Gå til innhold

Dere som er opptatt av å holde dere unge, men velger bort å gjøre dette ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei!

Sola! Det er den viktigste faktoren til at ansiktet ditt ser slik det gjør. Ja, den viktigste! 

Forsjellen på huden til en gammel mann på bakhode/lår/legger er ikke noe annerledes fra hvordan huden er på samme kroppsdeler hos deg. Det store forskjellen er ansiktet. Hvorfor? Det er det stedet vi utsetter for sollys hver dag. 

Det er gjort mange studier. En studie hvor en stor gruppe mennesker har brukt solkrem HVER DAG og en som ikke har gjort det. Da har men sett klare forskjeller i ansiktet og ikke minst i hudlagene. En har sammenlignet bilder fra 1-2 år tidligere og sett at de som brukte solkrem holdt seg like unge sammenlignet med bilder årene tidligere, men de som ikke gjorde så eldre ut.

 I en annen studie har man brukt kunstig hud og sett hvordan en liten dose UVA-stråling skader og "skyller" bort dermoblastene(Det som gjør at huden din holder seg ung) i huden.  (Legger ved link)

UVA stråling er der så lenge det er sollys. Det vil si, så lenge det er dagslys og du går ut døren din påvirker du skjønnheten din.

Det er latterlig at folk bruker så mye penger på hudprodukter for å se yngre ut, men de overser den virkelige faktoren til hudaldring.

Jeg er mann og skal bli hudlege, så snart jeg kommer inn på medisinstudiet. Jeg bruker solkrem hver dag, selv på vinteren. Faktisk kan det sies at UVA(strålingen som gjør ansiktet ditt eldre) strålingen er like mye på vinteren som på sommeren. Snøen reflekterer strålingen i ansiktet.

Håper jeg har åpnet øynene dine. Hvis ikke, må du gjerne ty til hudprodukter og all slags når "problemet" inntreffer, vel vitende at du kunne droppet kaffen på Narvesen og heller investert i en solkrem. Husk at huden er et organ og den kan få skader som ikke er reversible på samme måte som lunge, hjerte.

 

 

 

Link til forskningsartikkel:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ics.12521

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra!

Unngår også soling. Pluss røyk og alkohol. 

Er 38 og folk tror jeg er 24. 

Husk også solkrem på hendene. Evt hansker ved bilkjøring da sollyset blir så sterkt gjennom vinduet. 

Hudterapeut-utdannet. 

Anonymkode: 05623...96b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken faktor anbefaler dere i ansiktet?

Anonymkode: 436dc...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man rynker av margarin? Har lest det, ettersom det er kjemisk fremstilt.

Anonymkode: 436dc...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken faktor anbefaler dere i ansiktet?

Anonymkode: 436dc...e16

Faktoren er egentlig ikke så utrolig viktig. Det er ikke så stor forskjell mellom spf50 og spf30, men selfølgelig ville gått for spf50 uansett. Det som er viktig er at du smører deg nok og at solkremen er "broad spektrum". Den skal dekke både UVA og UVB.

Til å nevne;

Brunfargen du får når du soler deg betyr egentlig at huden er skadet. 

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum faktor 15 vinter 

30+ sommer 

Anonymkode: 05623...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har de ikke mer rynker i de landene med sterk sol året rundt hvis solen er så ille? Og de bruker ikke en gang solkrem. 

Anonymkode: 436dc...e16

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faktoren er egentlig ikke så utrolig viktig. Det er ikke så stor forskjell mellom spf50 og spf30, men selfølgelig ville gått for spf50 uansett. Det som er viktig er at du smører deg nok og at solkremen er "broad spektrum". Den skal dekke både UVA og UVB.

Til å nevne;

Brunfargen du får når du soler deg betyr egentlig at huden er skadet. 

Anonymkode: 214b7...859

Bare hvis man blir solbrent. 

Anonymkode: 436dc...e16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare hvis man blir solbrent. 

Anonymkode: 436dc...e16

Nei, det er feil. Brunfargen er egentlig at cellene produserer mer melanin. Grunnen til det er fordi huden er skadet, og kroppen prøver å beskytte seg mot solstråling. Melaninet vil absorbere "ekstra" solstråling, men all solstråling gjør skade.

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke helt sant det du sier. solen forårsaker rynker, men henget i huden og andre alderstrekk skyldes ikke solen. du kommer ikke til å se like ung ut som du var selv om du holder deg ned i en mørk kjeller resten av livet.

