Gå til innhold

Dere som er opptatt av å holde dere unge, men velger bort å gjøre dette ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.4.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Sf 50 er d mye skadelig i. Sf 30 og under er fint. Men altså ingen grunn til å ta helt av og bruke hansker ved bilkjøring for ikke å få sol på hendene. Hverken jeg eller mannen bruker solkrem, vi er mye ute og begge har fin hud uten rynker. Vi er i 40 årene. 

Anonymkode: 7c83a...5c5

Bruker der aldri solkrem? Jeg hadde vært mer redd for hudkreft enn rynker om jeg var deg. Mamma har hatt den verste formen for hudkreft og fikk vite at om det var spredning hadde hun et halvt år igjen å leve. Etter det har jeg blitt mye mer forsiktig med solen. 

Rynker etter sol kommer ikke med en gang, det vises om noen år. 

Anonymkode: bf113...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.4.2019 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Det at huden henger skyldes at du solstrålingen har ødelagt kollagen og elastin fibrene i hudlagene. 

Hvis du gjemmer deg i en kjeller resten av livet, vil du definitivt se ung ut. Se for eksempel på huden på rumpen. Den er myk. Hvorfor? Den har ikke blitt utsatt for oksidativ stress. Solstråling forårsaker oksidativ stress. UV stråling er jo ekstremt energirik stråling og derfor vil ALL UV stråling som påføres gjøre skade.

Er du i en kjeller resten av livet, da holder du deg ung med god margin.

Anonymkode: 214b7...859

Huden på rumpa til en eldre person, er så absolutt annerledes enn huden hos en ung person.. 

Tydeligvis har,alle eldre solet rævva på eldrehjemmet jeg jobber, for den er ikke myk og uten aldringstegn altså.. 

Anonymkode: 42ed3...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Hva med asiatere? De har jo så fin og rynkefri hud, men bor i land med masse sol.  

Anonymkode: 436dc...e16

De er sjelden i solen. var i Spania en gang og det kom en gjeng med kinesiske turister ut av en buss. Solhatter og solbriller på alle. Ingen satt seg på stranden, de satt seg i skyggen. Jeg og venninnen min lo og snakket om de rare kineserne, sitte i skyggen fullt påkledd. Men så leste jeg at i asia er hvit hud noe de ser på som perfeksjon. Og det får man ikke av å sitte i solen. 

Anonymkode: bf113...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilder av Julien Assange som hadde oppholdt seg innendørs i den ecuadorske ambassaden i 8 år. Han hadde hvit hud,  men synes ikke at han så spesielt ung ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også ut som jeg er like gammel som jeg er. Huden er veldig fin. Har nesten aldri brukt solkrem utenom i Syden. Soler meg aldri, men tilbringer mye tid ute så blir brun om sommeren. Bruker ikke solarium. 

Anonymkode: 7c83a...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tirben skrev:

Så bilder av Julien Assange som hadde oppholdt seg innendørs i den ecuadorske ambassaden i 8 år. Han hadde hvit hud,  men synes ikke at han så spesielt ung ut. 

Han er vel 47 år gammel.

Hvis han startet å beskytte seg mot sola når han er 39 er det forsent.

i 20 årene danner man grunnlaget.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser også ut som jeg er like gammel som jeg er. Huden er veldig fin. Har nesten aldri brukt solkrem utenom i Syden. Soler meg aldri, men tilbringer mye tid ute så blir brun om sommeren. Bruker ikke solarium. 

Anonymkode: 7c83a...5c5

Det er din subjektive mening. Du må spørre noen andre.

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rynkene er ikke det eneste aldringstegnet. Jeg er i midten av 30-årene og har alltid vært nater på solbeskyttelse. Men ingen hadde fortalt meg at jowls, nasolabial folds, hengepupper, mindre hudelastikk, tyngre øyelokk og alt det der også røper alderen. Nå lever jeg heller livet, er avslappet og driter i solkrem.

Anonymkode: 2be0a...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også a-vitaminsyre som jeg har fått på resept før jeg legger meg . Det har dokumentert effekt på rynker og produksjon på elastin og kollagen. En kan finne mekanismene hvis du søker på nettet.

Men det gjør huden sensitiv, så du må bruke solkrem HVER dag. Hvis du drar å soler deg dagen etterpå er det et sterkt NO.

