Gå til innhold

"Alenemor"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, asterix skrev:

Faren til mine barn er død, men jeg regner meg likevel ikke som alenemor siden jeg har en samboer, selv om han ikke har noe ansvar for mine barn.

Da vil jeg si saken stiller seg annerledes. Det jeg mener med alenemor (alenefar) er når man blir alene med barn, rent bokstavelig og ikke har noen å støtte seg på.

Endret av Arabella
Satt inn et manglende ord.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicecar
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars "alenemødre" som har barna 50 %av tida... og faktisk "fri" den andre halvparten. Et hån mot faktiske alenemødre.. og fedre.. 

Anonymkode: d70f4...2ca

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter loven er man å regne som alenemor (aleneforsørger) når man har hovedomsorgen for barnet. Altså daglig omsorg.

Man er altså alenemor selv om far har barnet annenhver helg.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Man er da fortsatt ikke alenemor så lenge far tar sin del av omsorgen, enten det er en helg eller 2 uker - dette er jo gjerne noe de har bestemt sammen.

Anonymkode: 6e86b...857

Du har ikke barn selv, har du vel? 

Hvordan går det an å være ignorant nok til å mene at dersom mor har barna 80-90% av tiden, er far tilstedeværende både økonomisk og for barna og at han tar sin del av omsorgen?

 

Kjenner for første gang her inne at jeg er kraftig provosert. Du aner tydelig ikke hva det innebærer å oppdra et barn, å være der for et barn, å støtte et barn økonomisk eller hvor belastende det kan være å være den som ALLTID er der for barnet når pappa (eller mamma for den saks skyld) ikke gidder å ta sin del av ansvaret.

Skal vi måle antall dager opp mot hvor vidt man kan regne seg for å være alene-forelder eller ikke, så skal du f meg ha takk.

Anonymkode: 8fddc...2b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke barn selv, har du vel? 

Hvordan går det an å være ignorant nok til å mene at dersom mor har barna 80-90% av tiden, er far tilstedeværende både økonomisk og for barna og at han tar sin del av omsorgen?

 

Kjenner for første gang her inne at jeg er kraftig provosert. Du aner tydelig ikke hva det innebærer å oppdra et barn, å være der for et barn, å støtte et barn økonomisk eller hvor belastende det kan være å være den som ALLTID er der for barnet når pappa (eller mamma for den saks skyld) ikke gidder å ta sin del av ansvaret.

Skal vi måle antall dager opp mot hvor vidt man kan regne seg for å være alene-forelder eller ikke, så skal du f meg ha takk.

Anonymkode: 8fddc...2b0

Jo jeg peiling på hva jeg snakker om og ja jeg har barn. Hvem søren er du til å fortelle meg hva jeg skal mene og ikke mene?

Nei. Jeg synes det er helt idiotisk at damer som har en mann som tar sin del av ansvaret enten det er en helg eller 50-50 skal sidestille seg med det som har HELE ansvaret alene, uten noen form for hjelp, og ja jeg mener fortsatt at det er et HÅN å kalle seg alenemor når det faktisk er en far i bildet som stiller opp, og dette er det ikke bare jeg som reagerer på. 

Anonymkode: 6e86b...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener man er alenemor når man er alene om både det økonomiske og selve barneoppdragelsen👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Jeg mener man er alenemor når man er alene om både det økonomiske og selve barneoppdragelsen👍

Så jeg som har eneomsorg er ikke alenemor fordi han betaler barnebidrag?

Anonymkode: 48cb7...b9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så jeg som har eneomsorg er ikke alenemor fordi han betaler barnebidrag?

Anonymkode: 48cb7...b9e

Du er jo ikke «helt alene» med barnet. Synes du det er riktig å sammenligne deg med de alenemødrene som har eneansvar for barna?

Anonymkode: 6e86b...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg som har eneomsorg er ikke alenemor fordi han betaler barnebidrag?

Anonymkode: 48cb7...b9e

Jo, det vil jeg si. Hvor du får pengene dine fra er din sak. Men det er fortsatt du som skal forvalte og prioritere🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er mulig og få ekstra penger fra NAV og skattelette. Mor til barna og samboeren min jobber en del natt så jeg er en del alene hjemme med barna? Dette skjer minst 50% av tiden. 

Anonymkode: 20a18...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det er mulig og få ekstra penger fra NAV og skattelette. Mor til barna og samboeren min jobber en del natt så jeg er en del alene hjemme med barna? Dette skjer minst 50% av tiden. 

Anonymkode: 20a18...db9

Tror du spør i feil tråd. Dessuten så finnes det ikke noe som heter å få «ekstra penger fra NAV».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har foreldreansvaret alene og far overhodet ikke har kontakt med barnet, kaller jeg med alenemor. Selv om han ennå lever,så er det null hjelp i min hverdag.

Anonymkode: 70edd...4b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke «helt alene» med barnet. Synes du det er riktig å sammenligne deg med de alenemødrene som har eneansvar for barna?

Anonymkode: 6e86b...857

Jo, jeg er helt alene med barnet. Jeg har 100% av ansvaret til enhver tid. Jeg har eneomsorg for barnet.

Anonymkode: 48cb7...b9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg peiling på hva jeg snakker om og ja jeg har barn. Hvem søren er du til å fortelle meg hva jeg skal mene og ikke mene?

Nei. Jeg synes det er helt idiotisk at damer som har en mann som tar sin del av ansvaret enten det er en helg eller 50-50 skal sidestille seg med det som har HELE ansvaret alene, uten noen form for hjelp, og ja jeg mener fortsatt at det er et HÅN å kalle seg alenemor når det faktisk er en far i bildet som stiller opp, og dette er det ikke bare jeg som reagerer på. 