Anonymkode: 7515b...a33

Det at huden henger skyldes at du solstrålingen har ødelagt kollagen og elastin fibrene i hudlagene. 

Hvis du gjemmer deg i en kjeller resten av livet, vil du definitivt se ung ut. Se for eksempel på huden på rumpen. Den er myk. Hvorfor? Den har ikke blitt utsatt for oksidativ stress. Solstråling forårsaker oksidativ stress. UV stråling er jo ekstremt energirik stråling og derfor vil ALL UV stråling som påføres gjøre skade.

Er du i en kjeller resten av livet, da holder du deg ung med god margin.

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de ikke mer rynker i de landene med sterk sol året rundt hvis solen er så ille? Og de bruker ikke en gang solkrem. 

Anonymkode: 436dc...e16

Hæ? De ser ofte mye eldre ut i feks Italia!

Anonymkode: bcba3...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? De ser ofte mye eldre ut i feks Italia!

Anonymkode: bcba3...649

En annen grunn er; De som har tykk hud/litt mørkere hud er bedre rustet enn de med lys hud. 

Anonymkode: 214b7...859

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sf 50 er d mye skadelig i. Sf 30 og under er fint. Men altså ingen grunn til å ta helt av og bruke hansker ved bilkjøring for ikke å få sol på hendene. Hverken jeg eller mannen bruker solkrem, vi er mye ute og begge har fin hud uten rynker. Vi er i 40 årene. 

Anonymkode: 7c83a...5c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si at jeg aldri bruker solkrem i Norge? 

Takk for wake-up callen, i år skal det bli skjerpings🙋‍♀️ 

(Kan nevnes at jeg blir fort brun men sjeldent brent..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sf 50 er d mye skadelig i. Sf 30 og under er fint. Men altså ingen grunn til å ta helt av og bruke hansker ved bilkjøring for ikke å få sol på hendene. Hverken jeg eller mannen bruker solkrem, vi er mye ute og begge har fin hud uten rynker. Vi er i 40 årene. 

Anonymkode: 7c83a...5c5

Hva er det som er skadelig i sf 50?

Anonymkode: 4fbd0...bfa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, du gjør ikke det. jeg har sett fengselsinnsatte i USA som har tilbragt hele livet inne, og man kan se de har blitt beskyttet mot solen, uten at de ser ut som tenåringer for det. enig i at en mann på 60 kan se ut som han er 40 hvis han er beskyttet mot solen, men det er mer med aldring enn skaden solen gjør på huden. Det er heller ikke sant at eldre som aldri har solet enkelte delere av kroppen har glatt ungdomshud der. Du aner ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 7515b...a33

Du velger selv hva du vil tro på, men det er det samme som å tro på at jorda er flat. Det at man bare snur ryggen til forskningen som er gjort på at jorda er rund, og basere seg på livserfaringen om at du ser horisonten og derfor konkluderer med at jorden er flat.

Jeg har verken lyst eller ork til å overbevise deg, referere deg til all forskning som er gjort.

 

Anonymkode: 214b7...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker solfaktor i både ansiktskrem og sminke, men det er bare solfaktor 15-25. Om jeg skal være ute i sola, så bruker jeg bestandig solfaktor 50. 

Jeg soler meg nesten aldri, drikker nesten ikke, aldri røykt. Har fine linjer i pannen, og ser ut som jeg er min alder (35). Hadde vært fint om jeg så ut som jeg var 25 år, men forhåpentligvis slipper jeg unna hudkreft med min forsiktighet.

Anonymkode: 81966...3a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker solfaktor i både ansiktskrem og sminke, men det er bare solfaktor 15-25. Om jeg skal være ute i sola, så bruker jeg bestandig solfaktor 50. 

Jeg soler meg nesten aldri, drikker nesten ikke, aldri røykt. Har fine linjer i pannen, og ser ut som jeg er min alder (35). Hadde vært fint om jeg så ut som jeg var 25 år, men forhåpentligvis slipper jeg unna hudkreft med min forsiktighet.

Anonymkode: 81966...3a9

Spørsmålet er mengden UVA beskyttelse sminken din inneholdt. 

Det er den strålingen som gjør skade. Hadde du bare UVB, vil det neppe holde aldringen unna.

Anonymkode: 214b7...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50+, og steder på kroppen der jeg aldri har solt meg er huden så ung og fin som da jeg var tenåring. Ansikt og hender derimot... :( 

Anonymkode: 4fbd0...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...