Gå til innhold

Leve greit uten lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utfordringen med å ikke få det på plass når du er ung er at det er MYE vanskeligere når du er gammel.

Dog har vi vel selvkjørende biler innen 20 år uansett, men hvem vet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advarsel: Veldig mange legger på seg fort når de har fått lappen. Man slutter gjerne å gå til butikken, jobben, ting man skal. 

Anonymkode: 9d551...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke hvor mye jeg trengte lappen før jeg faktisk fikk den. Busset i mange år for å spare miljøet, helt til jeg ble tvunget til å ta sertifikatet. Pappa mente at jeg må jo ikke bruke det, men det er kjekt å ha i tilfelle.

Man har en helt annet frihet når man kan kjøre. Man kan leie bil når man er i utlandet, bussrutene slipper å styre dagen din, du kan handle tunge og store ting + at du sparer mye tid!

Jeg kjører elbil, noe som er mye billigere i min kommune enn å ta buss :) Enklere, like miljøvennlig og billig!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Advarsel: Veldig mange legger på seg fort når de har fått lappen. Man slutter gjerne å gå til butikken, jobben, ting man skal. 

Anonymkode: 9d551...2f8

Ja, denne er sann :P Savner litt tiden der jeg "ikke visste bedre". Hadde ikke klart å parkere bilen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor du bor, hvordan livsstilen din er, om det er et godt tilbud med kollektiv transport der og/eller korte avstander slik at du kan gå eller sykle.  Det finnes ingen fasit. Her må du se hva som er best for nettopp deg 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å leve greit uten lappen? Jeg har vært veldig frem og tilbake om jeg skal bruke tid på å ta lappen eller ikke.

Det finnes mye transportmuligheter, og lappen er vel ikke nødvendig med mindre man bor på et lite sted?

Men jeg vet ikke helt... Innerst inne har jeg lyst å ta lappen, men det virker for krevende for meg. Hater å kjøre gjennom tunneller og får panikkangst. Noen som har noen tips? Er 26.

Anonymkode: 9430f...961

Hva med skiturer i Hallingdal, eller fjellturer i Jotunheimen om sommeren? Litt vanskelig med buss overalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tibbie skrev:

Ja, denne er sann :P Savner litt tiden der jeg "ikke visste bedre". Hadde ikke klart å parkere bilen nå.

Jeg vet at alt blir enklere med lappen, men 90% av min fysiske aktivitet kommer av mangel på bil, så å ikke ta lappen er kanskje det beste valget jeg kan ta for liv og helse.

Anonymkode: 9d551...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at alt blir enklere med lappen, men 90% av min fysiske aktivitet kommer av mangel på bil, så å ikke ta lappen er kanskje det beste valget jeg kan ta for liv og helse.

Anonymkode: 9d551...2f8

Hehe, ja, jeg tenkte ikke på hvor mye jeg faktisk var i daglig aktivitet før jeg fikk lappen. Tok buss overalt, men løp mye til bussen for å rekke den, bar ofte på svært tunge ting ol... Alt dette telles jo faktisk som trening :P 

Men du trenger ikke kjøpe deg bil bare fordi du har lappen : ) Skal du for ekesmpel flytte, hadde det vært greit å kunne låne en bil for å kjøre flyttelass med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Illuminatum skrev:

Hva med skiturer i Hallingdal, eller fjellturer i Jotunheimen om sommeren? Litt vanskelig med buss overalt

Vel, det er selvfølgelig enklere å ha lappen i slike situasjoner, men for de av oss som overhodet ikke har behov eller lyst til å dra på skiturer i Hallingdal eller fjellturer i Jotunheimen klarer seg ganske fint uten altså. Og de sjeldne tilfeller man absolutt trenger bil klarer man som regel å finne en løsning uansett. Men klart det, hadde jeg vært et friluftsmenneske hadde jeg absolutt sett et større behov for lappen enn jeg har i dag. Heldigvis bor jeg ved siden av marka, så jeg kan gå de 200 metrene som kreves om jeg vil gå en tur i skogen. :)

-------

Eneste grunnen til at jeg en gang kommer til å ta lappen, er fordi det er "kjekt å ha", og det blir enklere å besøke min farmor som bor på landet. Men trenger jeg å handle noe fra Ikea får jeg det levert hjem, det samme med storhandling, hvilket vi faktisk gjør 2 ganger per måned. Og da blir det både levert hjem og bært opp til oss. Enkelt og praktisk. ;) 

Heldigvis finnes det ganske mange gode løsninger for oss uten lappen, men det var nok mye verre før, eller hvis man ikke bor et sted med god kollektivtrafikk. Selv bor jeg midt mellom 2 t-banestasjoner og 2 ulike busstopp/busstasjoner, t-banen går hvert femte minutt og bussen likeså (hele døgnet). Og å gå til t-banen er like langt som å gå til de få parkeringsplassene som eksisterer her vi bor (det vil si under 5 minutt). 

