Gå til innhold

"Alenemor"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er hundre prosent alenemor. Var alene i graviditeten, og alene med barnet i alle år 100% uten far. 

Noe helt annet enn de som har 50/50.

Anonymkode: 76205...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man er alenemor om man er alene med barna 100%. Den vanlige samværsordningen en dag i uken og annenhver helg er jo ganske mye mer hjelp enn de som er alene hele tiden..

Anonymkode: a94eb...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er forskjell på formelle betegnelser fra NAV og hva man kaller seg i dagligtale. 

Anonymkode: dfdac...fd6

Hvorfor skal ikke de juridiske termene legges til grunn ved dagligtalen? Ikke rart man blir forvirret om en ting gjelder ett sted, men ikke ett annet. 

Nav, og skatteletten, har langt mer å si enn hva Ola og Kari nordmann måtte personlig mene. 

Anonymkode: 1f873...e6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man er aleneforelder, dersom man har barna mer enn 50%.

Men har en venninne, hvor far har barnet 50%, og foreldrene hennes bor 100 m unna, så de har barnet mye. Jeg har ingen familie, og far har barna maks en helg i måneden. Ikke noe ekstra i ferier, det kan fort gå 2 mnd uten at han ser de. Men hun sammenligner oss hele tiden, klarer hun det, så klarer jeg det, og kan slenge ut at jeg får få familien min til å stille opp. Ennå hun vet jeg ikke har familie. Og er så dritt lei, av at hun tror vi er i samme situasjon. 

Anonymkode: 83813...7d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ikke de juridiske termene legges til grunn ved dagligtalen? Ikke rart man blir forvirret om en ting gjelder ett sted, men ikke ett annet. 

Nav, og skatteletten, har langt mer å si enn hva Ola og Kari nordmann måtte personlig mene. 

Anonymkode: 1f873...e6f

Fordi det ikke samsvarer med hva en ALENEMOR i betydning betyr! Det er idiotisk når folk som har bl.a delt omsorgsrett finner på å kalle seg "alenemødre" da det nærmest er et HÅN mot de som faktisk er det i ordets rette betydning.

Anonymkode: 6e86b...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ingen beskyttet tittel, men det blir fortsatt idiotisk å kalle seg alenemor når det er en far inn i bildet som barnet i tillegg møter jevnlig.

Anonymkode: 6e86b...857

Hvorfor det? Man er alene, og man er mor. Å ha samvær i ny og ne er ikke det samme som den daglige omsorgen som foreldre egentlig skal ha.

Det er veldig normalt å kalle seg alenemor selv om far har helge samvær, så jeg tenker at de fleste har samme oppfatning om hva alenemor er.  

Og hvorfor er det så farlig hva andre kaller seg? Blir du irritert på de som kaller seg det? 

Anonymkode: 655c5...f9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg er alene om omsorgen for barnet. Far har ikke hatt samvær med overnatting på tre år, og ikke dagsamvær på snart to år. Jeg bor langt unna familie, og har ingen å lene meg på i det daglige. 

Like fullt synes jeg det er fullstendig uproblematisk at naboen som har 50/50-deling og foreldrene like i nærheten også kaller seg alenemor. Hun er jo faktisk alene om å være forelder i sitt hus.

Anonymkode: 48cb7...b9e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg er alene om omsorgen for barnet. Far har ikke hatt samvær med overnatting på tre år, og ikke dagsamvær på snart to år. Jeg bor langt unna familie, og har ingen å lene meg på i det daglige. 

Like fullt synes jeg det er fullstendig uproblematisk at naboen som har 50/50-deling og foreldrene like i nærheten også kaller seg alenemor. Hun er jo faktisk alene om å være forelder i sitt hus.

Anonymkode: 48cb7...b9e

Da kan vel også faren med rette kalle seg for alenefar?

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnet mitt 70% og det har vært en gradvis opptrapping av samvær med far. Jeg er alenemor. 

Anonymkode: 5b7a6...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Da kan vel også faren med rette kalle seg for alenefar?

Vil tro at kriteriet for å kalle seg alenepappa/alenemamma er at man faktisk tar vare på og er sammen med barnet, alene. 

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Da kan vel også faren med rette kalle seg for alenefar?

Selvsagt. Han er da også alene om å være forelder i sitt hus. 

Anonymkode: 48cb7...b9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barna 80%, men aldri kalt meg alenefar. Bryr meg lite om hva andre kaller seg selv. 

Anonymkode: 0815d...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nerine_ skrev:

Vil tro at kriteriet for å kalle seg alenepappa/alenemamma er at man faktisk tar vare på og er sammen med barnet, alene. 

Det er nettopp det jeg også mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker nok «aleneforsørger» når jeg hører «alenemor» og «alenefar».

Har man 50-50 og ikke er sammen med noen er man «singel med barn». Ikke «alene».

Har man ny samboer er man vertfall ikke «aleneforeldre».. 

Anonymkode: da541...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke samsvarer med hva en ALENEMOR i betydning betyr! Det er idiotisk når folk som har bl.a delt omsorgsrett finner på å kalle seg "alenemødre" da det nærmest er et HÅN mot de som faktisk er det i ordets rette betydning.

Anonymkode: 6e86b...857

Jeg er helt alene med død ex. Det bryr da meg midt i rævva hva andre kaller seg..?

Anonymkode: 624b3...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt alene med død ex. Det bryr da meg midt i rævva hva andre kaller seg..?

Anonymkode: 624b3...aca

Før noen kverrelerer så er jeg alene med barnet, og exen er død.

Anonymkode: 624b3...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, Arabella skrev:

Det er nettopp det jeg også mener.

Men den andre foreldren trenger jo ikke nødvendigvis å være død. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Alenemor er man når faren er fullstendig ute av bildet, nemlig død.

Faren til mine barn er død, men jeg regner meg likevel ikke som alenemor siden jeg har en samboer, selv om han ikke har noe ansvar for mine barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars "alenemødre" som har barna 50 %av tida... og faktisk "fri" den andre halvparten. Et hån mot faktiske alenemødre.. og fedre.. 

Anonymkode: d70f4...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...