Gå til innhold

Leve greit uten lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dog, om man ikke eier bil og ikke har brukt penger på førerkort bør man ha endel til overs til taxi og hjemkjøring av møbler om man er i full jobb. Handling kan gjøres på kolonial og slikt.

Problemet oppstår i størst grad med barn, spesielt om du har familie som bor kjipt til mtp kollektivforbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SeptemberRose

Bor du på en plass der det går buss og/eller tog ofte så trenger du det ikke. Bor du på en plass der det går sjelden så er det værre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, SeptemberRose skrev:

Bor du på en plass der det går buss og/eller tog ofte så trenger du det ikke. Bor du på en plass der det går sjelden så er det værre. 

Inntil man har barn, eller dersom man jobber turnus.

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan aldri ta lappen pga min panikkangst? Jeg hadde håpet at jeg kunne overkomme det. Men ja, det er nok best å la være...

Anonymkode: 9430f...961

Sier ikke ta du aldri kan kjøre. Men du skal ikke kjøre sålenge du får panikkangst. Overkom panikken først, så kan du prøve. Angst kan håndteres, så det er ikke avgjørende for om du får lappen eller ei. Men får du panikk når du kjører igjennom tuneller har du ingenting bak rattet å gjøre. Ta kontakt med en terapaut og jobb med det i ett års tid, så ser du hva som er overkommelig. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen men har mistet den for en periode. Og fy f..., nå ser jeg hvor avhengig jeg er av den! Komme meg fra a til b går greit med kollektiv transport. Men blir jo totalt avhengig av andre innimellom og det er en følelse jeg ikke takler!  

Anonymkode: 653fe...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, har barn og bor pittelitt utenfor en stor by. Jeg klarer meg greit , tar bussen til barnets trening og til/ fra jobb tar jeg enten buss eller sykler, kommer litt ann på hvor langt vekke jeg jobber. Ser jo at det hadde vært lettere med lappen men jeg kommer nok ikke til og ta den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lappen, men har ikke hatt bil på mange år og kommer nok aldri til å skaffe meg det igjen. Bor på et sted i Oslo hvor jeg har tilgang til T-bane og busser i alle retninger.

Handler jeg store ting så betaler jeg for å få det tilkjørt, og skulle jeg få lyst på en roadtrip-ferie en gang så kan jeg leie bil. Det koster så mye penger å ha bil at for meg ville det vært omtrent like dumt å kjøpe bil som å brenne opp pengene.

Anonymkode: 95721...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer aldri til å angre på å skaffe deg lappen, og livet blir ganske mye lettere om du tar den.Du vil være mer selvstendig enn uten.  Feks i forhold til jobb, mange jobber krever jo sertifikat, når du får barn og skal kjøre på fotballkamper, legevakt etc. Nei, tøff deg opp, og bestill kjøretime om du har råd! (Det blir jo heller ikke noe billigere med åra..) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt greit. Mistet lappen på livstid i relativ ung alder. Savnet den et halvår eller så, men etter det har jeg faktisk ikke savnet den. Er nå godt voksen.

Anonymkode: 44917...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Bor man i store byer trenger man ikke lappen, men i små byer og andre små steder, er  man helt avhengig av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lappen men ikke bil. Trenger ikke bil, er ikke noe glad i å kjøre, men hadde plutselig tid og økonomien til å ta den, så da benyttet jeg sjansen, for man vet aldri hva fremtiden bringer. 

Anonymkode: 77df9...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

lappen er vel ikke nødvendig med mindre man bor på et lite sted?

Nødvendig er bil ikke, hvis alt du har behov for i livet er å komme deg på jobben og på butikken og alt du trenger, befinner seg innen en mils avstand fra hjemmet ditt. Man overlever, men for meg virker det være en ytterst ussel levemåte aldri å kunne hive seg i bilen og besøke Gaustatoppen, kjøre en av våre mange nasjonale turistveger eller besøke Helga og Hans på Evje en søndag. Joda, må en, så må en, men jeg ville gjøre alt for å unngå en slik skjebne: et liv uten bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer nå. Bare blitt dyrere og vanskeligere å ta den. Nå gidder jeg ikke.

bor sentralt, så det hjelper noe. Men det er en frihet å ha lappen. Står sterkere i jobbsøkerprosessen også da.