Jeg ser helt klart at det er praktisk med lappen, men jeg føler det ikke som en nødvendighet. Og jeg er helt uenig i at det nødvendig å ha bil hvis man har barn, spesielt så sentralt som vi bor. Det er ofte enklere å gå enn å kjøre her vi bor, det meste ligger innen for 10 minutters gåavstand, og da er behovet for bil ganske mye mindre enn det ville vært om vi bodde usentralt til. Skal jo også sies at selv om vi hadde bil da jeg vokste opp, måtte man jo gå mye allikevel, jeg ble ikke kjørt fram og tilbake til trening eller aktiviteter. Og helt ærlig mener jeg barn har godt av å gå litt, så at mine fremtidige barn må gå til håndballtrening tenker jeg bare er sunt og bra for dem. Og det ville jeg oppfordret til, uavhengig av om jeg da har lappen eller ikke. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen vil jeg faktisk si er å leie bil i utlandet. Sånn om du mener at det går fint å oppdra barn uten førerkort.

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det gått greit frem til nå (er 22, ingen barn), bor i en by med ok kollektivmuligheter. Fikk lappen for en måned siden, men hadde egentlig ikke noe sterkt behov for det akkurat nå bortsett fra at jeg må ha førerkort for å få meg jobb i den bransjen jeg ønsker og jeg er på vei ut i det jobbmarkedet.

Det er nyttig å ha i andre situasjoner (f.eks. når jeg skal ut og handle når jeg er på ferie hjemme hos familien i en bygd hvor det nesten ikke går buss og det er langt til butikken, eller hvis jeg skal kjøpe nytt møbel eller andre ting som er upraktisk å bære med på bussen, osv.)

Dette har gått greit så langt siden samboeren min alltid har hatt lappen og bil, men jeg har jo vært veldig avhengig av at han kan kjøre steder, selv om det er noe bare jeg skal i grisgrendte strøk. Hadde nok prioritert å ta lappen mye tidligere om jeg ikke hadde  han til å kjøre meg i krisesituasjoner 😅

Anonymkode: b4187...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte ikke lappen før etter jeg ble mor til to barn og hjemmet skulle bli mer å ta vare på enn da vi ikke hadde barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Stakkars barnet, og stakkars alle som må hjelpe deg fordi du ikke har lappen og bil.

Du kommer nok til å skaffe deg bil om du får barn.

Man kan ikke miste lappen på livstid i Norge, så om det er lenger enn fem år siden har du gått rundt og blitt grundig lurt.

Anonymkode: 40e55...3af

Hjelper dessverre ikke å søke om å få den igjen. Har søkt 3 ganger, avslag hver gang.

Anonymkode: 44917...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper dessverre ikke å søke om å få den igjen. Har søkt 3 ganger, avslag hver gang.

Anonymkode: 44917...6cc

Blir du ofte tatt for bruk?

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2019 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Hovedgrunnen vil jeg faktisk si er å leie bil i utlandet. Sånn om du mener at det går fint å oppdra barn uten førerkort.

Anonymkode: 40e55...3af

Men hvordan tør folk å kjøre bil i utlandet, med mindre man er kjent der? Jeg skjønner ikke google maps en gang og blir stressa av gps. Så hvis jeg skulle kjørt bil i utlandet hadde jeg endt opp i Algerie eller noe sånt. Jeg har stedsans som en gnu så jeg finner ikke veien her i Oslo en gang. Er helt lost. Har faktisk gått fra bilen en gang for jeg klarte å kjøre meg bort. Ikke lurt å gå langs motorveien men hva skal man gjøre da? 

Derfor har jeg ikke bil men tar kollektivt og t-bane spesielt. Skal jeg ha tilkjørt noe så er det jo bare å betale for det. 

Anonymkode: e6052...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du kommer til å bo fremover og om du får barn? Jeg er 33, uten barn og bor i by. Ser ikke poenget i å ha lappen, mest fordi jeg har aldri hatt lyst til å ta den. 

Anonymkode: bbaae...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan tør folk å kjøre bil i utlandet, med mindre man er kjent der? Jeg skjønner ikke google maps en gang og blir stressa av gps. Så hvis jeg skulle kjørt bil i utlandet hadde jeg endt opp i Algerie eller noe sånt. Jeg har stedsans som en gnu så jeg finner ikke veien her i Oslo en gang. Er helt lost. Har faktisk gått fra bilen en gang for jeg klarte å kjøre meg bort. Ikke lurt å gå langs motorveien men hva skal man gjøre da? 

Derfor har jeg ikke bil men tar kollektivt og t-bane spesielt. Skal jeg ha tilkjørt noe så er det jo bare å betale for det. 

Anonymkode: e6052...8bf

Normale folk har ingen problemer med å kjøre etter GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvordan du kommer til å bo fremover og om du får barn? Jeg er 33, uten barn og bor i by. Ser ikke poenget i å ha lappen, mest fordi jeg har aldri hatt lyst til å ta den. 

Anonymkode: bbaae...c41

Du ser ikke poenget fordi du vet ikke hvor mye lettere ting ville blitt.

Si meg, har du mange som kjører deg rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, NBA skrev:

Normale folk har ingen problemer med å kjøre etter GPS.

Hvorfor i helvete er du så utrolig frekk? Ingen vits å slenge dritt. Er faktisk noen av oss som ikke klarer å kjøre bil, lik det eller ei. Hvis jeg skulle kjørt bil her i Oslo hadde jeg endt opp i Russland. Har 0 stedsans. 

Anonymkode: e6052...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Blir du ofte tatt for bruk?

Anonymkode: 40e55...3af

Tatt for bruk? Det var episoden der jeg mistet lappen som var så grov at jeg ikke får den tilbake. Og vi snakker grov. Veldig.

Anonymkode: 44917...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...