to om dette, og så lenge det ikke er mulighet for mor å reise vekk over lengre tid, bør det unngås for far også. Jeg vil begge skal investere mest mulig tid sammen med babyen og heller være flinke til å avlaste hverandre i hverdagen. Det er ingen problem at far drar noen timer en ettermiddag og fisker, eller trasker seg en tur på ski, men han sier altså selv at det ikke er nok. 

 

Anonymkode: 6e529...2a2

Når far i tillegg har endel jobbreiser så må han faktisk velge - ikke bare nå, men fremover.

Det er sånn det er å ha barn.

Mannen min svarte i starten akkurat som deg; ved å indirekte eller direkte klandre meg. Men han skjønte etterhvert det jeg visste og innfant meg med før vi fikk barn - at sånn er det faktisk bare. Friheten er og blir aldri den samme, det kan føles kvelende ja, og man skal forsøke å gi hverandre egentid - men ikke i den skala han virker å forvente.

Anonymkode: 0a3c8...5e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann dro halvannen uke til USA på jobbreise da baby var 3 mnd.

Ja, det er forskjell på jobb og fritid, men det er jammen forskjell på to dager og 10 dager også.

Ville ikke falt meg inn å si at han ikke kunne reise på fisketur en helg. 

Anonymkode: a5ce7...273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uavhengig av din utrygghet og problemer vil jeg si at det er tidlig at pappaen må reise bort en helg etter tre måneder for å koble av. Og nesten litt provoserende om han sier at korte turer ikke er nok, det må være en helg for å koble av. Ønsk ham velkommen til det nye livet, nemlig familielivet! Han har ikke lenger den friheten han har hatt før, slik er det for alle som får barn. Foreldre får ikke koblet ut mye de første årene. Sånn er det bare. 

Anonymkode: e0190...bbb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min dro i Nordsjøen da gutten var fem uker, det skadet på ingen måte tilknytningen. La mannen din dra på tur, jeg er sikker på at du får tilbake i form av en glad og fornøyd mann som bidrar på hjemmebane.

Anonymkode: 345f3...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Jeg var selv usikker med en tre mnd. gammel baby og ville helst ikke være alene for mye. Spesielt når man sover lite pga. nattevåk. 

Si at han får ringe barnets farmor og farfar og høre om det passer å stille opp. Eller ta telefonen til dine foreldre. 

Jeg forstår at sånne turer i villmark er balsam for han, men. Han reiser mye i jobbsammenheng. Da får han endre litt på planene sine. 

Likevel, jeg ville tenkt at om dette er hans bidrag skal jeg se om det fortsetter, og det kan hende han får sparken. Babyen er bare tre måneder. Så hallo, han bør bli voksen snart. 

Men fedre kan også få en slags depresjon som nybakt forelder. Hvis du har noen som kan være sammen med deg og babyen burde det være greit. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min dro i Nordsjøen da gutten var fem uker, det skadet på ingen måte tilknytningen. La mannen din dra på tur, jeg er sikker på at du får tilbake i form av en glad og fornøyd mann som bidrar på hjemmebane.

Anonymkode: 345f3...ed7

Men herregud, da. Er det en byttehandel, er bidrag fra mannen på hjemmebane en gode man kan føle seg heldig for å få hvis man er "snill"? Det er da begges hjem og begges barn. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Men herregud, da. Er det en byttehandel, er bidrag fra mannen på hjemmebane en gode man kan føle seg heldig for å få hvis man er "snill"? Det er da begges hjem og begges barn. 

 

Klart det ikke er en byttehandel, men det handler om at det kan gå helt fint å ikke være to voksne tilstede til en hver tid! Babytiden er unntakstilstand men det kommer en tid der mor gjerne drar vekk en helg også uten at far lager en forumtråd der han er i tvil om det vil gå bra.

Anonymkode: 345f3...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klart det ikke er en byttehandel, men det handler om at det kan gå helt fint å ikke være to voksne tilstede til en hver tid! Babytiden er unntakstilstand men det kommer en tid der mor gjerne drar vekk en helg også uten at far lager en forumtråd der han er i tvil om det vil gå bra.

