AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #41 Del Skrevet 21. april 2019 Min mann i midten av 30-årene har ikke lappen. Og det går veldig greit, han sykler til jobb og bruker sykkelvogn for å frakte ungene ved behov. Vi bor ikke langt fra buss/bane, og jeg har lappen og bil, så har ikke problem med å storhandle, reise på ferie, frakte tunge ting eller kjøre unger på kamp. Hadde sikkert vært mer knot om ingen av oss kjørte. Innimellom skulle jeg ønske han hadde lappen så jeg slapp all kjøring til kamper osv, men i det store og det hele er det ikke verdt det å ta den nå- tar for mye tid og koster for mye penger. Hadde han hatt den fra ungdommen av hadde det selvsagt vært et +😜 Anonymkode: fd49d...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 21. april 2019 #42 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg tok lappen i 2017. Herregud, så deilig! Følte egentlig ikke behovet før. Så ble jeg gravid og jeg innså at jeg ikke ville være den evige passasjeren som passet på barnet. Det hjelper også veldig mye på følelsen av selvstendighet og selvtilitt. Jeg har blitt flinkere til å kjøre enn mannen min og kom nettopp hjem fra en tur på ... fem timer? Det er bare så gøy å kjøre! Det som holdt meg tilbake lenge var 1) giring/bakkestart og 2) den agressive kjørekulturen der jeg bodde (utlandet, storby) og 3) ingen tro på meg selv. Jeg kjører bil med automatgir. Manuellgir-nazistene her på KG tror de er så jævlig flinke fordi de kjører en bensinbil med manuellgir og 60 hester, men det å kjøre automat framfor manuell er å anbefale, mener jeg. Særlig hvis du skal begynne å øvelseskjøre, for da får du fokusert bedre på trafikkbildet. Uansett, det har vært utallige diskusjoner rundt dette så jeg runder av temaet automat/manuell nå. I begynnelsen syntes jeg det var ekkelt med påkjøringsfelt, særlig der veien bare har et felt, pga et par ubehagelige episoder og manglende erfaring i å lese andre. Dette har blitt bedre, men skal sies at jeg merker ofte at andre ikke er helt stødige på akkurat påkjøringsfelt 😛 Hadde en episode senest i dag Kjørte også av veien i vinter (teknisk problem med bilen), men jeg var raskt bak rattet igjen. Nå skal jeg studere og jeg vet det er mye mer fornufitg å selge bilen, men helvete heller om jeg skal. Det blir trangere kår for meg, men den frihetsfølelsen du får med bil, den skal jeg ikke miste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 21. april 2019 #43 Del Skrevet 21. april 2019 45 minutter siden, SPOCA skrev: Mine foreldre hadde/har bil, jeg er vokst opp med bil, så jeg vet jo hvordan det er å leve i en husholdning med bil. Jeg vet også hva jeg eventuelt "går glipp av". Men helt ærlig er det ikke noe jeg savner. Nei, du vet ikke hva du går glipp av. Jeg var som du, følte jeg ikke gikk glipp av noe som helst før jeg tok lappen som 22-åring, og da fant jeg ut alt jeg gikk glipp av. At foreldrene dine har hatt bil er ikke som at du har hatt det. Du vet ikke hvordan det er å eie bolig fordi foreldrene dine har eid bolig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. april 2019 #44 Del Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, NBA skrev: Nei, du vet ikke hva du går glipp av. Jeg var som du, følte jeg ikke gikk glipp av noe som helst før jeg tok lappen som 22-åring, og da fant jeg ut alt jeg gikk glipp av. At foreldrene dine har hatt bil er ikke som at du har hatt det. Du vet ikke hvordan det er å eie bolig fordi foreldrene dine har eid bolig.... Man har jo en anelse med tanke på hva frihet angår. Klart det er behagelig å kunne kjøre hvor man skulle ønske og ikke måtte planlegge hvor og når man ønsker å kjøre. Akkurat det opplever man jo når man f.eks blir kjørt og hentet selv. Det er ikke så veldig vanskelig å tenke seg til. Men den er ikke viktig nok for meg til at jeg noen gang gidder å kjøpe meg bil selv om jeg skulle få meg lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #45 Del Skrevet 21. april 2019 40 minutter siden, Ginavn skrev: Jeg har blitt flinkere til å kjøre enn mannen min Hvordan vurderer du dette?