Gå til innhold

80 km/t i svingete smal vei...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Folk blander også begreper som førekort og førerett. Det at mange tar feil betyr ikke at de har rett.

Hva er førekort for noe, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Hedersbrukeren skrev:

Hva er førekort for noe, da? :)

Det er et kort som viser hvilken klasser du har førerett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei.

Finnes veier der fartsgrensen er 80. Soner brukes vel bare på 30 og 40.

Kom deg litt ut og snakk med folk i stedet for å kverulere om filleting på nett når du forstår hva det snakkes om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ofte i svingete 80-soner. Noen steder bør ingen kjøre i 80, andre steder kan biler klare svingen i 80, men det går ikke med min bil. Merket stor forskjell på det en gang jeg lånte bilen til en kompis. 

Anonymkode: 35d44...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Hvordan i huleste skal man få det til? Jeg øvelseskjørte i dag og kom i en slik vei, den var skal, svingete, opp og nedover bakker, var nesten umulig å holde fartsgrensa. Kjørte mellom 60-70. Prøvde 80 men synes det ble skummelt. Det er sikkert stryk om det var med sensor? 

Anonymkode: 9d962...8a8

Er du oppegående nok og fortjener lappen så må du jo skjønne at det ikke går å holde 80 på en smal og svingete vei. For guds skyld prøv 😂 og se hva som skjer... bare tenk på at du kan møte en uskyldig barnefamilie som ikke har gjort verden noe vondt. Og du må ha det på samvittigheten resten av livet ditt, barnemorder og gjeldsslave til døden ☺️ Ikke så attraktive titler for arbeidsgivere og en framtidig partner. Du kan gjøre hva du vil i trafikken, BARE du viser hensyn overfor andre trafikanter. Ikke virker truende eller bryter vikeplikt, holder riktig side av veien og ikke ligger tett bak på folk som faktisk ikke kjører for sakte. Stopper i god tid for fotgjengere, mange buldrer på og stopper sjeldent her jeg bor, på en godt synlig vei. Kjører sakte og pent på parkeringsplasser. 

Anonymkode: 1eb15...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte på en slik landevei på oppkjøringa mi for 2 måneder siden. Fikk mye skryt over fartstilpasningen jeg hadde. Var ofte nede i 50-60 km når øvre fartsgrense var 80. Vel og merke i svinger og ved dårlig sikt. 

Anonymkode: 55f91...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører i 80, og det er veldig smalt og svingete, kan du stryke glatt. Det er helt ok å kjøre i 50 om forholdene er slik at det ikke er forsvarlig å kjøre fortere. 

Jeg bor grisgrendt til på vestlandet, og her er det så smalt, svingete, og uoversiktlig at det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 50-60 noe sted omtrent. 

Anonymkode: 13b5b...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du oppegående nok og fortjener lappen så må du jo skjønne at det ikke går å holde 80 på en smal og svingete vei. For guds skyld prøv 😂 og se hva som skjer... bare tenk på at du kan møte en uskyldig barnefamilie som ikke har gjort verden noe vondt. Og du må ha det på samvittigheten resten av livet ditt, barnemorder og gjeldsslave til døden ☺️ Ikke så attraktive titler for arbeidsgivere og en framtidig partner. Du kan gjøre hva du vil i trafikken, BARE du viser hensyn overfor andre trafikanter. Ikke virker truende eller bryter vikeplikt, holder riktig side av veien og ikke ligger tett bak på folk som faktisk ikke kjører for sakte. Stopper i god tid for fotgjengere, mange buldrer på og stopper sjeldent her jeg bor, på en godt synlig vei. Kjører sakte og pent på parkeringsplasser. 

Anonymkode: 1eb15...e07

Haha, bra svar. Takk :) må nok bare øve mer før jeg driter meg ut.

Anonymkode: 9d962...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Alle sier du skal kjøre etter forholdene. Men "forholdene" er subjektivt, og kommer an på dine ferdigheter, hvor godt kjent du er i området og hva slags bil du har. Hvis alt dette er tipp topp, er det ingen problem å kjøre strekningen i 100 km/t.

Ikke glem at Formel 1-biler tar 90 graders svinger i 150 km/t. Det er fordi de har den rette kombinasjonen av rikitg bil, riktige ferdigheter og riktig kunnskap om svingen.

At bilen bak deg kan ta svingen i 80 km/t betyr ikke at det er rett hastighet for alle.

Har du en bil med dårlig marktrykk (typisk SUV), liten erfaring, og liten kjennskap til området så er "etter forholdene" etter alt å dømme rundt 60 km/t. Men for bilen bak deg er "etter forholdene" 80 km/t.

Hva som er rett hastighet for deg kan altså være noe helt annet enn bilen bak deg. Og begge har rett fordi "kjøring etter forholdene" er subjektivt.

 

Anonymkode: cd4f4...674

Er du helt tullerusk?? Formel-1 biler kjører jo på sikrede områder, det kan IKKE sammenlignes.

Kommer du rundt en krapp sving i 100 km/t og det står et menneske der, blir du en morder uansett hvor god du innbiller deg at du/bilen din er. 

Du har ikke superkrefter, og uansett ferdigheter så slår du ikke fysikken. Du må regne med reaksjonstiden og!

De som dreper, er de som overvurderer egne ferdigheter. "Det har jo gått bra fram til nå" er den dårligste unnskyldningen. Det trengs bare én gang, så er livet ødelagt.

TS: kjør etter forholdene før du kjører etter fartsgrensene. En god bilfører har risiko/konsekvenstenkning og kjører etter det. Om det føles for fort - ja da er det oftest det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sånne veier holder jeg 80 når det er god sikt og veien går noenlunde rett frem. I krappe svinger og ved dårlig sikt på smal landevei setter jeg ned farten litt, som regel 10-15 km/t under.

Anonymkode: ec777...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Hvordan i huleste skal man få det til? Jeg øvelseskjørte i dag og kom i en slik vei, den var skal, svingete, opp og nedover bakker, var nesten umulig å holde fartsgrensa. Kjørte mellom 60-70. Prøvde 80 men synes det ble skummelt. Det er sikkert stryk om det var med sensor? 

Anonymkode: 9d962...8a8

Fartsgrensen er veiledende. Ditt ansvar bak rattet er å tilpasse farten etter vei og føreforholdene, uansett hvilken øvre tillatte fart veiskiltet viser. Forklarte ikke den du øvelseskjørte med dette? 

Anonymkode: 2b385...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 20.53, AnonymBruker skrev:

På sånne veier holder jeg 80 når det er god sikt og veien går noenlunde rett frem. I krappe svinger og ved dårlig sikt på smal landevei setter jeg ned farten litt, som regel 10-15 km/t under.

Anonymkode: ec777...1ba

Er du da flink til å stoppe ved første mulighet og slippe bilene bak deg forbi? 

Anonymkode: f3c1e...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...