Anonymkode: 345f3...ed7

Og det kommer en tid der far kan gjøre det samme. Babyen er tre måneder. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kisskissbangbang skrev:

Og det kommer en tid der far kan gjøre det samme. Babyen er tre måneder. 

Jeg hadde tatt med meg babyen og en pakke morsmelkerstatning og latt moren sitte hjemme og sippe. Case closed.

Anonymkode: de6d7...7a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Og det kommer en tid der far kan gjøre det samme. Babyen er tre måneder. 

Hva er spesielt med tre måneder som gjør at man må være to omsorgspersoner der hele helgen? Noen er så utrolig tafatte

Anonymkode: 345f3...ed7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, babytiden er unntakstilstand. Da kan man ikke leve som før. Dersom man har overskudd til å drive med hobbier og interesser når barnet bare er 3 måneder gammel, så har man ikke bidratt nok på hjemmebane. Barn, parforhold og hjemmet bør komme før hobbier. Vi har også en 3 mnd gammel baby som sover relativt godt om natta og er ellers blid og glad. Vi er allikevel skikkelig slitne når kvelden kommer, og vi avlaster hverandre for å klare å holde hodet over vann. 

Anonymkode: e7cd7...e76

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er spesielt med tre måneder som gjør at man må være to omsorgspersoner der hele helgen? Noen er så utrolig tafatte

Anonymkode: 345f3...ed7

Helt utrolig. NAN er billig, de har det på Kiwi, ekstra sovepose og noe bleieskift. Første fisketur med pappa. Tre måneder, men like greit det. 

Anonymkode: de6d7...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er spesielt med tre måneder som gjør at man må være to omsorgspersoner der hele helgen? Noen er så utrolig tafatte

Anonymkode: 345f3...ed7

Javel, så er TS tafatt i dine øyne. I mine er hun en usikker førstegangsmor. Det spiller uansett ingen rolle hva jeg eller du hadde vært komfortabel med. 

Men når JEG, en ukjent på KG, fint kan sympatisere med henne og forstå at hun ikke er klar, så bør definitivt mannen hennes kunne det, og det er vel hovedasaken her. Han er en dust, synes jeg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette må du venne deg til å tåle, først som sist. Du må finne en måte å takle det på. Det er sånn han er, og han kommer ikke til å forandre seg mht dette. Kanskje en god ide å gå til psykolog hvis du ikke klarer å lære deg selv å takle dette. Det blir nok sånn en del år før barnet blir stort nok til å bli med på tur.

Anonymkode: 215cf...5cd

Det trenger ikke være mange år. Det går fint an å ha med små barn på tur og i telt.  Vi har selv syklet Rallarvegen med en 1,5-åring i sykkelvogn, gått på fjellturer med ungen i bæresmeis, sovet i telt i skog/fjell m.m. Hadde vi hatt en mindre krevende baby, ville vært mer aktive på tur tidligere.

Noen drar også på telttur med baby, men det fungerte ikke for oss. Det er dog ikke tvil om at man kan bedrive friluftsliv også med små barn, men da ville jeg hatt med begge foreldrene, ikke en alene med barnet (av mange grunner).

Anonymkode: d748a...a14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sariou skrev:

Jeg synes 3 måneder er for tidlig for å dra bort en helg. Det er heller ikke greit at han skal leve ansvaret for familien sin over på feks foreldrene dine. Når barnet er 3 måneder er det fremdeles ferskt og vanskelig for mange, foreldrerollen er ennå ny. Jeg synes det er absurd å snakke om å hindre ham i livsutfoldelse, han er blitt pappa. Og barnets mor er hans ansvar. I et samliv skal man være der for hverandre, og barnet er et felles prosjekt. Om den ene av foreldrene har behov for at den andre er der, så må den andre være der. Ferdig snakket. 

DENNE

Anonymkode: eeb6a...c39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...