🤔 41 minutter siden, Ginavn skrev: Jeg kjører bil med automatgir. Manuellgir-nazistene her på KG tror de er så jævlig flinke fordi de kjører en bensinbil med manuellgir og 60 hester, men det å kjøre automat framfor manuell er å anbefale, mener jeg Selvfølgelig er det bedre og langt mer behagelig å kjøre automat enn manuell. Poenget er bare at man gjerne kommer i mange situasjoner der det er manuell girkasse på bilen du må bruke, og da er det dumt å ikke kunne det. Manuelt gir er dog veldig gøy på aktiv landeveiskjøring, og det gir en bedre forståelse av hvordan en bil fungerer (motorbremsing, turtall opp glatte bakker osv). Anonymkode: 40e55...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 21. april 2019 #46 Del Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, SPOCA skrev: Man har jo en anelse med tanke på hva frihet angår. Klart det er behagelig å kunne kjøre hvor man skulle ønske og ikke måtte planlegge hvor og når man ønsker å kjøre. Akkurat det opplever man jo når man f.eks blir kjørt og hentet selv. Det er ikke så veldig vanskelig å tenke seg til. Men den er ikke viktig nok for meg til at jeg noen gang gidder å kjøpe meg bil selv om jeg skulle få meg lappen. Er vel akkurat det samme å reise som å høre om andres reiser også? 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. april 2019 #47 Del Skrevet 21. april 2019 (endret) 4 minutter siden, NBA skrev: Er vel akkurat det samme å reise som å høre om andres reiser også? 😉 Ja, så poenget mitt er at det ikke sånn at man ikke skjønner at det nok er meget behagelig å kjøre og ha tilgang til bil. Men det er noe med prioriteringer. Selv prioriterer vi nettopp å reise til utlandet framfor å bruke mye penger på bil. Endret 21. april 2019 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #48 Del Skrevet 21. april 2019 du kan leve greit uten lappen i oslo. Ville skaffet lappen dersom jeg bodde andre steder med dårligere kollektivtilbud. Anonymkode: b8837...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoops Skrevet 21. april 2019 #49 Del Skrevet 21. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stakkars barnet, og stakkars alle som må hjelpe deg fordi du ikke har lappen og bil. Haha,er du seriøs nå ?? Fins ikke synd i barnet bare pga at han ikke blir kjørt rundt omkring og stakkars alle som må hjelpe meg for at jeg ikke har lappen ? Har absolutt ikke behov for noe hjelp,klarer oss veldig godt uten .. Mer synd i deg med de holdningene der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NBA Skrevet 21. april 2019 #50 Del Skrevet 21. april 2019 10 minutter siden, SPOCA skrev: Ja, så poenget mitt er at det ikke sånn at man ikke skjønner at det nok er meget behagelig å kjøre og ha tilgang til bil. Men det er noe med prioriteringer. Selv prioriterer vi nettopp å reise til utlandet framfor å bruke mye penger på bil. Helt greit å prioritere noe annet, men du kan ikke si at du ikke savner noe du aldri he hatt. Det var det opprinnelige poenget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. april 2019 #51 Del Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, NBA skrev: Helt greit å prioritere noe annet, men du kan ikke si at du ikke savner noe du aldri he hatt. Det var det opprinnelige poenget mitt. Der er jeg uenig, det er ikke så veldig vanskelig å tenke seg til. Vi får være enige om å være uenige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #52 Del Skrevet 21. april 2019 6 minutter siden, Scoops skrev: Haha,er du seriøs nå ?? Fins ikke synd i barnet bare pga at han ikke blir kjørt rundt omkring og stakkars alle som må hjelpe meg for at jeg ikke har lappen ? Har absolutt ikke behov for noe hjelp,klarer oss veldig godt uten .. Mer synd i deg med de holdningene der... Med mindre du kjører kollektivt over store avstander hele tiden, noe jeg sterkt betviler, vil ditt barn sine muligheter sterkt begrenses av at du ikke har førerkort og bil. Og jo, det blir mye kjøring det forventes at du bidrar med etterhvert som ungen vokser opp, og da blir det du som slipper unna mens andre må stille opp. Anonymkode: 40e55...