Gå til innhold

Besteforeldre overkjører oss totalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Parkeringsvakt
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår så godt poenget ditt! Jeg Har prøvd lenge å se det fra deres ståsted, og jeg synes vi forholder oss såpass rolige og føler mye vi går på akkord med oss selv. Det kan forvirre barnet vårt.. Jeg liker ikke at vi bøyer oss så mye for dem. 

Jeg skulle ønske vi kunne snakke sammen, og jeg lurer på om vi kanskje skal invitere dem til en nøytral samtale hvor følsomme temaer blir tatt opp, men at vi forholder oss litt som ukjente fremfor familie 😂 

Samtidig tenker jeg at de overdriver.. vi er ikke så fæle. Ja, det er noen forskjeller, men de forskjellene synes jo ikke i vanlige aktiviteter og vanlig "interaction". Og vi har jo veldig aldertilpasset læring.. vi lærer henne ikke om ting hun oppfatter som skummelt eller ting hun er for liten til.. alt vi har lært henne er at mamma og pappa snakker noen ganger med Gud, og han har skapt blomster og mennesker etc, og han er snill. Også synger vi litt. Også er det visse typer mat og feiringer vi ikke deltar i, men vi gjør andre moro ting istedet.. og det synes ikke de er greit. 

Jeg forstår at de ikke ville gjort det slik, men så er mennesker forskjellige. Noen liker å gjøre alt, noen liker å gjøre noe, men ikke alt. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Noe av problemet er at disse verdiene dere har kommer fra en gud, noe som har fortalt dere hva som er rett eller galt. Om dere på egen hånd hadde ment at alkohol var skadelig og dere ønsket ikke det i hus, så er det noe de fleste respekterer og ser fornuften i. Men når dere ikke drikker fordi det går imot guden deres, så har dere ikke selv valgt verdiene, de har blitt tredd nedover hodene deres av Odin. Og dere adlyder blind uten kritiske spørsmål eller selvstendige tanker. 

Det er stor forskjell på disse holdningene. I det ene scenario begrenser dere livene deres fordi dere stoler blindt på det noen andre sier er riktig. I det andre scenario har dere selv reflektert og kommet frem til at dere ikke ønsker alkohol i hus

Jeg forstår besteforeldrene ganske godt i dette tilfelle. Jeg ville ikke blandet meg, men jeg hadde nok himlet med øynene på innsiden av at barnet ble nektet å gå i bursdager eller feire jul grunnet religion. Om dere er imot bursdager og jul og har gode argumenter for det- greit. Men når dere lar dere diktere av en mytologisk figur der religiøse tekster ble skrevet av mennesker fra fortiden som sannsynligvis var korrupte og ønsket makt og brukte religionen deretter, så blir det noe annet. 

Kanskje stygt skrevet av meg, men om du vil se det positive i det, så kan du bruke mine holdninger til å forsøke forstå besteforeldrene. 

Om det finnes en gud eksisterer han ikke i menneskeskapte tekster fra oldtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke si noe, ville holde det så nøytralt som mulig. Vi er muslimer. Om det har noe å si. Kristne, jøder, Jehovas vitner, hinduer og muslimer har regler å forholde seg til, kanskje ikke de samme eller like mange, men tenkte mange ville greie å tenke litt åpent 😂

Anonymkode: 5e2ce...925

Så du traff en muslim, konverterte og skal nå oppdra barnet ditt innen denne religionen. Foreldrene dine er ikke muslimer og har ikke så mye til overs for dette.

Har jeg rett?

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mariell77 said:

Hvilke mat og feiringer er utelukket for dere?

Det ble jeg også nysgjerrig på. 

Edit: ja, nå så jeg det. De er muslimer. Men jeg forstår r hva slags feiringer som er utelukket. Opplys meg, ts. 

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det selv. Men så er alt relativt. Jeg synes ikke det er konservativt å holde seg unna visse ting. Særlig når man ikke bruker tvang og trusler. Jeg synes det er ekstremt å åpne kjeften hver gang noen sier noe en er uenig i f.eks.. ikke alle synes det 😛

selvom vi har en måte å leve på, vet vi at det finnes mange andre. Folk får gjøre som de vil..

Anonymkode: 5e2ce...925

Dessverre er ikke dette tilfellet for datteren din.

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det til at dere er JV, og at foreldrene dine ikke er det. JV er ikke utelukkende negativt, men ikke utelukkende positivt heller. Jeg kan forstå dine foreldres skepsis. Møt dem på halvveien, gå i dialog. At du og din mann har valgt denne troen må stå på deres kappe. Husk på at dere også praktiserer voksendåp, så gi barna deres en nøytral oppdragelse i så måte. For de har ikke fått sjansen til å velge troen om de hjernevaskes til den.

Anonymkode: 8c3aa...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Dere skal si at hun ikke får lov til å ha sex før ekteskapet, men det er helt ok at hun forteller dere om hun evnt (mest sannsynlig) har det? Ang alkohol, skal dere oppdra henne til å tenke at det er "farlig"? Og ikke noe man kan nyte i form av et glass vin til middag? 

Jupp. Funker nok ikke annet enn i hodet mitt, men det er ideelt så lov å prøve. 

Alkohol er ikke farlig nei, men vi tror at det ikke er bra for oss. Både psykisk, fysisk og spirituelt. Alkohol kan påvirke oss til å gjøre farlige ting. Å nyte et glass vin er ganske uskyldig, men det kan føre til to glass, tre glass, vips så gjør du noe du ikke burde. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dessverre er ikke dette tilfellet for datteren din.

Anonymkode: e3aad...1c2

Det vet du ikke. Jeg vet godt hvordan det er å ha en annen tankegang enn mine foreldre, frykten og det å bli nedlatet. Vi må være åpne, men vi lærer henne hva vi tror. Hun skal få forske på sine greier om hun vil det, men vi må få lov å si at "vi tror ikke buddhismen er riktig, men gjør hva du vil". Hvis du skjønner 😂

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det til at dere er JV, og at foreldrene dine ikke er det. JV er ikke utelukkende negativt, men ikke utelukkende positivt heller. Jeg kan forstå dine foreldres skepsis. Møt dem på halvveien, gå i dialog. At du og din mann har valgt denne troen må stå på deres kappe. Husk på at dere også praktiserer voksendåp, så gi barna deres en nøytral oppdragelse i så måte. For de har ikke fått sjansen til å velge troen om de hjernevaskes til den.

Anonymkode: 8c3aa...46a

Vi er muslimer. Jehovas vitner er kanskje hakket strengere? 

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ikke. Jeg vet godt hvordan det er å ha en annen tankegang enn mine foreldre, frykten og det å bli nedlatet. Vi må være åpne, men vi lærer henne hva vi tror. Hun skal få forske på sine greier om hun vil det, men vi må få lov å si at "vi tror ikke buddhismen er riktig, men gjør hva du vil". Hvis du skjønner 😂

Vi er muslimer. Jehovas vitner er kanskje hakket strengere? 

Anonymkode: 5e2ce...925

Nei, jeg skjønner ikke hva det skal tjene til å indoktrinere slikt i hodet på et barn.

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar og meninger. Jeg ser at jeg må invitere foreldrene mine til en samtale og komme til felles enighet om enkelte ting. Vi er trossalt foreldrene hennes. 

Jeg forstår at mange ikke takler at folk er religiøse og t mange tror det innebærer mye strenge regler og hindringer, men jeg føler ikke det. 

Vi avslutter der. Takk for svar alle sammen :)

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jupp. Funker nok ikke annet enn i hodet mitt, men det er ideelt så lov å prøve. 

Alkohol er ikke farlig nei, men vi tror at det ikke er bra for oss. Både psykisk, fysisk og spirituelt. Alkohol kan påvirke oss til å gjøre farlige ting. Å nyte et glass vin er ganske uskyldig, men det kan føre til to glass, tre glass, vips så gjør du noe du ikke burde. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Dere kommer i værste fall til å oppdra en unge som tar avstand fra dere som voksen, og hun kommer overhode ikke til å få tillit til dere, eller fortelle dere noe. Dere gjør jo alt feil med tanke på å oppdra et barn til å føle trygghet og aksept hos foreldrene sine. 

Endret av Nerine_
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skjønner ikke hva det skal tjene til å indoktrinere slikt i hodet på et barn.

Anonymkode: e3aad...1c2

"Vi spiser ikke katt, men gjør hva du vil"

 "Vi tror ikke marihuana er sunt, men gjør hva du vil",

"vi tror marihuana er sunt, men gjør hva du vil".. 

Det jeg skrev er ikke indoktrinering, men at vi har egne meninger om ting. Alt er relativt. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Vi spiser ikke katt, men gjør hva du vil"

 "Vi tror ikke marihuana er sunt, men gjør hva du vil",

"vi tror marihuana er sunt, men gjør hva du vil".. 

Det jeg skrev er ikke indoktrinering, men at vi har egne meninger om ting. Alt er relativt. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Men dessverre ikke noen meninger som fører noe bra med seg.

Anonymkode: e3aad...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Dere kommer til å oppdra en unge som tar avstand fra dere som voksen, og hun kommer overhode ikke til å få tillit til dere, eller fortelle dere noe. Dere gjør jo alt feil med tanke på å oppdra et barn til å føle trygghet og aksept hos foreldrene sine. 

Er du seriøs? Har du vært hjemme hos oss? Unnskyld meg, men dette var virkelig en ubehagelig kommentar. Vi gjør alt for at hun skal føle trygghet og aksept, men mener du virkelig at man skal ha fravær av religion for å være en god forelder? Du vet virkelig ikke hva du snakker om!

Jeg utdyper ikke alt hva vi gjør i hjemmet, og trodde ikke jeg trengte det. At vi sier at vi tror enkelte ting ikke er bra for oss, så er ikke det så ille synes jeg. Verre å si "du kommer til helvete om du drikker alkohol". 

Jeg skrev lengre oppe at vi avslutter her, men dette tok virkelig.. wow. 

Anonymkode: 5e2ce...925

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forstå så kommer det an på hvor praktiserende dere er. Har du tildekket hår? Feirer ikke jul? Har tanker om at datteren skal begynne med hijab? Ikke ha svømming på skolen sammen med gutter? Være tildekket på stranden? Skal en sønn omskjæres? Om du kan svare ja på dette, så er det naturlig at det er kulturkollisjon mellom dere og foreldrene dine. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Noe av problemet er at disse verdiene dere har kommer fra en gud, noe som har fortalt dere hva som er rett eller galt. Om dere på egen hånd hadde ment at alkohol var skadelig og dere ønsket ikke det i hus, så er det noe de fleste respekterer og ser fornuften i. Men når dere ikke drikker fordi det går imot guden deres, så har dere ikke selv valgt verdiene, de har blitt tredd nedover hodene deres av Odin. Og dere adlyder blind uten kritiske spørsmål eller selvstendige tanker. 

Det er stor forskjell på disse holdningene. I det ene scenario begrenser dere livene deres fordi dere stoler blindt på det noen andre sier er riktig. I det andre scenario har dere selv reflektert og kommet frem til at dere ikke ønsker alkohol i hus

Jeg forstår besteforeldrene ganske godt i dette tilfelle. Jeg ville ikke blandet meg, men jeg hadde nok himlet med øynene på innsiden av at barnet ble nektet å gå i bursdager eller feire jul grunnet religion. Om dere er imot bursdager og jul og har gode argumenter for det- greit. Men når dere lar dere diktere av en mytologisk figur der religiøse tekster ble skrevet av mennesker fra fortiden som sannsynligvis var korrupte og ønsket makt og brukte religionen deretter, så blir det noe annet. 

Kanskje stygt skrevet av meg, men om du vil se det positive i det, så kan du bruke mine holdninger til å forsøke forstå besteforeldrene. 

Om det finnes en gud eksisterer han ikke i menneskeskapte tekster fra oldtiden

Jeg skjønner hva du mener. 

Jeg har selv reflektert og forsket på påbudene og forbudene, og ser absolutt mange fordeler ved å følge dem utenom at Gud sier det. 

Om jeg ikke var religiøs, hadde jeg fortsatt gjort det religionen vår sier :)

Anonymkode: 5e2ce...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Taffel skrev:

For å forstå så kommer det an på hvor praktiserende dere er. Har du tildekket hår? Feirer ikke jul? Har tanker om at datteren skal begynne med hijab? Ikke ha svømming på skolen sammen med gutter? Være tildekket på stranden? Skal en sønn omskjæres? Om du kan svare ja på dette, så er det naturlig at det er kulturkollisjon mellom dere og foreldrene dine. 

Jeg dekker til håret, feirer ikke jul, hun kan ha svømming på skolen fordi hun er et barn, hijab får hun velge selv. Når hun kommer i puberteten vil jeg at hun tenker over hva hun ønsker å gjøre. 

Før hun kommer i puberteten er hun et barn og trenger ikke gjøre noe som helst. 

Tror heller ikke jeg kan få fler barn så omskjæring er ikke et tema. Man kan gjøre det når man blir voksen, selvom det er best når man er liten, men jeg har ikke vært i en slik situasjon, så vet ikke. 

Anonymkode: 5e2ce...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at besteforeldrene er bekymret jeg. Hadde heller ikke likt at mine barnebarn hadde vokst opp i en eller annen sekt.

Anonymkode: 75d7b...9b2

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er dere langt inni konservativismen, altså. Og da skjønner jeg besteforeldrene svært godt. Å vokse opp med slikt hysteri tredd nedover ørene er ikke bra for noen.

Anonymkode: 7e265...c62

Jeg er selv vokst opp i et kristent hjem, hvor mine foreldre var avholdene til alkohol. Jeg har også blitt opplært til at sex er noe som bare hører ekteskapet til. Jeg gikk på søndagsskole, og vi ba kveldsbønn når jeg skulle sove. 

 Likevel valgte jeg selv å ha sex før ekteskapet, og drakk alkohol som vanlige ungdom. Har aldri følt noe skam knyttet til dette, og mine foreldre har respektert mine valg, til tross for at det ikke er slik de "oppdro" meg. 

Å påstå at å vokse opp i slik hysteti ikke er bra for noen, tenker jeg er veldig bastant. Selv har jeg tatt med meg alt det gode fra kristendommen,  som f. eks fokus på nestekjærlighet. Så lenge foreldrene respekterer barnet egen tro, tvil, verdier og  valg, så trenger ikke dette være skadelig. 

Anonymkode: 17c0a...fbc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jupp. Funker nok ikke annet enn i hodet mitt, men det er ideelt så lov å prøve. 

Alkohol er ikke farlig nei, men vi tror at det ikke er bra for oss. Både psykisk, fysisk og spirituelt. Alkohol kan påvirke oss til å gjøre farlige ting. Å nyte et glass vin er ganske uskyldig, men det kan føre til to glass, tre glass, vips så gjør du noe du ikke burde. 

Anonymkode: 5e2ce...925

Det uthevete fikk meg til å tenke på dette tullet skrevet av en kristenfundamentalist i USA

6DC56FB6-17CF-4D02-A8A4-AE954A55E2A5.thumb.jpeg.fe12de116947340b68bf70da76067b84.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...