Gå til innhold

Leve greit uten lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.4.2019 den 19.22, abrasiveRefraction skrev:

Utfordringen med å ikke få det på plass når du er ung er at det er MYE vanskeligere når du er gammel.

Dog har vi vel selvkjørende biler innen 20 år uansett, men hvem vet.

 

Hva er grunnen til det blir mye vanskeligere egentlig? 

Anonymkode: 988cc...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er grunnen til det blir mye vanskeligere egentlig? 

Anonymkode: 988cc...e77

De fleste har vanskeligere for å lære etterhvert som de blir eldre.

Det var vanlig før å regne antall kjøretimer som det samme som alder, altså 20 kjøretimer for en tjueåring og 40 kjøretimer for en førtiåring. En viss antydning gir det i alle fall, selv om det naturligvis er veldig individuelt hvor lett folk lærer.

Anonymkode: 4f93c...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har vanskeligere for å lære etterhvert som de blir eldre.

Det var vanlig før å regne antall kjøretimer som det samme som alder, altså 20 kjøretimer for en tjueåring og 40 kjøretimer for en førtiåring. En viss antydning gir det i alle fall, selv om det naturligvis er veldig individuelt hvor lett folk lærer.

Anonymkode: 4f93c...f99

... hvor har du det fra egentlig? Da er jeg isåfall det stikk motsatte av alt da. 
Gått mye skole, slet alltid på skolen, jeg jobbet ræva av meg og fikk dårlige karakterer. Tok voksenopplæring i 30 årene og kom ut med bare 5'ere og 6'ere på samtlige prøver og sluttkarakterer. Ikke jobbet jeg med fagene hjemme en gang! Å følge med i timen var mer enn nok, og det gjorde jeg tidligere i livet også. Nei jeg var ikke en elev som ikke gjorde lekser, leste til prøver eller fulgte med i timene, allikevel så slet jeg faglig. 
Tok førekortet i 30 årene uten problemer. 
Lærte meg et nytt språk i midten av 20 årene, null problemer. 

To av mine venninner tok lappen fra midten av 20 årene til starten av 30 årene, null problem og brukte så aldeles ikke lang tid. Ei gikk også voksenopplæring i 30 årene og fikk gode karakterer og hun også slet som barn og tenåring.

Så hvor har du den påstanden fra egentlig? 

Anonymkode: c95b8...9d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 17.55, Ginavn skrev:

Jeg tok lappen i 2017. Herregud, så deilig! Følte egentlig ikke behovet før. Så ble jeg gravid og jeg innså at jeg ikke ville være den evige passasjeren som passet på barnet. Det hjelper også veldig mye på følelsen av selvstendighet og selvtilitt.

Jeg har blitt flinkere til å kjøre enn mannen min og kom nettopp hjem fra en tur på ... fem timer? Det er bare så gøy å kjøre!

Det som holdt meg tilbake lenge var 1) giring/bakkestart og 2) den agressive kjørekulturen der jeg bodde (utlandet, storby) og 3) ingen tro på meg selv. Jeg kjører bil med automatgir. Manuellgir-nazistene her på KG tror de er så jævlig flinke fordi de kjører en bensinbil med manuellgir og 60 hester, men det å kjøre automat framfor manuell er å anbefale, mener jeg. Særlig hvis du skal begynne å øvelseskjøre, for da får du fokusert bedre på trafikkbildet. Uansett, det har vært utallige diskusjoner rundt dette så jeg runder av temaet automat/manuell nå. 

I begynnelsen syntes jeg det var ekkelt med påkjøringsfelt, særlig der veien bare har et felt, pga et par ubehagelige episoder og manglende erfaring i å lese andre. Dette har blitt bedre, men skal sies at jeg merker ofte at andre ikke er helt stødige på akkurat påkjøringsfelt 😛 Hadde en episode senest i dag 

Kjørte også av veien i vinter (teknisk problem med bilen), men jeg var raskt bak rattet igjen. 

Nå skal jeg studere og jeg vet det er mye mer fornufitg å selge bilen, men helvete heller om jeg skal. Det blir trangere kår for meg, men den frihetsfølelsen du får med bil, den skal jeg ikke miste. 

Mannen din må være verdens dårligste sjåfør hvis du er bedre enn han etter og ha hatt førerkort i 2 år. 

Eventuelt så har du enormt høye tanker om deg selv. 

Du vet at man ikke ansees å være god sjåfør før etter 7 år bak rattet, med blandet kjøring, og ha kjørt litt forskjellige biler? 

 

Anonymkode: eef08...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til det blir mye vanskeligere egentlig? 

Anonymkode: 988cc...e77

Aner ikke. Jeg er ikke forsker.

Men det går fortere å lære noen som er 22-27 å kjøre bil enn noen som er 40+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din må være verdens dårligste sjåfør hvis du er bedre enn han etter og ha hatt førerkort i 2 år. 

Eventuelt så har du enormt høye tanker om deg selv. 

Du vet at man ikke ansees å være god sjåfør før etter 7 år bak rattet, med blandet kjøring, og ha kjørt litt forskjellige biler? 

 

Anonymkode: eef08...226

Så fint at jeg har en person her på internett som kan fortelle meg hvor skapet skal stå, takk :) jeg kan informere deg om at jeg har kjørt gjennom Europa to ganger, og har tilbakelagt over 50 000 km siden jeg kjørte opp. Yrkessjåfører som har sittet på meg sier jeg kjører bra. Jeg stoler mer på deres vurdering enn din, men takk for omtanken 

Jeg har kjørt på autobahn, grusveier, nedsnødde glemte veier, sommer som vinter. I snø, i regn, i tåke, i stekende solskinn, i motlys. Kun én gang har jeg tenkt at nå skal jeg ikke kjøre. 

Dette er vel her du kommer inn og forteller at du har kjørt 100 000 km på to år, vært med på Ice Road truckers og har kjørt "motorveien" i Pamir mens du utførte en hjertetransplantasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i helvete er du så utrolig frekk? Ingen vits å slenge dritt. Er faktisk noen av oss som ikke klarer å kjøre bil, lik det eller ei. Hvis jeg skulle kjørt bil her i Oslo hadde jeg endt opp i Russland. Har 0 stedsans. 

Anonymkode: e6052...8bf

Frekk? Slutt å være så sensitiv. Å kunne finne stedet man skal er en stor del av bilkjøringen. Du kan med andre ord ikke kjøre bil i tilstrekkelig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tatt for bruk? Det var episoden der jeg mistet lappen som var så grov at jeg ikke får den tilbake. Og vi snakker grov. Veldig.

Anonymkode: 44917...6cc

Enten så blir du lurt og må snakke med advokat om dette eller så er det noe du utelater av gjentakende adferd som gjør at du ikke får den tilbake. Man har nemlig ikke anledning til å holde tilbake førerkortet mer enn 5 år med mindre det foreligger nye forhold.

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ginavn skrev:

Så fint at jeg har en person her på internett som kan fortelle meg hvor skapet skal stå, takk :) jeg kan informere deg om at jeg har kjørt gjennom Europa to ganger, og har tilbakelagt over 50 000 km siden jeg kjørte opp. Yrkessjåfører som har sittet på meg sier jeg kjører bra. Jeg stoler mer på deres vurdering enn din, men takk for omtanken 

Jeg har kjørt på autobahn, grusveier, nedsnødde glemte veier, sommer som vinter. I snø, i regn, i tåke, i stekende solskinn, i motlys. Kun én gang har jeg tenkt at nå skal jeg ikke kjøre. 

Dette er vel her du kommer inn og forteller at du har kjørt 100 000 km på to år, vært med på Ice Road truckers og har kjørt "motorveien" i Pamir mens du utførte en hjertetransplantasjon

Vel, 50 tusen kilometer gjør deg faktisk ikke til erfaren sjåfør. 

Normal kjørelengde i året er vel 15 til 20 tusen kilometer. Multipliser det med 7 år sår får du 200 til 240 tusen kilometer, som ansees for å være dyktig sjåfør. 

Ikke jeg som går ut med den informasjonen, men kjøreskoler, NAF og andre interesseorganisasjoner innen transport. Så tro hva du vil, men på generelt basis så er du ikke erfaren sjåfør enda. 

Unntak finnes helt sikkert, men jeg tviler. 

Selv har jeg 25 år bak rattet, med et snitt på 25 tusen kilometer i året. Kjørt feilfritt i 20 år.. De første fem årene ble det 3 bulker og en kondomnert bil. 

Vil påstå at det ikke gjør meg til en god sjåfør da all kjøring går på automatikk, er ikke årvåken og konsentrert, ligger mer enn jeg sitterpå langkjøring, kan ikke huske sist jeg hadde to hender på rattet, fumler med mobil, GPS og radio. 

