Gå til innhold

Den mest misforståtte sangen etter din mening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Every breath you take med The Police. Mest creepy sangen som finnes.

Anonymkode: 30324...064

Grusom. Og folk kalte det kjærlighetssang. Om en psyko stalker. Fæl 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en grov og ensidig forenkling av en kompleks sang. Inspirasjonen gir sangen og hva den "handler" om, er ikke nødvendigvis det samme, og hos Cohen flyter hele tiden liv og død og kjærlighet og religion og selve eksistensen og utslettelsen sammen. 

Anonymkode: 26dd7...01c

 

Nei, på ingen måte.

Det jeg sa er endatil hva Cohen selv har uttalt om både hvorfor han skrev sangen og hva den handler om - og hans store forbauselse over at den, av alle hans sanger, skulle være noe en ønsker å spille i bryllupet sitt. 

Det er helt tydelige referanser til konsentrasjonsleirenes forbrenningsovnerer for lik, og mennesker som forsøker å trøste hvererandre i sin siste stund, på vei inn i døden. 

 

Anonymkode: 5ddff...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

What? Den handler jo om en fyr som savner exen sin? 

Anonymkode: d1e1c...91c

«Savner exen» er vel et understatement :)

"It's a sick little twisted lyric," Jon Bon Jovi explained. "So many people feel it's so romantic and so wonderful, but truthfully, this guy is practically a stalker. He's a sick human being."

https://www.songfacts.com/facts/bon-jovi/always

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, på ingen måte.

Det jeg sa er endatil hva Cohen selv har uttalt om både hvorfor han skrev sangen og hva den handler om - og hans store forbauselse over at den, av alle hans sanger, skulle være noe en ønsker å spille i bryllupet sitt. 

Det er helt tydelige referanser til konsentrasjonsleirenes forbrenningsovnerer for lik, og mennesker som forsøker å trøste hvererandre i sin siste stund, på vei inn i døden. 

 

Anonymkode: 5ddff...7b1

It's curious how songs begin because the origin of the song, every song, has a kind of grain or seed that somebody hands you or the world hands you and that's why the process is so mysterious about writing a song. But that came from just hearing or reading or knowing that in the death camps, beside the crematoria, in certain of the death camps, a string quartet was pressed into performance while this horror was going on, those were the people whose fate was this horror also. And they would be playing classical music while their fellow prisoners were being killed and burnt. So, that music, "Dance me to your beauty with a burning violin," meaning the beauty there of being the consummation of life, the end of this existence and of the passionate element in that consummation. But, it is the same language that we use for surrender to the beloved, so that the song — it’s not important that anybody knows the genesis of it, because if the language comes from that passionate resource, it will be able to embrace all passionate activity.

Anonymkode: 26dd7...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har møtt en del folk som har trodd Seasons in the Sun er en sang om noe hyggelig. Samme med Let Me Go av Gary Barlow, men den er jo ikke like kjent.

Anonymkode: e594b...7b5

Ja, Seasons in the Sun er en sang som lett blir feiltolket. Det er slett ingen lystig sang om sol og sommer. Den handler om en ung mann som snart skal dø, og som tar avskjed med sine nærmeste. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2019 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

Tir na noir er jo en gjenganger i bryllup,

Hæ?

Dette er en sang som ofte spilles i begravelser?

Anonymkode: fc4f0...659

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.4.2019 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har møtt en del folk som har trodd Seasons in the Sun er en sang om noe hyggelig. Samme med Let Me Go av Gary Barlow, men den er jo ikke like kjent.

Anonymkode: e594b...7b5

'Seasons in the sun' ❤️ var en av mine yndlingssanger da jeg var liten og vokste opp på 70-tallet, men selvfølgelig skjønte jeg ikke teksten den gangen. Ikke hadde jeg hele teksten heller, jeg bare sang det jeg trodde jeg hørte.

I dag vet jo at den handler om en mann som skal dø og tar farvel med sine kjære. Utdrag av teksten:

Goodbye Michelle it's hard to die
When all the birds are singing in the sky
Now that the spring is in the air
With the flowers everywhere
I wish that we could both be there

 

TS

Anonymkode: 73697...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Dette er en sang som ofte spilles i begravelser?

Anonymkode: fc4f0...659

Det handler jo om en som er gammel og mett av dage og minnes sin store kjærlighet. Han skriver om at han senkes i jorden når han er død, etter å ha sunget om denne kvinnen han tydeligvis aldri glemte.

Så det er jo både om uforglemmelig kjærlighet og død, så den passer kanskje både i bryllup og begravelser?

TS

Anonymkode: 73697...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 6.05, Hedersbrukeren skrev:

«Savner exen» er vel et understatement :)

"It's a sick little twisted lyric," Jon Bon Jovi explained. "So many people feel it's so romantic and so wonderful, but truthfully, this guy is practically a stalker. He's a sick human being."

https://www.songfacts.com/facts/bon-jovi/always

Javel, men leser du bare teksten er det ikke noe i den som tilsier at han er en stalker akkurat. 

Anonymkode: d1e1c...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryan Adams - Summer of ‘69

Handler ikke om nostalgi fra den koselige sommeren i 1969 foråsidetsånn 😁😁😁

Anonymkode: 9621e...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cat Steevens - Wild World

 

Tror ikke mange forstår hva han egentlig synger om. Dette er ikke en gla'låt om hvor fantastisk verden er. Han snakker om dama som dumper ham, og at hun egentlig ikke forstår hva hun går til. At hun er naiv og dum som velger det usikre, utrygge, uten noe sikkerhetsnett. At hun tror hun skal leve livet og at alle kommer til å være snille mot henne og behandle henne bra (slik som han).

 

Now that I've lost everything to you
You say you want to start something new
And it's breaking my heart you're leaving
Baby, I'm grieving
But if you want to leave, take good care
Hope you have a lot of nice things to wear
But then a lot of nice things turn bad out there
Oh baby baby it's a wild world
It's hard to get by just upon a smile
Oh baby baby it's a wild world
I'll always remember you like a child, girl
You know I've seen a lot of what the world can do
And it's breaking my heart in two
'Cause I never want to see you sad girl
Don't be a bad girl
But if you want to leave take good care
Hope you make a lot of nice friends out there
But just remember there's a lot of bad and beware
Beware
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"No woman, no cry" av Bob Marley. Mange tror han synger  "ingen kvinne, ingen problemer" mens han egentlig synger "ikke gråt, kvinne". Det blir en heeeelt annen betydning😂

Anonymkode: dec3d...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My heart will go on, som brudeparets første dans 🙈😂

Anonymkode: ffded...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polly av Nirvana høres jo ganske harmløs ut, men er i realiteten basert en 14- årgammel jente som ble kidnappet, voldtatt og torturert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nylig Pumped up kicks i en versjon med barnesang. Tror også jeg hørte den i sammenheng med et barneprogram eller lignende også, men husker ikke helt hvilket. Synes det ble morbid med tanke på at den handler om skoleskyting. Den ble til og med bannet på radioen i USA etter Sandy Hook.

Anonymkode: 5e7d1...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

My heart will go on, som brudeparets første dans 🙈😂

Anonymkode: ffded...0df

Folk hører en rolig, «romantisk» melodi, fin stemme, behagelig tempo med fløyter og piano, og bruker det som bryllupslåt uten å egentlig høre hva personen synger om 😂

«Åh men den er så fiiin!»

Ja men hallo, vil du ha en sang som handler om savn, sorg, død som låt på en dag som skal være den lykkeligste i ditt liv?? 🤭

 

 

Anonymkode: 9621e...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Queen med I want to break free

Jeg ser mange som tolker det som Freddie Mercury sin «coming out» sang. Kommer ut som homofil liksom. Muligens pga:

 «It’s strange but it’s true, yeah

I can’t get over the way you love me like you do.

But I have to be sure when I walk out that door.»

 

Nei.

Sangen er ikke engang skrevet av Freddie Mercury, den er skrevet av bassisten John Deacon. Den kan bety masse forskjellig, men det er altså ikke Freddies «coming out song».

Anonymkode: 9621e...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest xfs367

"Få sjå på fetta di" av Are eller Odin er en sang som mange tror er en skitten og fæl låt, men egentlig handler den om at han bare har lyst til å se inn i hjertet til sin kjære, og kjenne henne for akkurat den hun er. I tillegg er den en hyllest til alle kvinnene som gikk inn i industrien under 2. verdenskrig, mens mennene deres var ute og kjempet. Så her har vi et eksempel på en låt som tolkes feil i negativ retning, og som derfor ikke spilles ofte nok i bryllup.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Every breath you take med The Police. Mest creepy sangen som finnes.

Anonymkode: 30324...064

Var akkurat den jeg tenkte på også. :) Skikkelig stalker sang, og folk mener den er romantisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 13.21, AnonymBruker skrev:

Bryan Adams - Summer of ‘69

Handler ikke om nostalgi fra den koselige sommeren i 1969 foråsidetsånn 😁😁😁

Anonymkode: 9621e...bf0

Vel, den gjør jo forsåvidt det, selv om det er melankolsk å tenke på vennene han har mistet og dama det ikke ble noe mer med. 

Anonymkode: c59c7...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...