Det er som å skyte seg selv i en frisk fot. Da vil du både ha større sannsynlighet for hudkreft og markeringstegnene vil akselereres. Det er fordi du blir blekere av syren = mindre beskyttelse. En annen ting er at den skreller av hud lagene, slik at den stimulerer til ny hudproduksjon. Du har igjen bare grunnlagene, og da gjør du direkte skadet på disse, vanligvis ville de andre lagene beskyttet huden, men du tar bort denne. 

Anonymkode: 214b7...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2019 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed av legen å være i solen 30 minutter hver dag pga. vitamin D og depresjon. Vi trenger sola for å være sunne! Utseendet er ikke viktig hvis man ikke har helsa i behold.

Anonymkode: a38ba...cca

Det er 2% av dagen. Det er nesten ingenting. Her snakker vi om soling i et mye større omfang. Syk kan man bli av solen også. Har du hørt om det voksende problemet hudkreft? 

Anonymkode: 26615...3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min med sol på handflaten dekker dagsbehover for vitamin.d. men ville.foretrejket kostilskudd da all UV er skadelig uansett omfang.

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder aldringstegn stemmer det jo at mye ligger i huden. Og der er det vel sola som står for 90 % av rynkene. Men det som skjer under hudoverflaten, blandt annet pga tyngdekraften får man ikke gjort så mye med med solkrem. Kinnene vil sige nedover fordi man mister underhudsfett, fett fra øyehulen vil presses framover og gi poser under øynene...... så helt får man ikke bremset prosessen med solkrem 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Når det gjelder aldringstegn stemmer det jo at mye ligger i huden. Og der er det vel sola som står for 90 % av rynkene. Men det som skjer under hudoverflaten, blandt annet pga tyngdekraften får man ikke gjort så mye med med solkrem. Kinnene vil sige nedover fordi man mister underhudsfett, fett fra øyehulen vil presses framover og gi poser under øynene...... så helt får man ikke bremset prosessen med solkrem 😐

Vitamin A syre produserer kollagen, så du kan nok utsette aldringen litt. Dessuten vil jo solstrålingen gjøre skade på kollagen og elastin, så det fremskynder jo hele prossesen uansett.

Poenget mitt er, dersom du har et godt grunnlag (forebygge) kan du gjøre mye når du blir eldre. Det er sant at tyngekraft vil presse ned. Men da er det lettere å "fikse" seg senere. Gjøre noen kosmetiske inngrep.

Det handler om å gjøre en liten ting hver dag nå, som vil i lengden gi en stor avkastning. 

UV stråling er ikke reversibelt.

Anonymkode: 214b7...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Rynkene er ikke det eneste aldringstegnet. Jeg er i midten av 30-årene og har alltid vært nater på solbeskyttelse. Men ingen hadde fortalt meg at jowls, nasolabial folds, hengepupper, mindre hudelastikk, tyngre øyelokk og alt det der også røper alderen. Nå lever jeg heller livet, er avslappet og driter i solkrem.

Anonymkode: 2be0a...048

Ganske trist at man har navn på de forskjellige aldringstegnene. Hadde aldri hørt ordet jowls men skjønte hva det var da jeg søkte det opp. Hengepupper ser jeg ofte i dusjen i svømmehallen, det er jo ikke som man har levd under en stein. Alle eldes. Å drite i solkrem er bare tragisk. 

Anonymkode: bf113...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyngdekraften vil uansett virke inn på huden, og huden i ansiktet har mye mimikk og er tynnere enn huden mange andre steder. Man vil derfor eldes og få rynker uansett om man alltid beskytter seg mot solen. Likevel er det er klart at man kan få færre rynker hvis man er flink til å beskytte seg.

Anonymkode: 92768...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solkrem, i likhet med alle tyngre kremer, har en lei tendens til å tette porene mine og jeg ender opp med masse kviser hver forbanna gang. Dét er min grunn til å ikke bruke solkrem daglig. Men nå soler jeg meg ikke spesielt aktivt, og er jeg i sydligere strøk bruker jeg solkrem til tross for kvisene. Men daglig? Det orker jeg ikke, ikke stas å være 36 og ha ansiktet fullt av tenåringskviser. Da tar jeg heller rynker!

Anonymkode: 807b0...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte solkrem idag (selv om det var overskyet)

Hadde ikke gjort det om du ikke lagde denne tråden. High five, og takk skal du ha!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...