Anonymkode: 6e2aa...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verken samboer eller jeg har lappen, vi er begge i 30-årene. Foreldrene til min samboer hadde heller ikke lappen (samboer kommer fra en liten by på vestlandet).

Vi bor i Oslo og for oss har det aldri vært et savn. Jeg kommer nok til å ta lappen fordi den kan være kjekk å ha, men vi kommer neppe til å kjøpe oss bil.

Og selvfølgelig kan man leve godt uten lappen. Der er noe jeg sjeldent tenker over, og her vi bor ville det vært mer knotete å bo med bil enn uten, så vi lever meget godt uten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Scoops skrev:

Jeg har ikke lappen, har barn og bor pittelitt utenfor en stor by. Jeg klarer meg greit , tar bussen til barnets trening og til/ fra jobb tar jeg enten buss eller sykler, kommer litt ann på hvor langt vekke jeg jobber. Ser jo at det hadde vært lettere med lappen men jeg kommer nok ikke til og ta den

Stakkars barnet, og stakkars alle som må hjelpe deg fordi du ikke har lappen og bil.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lappen, men har ikke hatt bil på mange år og kommer nok aldri til å skaffe meg det igjen. Bor på et sted i Oslo hvor jeg har tilgang til T-bane og busser i alle retninger.

Handler jeg store ting så betaler jeg for å få det tilkjørt, og skulle jeg få lyst på en roadtrip-ferie en gang så kan jeg leie bil. Det koster så mye penger å ha bil at for meg ville det vært omtrent like dumt å kjøpe bil som å brenne opp pengene.

Anonymkode: 95721...fb2

Du kommer nok til å skaffe deg bil om du får barn.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt greit. Mistet lappen på livstid i relativ ung alder. Savnet den et halvår eller så, men etter det har jeg faktisk ikke savnet den. Er nå godt voksen.

Anonymkode: 44917...6cc

Man kan ikke miste lappen på livstid i Norge, så om det er lenger enn fem år siden har du gått rundt og blitt grundig lurt.

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SPOCA skrev:

Vi bor i Oslo og for oss har det aldri vært et savn. Jeg kommer nok til å ta lappen fordi den kan være kjekk å ha, men vi kommer neppe til å kjøpe oss bil.

Og selvfølgelig kan man leve godt uten lappen. Der er noe jeg sjeldent tenker over, og her vi bor ville det vært mer knotete å bo med bil enn uten, så vi lever meget godt uten

Du kan ikke savne noe du aldri har hatt.

Og det er ikke mer knotete å bo med bil enn uten, selv ikke i Oslo. Langt dyrere er det dog!

Anonymkode: 40e55...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du ufør og ikke trenger lappen til fremtidig jobb, er kollektivtilbudet bra, og du betaler for deg når du sitter på med andre så trenger du ikke ta lappen. 

Anonymkode: eef08...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke savne noe du aldri har hatt.

Og det er ikke mer knotete å bo med bil enn uten, selv ikke i Oslo. Langt dyrere er det dog!

Anonymkode: 40e55...3af

Mine foreldre hadde/har bil, jeg er vokst opp med bil, så jeg vet jo hvordan det er å leve i en husholdning med bil. Jeg vet også hva jeg eventuelt "går glipp av". Men helt ærlig er det ikke noe jeg savner.

Grunnet mangel på parkeringsplasser ville det vært meget upraktisk å ha bil her vi bor. Og det går raskere for meg å f.eks ta t-banen til jobb eller sentrum framfor bil, spesielt i rushen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ufør og ikke trenger lappen til fremtidig jobb, er kollektivtilbudet bra, og du betaler for deg når du sitter på med andre så trenger du ikke ta lappen. 

Anonymkode: eef08...226

Bør selvfølgelig føye til, er du barnløs og aldri har tenkt til å få barn ... så trenger du ikke lappen.

Svarer du ja på et av spørsmålene ovenfor så Bør du ta lappen.

Anonymkode: eef08...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt  over 40 og tok nylig lappen. Det har gått helt fint uten til nå, men etter vi flyttet landlig med barn så ble jeg avhengig av andre. Det er så godt å endelig ha tatt den, men det går jo fint uten i mange tilfeller også. Og du kan alltids ta den senere, det er jo jeg et eksempel på. 

Anonymkode: 675a1...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...