Gå til innhold

Mobilbruk i sosiale sammenhenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hvilke av følgende sammenhenger setter dere mobilen på lydløs?

På restaurant

På kino

På teater

På tur i marka sammen med andre

På besøk eller når du har besøk

Jeg skrur av mobilen i alle de sammenhengene, men opplever at nesten ingen andre gjør det mer. Selv på kino og teater hvor det var ganske utenkelig å svare i telefonen, har det blitt mer vanlig. Hvis du svarer i telefonen på restaurant eller kino, gjør det noen forskjell om du er med venner eller på date, dvs prøver å gjøre inntrykk på noen?

 

Anonymkode: fca20...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrur på lydløs eller legger igjen tlf hjemme. 

Anonymkode: c8e9d...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har telefonen på lydløs og i veska.

Når jeg er sammen med personer jeg tilbringer veldig mye tid sammen med kan det av og til hende vi har telefonene liggende på bordet,sjekker nettavisene og sånt. 

Anonymkode: ca3eb...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig sjeldent på lyd. Liker ikke tanken på å alltid være så tilgjenglig 😛 Legger selvfølgelig vekk mobilen på kino og teater. Generelt i sosiale sammenhenger brukes den lite, men bruker den gjerne til å ta bilder og kan skje at jeg leser og eventuelt svarer på en melding, men sitter ikke å sjekker instagram når jeg har besøk 

Anonymkode: 8bf5b...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår av tlf. Er jeg sammen med andre, så vier jeg ikke tid til tlf. Er jeg i skogen, skal den ikke forstyrre. Syns det er uhøflig at folk tar imot alle tlf når de er sammen med andre. Verst er det når de er på besøk hos andre. 

Anonymkode: 5c5a4...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre jeg venter på en viktig telefon er min alltid på lydløs. Har vibreringen på slik at jeg får det med meg om noen ringer. Er jeg på kino f.eks så setter jeg den i «ikke forstyrr» i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyden avslått i alle sosiale sammenhenger (eller så ligger mobilen oftest i jakkelomma i gangen), eller når jeg er på tur i skogen og ikke vil bli forstyrret. Om noen ringer meg da hører jeg det ikke, ringer opp igjen når det passer :P Men om jeg venter en telefon er jeg selvsagt tilgengelig for den. 

Jeg har samme inntrykk som deg TS, det er ikke mange nå til dags som er tilstede i øyeblikkene med andre. Mobilen er enten med i bukselomma eller ligger 20 cm unna på bordet. Det synes jeg har blitt en skikkelig uting.

Endret av Moondance
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den alltid på lydløs. Jeg pleier å sjekke klokken nå og da, så da ser jeg om noen har ringt 

Anonymkode: 2ba13...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den alltid på lydløs. Telefon, Meldinger og Messenger får jeg fram på skjermen, så jeg ser jo om noen ringer/sender melding. Sosiale medier som fb og snap sjekker jeg bare 1-2 ganger om dagen. 

Anonymkode: 03358...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel på lydløs, med vibrering. På kino og andre lignende steder har jeg den helt lydløs med ingen vibrering. Det er sjeldent jeg ringer folk og jeg blir sjeldent ringt om det ikke er viktig, så jeg ignorerer mobilen på kino og slikt når det ikke er viktig. Det kan vente til etterpå.

Med venner kommer det an på, har et par venninner jeg fint kan sitte i samme rom med men holde på med hver våre ting, så da blåser jeg i om en eller begge er på mobilen. Vi sender også dumme filtersnaps til hverandre underveis.

På dates og når jeg er med flere venner av gangen lar jeg som regel mobilen ligge, men er det litt dødtid når vi er mange sammen hender det jeg sjekker mobilen av og til, men jeg er alltid responsiv når folk snakker til meg og gjemmer meg aldri i mobilen når jeg er sosial. Jeg ser opp og følger med når jeg blir snakket til, og forventer samme tilbake når jeg prater med andre.

Hvis jeg venter på noe viktig har jeg lyd på, men bare når det passer.