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. april 2019 #53 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg er over 50, og har levd hele livet uten lappen. Begynte å ta den på kjøreskole da jeg var 18, men likte ikke kjørelæreren, så jeg sluttet og begynte aldri igjen. Rakk kun to kjøretimer. Har stort sett bodd sentralt sånn at det går t-baner, busser og tog. Klarer å komme meg rundt. Men det er klart at julehandelen hadde vært enklere om jeg kunne lesse alle gaveposene inn i bak i en stasjonsvogn, og ikke slepe dem i hendene med meg hjem på bussen fra senteret.... Opp gjennom årene har jeg alltid hatt kjæreste, samboer eller ektefelle med førerkort og bil, så jeg har jo klart meg på det viset. Nå de siste 3 årene har jeg imidlertid vært skilt, og ingen planer om ny mann. Så da må jeg klare meg uten bil i hverdagen (bor i Oslo), og det går helt greit. Må jeg ha noe stort på Ikea må jeg enten betale for å leie noen der til å kjøre varene hjem for meg, eller jeg må overtale eksen eller noe til å ta med tilhengeren sin og hente det for meg. Vi har heldigvis en god tone og samarbeider bra etter skilsmissen, og han sier sjelden nei til å hjelpe til. Jeg er jo hans barns mor, og ofte er det jo også ting som kommer barnet til gode som jeg ber om hjelp til. Skal jeg ha kjøleskap? Ja, da betaler jeg enten for frakt i butikken, og de bærer det opp for meg hjemme, eller jeg pruter og kjøpslår litt og sier at "Ja, skal du ha den prisen, så synes jeg at jeg bør fra det gratis hjemkjørt!" (den siste der var det eksen som tok, og han fikk ja på det, faktisk. Han var med meg for å se på kjøleskap til min nye leilighet da vi var nyskilt) Når jeg kjøper hundemat, kjøper jeg 12 kilos sekker som blir levert på døra hjemme. Sleper ikke 12 kg hundemat i armene mine på t-banen! Heldigvis kan man få nesten alt hjemkjørt nå til dags, bare man betaler for det, eller finner en leverandør som tilbyr gratis hjemlevering (som hundematen fra Zooplus.no) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 21. april 2019 #54 Del Skrevet 21. april 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vurderer du dette?🤔 Selvfølgelig er det bedre og langt mer behagelig å kjøre automat enn manuell. Poenget er bare at man gjerne kommer i mange situasjoner der det er manuell girkasse på bilen du må bruke, og da er det dumt å ikke kunne det. Manuelt gir er dog veldig gøy på aktiv landeveiskjøring, og det gir en bedre forståelse av hvordan en bil fungerer (motorbremsing, turtall opp glatte bakker osv). Anonymkode: 40e55...3af Han sier det selv. Han har aldri vært veldig glad i å kjøre, og mange (yrkessjåfører) har gitt meg skryt for at jeg kjører bra. Han og den typske gubben med hatt har også omtrent lik kjørestil... 😛 Jeg merker meg at mange gjerne overdriver behovet for å kunne kjøre med manuell her påKG, var en gang noen som skrev noe a la "hva hvis du er i bilulykke og du må kjøre etter hjelp og den eneste bilen som virker har manuellgir?!" Da kan man like gjerne ta CE mens man først er i gang, liksom 😛 Jeg sier ikke "ikke en gang tenk tanken på manuellgir!", for all del, kjør gjerne opp på manuellgir, men jeg (og dette er selvfølgelig kun min personlige historie) følte at å kjøre først med automatgir, så gå over til manuell hva angikk øvelseskjøring, var veldig bra. For om du er helt fersk på veien, tar du vekk et stressmoment med giring/bakkestart på en bedriten bensin manuellmotor. Når du har blitt tryggere på veien, tryggere med bil, kjøring, syklister og alt mulig, da kan vi legge til manuellgir Med mindre man selvfølgelig er et naturtalent på giring. Sånn i ettertid hadde det hjulpet med en litt bedre innføring i hva giring faktisk er; jeg ble bare kasta rett inn i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 21. april 2019 #55 Del Skrevet 21. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer jeg til å angre senere på at jeg ikke tok lappen tidligere? Det er det jeg er bekymret for. Anonymkode: 9430f...961 Kan du ta den nå, så ta lappen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoops Skrevet 21. april 2019 #56 Del Skrevet 21. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre du kjører kollektivt over store avstander hele tiden, noe jeg sterkt betviler, vil ditt barn sine muligheter sterkt begrenses av at du ikke har førerkort og bil. Og jo, det blir mye kjøring det forventes at du bidrar med etterhvert som ungen vokser opp, og da blir det du som slipper unna mens andre må stille opp. Anonymkode: 40e55...3af Så veldig store avstander har vi ikke behov for og med ett veldig bra kollektivtilbud så går det omtrent samme tid som med bil. Og det kommer nok ikke til og bli forventet så mye kjøring til diverse ting når han blir litt eldre heller så jeg slipper nok ikke unna noe som andre må stille opp for.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. april 2019 #57 Del Skrevet 21. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å leve greit uten lappen? Jeg har vært veldig frem og tilbake om jeg skal bruke tid på å ta lappen eller ikke. Det finnes mye transportmuligheter, og lappen er vel ikke nødvendig med mindre man bor på et lite sted? Men jeg vet ikke helt... Innerst inne har jeg lyst å ta lappen, men det virker for krevende for meg. Hater å kjøre gjennom tunneller og får panikkangst. Noen som har noen tips? Er 26. Anonymkode: 9430f...961 Kjør opp i Alta. Ingen tunneller der. Men funker bare dersom du liker rundkjøringer. Hvis ikke er Hammerfest bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #58 Del Skrevet 21. april 2019 1 time siden, Catalina Culès skrev: Bor man i store byer trenger man ikke lappen Det er nettopp de som lever i store byer som har behov for bil: Det er livsnødvendig å kunne komme seg derifra for å kunne bli menneske igjen. Anonymkode: 50b85...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. april 2019 #59 Del Skrevet 21. april 2019 (endret) 10 minutter siden, Ginavn skrev: Han sier det selv. Han har aldri vært veldig glad i å kjøre, og mange (yrkessjåfører) har gitt meg skryt for at jeg kjører bra. Han og den typske gubben med hatt har også omtrent lik kjørestil... 😛 Jeg merker meg at mange gjerne overdriver behovet for å kunne kjøre med manuell her påKG, var en gang noen som skrev noe a la "hva hvis du er i bilulykke og du må kjøre etter hjelp og den eneste bilen som virker har manuellgir?!" Da kan man like gjerne ta CE mens man først er i gang, liksom 😛 Jeg sier ikke "ikke en gang tenk tanken på manuellgir!", for all del, kjør gjerne opp på manuellgir, men jeg (og dette er selvfølgelig kun min personlige historie) følte at å kjøre først med automatgir, så gå over til manuell hva angikk øvelseskjøring, var veldig bra. For om du er helt fersk på veien, tar du vekk et stressmoment med giring/bakkestart på en bedriten bensin manuellmotor. Når du har blitt tryggere på veien, tryggere med bil, kjøring, syklister og alt mulig, da kan vi legge til manuellgir Med mindre man selvfølgelig er et naturtalent på giring. Sånn i ettertid hadde det hjulpet med en litt bedre innføring i hva giring faktisk er; jeg ble bare kasta rett inn i det Hvis det har skjedd en ulykke og du må kjøre for dekning eller lignende vil det jo gå under nødverge. Da trenger du strengt talt bare få bilen opp i andregir og så drite i turtallet. Samme i de fleste nødsituasjoner. Og hvis jeg var i en bilulykke, bilen min var totalvrak og alle de andre var det, noen trengte hjelp og det var en semi eller en hjullaster tilgjengelig ville jeg jo kjørt de uten førerett. Tenk deg at noen får hjertestans og det eneste som er tilgjengelig er en snøscooter. Da kjører du jo til mobildekning uansett om du har førerrett eller ikke. Endret 21. april 2019 av abrasiveRefraction 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #60 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg har lappen, og er glad for at jeg tok den når jeg var 18. Hadde klart meg uten der jeg bor nå, og kjører bare en gang i uka ca (storhandler mat/besøker familie et stykke unna), men der jeg bodde før gikk det så dårlig kollektivtransport at jeg sparte mye tid på å ha bil. Anonymkode: 6e394...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå