Gå til innhold

"Alenemor"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er en alenemor for dere?

For tydeligvis er det mange som aldeles ikke er alenemor i betydningen av å ha ungen HELT ALENE som konstant bruker tittelen om seg selv selv om de har 50-50. Er ikke det litt misvisende og respektløst overfor de som faktisk ER alenemødre?!

Anonymkode: 6e86b...857

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alenemor er en som oppdrar en unge uten hjelp fra en partner. 

Anonymkode: 9a45d...39e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en kan bruke betegnelsen «alenemor» dersom en har hovedomsorg for barnet/barna selv om faren er i bildet. Altså dersom far har barna annenhver helg liksom, da sitter mor igjen med mesteparten av ansvaret åpenbart. Men ved 50/50 er jo omsorgen delt lilt.

Anonymkode: dd79d...91b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alenemor er jo en singel dame med barn... 

Anonymkode: e84ee...e5b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% alene og omtaler meg bare som "mor". At jeg er alene med han er da helt urelevant for andre å vite😋

Anonymkode: 624b3...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En alenemor er jo en singel dame med barn... 

Anonymkode: e84ee...e5b

En singel dame med barn kan jo fint ha en ex som har barna halvparten av tiden da. 

Anonymkode: dd79d...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Arabella skrev:

Alenemor er man når faren er fullstendig ute av bildet, nemlig død.

Usaklig. Mange barn som av ulike grunner ikke har kontakt med far.

Man er ikke alenemor hvis man har delt omsorg. 

Anonymkode: b3146...8aa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Alenemor er man når faren er fullstendig ute av bildet, nemlig død.

Nåja.. faren til barnet mitt er ikke død, men ikke i bildet i det hele tatt, vil kalle meg en alenemor. 

Anonymkode: c2b99...209

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usaklig. Mange barn som av ulike grunner ikke har kontakt med far.

Man er ikke alenemor hvis man har delt omsorg. 

Anonymkode: b3146...8aa

Hvordan går det an å ha delt omsorg med en død mann, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at en kan bruke betegnelsen «alenemor» dersom en har hovedomsorg for barnet/barna selv om faren er i bildet. Altså dersom far har barna annenhver helg liksom, da sitter mor igjen med mesteparten av ansvaret åpenbart. Men ved 50/50 er jo omsorgen delt lilt.

Anonymkode: dd79d...91b

Man er da fortsatt ikke alenemor så lenge far tar sin del av omsorgen, enten det er en helg eller 2 uker - dette er jo gjerne noe de har bestemt sammen.

Anonymkode: 6e86b...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Hvordan går det an å ha delt omsorg med en død mann, mener du?

Jeg mener at det er flere grunner til å være det enn at mannen er død. 

Anonymkode: b3146...8aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et definisjonsspørsmål, så det er klart man har ulikt syn på hva det innebærer. Om man legger til grunn at man er den eneste voksne i en husholdning med barn så er man aleneforelder, da gjeldet det altså både mor og far ved 50/50. Eller man kan gå helt på andre enden av skalaen og si at noen kun rettmessig kan kalle seg alenemor om hun er alene med omsorgen hele tiden. Jeg ser det ikke som respektløst ovenfor "ekte alenemødre" å kalle seg alenemor selv om man har delt omsorg med barnas far, og har merket meg at noen noen vil poengtere at de har ungene hele tiden sier de for eksempel "jeg er helt alene med 2 barn" eller liknende. Jeg henger meg overhodet ikke opp i hvordan folk bruker denne betegnelsen, og tenker vel at om alenemødre som har ungene 100% av tiden blir støtt av at en mor som har barna sine 50 eller 90% av tiden kaller seg alenemor, så har man lite å irritere seg over her i verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arabella skrev:

Jaja, men når en mann og far er død, er det ugjenkallelig.

Så man er kun alenemor on barnefar er død? Om han er i Mexico på loffen og nekter å ha noe med barnet å gjøre, så er det en far i bildet fordi han KAN komme inn i bildet siden? Og derfor har moren en partner mener du, og ikke er alenemor? 

Anonymkode: a6c87...0be

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Man er da fortsatt ikke alenemor så lenge far tar sin del av omsorgen, enten det er en helg eller 2 uker - dette er jo gjerne noe de har bestemt sammen.

Anonymkode: 6e86b...857

Alenemor er ingen beskyttet tittel. Jeg har vært alenemor hvor far kun hadde samvær i helgene. Nå har jeg en partner, så jeg kaller meg ikke alenemor lengre.

Jeg tenker den som står alene med den daglige omsorgen er aleneforeldre. Handler ikke om at 2 stk har gått fra hverandre og bestemt at sånn er det. 

Anonymkode: 655c5...f9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alenemor er ingen beskyttet tittel. Jeg har vært alenemor hvor far kun hadde samvær i helgene. Nå har jeg en partner, så jeg kaller meg ikke alenemor lengre.

Jeg tenker den som står alene med den daglige omsorgen er aleneforeldre. Handler ikke om at 2 stk har gått fra hverandre og bestemt at sånn er det. 

Anonymkode: 655c5...f9c

Nei det er ingen beskyttet tittel, men det blir fortsatt idiotisk å kalle seg alenemor når det er en far inn i bildet som barnet i tillegg møter jevnlig.

Anonymkode: 6e86b...857

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er voksne men jeg VAR alenemor da jeg dro fra eksen. Dvs han hadde ungene annen hver helg. Og hva folk mener om det, er lite relevant for meg :)

 

Anonymkode: dfdac...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aleneforsørger i følge Nav. Hva andre måtte mene om det, bryr meg katta.

Anonymkode: 1f873...e6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er aleneforsørger i følge Nav. Hva andre måtte mene om det, bryr meg katta.

Anonymkode: 1f873...e6f

Men det er forskjell på formelle betegnelser fra NAV og hva man kaller seg i dagligtale. 

Anonymkode: dfdac...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...