Anonymkode: eef08...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen man anser seg selv som en veldig god sjåfør er den dagen man overvurderer egne evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2019 den 23.56, AnonymBruker skrev:

Enten så blir du lurt og må snakke med advokat om dette eller så er det noe du utelater av gjentakende adferd som gjør at du ikke får den tilbake. Man har nemlig ikke anledning til å holde tilbake førerkortet mer enn 5 år med mindre det foreligger nye forhold.

Anonymkode: 40e55...3af

Utelater ingenting. Dette var en meget omtalt sak i media på den tiden.

Anonymkode: 44917...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å angre på? Om du på noe tidspunkt føler at "nå hadde det vært greit å ta lappen".. så er det jo bare å ta den? Med mindre du har passert pensjisalder er det ikke noe problem å vente til du trenger den. 

Og om du lever greit, er jo opp til deg å definere selv? Føler du at du lever greit nå uten lappen? Vel, så fortsett med det, da vel? Og om det endrer seg, så bare tar du den? Du kan jo spare opp så du har pengene på konto, så du ikke trenger vente med å ta kjøretimer til du har råd til det, om du bestemmer deg for at du vil ha lappen. 

Jeg for min del har et mye lettere liv med lappen en nuten. Selv om jeg bor i Bergen. Her er det dårlig kollektivtilbud på tvers av bydelene. Jeg driver med organisert idrett, i en annen bydel enn der jeg bor, og jeg hadde brukt så lang tid om jeg skulle tatt kollektivt at det rett og slett ikke hadde gått. Jeg hadde også brukt 1,5 time på å reise på søndagsmiddag hos mine foreldre, vs 20 min med bil. 

Anonymkode: 90665...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utelater ingenting. Dette var en meget omtalt sak i media på den tiden.

Anonymkode: 44917...6cc

Vel, du kan ikke miste lappen i lenger enn fem år dersom du oppfyller kravene til førerkort klasse B.

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2019 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Vel, 50 tusen kilometer gjør deg faktisk ikke til erfaren sjåfør. 

Normal kjørelengde i året er vel 15 til 20 tusen kilometer. Multipliser det med 7 år sår får du 200 til 240 tusen kilometer, som ansees for å være dyktig sjåfør. 

Ikke jeg som går ut med den informasjonen, men kjøreskoler, NAF og andre interesseorganisasjoner innen transport. Så tro hva du vil, men på generelt basis så er du ikke erfaren sjåfør enda. 

Unntak finnes helt sikkert, men jeg tviler. 

Selv har jeg 25 år bak rattet, med et snitt på 25 tusen kilometer i året. Kjørt feilfritt i 20 år.. De første fem årene ble det 3 bulker og en kondomnert bil. 

Vil påstå at det ikke gjør meg til en god sjåfør da all kjøring går på automatikk, er ikke årvåken og konsentrert, ligger mer enn jeg sitterpå langkjøring, kan ikke huske sist jeg hadde to hender på rattet, fumler med mobil, GPS og radio. 

Anonymkode: eef08...226

I følge ssb ligger årlig gjennomsnittlig kjørelengde på en bil på litt under 13 000 km. Dette er 91 000 km på 7 år.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg

Jeg måtte regne mer på det, og har kommet opp i over 70 000 km siden jeg kjørte opp i august 2017. En som har flere km er ikke nødvendigvis bedre, for vi har forskjellige evner, uansett hvor. For eksempel i World of Warcraft som jeg spilte i ganske mange år - jeg nådde aldri "toppen" (ikke noe world first/multi-glad på meg altså) men en som begynte etter meg gjør/gjorde det bedre enn meg. 

Jeg har tilbrakt hele livet med å føle at jeg ikke får til noe, ikke er flink til noe. Til jeg fikk førerkortet. Så joda, selvfølgelig har jeg ikke oppnådd det magiske antallet km du nevner, men å kjøre, det får jeg til. Er jeg verdens beste sjåfør? Nei, og det kommer jeg heller aldri til å tenke, men alle de milene jeg har tilbakelagt - fordi jeg elsker å kjøre, og kjører gjerne 20 mil på en dag for moro - vil jeg påstå gjør meg til en bedre sjåfør en Vimse-Ola som kjørte opp i 2012 fordi han måtte. Jeg mener det blir for enkelt å kun se på året man kjørte opp/km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...