Anonymkode: 6e86b...857

Så siden du har det "verre" eller bitte litt mer ansvar, så kan ikke andre som ikke er i samme posisjon som deg kalle seg for alenemor 😂🤣😆 Den var god.

Det skal jeg si til mine kollegaer som jobber 80%...... "Du kan ikke kalle deg ansatt, fordi du jobber kun 80% og jeg 100%. Det er et hån mot meg som faktisk jobber 100%" 🤣

Skal jeg si deg en ting jenta mi, når jeg sender sønnen min til faren sin på ferie max 3 ganger i året, så kunne det likegodt vært hos mormor eller farmor på ferie. Forskjellen er hos barnet, ikke hos meg. Jeg betaler for alt, tar alle avgjørelser, hjelper til med lekser, handler inn mat, klær og sitter med alle bekymringene. Om du føler det er et hån mot deg selv at jeg eller andre kaller seg alenemor, så tenker jeg du har mye større problemer enn det. 

Herremann å mye rart folk blir provosert over. 😂

Anonymkode: 655c5...f9c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemor/far er en som har barnet hver eneste dag og natt. Det gjelder ikke de med 50/70/90 % 

de som kaller seg for alenemødre og samtidig har den andre forelderen innblandet på noe som helst måte har bare et oppmerksomhetsbehov som de må få dekt. Stakkars meg opplegg ;)

Anonymkode: 0e571...d09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det er mulig og få ekstra penger fra NAV og skattelette. Mor til barna og samboeren min jobber en del natt så jeg er en del alene hjemme med barna? Dette skjer minst 50% av tiden. 

Anonymkode: 20a18...db9

Haha, min mann jobber på båt og er alltid helt borte 50% av tiden + veldig mye ekstra, kanskje jeg også søke😂😂 Jeg er nok alene med barna ca 65% -75% av tiden😂

Anonymkode: a94eb...53d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arabella skrev:

Alenemor er man når faren er fullstendig ute av bildet, nemlig død.

Det var en ganske trangsynt mening, og fullstendig feil. 

Anonymkode: 8b843...b0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alenemor/far er en som har barnet hver eneste dag og natt. Det gjelder ikke de med 50/70/90 % 

de som kaller seg for alenemødre og samtidig har den andre forelderen innblandet på noe som helst måte har bare et oppmerksomhetsbehov som de må få dekt. Stakkars meg opplegg ;)

Anonymkode: 0e571...d09

Er enig i denne. Er bare mødre som har et behov for å stakkarsligjøre seg eller skal stolt vise hva de klarer som kaller seg alenemor, selvom om de pr.definisjon ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg peiling på hva jeg snakker om og ja jeg har barn. Hvem søren er du til å fortelle meg hva jeg skal mene og ikke mene?

Nei. Jeg synes det er helt idiotisk at damer som har en mann som tar sin del av ansvaret enten det er en helg eller 50-50 skal sidestille seg med det som har HELE ansvaret alene, uten noen form for hjelp, og ja jeg mener fortsatt at det er et HÅN å kalle seg alenemor når det faktisk er en far i bildet som stiller opp, og dette er det ikke bare jeg som reagerer på. 

Anonymkode: 6e86b...857

Oi, noen er på hugget i kveld...hvor skrev jeg at du ikke kan mene det du mener? Og hvorfor får ikke jeg mene det jeg mener om ditt utsagn? 

Det er veldig bra for deg og dine at de har en far som stiller opp, men slik har ikke alle det, være seg fedre eller mødre.

Det er mange nyanser innenfor «alenemor»-tittelen. Din definisjon har ikke et monopol på det!

Når man har barna 80% på papiret og den andre parten bedyrer at den skal stille opp på fotballkamper, danseforestillinger, foreldremøter og 17.mai tog og det som er, men det viser seg gang på gang at det har ikke dette mennesket gjort eller tenkt å gjøre.

Tomme ord, sårede små barn. Dine egne barn. Det mest verdifulle du har, hjertene dine, men far ser ikke deres verdi, kun sine egne behov. 

Far går ned i stilling (har bra og lønnsom utdannelse) for å betale minst mulig i barnebidrag, etter å ha fått lov til å ta livet med ro og ikke tenke på økonomi eller utgifter opptil 4 år etter samlivsbrudd og det er 3 felles barn involvert, og personen ikke har blitt stilt økonomisk krav til tidligere, og da klikker med å bli ufin mot barna og barnas mor, og ikke stiller opp for barna noensinne, mer enn å sette dem foran tven de stakkarslige 4 dagene i mnd han har dem. 

Så unnskyld meg, mens jeg skriker ut min fulle rett til å kalle meg for alenemor!

Hvem er du til å påstå noe annet? Er jeg ikke alenemor når far gir faen og er en drittsekk mot sine egne barn, så jeg må jobbe ræva av meg de få dagene han har dem for å opprettholde deres liv og behov, må ofre alt jeg har av «fritid» på barna, mens far ringer inn barnevakt for å ikke gå glipp av noe de få fredagene eller lørdagene han har de små, og jeg må sitte å samle bitene og trøste dem over den enorme skuffelsen de kjenner på når de kommer hjem igjen fra sin «kvalitetshelg» med pappa?

Når jeg så og si aldri kan dra ut på noe lenger pga at far ringer meg døgnet rundt de dagene han har barna og trenger ditt eller datt som han har glemt, eller ikke selv gidder å skaffe, for barna er tydligvis ikke verdt å ta vare på eller bruke penger på. 

Når jeg har dem 100% garantert på alle sykedager de måtte ha og helligdager ila et vanlig kalenderår?

Men du går hardt ut og i din frykt for å håne mødre som er 100% alene, så drar du andre mødre, hvor far såvidt er inni bildet, ned i dragsuget?

#lol 

Anonymkode: 8fddc...2b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...