Gå til innhold

De vil jeg skal ha støttekontakt, men jeg vil ha en venn som ikke får betalt for å være med meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En støttekontakt, er ikke en kjøpt og betalt venn. Det er en person som får betalt for å hjelpe deg til å eksponere og utfordre deg selv i tryggere rammer. En som skal hjelpe deg til å lære å være ute blant folk igjen uten at angsten og depresjonen tar overhånd. 

Anonymkode: 022ac...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal gi dette en sjanse. Enten får du det bedre enn du har det nå med tanke på isolasjon pga angst, eller så blir det status quo. Det blir ikke verre MED støttekontakt iallefall. Bruk det som ei 'krykke' til du klarer å gjøre sosiale ting på egenhånd igjen. 

Det er ulike grunner til at folk kan ha nytte av støttekontakt. For din del har du tydeligvis evnen til å skap vennskap med folk, men akkurat nå klarer du ikke opprettholde relasjonene som ønsket pga angst. Min stedatter trenger støttekontakt, men her er det lange ventelister og vanskelig å få det innvilget. Hun ønsker å være mer sosial, men mangler evnen til å etablere relasjoner og har lite egendriv til å ta initiativ i en spirende relasjon. Pr nå har hun to 'venner'. Den ene er ikke bra for henne: av og til gjør de hyggelige ting sammen, men ofte er denne venninna stygg og sårende i oppførselen mot jenta vår. De går på videregående, og hun som oppfører seg stygt flytter sannsynligvis til høsten. Den andre vennen har hun det ok sammen med, men det er vi foreldre som må finne på ting jentene kan gjøre sammen. Jenta vår bor hjemme enda og vil sannsynligvis gjøre det til hun er 20-21 år. Da får hun jo automatisk sosial trening ved å være i en familie og også være med storfamilien på hytta/besøk, dra på ferie med oss. Men jeg er så redd hun skal bli veldig ensom og miste all sosial driv når hun flytter for seg selv. Dermed er det viktig med treningen støttekontakt gir, og det å øve seg på å komme på ting man kan gjøre uten å bare sitte innendørs å se film, surfe eller lese. 

Tenker du kan jo prøve en stund, og så heller si fra deg støttekontakt igjen hvis det ikke fører til det som er målet? 

Anonymkode: 86fd3...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen ting som du gjerne ønsker å gjøre, men som hemmer deg på grunn av angsten? Det er slikt du kan bruke en støttekontakt til, helt til du klarer å gjøre sånt på egenhånd eller sammen med venner. 

Anonymkode: 38411...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...