Går ofte tur alene så da gjør jeg som jeg vil, bruker ofte mobilen til å høre på musikk da.

Anonymkode: 23ec2...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke ha den på lydløs, trenger heller ikke ha den med meg. Er ingen som ringer eller sender melding..

Anonymkode: 73b3d...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke for å utlevere alt jeg gjør og når det skal være altså, men for å si det sånn jeg kan finne på å ha den på lydløs hjemme og jeg for jeg er ikke tilgjengelig bestandig. De færreste er tilgjengelige hele tiden. En mobil skal ikke være en ting man blir stresset av. Klart folk får bruke mobilen som de vil, men for meg er den til venner, familie, jobb, osv. 

Anonymkode: 210b4...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hvilke av følgende sammenhenger setter dere mobilen på lydløs?

På restaurant

På kino

På teater

På tur i marka sammen med andre

På besøk eller når du har besøk

Jeg skrur av mobilen i alle de sammenhengene, men opplever at nesten ingen andre gjør det mer. Selv på kino og teater hvor det var ganske utenkelig å svare i telefonen, har det blitt mer vanlig. Hvis du svarer i telefonen på restaurant eller kino, gjør det noen forskjell om du er med venner eller på date, dvs prøver å gjøre inntrykk på noen?

 

Anonymkode: fca20...4e8

Alle, men har den på vibrasjon så jeg kan høre. Men av private grunner må jeg være tilgjengelig på telefon omtrent hele tiden, men passer på at det ikke skjer på en sjenerende måte for andre. Altså hvis mobilen vibrerer mens jeg er på restaurant eller kino og jeg må svare, går jeg ut og tar den. Hvis det skjer mens vi har besøk, går jeg og snakker på et annet rom. Men hadde det ikke vært nødvendig å være tilgjengelig omtrent hele tiden, ville jeg mest sannsynlig hatt den på lydløs. Sitter ikke og bruker mobilen når jeg er med andre eller i situasjonene du nevner over :)

Anonymkode: f1bcc...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle, men har den på vibrasjon så jeg kan høre. Men av private grunner må jeg være tilgjengelig på telefon omtrent hele tiden, men passer på at det ikke skjer på en sjenerende måte for andre. Altså hvis mobilen vibrerer mens jeg er på restaurant eller kino og jeg må svare, går jeg ut og tar den. Hvis det skjer mens vi har besøk, går jeg og snakker på et annet rom. Men hadde det ikke vært nødvendig å være tilgjengelig omtrent hele tiden, ville jeg mest sannsynlig hatt den på lydløs. Sitter ikke og bruker mobilen når jeg er med andre eller i situasjonene du nevner over :)

Anonymkode: f1bcc...45a

Du synes ikke det er sjenerende for andre, inkludert skuespillerne, hvis mobilen din vibrerer på teater? Håper i det minste du alltid har sete ved utgangen... 

Anonymkode: fca20...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er med andre, er den på lydløs og lagt vekk. Har jeg barnevakt, skrur jeg av nett, og har på vibrering, slik at jeg er tilgjengelig dersom det skulle være noe med barnet. Utover det er mobilen en uting å ha i sosiale settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du synes ikke det er sjenerende for andre, inkludert skuespillerne, hvis mobilen din vibrerer på teater? Håper i det minste du alltid har sete ved utgangen... 

Anonymkode: fca20...4e8

Nei, jeg synes ikke at de hører vibreringen fra der hvor jeg sitter. Dvs helt bakerst og nærmest utgangen fordi plutselig blir jeg oppringt og må løpe.

Anonymkode: f1bcc...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen min er alltid på lydløs og uten vibrering, bortsett fra om natten så jeg kan våkne om noen ringer og det er viktig. Tar den aldri frem på kino, men kan ta den frem og sjekke om noen har ringt eller sendt meg jobbmail i andre sosiale settinger. Jeg jobber internasjonalt så det hender jeg får viktige mail til alle døgnets tider pga forskjellige tidssoner, så må ha oversikt over det. 

Anonymkode: f4920...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...