AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Del Skrevet 21. april 2019 Er det mulig å leve greit uten lappen? Jeg har vært veldig frem og tilbake om jeg skal bruke tid på å ta lappen eller ikke. Det finnes mye transportmuligheter, og lappen er vel ikke nødvendig med mindre man bor på et lite sted? Men jeg vet ikke helt... Innerst inne har jeg lyst å ta lappen, men det virker for krevende for meg. Hater å kjøre gjennom tunneller og får panikkangst. Noen som har noen tips? Er 26. Anonymkode: 9430f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Del Skrevet 21. april 2019 Kommer jeg til å angre senere på at jeg ikke tok lappen tidligere? Det er det jeg er bekymret for. Anonymkode: 9430f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 21. april 2019 #3 Del Skrevet 21. april 2019 Det går fint hvis du bor på et sted med gode kollektivmuligheter. Er da alltids mulig å ta lappen senere også, dersom du skulle flytte eller andre ting i livet forandrer seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Del Skrevet 21. april 2019 Du som er 26 vet vel en del om hvordan det er å leve uten lappen? Det kan sikkert bli mer plundrete hvis du får barn og ikke bor sentralt, men hvis du bor et sted med god kollektivtrafikk vil det sikkert gå greit. Anonymkode: 10209...392 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Del Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, Muskath skrev: Det går fint hvis du bor på et sted med gode kollektivmuligheter. Er da alltids mulig å ta lappen senere også, dersom du skulle flytte eller andre ting i livet forandrer seg. Jeg vet at Norge har tøffe veier å kjøre på, men av og til skulle jeg ønske det var enklere å ta lappen her sånn som i USA f.eks.... Anonymkode: 9430f...961 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 21. april 2019 #6 Del Skrevet 21. april 2019 Går helt fint om du lever i en by med gode kolektivmuligheter. Men det er ekstremt tungvint om du lever på bygda. Det er nå min erfaring. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 21. april 2019 #7 Del Skrevet 21. april 2019 Ja, det skal ikke være lett. Men du klarer deg uten! Legg det bort så lenge, så kan du tenke på det igjen hvis det blir aktuelt å flytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tran09 Skrevet 21. april 2019 #8 Del Skrevet 21. april 2019 Om får panikkangst ved å kjøre skal du ikke kjøre. Er ingenting å angre på, er verre å angre på å ha kjørt, fått panikkangst og drept noen i trafikken på grunn av det. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #9 Del Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, Tran09 skrev: Om får panikkangst ved å kjøre skal du ikke kjøre. Er ingenting å angre på, er verre å angre på å ha kjørt, fått panikkangst og drept noen i trafikken på grunn av det. Så jeg kan aldri ta lappen pga min panikkangst? Jeg hadde håpet at jeg kunne overkomme det. Men ja, det er nok best å la være... Anonymkode: 9430f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #10 Del Skrevet 21. april 2019 Får du panikkanfall bak rattet så har du ingenting der å gjøre. Tunneler må du enten lære deg å lev med og lære deg å takle, eller lære deg å unngå. IKKE gå inn i en situasjon du ikke takler, det er farlig. Du må først og fremst bli frisk fra panikkanfall før du kjører. Ellers så er du en fare på veiene. Det er beskjeden jeg fikk og etter 2 år i terapi så ble jeg frisk fra angst og tok lappen uten problemer. Jeg hadde angst og panikkanfall under bilkjøring på grunn av ptsd etter en bilulykke. Jeg hadde 2 år med terapi og kjøretimer samtidig med en kjørelærer som hjalp meg med å bli trygg bak rattet, før jeg begynte ordinære kjøretimer og løp for å ta lappen. Ja, det kostet mye penger, men jeg hadde ingen jeg stolte på som jeg kunne øvelseskjøre. Da pappa var den eneste og han hadde skyld i ulykken, så jeg følte meg ikke trygg med han. Anonymkode: c95b8...9d0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #11 Del Skrevet 21. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg kan aldri ta lappen pga min panikkangst? Jeg hadde håpet at jeg kunne overkomme det. Men ja, det er nok best å la være... Anonymkode: 9430f...961 Du kan da gå i terapi å bli frisk. Du blir da ikke automatisk frisk av panikkangst av å ta lappen... så det du skriver her gir ingen mening. Anonymkode: c95b8...9d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 21. april 2019 #12 Del Skrevet 21. april 2019 Du lærer det etterhvert. Ting man ikke kan nå er man gjerne skeptisk på Jeg er 30, har enda ikke lappen..Den kommer en dag, men jeg føler meg jo engstelig nå hvordan jeg skal takle det. Nå bor jeg i en by hvor lappen ikke er nødvendig, det går busser alle veier. Hadde jeg bodd i Oslo, så trenger man iallefall ikke lappen. Der er kollektiv transport veldig bra. Bor du i Burfjord og jobber i Alta så må du ha lappen for der er kollektiv transport helt ufattelig dårlig. Fungerer svært dårlig å få en beskjed av sjefen at du må komme på jobb. Uten lappen ville det vært: Ja ok. Jeg må bare vente på bussen, er på jobb om 3t. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Del Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får du panikkanfall bak rattet så har du ingenting der å gjøre. Tunneler må du enten lære deg å lev med og lære deg å takle, eller lære deg å unngå. IKKE gå inn i en situasjon du ikke takler, det er farlig. Du må først og fremst bli frisk fra panikkanfall før du kjører. Ellers så er du en fare på veiene. Det er beskjeden jeg fikk og etter 2 år i terapi så ble jeg frisk fra angst og tok lappen uten problemer. Jeg hadde angst og panikkanfall under bilkjøring på grunn av ptsd etter en bilulykke. Jeg hadde 2 år med terapi og kjøretimer samtidig med en kjørelærer som hjalp meg med å bli trygg bak rattet, før jeg begynte ordinære kjøretimer og løp for å ta lappen. Ja, det kostet mye penger, men jeg hadde ingen jeg stolte på som jeg kunne øvelseskjøre. Da pappa var den eneste og han hadde skyld i ulykken, så jeg følte meg ikke trygg med han. Anonymkode: c95b8...9d0 Det er imponerende at du klarte å overkomme det! Du har grunn til å være stolt. Jeg har hatt dette i mange år, og det ser ikke ut til å go bort selv med terapi. Det stammer også fra en hendelse som hendte da jeg var i trafikken. Anonymkode: 9430f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 21. april 2019 #14 Del Skrevet 21. april 2019 At du ikke trenger lappen i Oslo er en sannhet med modifikasjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #15 Del Skrevet 21. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan da gå i terapi å bli frisk. Du blir da ikke automatisk frisk av panikkangst av å ta lappen... så det du skriver her gir ingen mening. Anonymkode: c95b8...9d0 Jeg har prøvd og det har ikke hjulpet... Så jeg vet ikke hva mer jeg kan prøve for å få bort panikkangsten.. Anonymkode: 9430f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #16 Del Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, NBA skrev: At du ikke trenger lappen i Oslo er en sannhet med modifikasjoner. Bor ikke i Oslo. Men det finnes da andre storbyer hvor man ikke trenger lappen Anonymkode: 9430f...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #17 Del Skrevet 21. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er imponerende at du klarte å overkomme det! Du har grunn til å være stolt. Jeg har hatt dette i mange år, og det ser ikke ut til å go bort selv med terapi. Det stammer også fra en hendelse som hendte da jeg var i trafikken. Anonymkode: 9430f...961 Da må du nok nesten bare godta at du ikke kan kjøre bil. Det er ikke alle som kan det. Det å planlegge arbeidsplass og bosted etter kollektivtransporten er ikke så ille. Gjorde det selv i mange år, tok lappen da jeg var 32. På grunn av økonomi så må jeg bo litt utenfor byen, så derfor trenger jeg lappen og jeg trenger det for jobben jeg har (kunne ha valgt annet yrke som ikke krever det), men hadde jeg fortsatt bodd nær byen så hadde jeg ikke tatt lappen. Anonymkode: c95b8...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 21. april 2019 #18 Del Skrevet 21. april 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor ikke i Oslo. Men det finnes da andre storbyer hvor man ikke trenger lappen Anonymkode: 9430f...961 Det er en sannhet med modifikasjoner. Om du har tenkt deg å ha barn uten bil må jobb, barnehage, skole, aktiviteter og alt mulig være meget nære hjemmet. I tillegg til at du blir forhatt som forelder som aldri kan kjøre til kamper osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 21. april 2019 #19 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg tok lappen da jeg var 28. Hvis man er litt redd og forsikrig som person, er det slik: Jo lenger man venter, dess reddere blir man. Jeg tenkte masse på det enorme ansvaret man har som bilfører, så for meg ulykker og påkjøringer. Tror ikke jeg hadde tenkt på den måten ti år tidligere. Det er jo bra at man er mer ansvarsbevisst, men man kan ikke bli helt forkrøplet heller. Hvis du tror du vil ta lappen, ikke utsett det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 21. april 2019 #20 Del Skrevet 21. april 2019 Det skal vel gå fint å leve uten lappen. Du blir jo vant til å bruke kollektivtransport. Det enkleste er vel hvis arbeidsplass/familie/venner/trening (andre aktiviteter) er i nærheten av der du bor slik du kan gå/ta en buss og slippe mange bytter, lang tid osv. Dersom du planlegger barn senere i livet så bør du vurdere lappen dersom du tror det blir mest praktisk da. Det koster selvfølgelig en del å ta lappen. Men dersom du har mulighet så ville hvertfall jeg selv tatt lappen uansett om jeg ikke skulle hatt bil. Det er da lettere å leie eller låne bil ved behov. Og du har jo da lappen allerede hvis du finner ut du likevel ønsker å ha egen bil. Hvis det ikke haster med lappen kan du kanskje øvekjøre med familie/venner, ta noen timer på kjøreskole innimellom, etterhvert ta disse obligatoriske timene som langkjøring(?) osv. Da kan du strekke det over tid og slipper å betale en stor sum på kort tid. Er det "risiko" for at du skal ha behov for å bruke bil på arbeid bør du hvertfall ta lappen. Det er en del arbeidsplasser som "krever" dette. Du må også være så snill å ikke bli den personen som alltid skal "utnytte" andre med lappen. F.eks. belage deg på at du alltid kan sitte på til/fra ting, få hjelp dersom du skal handle noe "tyngre"/mye, få folk til å kjøre deg i helger/helligdager med dårligere kollektivtilbud. Går man for å kun benytte seg av bena/kollektiv må man også klare å få dager med dårligere tilbud til å gå opp uten å være avhengig av andre Selvfølgelig de fleste er jo behjelpelig om man skal noe og skal kjøre samme vei og slikt. Men har et par bekjente som er av typen som forventer å bli plukket opp (en del omvei), sitte på hjem (igjen omvei), kunne få hjelp ved større innkjøp (møbler f.eks.) o.l. Det kan oppleves litt slitsomt, spesielt siden disse personene kunne tatt lappen hvis man ville hatt det "enklere" selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå